Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel 1200 -77

Aloittaja Kokkonen, 27 tammikuu 09, 15:56:37

« edellinen - seuraava »

Kokkonen


Ikuisuusprojekti, -77 Shovel 1200, tuli ostettua joskus 2005 keväällä ebayltä, kun halvalla sai  ;D

Ollut edellisellä omistajalla vuodesta -88 ja jälkensä oli kyläseppä jättänyt. Ei ehkä ulkoisesti, mutta sisäisesti.
Enskasta meni heti alkuun lähes kaikki uusiksi, kytkimen kitkalevyt ja ulkokehä jäivät. Remonteissa oli käyteytty pajavasaraa ja muita siitä isompia työkaluja. Ensiön voitelu oli muutettu "erilliseksi", mutta oli tekijältä unohtunut imuletku paikoilleen, joten kone imaisi enskasta sinne laitetut öljyt, jonka jälkeen se oli niin sanotusti kuiva. Tietäähän sen, miten muovisen ketjun kiristyskappaleen oli käynyt. Kyllä, se oli ympäri koteloa sulaneina roiskeina... Olihan pyörä ostohetkellä ns. ajokunnossa, kytkin kieltämättä hieman "outo" (mm. piikisian piikki poikki).  Selvisi sinä ajaessa syykin, miksi stonga oli niin hiton leveä. Kodlinin keulan jättö oli nääs säädetty  miinuksen puolelle. Aika mielenkiintoinen mutta lyhyt koeajolenkki. :D

Kevällä 2005 tehtyjä korjauksia:
- T-Kappeleen säädön niin, että jättö oli kohdallaan. Etuputket pari tuumaa lyhyempiin.
- Pyörien laakerit vaihdettu
- Takarengas vaihdettu
- Ensiöön siis kaikki uutta, ketju, piikkisika, ratas ja sen mutteri, kytkimen teräsvälilevyt, RamJet ja rullalaakerit

   


Kesällä 2005 pyörä katsastettiin ja ajeltiinkin. Kytkin irroitti yhä heikosti ja latausongelmia ilmeni.
Syksyllä kiksin rattaan pusla korkkasi ja siirryttiin työntökäynnistyksiin reissun loppuun.
Latausongelmat johtuivat huonosta akusta ja hapettuneista liitoksista sulakerasiassa.

2005- 06 talvella kiksin korjaus, jolloin selvisi myös syy kytkimen toimimattomuuteen. Kiksin kotelon puoleisesta avaustangon päästä puuttui öljyäjäkuppi, joten avaushaarukka pääsi liian pitkälle, rikkoi pienen sokan, joka pitää laakeripakettia paikallaan, esti sitten jotenkin avaustangon pyörimisen, jonka toinen pää oli sorvannut itseään kytkimen säätöä ja akselin sisäpintaa vasten. Tanko oli näköjään lämmennyt aika lailla väristä päätellen.
Uudet nostajien rullat, Crane.

2007 kaasuttimeksi CV-Keihin läppäkeihinin tilalle ja TAMER-satsi kytkimeen.

(Alla olevat kuvat ovat vuodelta 2007.)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#1
Vähän vielä historiaa:
Pyörä oli ollut -88 asti samalla omistajalla , kuitteja tuli kasa mukana, jotkut vuodelta -87, jolloin omistajana lienee ollut itse herra Kodlin, jonka allekirjoittama todistus pyörän alkuperästä kuuluu paperien joukkoon, "Chopperschmiede & Fahrzeugdesign KODLIN". Ehkä hän on tuonut pyörän USAsta, rakennellut -87 aikana ja -88 omistus on siirtynyt tilaajalle. -87 kuiteissa on jo tulevan omistajan nimi, ilmeisesti customoitu asiakkaan toiveiden mukaan.
Hinta on tuolloin ollut 14 655,30 DM,  tämän päivän valuuttana noin 7300 Euroa.

Sen jälkeen pyörälle ei kuittien kertomana olekaan paljon tapahtunut, huoltoja ja katsastuksia.
Jarruja justeerattu -96
Sähköstartti lienee asennettu, tai todennäköisemmin aiottu asentaa 2000, koska 2005 se ei ollut paikallaan. Startin osia sain mukaan.



"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Pyörä on tällähetkellä ajokunnossa ja sellaisena se saa ollakin vielä kevääseen jolloin on seuraava katsastus (mopo Saksassa, jossa katsastus joka toinen vuosi) ja sitten projekti jatkuu. Mitään suurempia ulkoisia muutoksia ei ole tarkoitus tehdä. Itse en pidä tuosta kainalonkuivausohjaustangosta lainkaan, mutta tämä Shoveli onkin vaimon pyörä, ja hän taas ei tuosta sylen levyisestä halua luopua.
Mittasin koneen  puristukset viime keväällä, toisessa 30 ja toisessa 60psi, elikkä todella VLCM (very low compression machine :)) ja pientä naputustakin kuuluu. Öljyä ei kulu, kumma kyllä..? Matalat puristukset haittaavat jo käyntiinlähtöä. Tämä projekti tulee olemaan lähinnä koneremppa ja siinä sivussa pieni piristys. Kansiin haluan kokeilla samaa kanavien muokkausta kuin tuolla Rautapääosastolla olen kertoillut. Mitään hipo-konetta ei ole kuitenkaan tarkoitus rakentaa. Ja vaimo haluaa sähköstartin ja vaimothan saavat mitä haluavat.
Mitään tietoa ei ole koneen tämänhetkisestä mahdollisesta ylikoosta tai nokka-akselista. Hydraulinostajat siellä ovat ja suunnitelman mukaan sellaiset ovat siellä jatkossakin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Tämä projekti ei sitten etene näköjään mihinkään....kaikkea on suunnitteilla, mutta kun nuo ajopyörätkin vaativat ruuvaamista niin tämä pikku-Shoveli saa vaan odottaa. Vaihdoin sentään eturenkaan. Vanteessa oli sisäpuolella sen verran "hapettumaa" että piti ottaa hyllystä toinen. Laitoin vähän tectyliä nauhan alle, saa nähdä sit kymmenen vuoden päästä, onko pelastanu mitään. Renkaan vaihdon yhteydessä tuli todettua, että emäputken laakerit lienevät tiensä päässä, kovin oli pykäläisen oloinen kun käänteli.
Ei ole ruuvamiselle loppua odotettavissa tälläkään rintamalla.
Pari kuvaa, ei tarvinne mainita kumpi vanne oli paikalla.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#4
Jatketaan pienin askelin.
Etupää piti ottaa auki, kun nuo emäputken laakerit vaativat tarkastuksen eikä myöskään jousto ollut toivottu. Etupää jousti vain sentin pari.
Laakerit olivat varmaan -87 vuoden rasvoissa ja paskoissa. Ihme kyllä, eivät olleet ruostuneet sen enempää kuin vastakartiotkaan, joten putsaamalla näyttää tuosta pääsevän.
Jouston ongelmat selvisivät myös, uudet yläputket, erityisesti vasen on liian tiukka alapään puslaan ja jumittaa. Mittasin vanhat yläputket, niiden halkaisija on 41,25 mm ja uusien 41,40 mm ja se riittää tässä tapauksessa. Kun asensin ne aikanaan paikalleen, kuvittelin niiden alkavan toimia vaikka vähän jämptiltä tuntuikin. Eivät alkaneet. Pitänee yrittää hoonata puslia, mutta helppoa se ei ole ja onhan siellä alempana vielä toiset, mutta ne eivät ota niin kovin vastaan.
Kun tässä ei oiken mitään muutakaan tapahdu, niin laitan muutaman kuvan pumpuista tähän liitteeksi, joista näkee, mitä sieltä löytyy. Kyseessä siis E77 Shovel.

Kuva 1: Etupää ilman etupäätä
Kuva 2: Kodlinin säädettävä T-kappale ja lähes puhtaat laakerit
Kuva 3: Alaputki
Kuva 4: Yläputki tilpehööreineen
Kuva 5: Yläputken mäntäsysteemi, lähtee ulos kun ottaa sokkarenkaan pois
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 25 elokuu 09, 21:40:33
Laakerit olivat varmaan -87 vuoden rasvoissa ja paskoissa. Ihme kyllä, eivät olleet ruostuneet sen enempää kuin vastakartiotkaan, joten putsaamalla näyttää tuosta pääsevän.

Joo, toiveajattelua ja paskapuhetta. Laakerien ja kartoiden puhdistuksen jäkeen tarkastelu paremmilla silmälaseilla osoitti vuosien nakertaneen niin laakereita kuin kartoitakin. Ei paljon, mutta senverran, että vaihtoon....löytyi sieltä muutakin...

Laitoin tuosta hommasta kyselyn toisaalle: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=838.msg4740#msg4740
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#6
Projektin etenemisvauhti ei päätä huimaa, joten melkein joka ruuvin kiristys tulee tännekin taltioitua.
Posti tänään emäputken laakerit, jotka pitkän haun jälkeen löysin jostain saksalaisesta traktoreihin erikoistuneesta nettimyymälästä. Liian helppoa tilata suoraan Storehouselta, eikä ole mitään jännitystä kun tietää mitä tulee. Nyt ei tullut Timekeneitä vaikka toivoin. Tuli Peer-merkkiset. Ei siinä mitään, ameriikkalainen firmahan tuo on, mutta hieman häirii tuo laakkeriin stanssattu "CHINA"  >:(. Hyvin sopivat kuitenkin paikalleen, eivätkä olleet uutenakaan yhtään ruosteessa.
Ihan vaan tiedoksi, että kartiolaakerin tyyppi on L44634 ja kartio itte 44610, on sitten valmistaja kuka hyvänsä.
Yks perkele lisää, eihän kodilinin fredi ollu laittanu olenkaan pölysuojia emäputken laakereihinsa, ja kehno, huomasin tuon vilpin vasta kasatessani. Nyt joutuu taas tilaamaan muutaman euron hilut erikseen, ehkä tällä kertaa vaikkapa W&W:ltä, niin ei tule ikäviä ylläreitä yhdelle viikolle liikaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Noista emäputken laakereista... Ne ovat kulutustavaraa, itse tulee vaihdettua liiankin usein - toisin sanoen aina kun uusi pyörä tulee taloon niin seuraavan kerran kun keula on irti niin vaihdan laakerit vaikka silmämääräisesti ei mitään näkyisikään. Täytyy postata joku kerta muutama kuva eräästä Springer Softailista jossa oli lähes 20 vuotta vanhat laakerit kiinni - keula kääntyi pykälän kerrallaan mutta omistajan mielestä niissä ei ollut mitään vikaa. Oli kuulemma hiukan herkempi ajaa laakereiden vaihdon jälkeen ;D ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Springveli

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 18 syyskuu 09, 08:51:34Täytyy postata joku kerta muutama kuva eräästä Springer Softailista jossa oli lähes 20 vuotta vanhat laakerit kiinni - keula kääntyi pykälän kerrallaan mutta omistajan mielestä niissä ei ollut mitään vikaa. Oli kuulemma hiukan herkempi ajaa laakereiden vaihdon jälkeen ;D ...

Noi Springer keulat tahtoo kuluttaa noita laakereita herkemmin,
ite vaihtanut omaankin jo parikertaa,viimeksi laitoin rasvanipan emäputkeen.
Pomppiikohan toi keula enemmän kuin tavallinen?  ;D
Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 18 syyskuu 09, 08:51:34
Täytyy postata joku kerta muutama kuva eräästä Springer Softailista jossa oli lähes 20 vuotta vanhat laakerit kiinni - keula kääntyi pykälän kerrallaan mutta omistajan mielestä niissä ei ollut mitään vikaa. Oli kuulemma hiukan herkempi ajaa laakereiden vaihdon jälkeen ;D ...

Nämäkin "originaali" laakerit olivat varmaan tuolta -80 lopulta asti olleet paikallaan. Ja hieman "kulmikkaasti" tuo keula kääntyi kun oli ylhäällä. Pyörien päällä ollessaan ei ko. ominaisuutta vielä havainnut. Toivottavasti nyt ei tule yliohjautuvaa  ;D
Noihin laakerikuppeihin on tarjolla ainaskin storehousella nippoja, varmaankin kyllä ihan normikamaa, ja suosittelevat myös niiden asennusta. Itse en ole ollut kovin innokas emäputken laakerien vaihdoissa. Pitää ottaa toi Rautis talvella tarkasteluun, jos siellä olis vaikka vielä ihan alkuperäiset...  :-[
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Taitaa springerissä olla ongelmana paino, uuden mallin keulahan painaa aivan tolkuttomasti.

Yksi mikä tuhoaa ohjauslaakerit kuulemma hyvinkin nopeasti on dynotus - siinä tulee keulalle niin hurja paine että laakerit ottaa äkkiä itteensä. Kaverilla oli kahden metrin akselivälillä oleva chopperi josta penkitettiin 128 hepoa takapyörältä - siihen sai yleensä vaihtaa laakerit penkkikäynnin jälkeen ;) ...

Normaali laakeri kuluu pyörimällä eikä sitä yleensä huomaa kunnes muruset lentelee tai ääni muuttuu kellossa. Ohjauslaakeri taas on suurimman osan aikaa paikallaan joten sen kuluminen ilmenee kun laakerirullat takovat koloa ulkoskooliin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

#11
No niin, sitten piti alkaa tutkimaan miksi koneen puristuspaineet ovat niin matalat.
Koneen purkua siis. Nokka-akseli ei ole näköjään syyllinen, sieltä löytyi orggis H, rattaassa punainen maalimerkki, joten sekin on HD stock....mutta hieman ihmetyttää kun ratas on ilman uraa, eli 70-77,  ja tuo punainen merkki taas kuuluisi olla 78-84 vuosimalleissa, urallisessa rattaassa.  :-\
70-77 tuo maalimerkki pitäisi olla vihreä (Andrewsin kataloogin mukaan).
Hauskoja ristiriitaisuuksia.

Ratas on ainakin kertaalleen vaihdettu edellisen kyläsepän toimesta ja näyttää ettei hän ole prässiä käyttänyt vaan pajavasaraa. Aika veitikka.

Kannet irti seuraavaksi. Eivät olleet kovin piukassa, eivät varmaankaan vaaditussa momentissa, joten ei tuo sitten enää yllätys ollut kun totesin molempien kansipahvien jo vuotaneen ja osittain palaneen.
Merkillistä, kun väliin ei paikat kestä vaikka kuinka tarkaan on laitettu ja taas väliin tuollalailla huitaistut ovat kestäneet ajoa vaikka kuinka. Ei edes savuttanut paljoa eikä öljyn kulutus ollut mitenkään poikkeava.

Männät näyttävät olevan stanu kokoa. Seuraavaksi pitää ottaa pytyt irti ja katsoa renkaat ja mitata sylinterit, onko nekin std mitoissa vai onko veijari laittanut std männät ylikoko pyttyihin.

Kaikki on mahdollista...näköjään.





"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Tää rojektihan on ainakin näin aluks silkkaa voittokulkua, neitseellistä biittiä ja vaan vähäistä mä ite kato ku mä osaan tyyppistä askartelua löytyny. Nokan ratastako oli leivottu vai pinionia?

Kokkonen

Nokan ratas on saanu vasarasta.
Öljypumpun akselin päästä, kiilauran reunasta näyttää myös lohjenneen palanen. Millähän sekin on saatu aikaseksi, kun pajavasara ei niin pieneen rakoseen mahdu.  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Puristuspaineiden pakoreitti on paikannettu. Molempien kansien pakovettiilien seetipinnat olivat huonossa jamassa, tuskin ovat enää kovin tiiviitä olleet.



Ohjurit ovat väljähköt. Tiivisteitä niissä ei ollut.

Vaarnatapit päätin irroittaa tällä kertaa, vaikka ohjurit saa kyllä muutenkin vaihdettua. Mutta kun nyt on toinen koneistamo kyseessä....
Nuo tapit olivat aika piukassa. Liimaa on käytetty runsaasti ja jäljistä päättellen lukkopihtejä. Mutta lähtevät kyllä kuvan mukaisella kahden mutterin systeemillä, eikä tuolla tavalla vaurioita itse vaarnaa.



Sylinterit olivat myös silmämääräisesti katsottuna porauksen tarpeessa. Männänrenkaiden jäljet näkyvät hyvin pyttyjen yläosassa. Pitää vielä mittailla, josko 0,010 ylikoko riittää.

Kaiken kaikkiaan näyttää ihan tyypilliseltä Shovelin 70 000 km huollolta.  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W