Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

Janne R.

Sanattomaks vetää taas kerran katella näitä sun projektikuvia...

-mikko-

LainaaTältä ne nyt sitten näyttää kun aamulla herää pyörän vierestä...
Kaikenlaista otettava huomioon pyörää tehdessä ;D
- shine can never replace attitude -

Hemuli

Nyt kun selkäruoto oli saatu hepattua paikoilleen tankinkiinnikkeiden valmistuttua päästiin takarungon kimppuun. Jos jotain vittumaista hommaa hakee, niin jäykkäperän takahaarukan alaputkien taivuttamisessa on haastetta. Kahdella mutkalla kun pitää päästä ulos/ylös niin jossain vaiheessa rupeaa jo päässä pyörimään kun miettii oikeita taivutussuuntia.

Ensin tehtiin tällainen versio, se olisi voinut toimiakin mutta kun satulaksi tulee sellainen jousimalli niin noi yläputket jää ihan liian leveälle edestä.



Otin kuvasta printin ja vähän tussailin siihen päälle eri vaihtoehtoja, tämä näytti parhaimmalta.



Sitten ei muuta kuin sama raudasta, ensin mallausta vanhojen päälle.



Ja sitten ei muuta kuin runko nippuun ja laite pyörilleen. Jeps, näin se olla pitää.



Rambe toimi paparazzina ja nappasi kuvan ylpeästä rakentajasta päristelemässä rungon päällä ;D...

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Koska tämän pyörän moottorin laitto tulee maksamaan mansikoita, pitää yrittää säästää muissa paikoissa. Siispä tänään kotona - lokasuojan teko.

Tallikaverin romuvarastosta löytyi valmiiksi halkaistu Sportsterin takalokari, siitä oli hyvä lähteä.



Koska ihan noin massiivista suojaa ei ollut mielessä, leikattiin sitä pienemmäksi kyljessä olevaa kanttia pitkin. Pituudestakin tingittiin hiukan ja leveyttä pienennettiin leikkaamalla yhteensä 14 millin soiro keskeltä pois.



Ei hyvä - ensinnäkin säde on aivan liian iso.



Siitä selvitään onneksi helposti kutistamalla reunoja kasaan.



Nyt näytti jo vähän paremmalta mutta edelleen aika rimpulalta.



Hyllystä löytyi sopiva pätkä kuuden millin rautatankoa joka hitsattiin sisäpuolelta reunavahvikkeeksi. Se muutti kaaren luonteen ihan toiseksi, ensi kerralla voidaankin tehdä sopivat kiinnikkeet.


Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Elikkä lokari pitäisi siis saada jotenkin kiinni runkoon. Ei muuta kuin toimeen - tallin romuläjästä löytyi sopivan paksuista latakkaa josta tehtiin ensin runkoon hitsattava lappu. Koska kyse on kuitenkin urheilumoottoripyörästä niin pitihän sitä vähän keventää ;D...



Sitten ei muuta kuin tähän lappuun jonkinlainen kiinnike johon itse lokari ruuvataan - ja taas kevennysreikiä. Sopiva lokaria myötäilevä muoto raudalle löytyi hydrauliprässistä.



Jotenkin tulee mileen Eiffeltorni...



Torni löysi paikkansa rungosta.



Lokariin porattiin muutama reikä joihin hitsattiin sorvista tulleet kierteytetyt holkit.



Kaari jätettiin tarkoituksella hiukan irti kiinnikkeestä ilmavamman vaikutelman luomiseksi.





Tässä vaiheessa pyörästä piti tulla vielä sellainen vähän rotahtava laite joka jätetään suurimmaksi osaksi paljaalle pellille - sittemin suunnitelmat muuttuivat (taas kerran) kimaltavampaan suuntaan ja niinpä lokarin reunavahvike piti tinata tasaiseksi. Tästähän oli juttua jo aiemmin tuolla peltiosaosiossa.



Seuraavaksi tehdään öljytankki, se ei ollutkaan ihan yksinkertainen operaatio  ::)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Minä ehdin jo omimaan Eiffeltorni nimikkeen! Se on osa jolla sai levitettyä Suzuki mopon ketjun 7,1" gummille ;D Mikäs ihmeen puteli tuolla muuten vilahti, meinaatko heittäytyä hassuksi?

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 07 joulukuu 09, 17:45:34...Mikäs ihmeen puteli tuolla muuten vilahti, meinaatko heittäytyä hassuksi?

Ei nyt sentään ;D - se liittyy tuohon edellä mainittuun öljytankkiproggikseen mutta annetaan sen vielä hautua jokunen päivä...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Öljytankista oli selvä visio - halusin lieriömallisen säiliön pystyyn satulan alle koneen taakse. Tarkoitusta varten oli jo hommattuna erinäisiä sammutinhylsyjä mutta pikainen laskutoimitus palautti takaisin maanpinnalle, kyseiseen paikkaan ei millään mahtuisi tarpeeksi isoa säiliötä öljylle ja akulle ym. sähköhärveleille. Eli suunnitelmaan B.

Seuraava idea oli kiinnittää säiliö enskakopan taakse pystyyn. Tämä vietiin jo niin pitkälle että hitsasin säiliön kaksiosaiseksi irrotettavalla "hatulla" jonka alle sijoitettaisiin öljynsuodatin ja akku.



Eeeeeiiiiii >:(.....



Seuraava yritys, sama säiliö poikittain runkoon...



Aaaarrrgggghhhhh  :-X....

Tässä vaiheessa oli jo vitsit vähissä - rungon muoto suorastaan huusi sulavalinjaista tankkia joka noudattaisi takahaarukan kaarevaa muotoa. Tästäkin piti tehdä yksi harjoituskappale - älkää naurako...



Olin tuhlannut tähän koko lauantaipäivän ja mittaamattoman määrän materiaalia, tässä vaiheessa vitutti niin että hanskat putosi maahan ja lähdin kotiin vetämään kalsarikännit.

Levottomasti nukutun yön aikana sain unessa ilmestyksen ja aamulla en malttanut edes aamupalaa syödä (ei se varmaan olisi maistunutkaan) ja lähdin suoraa päätä pajalle. Edellisenä päivänä tehty öljytankki pilkottiin takaisin osiin ja pulleat kyljet vaihdettiin puolelta toiselle. No niin, nyt ollaan asian ytimessä :).



Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Öljytankista tuli oikein hieno mutta hiukan epäkäytännöllinen - milläs sinne laitetaan öljyt sisään? Eli täyttöaukon tekoon...

Olen joskus aikaisemminkin käyttänyt tätä samaa kikkaa kun tarvitaan siro öljykorkki - bigtwinin vaihteiston tulppa on sopivan kokoinen ja siinä on vielä mittatikkukin kaupan päälle. Ei muuta kuin sorvista sopiva holkki johon kierre ja upotus o-rengasta varten.



On se sitten sievä...



Samalla kun sorvi oli lämmin niin pyöräytin muutaman sokean kierreholkin tankin kiinnikkeiksi ja kaikki hitsattiin sen yläpintaan.



Isot pojat on kertoneet että rautapää saattaa täristää aavistuksen enemmän kuin keskiverto moottoripyörä ;D ja niinpä kaikki irto-osat on syytä eristää rungosta kumiripustuksilla. Niin tehtiin myös öljysäiliön kanssa. Takakiinnikkeen kohdalla oleva levy oli aavistuksen paksua läpivientikumeille joten reiän kohdalta piti jyrsiä hiukan materiaalia pois.



Eteen samanmoinen ja tankki oli paikallaan.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

Kyllä tulee hieno! Muista tehdä myös huohotus öljytankille ;)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Hemuli

En tuosta huohotuksesta ole ihan samaa mieltä, jos kaikki on kunnossa niin ei se sellaista tarvitse.

Vaikka öljytankki oli kovinkin hieno niin pakko se on peittää jollain, tuossa rungon päällä on aika ikävä istua :D. Eli jakkaran tekoon.

Halusin tyyliin sopivan jousitetun mallin, pahvista tehtyä sapluunaa oli tullutkin pyörän päällä mallailtua jo jonkin aikaa.



Aihioksi löytyi palanen kolmemillistä peltiä, pitäis kestää...





Tuollaisen taivuttelu käsipelillä on vähintäänkin haastavaa joten otetaan koneet avuksi. Pari omasta päästä tehtyä työkalua niin johan alkaa pelti nöyrtymään. Ensin etuosa pitkittäissuunnassa mutkalle.



Sitten taakse kaarta ettei putoa lokarin päälle kun rautapäävoima puhuu ::)...



Muutama viilto...



...ja hiukan naputtelua ja tiggausta niin pohja on muodossaan.



Ei paha vaikka itse sanonkin.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Tuolla tulikin jo toisessa osiossa päästettyä kissa pussista, satulaan ei siis ollut tarkoituskaan tulla minkäänlaista pehmustetta paitsi nahkaverhoilu. Koristeeksi ajattelin laittaa rosteriruuveja kiertämään reunaa - mistään ei tietenkään saanut sellaisia "vanhojen miesten" uraruuveja joissa on täysin pyöreä pallokanta eli itse piti taas tehdä.

Biltemasta rosteriruuveja joille näytettiin vähän nauhahiomakonetta:



Eli ruuvi porakoneen istukkaan kiinni ja työjärjestys: nauhahiomakone - 3M viimeistelylaikka - kiillotuslaika. Helppoa? No toista sama 36 kertaa niin on näpit jokseenkin kipeät...



Tältä se sitten näytti ennen verhoilua:





Tässä vaiheessa kaikki peltiosat ja penkki pakattiin isoon pahvilaatikkoon ja pistettiin lentopostina jenkkeihin jossa alaan vihkiytyneet tuttavani olivat luvanneet huolehtia jatkosta. Herran haltuun ::).



Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jesse

juuri tuollaisia ruuveja oli viimeviikolla tikkakoskella "kasin häntä" armeijan ylijäämä putiikki...
mutta ne ei ollut kyllä rosteria...
pari pussia niitä ostin itselle...
en ole vielä pussia avannut mutta joko ne on kelta-passivoituja tai messinkiä...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

jakke

vähä pistäs kiinnostaen miten tän rojektin laita on tätänykyä

Hemuli

Onhan noihin viimeisiin kuviin nyt jotain edistystä vaikka en ole kuukauteen koskenutkaan koko laitteeseen sen enempää kuin että kävin näyttämässä hitsisaumat konttorilla. Tallinmuutto ja kaikki muut kevätkiireet on syöneet rakentelumotivaation niin totaalisesti että katotaan syssymmällä. Ei se mätäne.

Mutta asiaan. Halusin alkuperäisen 19" etuvanteen tilalle siromman 21":sen. Mutta siihen ei kelvannut perusvannekehä vaan piti olla samanlainen pokattu alumiinikehä kuin alkuperäinenkin. Vanhoissa crossipyörissähän noita on mutta kun kaikki on 36-pinnaisia. Lopulta apu löytyi Englannista Central Wheeliltä jotka toimittivat Moradin kehän mittojen mukaan porattuna - eikä tullut edes juuri sen kalliimmaksi kuin kaupasta ostettu valmiskehä.

Tuossa näkyy vanteen profiilit:



Ja paikoilleen asennettuna. Peltiosathan olivat tässä vaiheessa maalattavana joten rungon päällä on väliaikaistankki.



Edellisessä kuvassa näkyy stonga jonka Joulupukki toi Rocks Chopsilta ameriikasta, Nick oli tehnyt muutaman asiallisen lanesplitterstongan joista yksi oli meikäläisen pyörään.



Täytyy toivoa että tää päänsisäinen lama hellittää ennen kuin päivityskuvat loppuu ;D... Kyllä niitä vielä hetkeksi aikaa riittää.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957