Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

vikinger

Hienoa työtä...jälleen. Hyvän näköisiä tankoja. Joskus ol mielessä oman apinakiikun kanssa tehdä kokeilu versio samaan tyyliin eli sisälle päin mutkalle ja korkealle, no se nyt jäi ja kokeillaan yks kesä tuota Yaffen tyylistä kiikkua.
mut hieno on Hemulin likainen paskiainen...

fullhandjp

siistii pukkaa.. onko tullu edistystä projektiin?

Hemuli

Jokos edellisestä päivityksestä on tosiaan viisi kuukautta :o... No, enpä ole pyörälle huhtikuun jälkeen oikeastaan tehnyt mitään kun aika on mennyt muissa hommissa. Jotain nyt kuitenkin.

Seuraavat kuvat ovat vielä viime talvelta - aiheena pakoputkiston valmistaminen.

Primääriputken aihiona käytetty Mopo-Sportin 45 mm mustaa putkea ja irtomutkia.



Kuvasta ei oikein näy mutta etuputki menee osittain takimmaisen sisään - kyse ei kuitenkaan ole 2-1 putkesta vaan molemmat ovat edelleen omat ränninsä.

Vaimentimet tehtiin rosteriputkesta, varsinainen vaimenninosa 60 mm. Liitoskohtaan piti saada siisti kartio jota varten piti sorvata työkalu jolla saadaan prässättyä 48 millistä putkea joka puolestaan liukuu nätisti primäärin päälle.



Sitten työstämään...





Lopputuloksena kartio joka voidaan hitsata vaimenninputken päähän.



Näissä kuvissa puuttuu enää kiinnikkeet runkoon.



Supersalaiset päätykartiot löytyvät yllättävän monelta kotitallista  ;D ;D ;D

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jakke

meinaaksä tulpata noi takavalukappaleisiin tulevat runkopuken päät?

Hemuli

Pitää jossain vaiheessa sorvata niihin jotku messinkiluodit tms. Eli en ajatellut hitsata niitä umpeen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Hemulin hommia katsoessa omat värkkäykset tuntuu aikalailla hatusta vedetyltä näpräilyltä....

Yhteen asiaan kuvissa silmä osuu. Nimittäin nuo jäykkäperäsporsterin alaputket. Mainitsit aiemmin, että jäykkäperän alaputkien taivutus on hanurista..
Kysymys: Miksi nuo putket jatkuu samassa linjassa "leveänä" pitkälle renkaan etupuolelle ja sitten yht'äkkiä kapenee ja oikeaa alarungoksi. Tuo muoto olisi kyllä selitettävissä sillä, että aisojen väliin pitää saada mahtumaan vaaksan päässä renkaasta oleva massiivinen lokari, mutta kun näin ei ole...
Sivusta katsoen (ja väkisinkin yläviistosta) näyttää siltä kun runkoputki tekisi mutkan alaspäin, vaikka se itseasiassa tekee mutkan sivullepäin. Mutta miksi sen sivullepäinmutkan pitää olla noin jyrkkä ja noin edessä? Eikö se alaputki voisi taipua loivasti sisäänpäin heti renkaan etupuolelta ja yhtyä kauniisti kapeaan runkoon ilman äkkimutkia.

Yläputkien malli on kyllä State of Art. Tuota (ja montaa muuta kohtaa) on pakko matkia omassa projektissa.

Kaiken kaikkiaan pyörä yksityiskohtineen on mykistävä, vaikkei se ole vielä edes valmis.


Tony

jos svingin alaputki päättyisi suoraan renkaan eteen, niin silloinhan alaputket olisi ylempänä, kun alakehtoputket ::) ja tulisi piiitkä alamäki alakehtoputkille..siis tuossa kulmassa, tai svingin kulmaa joutuisi loiventamaan, mikä ei ainakaan mun makuun. Noin justiinsa hyvä. Lisää jatkoa tälle!

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 17 syyskuu 10, 16:54:02
Kysymys: Miksi nuo putket jatkuu samassa linjassa "leveänä" pitkälle renkaan etupuolelle ja sitten yht'äkkiä kapenee ja oikeaa alarungoksi.

Pakko sotkee tähän väliin.  :P Alkuun Hemuli koitti tehdä tota vaan reippaalla sinnepäin mentaliteetilla eli alaputkista vaan nyt sattu tulemaan tollaiset. Sit siltä karkas taas mopo käsistä ja alko hiplaamaan. HIPLARI  ;D
A.K.A. Rambe

Jack

Älkääkä yllyttäkö sitä yhtään, kohta se tekee noi alaputket uusiks, ja sillä olis muutakin hommaa... :P
Flatheads!!!

Hemuli

Täs vaihees täytyy pätee... Ootteko koskaan kuullu sellaista yhdyssanaa kuin "ketjulinja"? ;D Jos toi taitos olis yhtään taaempana niin ketjut hinkkais aika rajusti runkoputkeen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Hemulia ei näissä hommissa hämätä :)... Jatkoa odotellen.

Hemuli

Hypitäänpä vähän aikajanalla ja tähän väliin ihan tuoretta kuvaa projektista. Tai ainakin sen yhdestä osa-alueesta nimittäin etujarrusta. Olin jo aikaa sitten päättänyt että alkuperäiset mekaaniset rumpujarrut on pop ja niitä käytetään - muuten hyvä mutta springerikeulan kanssa pitää jarrukilven olla kelluva että se sallii keulan jouston. Tehtaalta lähtiessään kilpi on ollut kiinteästi teleskooppihaarukan alaputkessa mutta se ei tässä sovelluksessa toimi.

Edellisen omistajan käsissä pyörässä oli myös springeri joskin mallia DNA, ja siihen oli joku koneistajahemuli ;D turannut pronssiholkin suoraan jarrukilpeen kun omistajalla oli niin pirun kiire radalle. Eihän se kestänyt vaan mursi kilven keskiön - seikka joka huomattiin vasta kun pyörä purettiin. Eli tukevampi kiinnitys vaadittaisiin vaikka jarruissa ei juuri voimaa ole.

Rautapään etujarrukilvessä on vahvistekehä hiukan akselireiän ulkopuolella:



Sorvissa sitä myöten auki, tässä vertailun vuoksi alkuperäinen ja raiskattu vierekkäin:



Pronssiholkki olisi riittänyt aivan hyvin, tiedänpä erään harrastajan ajavan vastaavalla kombinaatiolla niin että tuohon kilpeen on vedetty prässisovitteella teräsholkki eikä muuta - vähän rasvaa väliin ja kovaa menoo. Mutta koska käsissä oli kuulalaakereita ja alumiinia niin tällainen sieltä sitten tuli...



Sopiva krymppi ja laakerilukitetta väliin niin kyllä pysyy.



Kevyt kiillotus paraatipuolelle ja valmista on.



Pitää vielä sorvailla holkkeja sisä- ja ulkopuolelle ja reaktiotankokin tehdä ihan kunnon kamasta mutta tuossa nyt malliksi missä asennossa kilpi tulee keulaan kiinni. Etäisyyksien pitäisi olla SCVR:n (Suomen Chopper VapautusRintaman) hyväksymät.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Bensatankin rakennus jäi näköjään vähän vaiheeseen tuossa aikaisemmin. Reilun kavennuksen ja tasaisen pohjan lisäksi halusin bensamittarin että keskieuroopanturneella näkee milloin pitää ajaa tankille ;D... Yleisesti nähdyt ratkaisut vaikuttivat jokseenkin tökeröiltä mutta sitten muistin nähneeni yhdessä näyttelyssä erilaisen ratkaisun - siitä sitten mukailemaan...

Ensin taivutettiin pätkä putkea tankin muotoon sopivalle kaarelle, leikattiin muutama aukko kylkeen ja sorvattiin molempiin päihin sopivat kierteytetyt holkit.



Holkit hitsaten...



Ja sitten tankista sopiva siivu pois keskeltä.



Tuonne putken sisään ujutetaan kirkas bensaletku joka kiinnitetään päihin ruuvattuihin letkuliittimiin.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

fullhandjp

toi on pirun kätevä ja ei valehtele.. ;D
itellä kans samanlainen mut kylkeen upotettuna ilman väli ripoja. pitäis vissii alkaa laittaa omasta projektista juttuu tänne!
tuli hyvän näkönen tosta rumpu setistä..

Rezi

Aivan käsittämättömän hienoa työtä tuo "bensamittari". Ei voi muuta kun monttu auki äimistellä tämän pyörän yksityiskohtia :o