Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evo bobberi

Aloittaja Sande, 04 toukokuu 14, 11:40:33

« edellinen - seuraava »

Jake

Paa poikittaistuki takalevystä runkokiinnikkeeseen. Ei tarvii olla edes järeä. Omaan pistin 6mm. tangosta ja kestäny on jo vuosia. Useempaan kertaan jäi ennen piuhojen varassa roikkumaan..

Make

#16
+1

Useampi kiinnityspiste on aina parempi kuin yks.

EDIT: Piti kommentoimani, että 3:n pisteen kiinnitys lienee jostain fysiikan ihmeellisyydestä johtuen paras. Tietysti tyyli ennen tarkoitusta.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Sande

Tää tarinointi ei oo ihan aika järjestykses, mut suurin piirtein seuraavana oli tankin ja lokarin asettelu sekä penkin teko.
Tankin halusin frisco-tyyliin ylös, tosin ilman ylös siirrettyä tankin korkkia. Etin tankiksi ensin pientä sportin tankkia mut lopulta tuli vastaan toi isompi versio joka on ilmeisest joku tarvike. Passaa loppujen lopuks paljo paremmin leveen keulan kans yhtee. Yritin tietyst mennä tankin asentamises siitä mist aita on matalin ja hitsata vaan pellin palasen tunnelin päätyyn jotta näyttäis siltä et tunneli on siirretty oikeaan kohtaan.


No laiskuus tietysti kostautu ja tankissa hitsauksen aikana olleet vedet alko tulla pihalle sauman vierestä ja tietysti tunnelin puolelta, eikä korjaukshitsauskaa pelastanu asiaa. Olin pelänny ja vältelly bensa tankin hitsaamista, mut nyt oli pakon eessä ryhdyttävä siihenkin ja tehtävä se tunneli niinku se ois alunperi pitänykkii tehä  ;D Eli rälläkäl tunneli lähes koko matkalta irti ja taivutus lähemmäs pohjaa. Hitsailin pohjan lopuksi n. 5-7 cm pätkissä vetelyn estämiseksi, mutta tiiveys testissä huomasin että aika monessa uuden sauman alotus kohdassa oli huokosia. Eli miten toi tankin hitsailu kannattaa jatkossa hoitaa ettei olis niin iso homma paikkailla noit reikii?




Lokari oli aika helppo nakki eikä se tarvinu muuta ku katkasun tarpeeks lyhkäseks ja kiinnityskohtien tekemisen runkoo. Penkin pohjan tein 1,5 mm pellistä, koska sitä pystyi vielä työstämään ilman mankelia. Kun sopiva kaari takaosaan oli löytyny, piti pohjaan lisätä jäykisteitä ettei se penkki näyttäis parin montun jälkee pannukakulta.  ;D Nättihän tosta pohjasta ei tullu, mut eipä se sieltä onneks mihinkää näy. Lopuks liimasin päälle jotain eristematskuu, joka tuntuis ajavan asiansa vallan mainiosti. Ei ees imeny itteää täytee vettä pikasten kokeilujen perusteel, mut totuus selviää sit aikanaa käytössä. Verhoiluhan tosta vielä puuttuu ja sitäkin oli tarkotus kokeilla ite.




Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Sande - 07 toukokuu 14, 21:54:34...Eli miten toi tankin hitsailu kannattaa jatkossa hoitaa ettei olis niin iso homma paikkailla noit reikii?...

Itse en ainakaan ole niin taitava hitsari että saisin migillä tehtyä saumasta tiivistä, tigillä se on jo paljon helpompaa. Migillä ongelma tulee juuri sauman aloitus- ja lopetuskohdissa koska sulan kontrollointi on tigiä vaikeampaa koska valokaaren palaessa kone syöttää koko ajan lankaa sulaan eikä pysty varmistamaan että se on tosiaan sulanut kunnolla ennen kuin lähdetään liikkeelle. Lopetuksessa taas suojakaasun tuleminen lakkaa saman tien kun päästät liipasimesta ja silloin saumaan tulee helposti huokonen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Mä en tahdo saada edes tigillä tankista tiivistä, kaasulla ja varsinki kovajuotoksella jopa helposti. Jos joudun tekeen tankille jotain ni parsin muutaman hepin migillä ja sitten juottelen sen.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Monki

Jos tigillä hitsaa, ni kannattaa kokeilla happosta lisäainetta mustan sijasta. Ei kuohu ollenkaa nii herkästi.

skullnbones

Morjes! Laitetaanpa avausviesti, eli uusi täällä, terve vaan kaikile.

Tuohon hitsaukseen, mustaan ei kannata sotkea kirkasta lisäainetta, murtuu helposti ja kirkas lisäaine ruostuttaa mustan raudan aika äkkiä.

migillä saa pitävän sauman kun keventää edellisen sauman lopetuskohtaa n. 15mm esim. lamellilaikalla ja aloittaa seuraavan sauman edellisen päältä.

oma kemppi ainakin työntää suojakaasua pari sekunttia kun irroittaa liipaisimesta, kun lopettaa sauman, ei sitä pistoolia kannata heti nostaa ylös, vaan antaa suojakaasun puhaltaa niin kauan kun kaasua viiveellä tulee.

Hemuli

En kyllä itsekään hitsaisi mustaa happoisella langalla vaikka se säyseämmin käyttäytyykin. Mutta sen sijaan hitsisauman huokosten paikkaamisessa se on oikein hyvää tavaraa - huokosen ympäriltä kun sulattaa tigillä metallin ja seostaa vähän happoista lankaa sulaan niin huokonen menee umpeen ja pysyy poissa. Toimii niissäkin tapauksissa joissa huokonen johtuu epäpuhtaudesta saumassa. Tokihan se paras tapa olisi hioa sauma kokonaan alas ja aloittaa alusta mutta oma kärsivällisyys ei riitä moiseen ;)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

skullnbones

#23
Jos pieniä huokosia haluaa paikaila saumasta ja on tig vehkeet käytettävissä, kannattaa hankkia 309mol lisäainelankaa, sanotaan rajalangaksi, ne on tarkoitettu musta-hapokas sekaliitoksille, käyttäytyy aikalailla samalla tavalla kun kirkas lisäaine.

ja tuosta kuvasta muuten näkee lämpövärjäymästä että saumojen liitoskohtiin on tullut kylmäsaumat, kun sauma on aloitettu vanhan sauman päästä. Ja mustaa migillä hitsatessa tunkeuma ja sulan hallinta on parempaa jos hitsaa työntämällä.


Sande

Täytyy pitää vinkit mielessä seuraavaa tankin hitsailua varten. Siirrytääs taas aimo harppaus eteenpäin projektin aikajanalla: Keväällä sain auton myytyy ja sijotuskohdetta rahoille ei tarvinu pitkää miettii  ;D Hirveel kiireel toimivan evon koneen metsästyst, koska kevät oli täs vaihees jo aika pitkäl ja muut ajeli jo. Halutun kaltanen kone löyty onneks nopeest tän foorumin kautta. Moottori istu runkoon ku hansikas, mut ei sinne hirveest ylimääräst tilaa jääny.



Seuraavana oli sit eessä yläkiinnikkeen rakentelu. Sen suhteen en lähteny kikkailemaa, koska luotto omiin hitsaustaitoihin on rajallinen  ;D Päädyinkin ihan perinteisee mallii ja samaan kiinnikkeeseen tuli myös nopeusmittarin ja puolan kiinnitys sekä tarvittavat kytkimet sähkölaitteille.




Enskaksi ostin remmikäyttöisen version ja se oli tarkotus sovittaa pannun peltikopan sisään. Eli pannun ulkokoppa yhdistettynä shovelin peltiseen sisäkoppaan. Hommanhan piti olla ihan pulttaa kiinni, tai näin mä sen olin unelmoinu päässäni.. No sisäkoppahan oli just sen pari astetta liian vino, jolloin kopat otti kiinni kytkinrummun yläosaan. No ei muutaku kiroillen kromattu koppa palasiks ja kasaus oikeeseen asentoon. Onneks hitsit jäi kopan sisäpuolelle, niin kopasta ei tarvinnut maalata kuin staattorin kaulus mustaksi.





Putkia en lähteny ite vääntämää vaan hommasin perus suorat putket, jotka sitten sovittelin paikalleen. Kumpaakin putkea piti lyhentää reilusti koneen päästä. Muuten ne olis törröttäny rumasti ulkona muusta pyörästä, eikä kicksiä olis mahtunu käyttämään. Kun sopiva asento putkille oli löytyny, tein lattaraudasta takakiinnikkeet.




Lopuksi fiilistelykuvaa uuden keulan kanssa, johon joutui uusimaan kaiken t-paloja lukuunottamatta.


Sande

Päivitetääs tilanne ajantasalle. Seuraavana tein rungolle ja peltiosille väliaikaismaalauksen täks kesäks ihan vaa kilikolilla. Seuraavaan talveen ois sit tarkotus viimeistellä koko pyörä ja teettää vimosen päälle maalaus.   8) Toi pyörän niputtaminen on kyl uskomattoman mukavaa hommaa, ku vihdoin näkee talven työn tulokset, eikä tarvi koko ajan hitsata tai rälläköiä  ;D



Kilpitelinettäkin päätin parannella jo ennen ensimmäistä hajoamista pidemmällä tuella, ettei se katkea siitä ensimmäisen kiinnityspultin kohalta.



Akulle piti keksii jonkunlainen kiinnitys öljytankin sisään ja siinä hyödynsin astinlaudoista ylijääneitä vaimenninkumeja. Pitäis eliminoida ainakii suuremmit tärinat.



Kasaus vaiheista ei tullu suuremmin napsittuu kuvia joten tässä olis lähes ajovalmis pyörä





Käyntiinkin ton jo sain pari kertaa, mutta nyt ei suostu lähtee millää. Kipinää ja bensaa saa. Kaasarinkii puhdistettii läpikotasin, mut ei auttanu sekää.. Erikoist on se että kastelee aina vaa takasylinterin tulpan, mut etutulppa on kuiva vaikka polkis kuinka kauan. Mistähän kannattais lähtä ettimää vikaa?

Don Quijote

Hyvän ja tasapainoisen näköinen kokonaisuus, jos jotain niin stonga ehkä kaipaisi hieman muotoja? Matala texas-tanko tms. ehkä? Noh, hyvä noinkin  8)

Tuohon ongelmaan, onko imusarja kunnolla kiinni eikä falskaa mistään sieltä etusylinterin puolelta?
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Jensen

Miten sulla on tuo sytytys? Onko se potkustartilliseen vain startille. Niissä on eroja ja joillakin sytkillä ei saa ollenkaan käymään potkaisemalla..

Sande

Joo stuukis joku mättää omaakii silmää.. ennen maalaust mattamustaks näytti ihan hyvälle, et syynä saattaa olla toi liika mustan käyttö. Mikää osa ei oikein pääse erottumaa, mut ens talveen asia korjaantuu ku päälle pitäis vetää mahollisimman räikee maalaus  ;D

Millähän ton falskauksen pystyis tarkistamaa? Toi imusarjan tiiveys kävi nimittäin itellänikii mieles ku kaikki muut ongelma kohat on koht tsekattu. Sytkään on joku ultiman dyna kopio. Kyl se antaa kipinää heti ekast kierroksest lähtien ja lähti pari kertaa jo käyntiikii, et siinä ei pitäis olla ongelman syy.

Sande

Kävinpä äsken ihmettelemässä mahdollista vikaa käyntiinlähtemiseen ja kokeilin piruuttain polkasta pyörää käyntii nii sehän lähti ku palmun alta.. no noin minuutin käyttelin sitä ja sammutin ku enskan hihna otti koppaan kiinni. Koppa irti ja yritin uudestaa käyntii nii ei taas lähteny millää. Nyt ei enää kastellu tulppii mut takatulpan kerkes vetää aika mustaks ton reilun minuutin käytön aikana. Etutulppa oli maitokahvin värinen. Voiks toi johtuu niist imusarjan tiivisteist vai onks vika kaasarin puolel?