Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Alkaa toi evosporttiprojekti olemaan jo albumissakin sen verran pitkällä että voisi aloittaa tän rautapään kehitysseurannan näin julkisestikin. Ei sekään ihan alkutekijöissään ole ja toivottavasti saan reaalitilanteen pidettyä aina askeleen edellä tätä nettipäivitystä :D.

Olen jo pitkään himoinnut jäykkäperäistä rautapäätä ja olin jo muutamaa ehdokasta käynyt tutkimassa. Eräs oli jo niin pitkällä että jätin siitä mielestäni järkevän tarjouksen mutta myyjä ei siihen valitettavasti langennut. Harmittaa vieläkin varsinkin kun ko. pyörä päätyi lopulta hyvän kaverini vaimolle joka on kehunut sen maasta taivaisiin.

No, rautapääkuumeeni oli ihan yleisessä tiedossa ja niinpä kesällä 2009 sain tarjouksen Seinäjoelle haaksirikkoutuneesta -71 XLCH:sta - keskitappi oli poikinut kesken laukan. Aikamme väänsimme ja pääsimme molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun ja osakasa tuotiin takaisin Helsinkiin.

Tässä pyörä ennen katastrofia:



Ja tässä sitten sen jälkeen kun se oli purettu Seinäjoella erinäisiin veteliin pahvilaatikoihin:



Nyt tiedän mitä tarkoittaa "basket case" ;D...





Ja tässä itse pääsyyllinen:



Pikaisen inventaarin jälkeen totesin sen minkä kyllä tiesin jo entuudestaan - olisi tullut huomattavasti edullisemmaksi ostaa hyvin toimivaksi tiedetty pyörä ja keskittyä muutostöihin. Nyt menee paitakin päältä kun tuota konetta lähdetään kunnostamaan. No, tämän kanssa ei tarvitse sääliä mitään - rungon ohjausakseliputkikin oli jonkun aikaisemman lämärin jäljiltä pari senttiä vinossa, silti laite oli aikanaan rekisteröintikatsastettu huomautuksitta. Ensi kerralla pistetään laikka laulamaan, sillä aikaa ihmetellään tulevaa stuukkia jousiperän avulla.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

Asiaa! Tätä on jo odotettu. Olen jo muutaman "salakuvan" nähnytkin toisaalla, mutta mukava seurata projektia näin johdonmukaisessa järjestyksessä. Lisää kiitos!

Ja oma sporttikuume senkun nousee...... 8) ;D
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Antti S.

on kyllä todellinen basket case.Harvemmin vissiin myydään koko fillari ihan NOIN päreinä?

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Antti S. - 05 marraskuu 09, 19:12:45
on kyllä todellinen basket case.Harvemmin vissiin myydään koko fillari ihan NOIN päreinä?

Tallikaverin entinen mopo. Kyllähän se kone menee rautiksessa ihan atomeiksi kun kaivaa limput esille. Sitäpaitsi yhden neitokaisen piti päästä harjoittelemaan motskarin rassuuta niin sai purkoo tuon... ;D
A.K.A. Rambe

Jack

helppo nakkihan toi kun ei oo umpiruosteessa kaikki paikat....

nimim. vaimo ei uskonut terveeks kun toimivan pannun vaihdoin ruosteiseen osakasaan
Flatheads!!!

Soikkeli

Raati odottaa näkevänsä siinä std-mittaisen tai +4" niin kovin Ruotsalais valmisteisen keulan.
C.O.G. 
Lifemember

013

mikä toi punanen väri on lohkon sisäpinnassa? joissan ebay lohkoissa nähny samaa ???
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Hemuli

Joskus lohkon sisäpintoja on maalattu tai jopa kiillotettu tarkoituksena tehostaa öljyn valumista takaisin pumpulle. Muuta syytä en keksi.

Mutta asiaan. Jatketaan tarinaa vielä parilla kuvalla että päästään choppaamisen makuun. Ihan ensiksi piti jigiin tehdä rautapään rungolle sopivat palikat - nyt on helppo tehdä rungolle mitä vaan kun se pysyy paikallaan.



Sitten leikkaamaan - olen runkohommissa tykästynyt tuollaiseen sähkökäyttöiseen puukkosahaan, sillä putki menee helposti poikki eikä tule samanlaista kipinäroisketta kuin rälläkällä survoessa. Kuten edellä mainitsin, oli runko saanut jossain elämänsä vaiheessa aika tällin - ihan mielenkiinnosta leikkasin ensin rungon takaputket koneenkiinnikkeen kohdalta poikki. Saman tien kun viimeinen putki oli sahattu kuului pamahdus kun runko pomppasi pari senttiä sivuun :o. Oli siellä sitten pikkasen jännitystä.



Tää on vissiin se mistä jenkki sanois "point of no return" ;D...



Ei rungon pilkkominen kuitenkaan vielä tähän jäänyt mutta siitä sitten myöhemmin...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

Se punanen on todennäkösesti Glyptolia.

Sillä tietysti saadaan sisäpinnat liukkaiksi, mutta ainakin ennen 50 lukua tehdyissä lohkoissa on sillä toinenkin funktio, - tiivistää huokoinen valumateriaali sisäpuolelta.

Jack
Flatheads!!!

Antti S.

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 05 marraskuu 09, 19:39:28
Lainaus käyttäjältä: Antti S. - 05 marraskuu 09, 19:12:45
on kyllä todellinen basket case.Harvemmin vissiin myydään koko fillari ihan NOIN päreinä?

Tallikaverin entinen mopo. Kyllähän se kone menee rautiksessa ihan atomeiksi kun kaivaa limput esille. Sitäpaitsi yhden neitokaisen piti päästä harjoittelemaan motskarin rassuuta niin sai purkoo tuon... ;D

Kun lähinnä big twinien kanssa on pelannut,niin tuo koneen sisäkalujen määrä vaan hämmästytti tottumatonta silmää.
No,mikäli big twinistä perkaisi koneen ja askin samaan aikaan,sitten survoisi palikat pariin pahviloodaan,niin lopputulos olisi varmaan jotain samantapaista.

Hemuli

Annetaan rungon hiukan odotella jatkotoimenpiteitä ja tehdään tankki tässä välissä. Koska alkuperäisen suunnitelman mukaan tankki tulee runkoputken päälle siten että pohja on täysin tasainen ei rungon tarvinnut olla vielä tässä vaiheessa muodossaan.

Otetaan yksi Sportsterin 2.2 gal peanut-tankki, vaikka se sellaisenaan on varsin siro niin runkoputken päälle istutettuna se jää vähän kolhon kokoiseksi. Siispä 30 mm siivu keskeltä pois helpottaa luomisen tuskaa...



Tankissa oli joku käsittämätön pinnoite sisällä, se lähti isoina siivuina pois.



Ruoste ja pinnoitteenjämät sitten teräsharjalla pois - ei sitä alkuperäistä tankkia paljon jäänyt, meniköhän nyt prosentit ;D...



Samalla kun puoliskot hitsattiin yhteen leikattiin tankinkorkin ympäristön tasainen alue pois ja se korvattiin levyllä joka rullattiin englanninpyörällä tankin muotoa mukailevaksi.



Kun nyt ei muuta ollut tarjolla niin pohja tehtiin kolmen millin plootusta. Kyllä kestää.



Sovitus oli riittävän napakka, pohja pysyy paikallaan jopa ilman hitsisaumaa.



Sitten vaan kulmasta hitsaten ja vanhan tunnelin reiät umpeen. Ei ole tullut tilavuutta tarkistettua mutta olettaisin että se on joko sama kuin alkuperäisessä tai jopa hiukan yli - kavennus pienentää mutta toisaalta tunneli jäi kokonaan pois.



Tankki jäi odottelemaan kiinnikkeiden tekoa ja ameriikantutun lupaamaa erikoiskorkkia. Seuraavaksi pilkotaan taas runkoa :D.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Kuolinisku :D...



Rautapään runko on kasattu messingillä juottamalla ja tuollaisen liitoksen purkaminen on aivan hanurista. Kahteen mieheen saatiin kiskaistua vaakaputken nysä valukappaleesta kuumentamisen jälkeen, sitten pitää vielä saada kaikki messinkijämät pois ennen kuin voi uutta putkea hitsata tilalle.



VT-Cycle toimitti WLC:n retrokeulan, täytyy varmaan kääntää alakeinut haarukan sisäpuolelle - nyt keula on aivan liian leveä. Hyvä puoli tuollaisessa WL:n keulassa on että se menee heittämällä rautapään runkoon, ohjausakselit on identtisiä.



Keulaswappi oli ihan helppoa kauraa - ohjausakselin alapäästä piti kiskaista irtokuulille tarkoitettu sisäskooli pois ja yläpään kruunumutterista sama skooli sorvissa tasaiseksi.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Nyt kun kaikki on vedetty kilon paloiksi niin voidaan aloittaa uuden suunnittelu. Vakiomittainen springerkeula määräsi ohjausakseliputken aseman ja koska kulma haluttiin pitää orkkiksena niin sopivan maavaran aikaansaamiseksi piti pystyputkia stretsata. Edellä mainitsemani aikaisempi kolarivaurio oli taivuttanut putkia sen verran että edestä päädyttiin katkaisemaan aimo pätkä pois ja nysät holkitettiin. Holkkien käytöstä on monta eri mielipidettä, itse tykkään niistä lähinnä sen takia että näin saadaan putket kohdistettua tarkasti. Siitä en ole yhtään niin varma tekevätkö ne jatkoliitoksesta yhtään sen vahvempaa.



Rautapään takarunko on aina vähän kinkkinen paikka jos halutaan sulavalinjaista jäykkäperää, niinpä alkuperäisen häkin käyttö ei ollut edes mietintäasteella. Sen sijaan tilalle taivuteltiin evotyyppinen selkäruoto. Tässä vaiheessa huomasin että rungon stretsaus tulisi aiheuttamaan hiukan muotoilullisia ongelmia ;D...



Ei muuta kuin saha kouraan ja choppety-chop - saranaleikkaus valukappaleeseen.



Sitten reipas ote putkesta ja nitkautus - näyttää paremmalta.



Tankki malliksi hollille, ei näytä yhtään pahalta.



Seuraavassa jaksossa tehdäänkin sitten tankinkiinnikkeet - sekin projekti piti tehdä sitten oikein hankalimman kautta...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Hieno juttu että jaksat ottaa ja jakaa noin hyviä kuvia. Tuijottelin omaa runkoa muutaman päivän mutta en oikein kokenut herätystä. Pitää vähän ryöslainata sulta jotain ideoita ;D

Hemuli

Elikkä tankinkiinnikkeet... Helppoahan se olisi ollut laittaa lattaraudan pätkät eteen ja taakse kun soppakattila tulee kerran rungon päälle mutta ei kai näistä hommista ole tarkoitus helpolla päästä ;D. Eli ei muuta kuin kynä ja paperia ja piirrusteluhommiin. Kun mieleinen muoto oli saavutettu niin sama metallista. Jotain tällaista sieltä tuli - kantavana ajatuksena se että kun yleensä piilotellaan kiinnikkeitä viimeiseen asti niin nyt tuodaan ne oikein tyrkylle.



Edellisen kuvan sokeat holkit hitsattiin tankin pohjaan sopivalle etäisyydelle toisistaan.



Ja loppuosista sitten kasailtiin tällaiset futuramahenkiset kannakkeet. Runkoputkea ei oltu tässä vaiheessa vielä hitsattu paikalleen jotta ne saatiin pujotettua sen ympärille. Kumiripustus on rautapäässä pop, isot pojat ovat sanoneet että se saattaa hiukan täristää :D.





Aluksi piti laittaa ihan vaan pallokantaiset kuusiokolot ja isot prikat mutta sitten iski taas idea - sorvasin neljä tällaista olakkeellista puolipalloa joista porattiin viiden millin reikä läpi ja olakkeen puolelle tehtiin kahdeksan millin kierre johon kuvan stoppiruuvi kierrettiin.



Ideana tuossa on se, että ulospäin ei näy kuin pieni pyöreä reikä johon mahtuu juuri ja juuri stoppiruuviin käypäinen kuusiokoloavain.



Sitten vaan tiukkaa liimaa kierteisiin ja ruuvit kiinni messinkijöötteihin.



Tältä ne nyt sitten näyttää kun aamulla herää pyörän vierestä...

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957