Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel 1200 -77

Aloittaja Kokkonen, 27 tammikuu 09, 15:56:37

« edellinen - seuraava »

Jensen

Joo. Hondan myin ja jos fyrkat huomenna tilillä niin en enhää viitti toisen jo maksamalla mopolla ajella ja ei auta kuin Shovel ottaa ajoon. Viimeks kun ajoin 350 km niin se toimi ihan hyvin mutta tuo runko paukahti poikki. No täytyy peräkärry katella valmiiksi hollille ja ramppi. :D
          Z pyörällä ajelin mettätiellä ja tietty ilman kypräriä 100 kilsaa ja hyvä sillä oli sorallakin ajaa. Ainoa mikä vähän harmitti oli että vissiin venttilinkopan tiivisteestä  tihrutti öljyä kansille ja kärysi. Otan sen tässä ajoon ja katsastelen kun pidän sitä Shovelia varmempana. :D
        Moottori Shovelissa toimii ihan hyvin kunhan sain sen säädettyä ja kaikki koneen ja loovan pultit piti liimata kun ei ne muuten pysy. Akun tämä tärryttää rikki ja huomenna tilaan pari vara-akkua. Mulla on sielä edessä pikku biltsun akku ja ei se maksa kuin jotain 17e. Juomisen olen päättänyt lopettaa ja saatan olla aika sitkeäkin kun alan ja ennätys on 2 vuotta ilman vhiskyä ja kaljaa. Nyt pistän paremmaksi. Aloin myös kuntoilla kun inhottava pömppä maha tullut. Eka kerran kävin mettässä kävelemässä tänään ja oli hauska mutta kohta ne perhanan sääsket tulee. :)

masa

LainaaMeidän -77 Shovelissa ei tuollaista nippaa ole. Olisiko joku jälkiasennus? Ei muuta kuin rasvaa sisään.

Olis saanu tässäkin olla. Laakerit on ihan ruosteessa, enkä mitään stefoja sieltä löytänyt.
[/quote) Mulla nipa  puuttui ja sen takia  svingi täynnä vettä l. ruosteessa ,tuli tehtyä svingiiremppa pari vuotta sitten,mulla nipan puuttuminen aiheutti sen et vesi pääsi svingin sisään ja tuhosi lakerit,nyt on ok mut olihan vittumainen  rojekti.

Kokkonen

Sama juttu, kyllä sieltä löytyi paikka rasvanipalle, mutta ei ollut paikallaan. Ruoste sensijaan oli. Ja paljon muutakin vilppiä.
Kyl tämä on. Laturin staattoria lähdin alunperin vaihtamaan, nyt joutuu korjaamaan sekä vaihdelaatikon että takasvingin.
Eli olen edelleen sitä miltä, että eniten Harrikoissa vaivaa aiheuttavat sähköt.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

tyg

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 26 toukokuu 11, 08:49:02
Eli olen edelleen sitä miltä, että eniten Harrikoissa vaivaa aiheuttavat sähköt.

Totta.

Sähköt 21%, moottoritekniikka 20% , vaihdelaatikko 19%, kytkin 19%,kaasari 19%
+ muutama  mystinen ongelma

masa

Samaa mieltä,mulla äärimmäisen simppeli sähköjärjestelmä 5 A pääsulakkeella jonka muutin keväällä peräti kasi A:ksi,tämä puoli on kyllä pelannut,harmit on tullu tässä noin viiden  vuoden aikana ,akun +napa rapissut irti ajon aikana/3 kertaa (ehkä juotan kiinni) ,akun + johdin katkennut kerran (ehkä paan järeämmän ),laturin johto irronnut kerran (jotain jousta lisäksi)per...e,tulppia vaihdettu kapallinen ,joku on varmaan eri mieltä mutta tähän on NGK ollu paras muut (Bosch,Champion,Accel)on antautunu aika helposti onhan noita NGK:takin kuollut ettei sekään mikään ihmetulppa oo.Tosin eihän noissa prossuissa paljon eroa ole,pitääkin ajatella positiivisesti ja olla tyytyväinen,et muut viat on loytyny ajokauden loppupuolella  ::)

Kokkonen

Tämä remppa ei ole juurikaan edistynyt. Olin Suomessa valmistelemassa laskeutumispaikkaa, kun elokuun alussa pitäs palata sinne kotimaahan. No, "laskeutumispaikka" on melkoinen projekti sekin....ei taida Suomessa vähään aikaa pyörille aikaa riitää, joten tämä mopo pitäs saada ennen muuttoa kuntoon.

Takaswingin laakerit olivat siis heikossa hapessa, sanoisiko "rullat ovat hakeneet jo paikkansa"  :)
ja stefoista oli vain rääppeet jäljellä.



Laatikko itse näyttää hyvältä (kun kaukaa katsoo). Pääakseli, jokunen laakeri ja stefat menevat vaihtoon



Pyörä itse näyttää juuri nyt  ilmavalta ja kevyeltä, ei edes eturengas ota maahan kiinni. (joo, joo, tiedän, pidempi keula auttais) :)

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

masa

LainaaTakaswingin laakerit olivat siis heikossa hapessa, sanoisiko "rullat ovat hakeneet jo paikkansa"  Hymyilee
ja stefoista oli vain rääppeet jäljellä.
Kovin tutunnäköinen kuva mulle oli varmaan pantu saman valmistajan laakerit  ::)

Kokkonen

Lähempää katsoen vaihdelaatikko näyttää tällaiselta:

OEM nelosrattaan puslasta on jo pinta irronnut. Pääsen taas rakastamaani hoonaushommaan  :(



Myös sivuakseli menee vaihtoon. Pinta on hävinnyt siitäkin toisen laakerin kohdalta.
Pääakseli on myös tiensä päässä, pinta aika pahasti urilla ja kiilan pesä murtunut reunastansa.



Nelosrattaan koottavassa irtorullalaakerissa oli väljyyttä sen verran että hirvittää vieläkin, jotta saako siitä enää ylikokorullillakaan mitään.... ei olis aikaa, eikä mahdollisuuttakaan skoolin vaihtoon ennen Suomeen muuttoa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lyytinen

Hankala tietty kuvasta sanoa, mutta näyttäisi, että nuohan on ihan tiptop kunnossa. Itselläni 5-vaihteisen pääakselin päästä lenti se stefa ja sinne mennyt paskat ruostutti sen akselin ihan koloille toisen laakerin kohdalta. Harjasin ruosteet pois ja hiomapaperilla kiillotin sen minkä pystyi ja osat läjään. Siellä se on vuosikaudet ollut ja ainakin satatuhatta kilometriä nähnyt. Voimansiirron ääni on about kuin vanhoissa Valmet-traktoreissa mutta eipä se menoa haittaa.

Noista ylikokoneuloista muisteleisin, että Smokie oli rautikseen just kaivellut jostain jotkut neulat ja hionut ne tarpeeksi lyhyiksi.

Kokkonen

Kyl tuota pääakselia varmaan joku vielä käyttäisikin, mutta kun ne urat näkyvät, sekä tuntuvat sormin, niin päätin sitten vaihtaa. Pääakselin hinta oli jotain 70 euroa ja JIMS sivuakseli tais olla vajaa viiskymppiä. OEM pusla tuohon nelosrattaaseen olis ollu yli 80 euroa, "import" jotain reilua kymppiä, otin keskiarvon, JIMS 33 Eurosen.
Laakerineuloja saa 0.0004, 0.0008 ja 0.001 tuuman ylikokoja, 0,22 Euroa kappale. Orkkisneuloja menee pääakseliin 44 kpl. Mulle riitti kuin riittikin ensimmäinen ylikoko. 43 kpl mahtui rinkiin.
Muut laakerit on kympin luokkaa ja allekin.

Ei tuo vaihteistoremppa nyt niin hirveen kalliiksi tule jos rattaita ei tartte vaihdella. Mulla meni jotain 200 euroa yhteensä.
Aski on aika helppo levittää ja koota. Ittelle tämä oli eka yritys BT laatikon kanssa.

Saa sit nähä miten pelaa ja kestää. Tällä kertaa ei ollut puutteita kuin ammattitaidossa, tietämyksessä, työkaluissa, työmenetelmissä, työtiloissa, valaistuksessa, ajankäytössä, näössä ja hermoissa. Muuten meni mukavasti.

En osaa suuremmin alkaa ketään neuvomaan, mutta tuo nelosrattaan sisällä oleva stefa kannattaa laittaa paikalleen vasta pääakselin asennuksen jälkeen. Nyt tiedän myös, että se vaurioitunut on varsin hankala kaivettava pois akselin ollessa jo paikallaan.
Nimim "ostan aina kaksi stefaa"

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 02 heinäkuu 11, 20:10:21
Saa sit nähä miten pelaa ja kestää. Tällä kertaa ei ollut puutteita kuin ammattitaidossa, tietämyksessä, työkaluissa, työmenetelmissä, työtiloissa, valaistuksessa, ajankäytössä, näössä ja hermoissa. Muuten meni mukavasti.

Kuulostaa jotenkin tutulta :D Toivottavasti shovel rokkaa pian!

Kokkonen

Nyt se sitten on taas ajokunnossa, teknisesti. Joten voinkin palatuttaa kilvet konttorille, kun katsastus on päässyt vanhaksi.  :)
Jos sitten kokeilis Suomessa seuraavan kerran oikein kilpien kanssa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Saatiin Suomen rekisteröintikatsastus suoritettua, ongelmitta. Tullin veropätöstä odotellaan yhä.
Pyörä jää suvun haltuun ja pääsi jälkipolven käskemänä liikenteeseen.

Parin vuoden seisokki oli tuhonnut jännitteensäätimen ja öljypumpun tiivisteen olin saanut asennuksessa menemään vinoon, siitä öljyvuoto. Mutta nyt toimii...

Toivotan rattoisia kilometrejä...  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

masa

Kiva on ollu seurata prokkista,miksi toi jännitteen säädin pimahtaa seisoessa mikä syynä ?miten tullin kaa  onko  kaikki OK .Hyviä ajokelejä

Kokkonen

Kiitos. Tullin kanssa ei ollut muuta ongelmaa, paitsi veropäätös kesti kuukauden. Veroa ei kylläkään tarvinnut paljoa pulittaa. Nyt pyörässä on kilvet ja tekniikka pelaa.

En tiedä mikä noissa säätimissä ottaa nokkiinsa pitkien seisokkien aikana, tämä oli jo neljäs tapaus minulle. Syksyllä ok, keväällä kaputt.
Olen noita koittanut joskus avata, mutta vaikka ne lammittää, niin se valu ei oikein siististi lähde, jotta pääsisi tutkimuksissa pidemmälle. Pari tyristoria siellä on ja muitakin puolijohteita, joku niistä vissiin jää talviunille. ???
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W