T-kappaleita

Aloittaja Make, 13 syyskuu 09, 22:12:23

« edellinen - seuraava »

jesse

mulla on jossain arkistossa paperi piirustukset säädettävistä T-kappaleista
aika suoraan tollen kopiot
parivuotta sitten yritin niillä teettää palikoita 10sarjaa...
en saanut koneistajia innostumaan
löysin sitten vastaavat käytetyt ja homma unohtui...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Hemuli

Hassua että tämä aihe sattui ponnahtamaan juuri nyt ylös - olen viime päivinä pähkinyt että etenikö tämä jo sanoista tekoihin kun saattaa olla että joutuu alistumaan pitkäkeulan tekoon jossain vaiheessa. Ja kapeathan niiden kappaleiden pitäisi olla. Olis vaan pitäny ostaa ne Triggerin palasten kaksoiskappaleet kun olivat kaupan...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Make

Its asiassa joo, hassua et kaikki samaan aikaan. Omakin lehjä ojassa. Onko toi ohjausakseli nyt samanlainen mistä mihin- ja minkä mallin keuloissa? Ja 35 ja 39 mm keuloissa putkien etäisyys sama toisistaan ,halkaisija vain eri + yläpalan kartio suoraksi. Alustavasti suunnittelemani jyrsimö ollut myötämielinen ajatukselle.

Edittiä: siis tämä jäi nyt kaihertamaan mieltä http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=904.15
kun oma tarve 80 rautikseen.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

jesse

se on kevättä rinnoissa :P
jämsän suunnalla kuuluu olevan joku joka kuulemma tekee mittatilaus työnä T-palikoita
joku nimenkin joskus sanoi mutta ei tule nyt mieleen...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: MakeH - 29 tammikuu 10, 23:08:05...Onko toi ohjausakseli nyt samanlainen mistä mihin- ja minkä mallin keuloissa?...kun oma tarve 80 rautikseen.

Kataloogi mainitsee että ulkoskooli on sama 1978-2003 mutta itse laakerit 1978-81 ja 1982-2003. Eli ilmeisesti ohjausakseli on noissa vanhemmissa ohkaisempi. En kyllä ymmärrä miksi siellä ei voisi käyttää silloin tuumaistakin akselia jos kerran ulkoskooli on sama, vaihtaa vaan laakerin. Olettaen tietysti että rungossa on tilaa. Ohjausakselin pituudesta ei pysty sanomaan, se kun sitten vaikuttaa kulmaa muuttavissa kappaleiden offsettiin. Mittaapa jossain vaiheessa omasta pyörästäsi akseliputken pituus, uudemmassa sportissa se on 180 milliä - tietysti laakeriskoolin päältä mitattuna, eli jos sulla on irtokupit niin huomioi ne mitassa.

Make

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 tammikuu 10, 09:44:54
Lainaus käyttäjältä: MakeH - 29 tammikuu 10, 23:08:05...Onko toi ohjausakseli nyt samanlainen mistä mihin- ja minkä mallin keuloissa?...kun oma tarve 80 rautikseen.

Kataloogi mainitsee että ulkoskooli on sama 1978-2003 mutta itse laakerit 1978-81 ja 1982-2003. Eli ilmeisesti ohjausakseli on noissa vanhemmissa ohkaisempi. En kyllä ymmärrä miksi siellä ei voisi käyttää silloin tuumaistakin akselia jos kerran ulkoskooli on sama, vaihtaa vaan laakerin. Olettaen tietysti että rungossa on tilaa. Ohjausakselin pituudesta ei pysty sanomaan, se kun sitten vaikuttaa kulmaa muuttavissa kappaleiden offsettiin. Mittaapa jossain vaiheessa omasta pyörästäsi akseliputken pituus, uudemmassa sportissa se on 180 milliä - tietysti laakeriskoolin päältä mitattuna, eli jos sulla on irtokupit niin huomioi ne mitassa.

Mittasin eilen ja tänäänkin vielä. N. 167 mm ulkoskoolista mitattuna. Eli t-kappaleiden etäisyys 170mm.  Mutta jos noi palikat laskee tolle 180mm etäisyydelle, ni toimisko siellä jossain välissä t-kappaleen ja laakerin välissä joku prikka tms.kötöstys? Siis jos näistä mahdollisimman universaaleja ollaan tekemässä.

Lyytinen

Jossain välissähän ne pölysuojatkin on oltava niin tekee sitten vähän paksummat.

Kiiski

Spok Motorilta saa nykyään tai tänä keväänä todella tymäkän näköisiä t-kappaleita mid-glide 39/41mm putkille, kannattaa kysyä. Valmistus määristä en osaa sanoa , mutta hienot on.

Hemuli

Voihan siihen ylä t-kappaleen ja laakerin väliin laittaa ihan hyvin jonkun alumiiniholkin, ei se tee rakenteesta yhtään heikompaa. Mutta miksi ei saman tien tee akselia jonka voi tarvittaessa pätkäistä sopivan mittaiseksi? Kun kuitenkin puhutaan alumiinikappaleista niin eihän sitä aksilaa tarvitse hitsata alakappaleeseen kiinni.

Lyytinen

Ja laittaa rosterista niin ei tarvitse ihan aina olla kiillottelemassa. Mutta nyt tipahdin kärriltä, oliko nyt asteellisista paloista kyse? Eikö silloin sen akselin pituuden pidä olla just eikä melkein? Sillä minä vaan kun Hemuli itse tuossa aiemmin vähän sen suuntaista aappailit  ::)

Hemuli

Niijjuu tosiaan, ei tässä itsekään pysy enää kärryillä mitä ollaan tekemässä ;D... Mutta sen holkin kanssa toimii pidempikin aksila.

Itse en kyllä lähtisi rosterista kappaleita tekemään, näin maallikkona pitäisi alumiinia pidemmän päälle kestävämpänä (ja kevyempänä) kuin murtuma-altis ruostumaton teräs.

Lyytinen

Kannattaisikohan muuten itse kenenkin mennä nyt maate? Ilmeisestikin käsitit, että tekisin T-kappaleet rosterista. Tarkoitin kylläkin sitä pientä väliklunssia (voi olla vittumainen kiillottaa niin pieni osa hankalassa paikassa) enkä T-kappaleita. Voisiko nyt luonnehtia, että aika tiutau kassalla alkaa tämä säie olla  :D

Make

1. Raiserin reikiin ei mitään kumeja, eiksje?
2.Mitenkäs sen alakikkareen akselin reikä? Jos tekiskin samanlaisen ku yläpäähän. Eli sellanen "syvä" mutteri. Tämähän vaatisi sitten akselin valmistusta erikseen. Se tosin onnistuis aika monelta sorvarilta käden käänteessä, kun tuuman kankeen vaan jengat päihin. Mut toi vois olla aika kliinin näkönen, ja valmistuksen kannalta simppeli. Vai oonkos mä nyt unohtanu jonkun pointin? Sen tiedän että hifistelijöillä on vaan jenga siellä kapulassa ja ruuvataan akseli paikalleen. Ens viikolla pitäs saada hintatietoja, et viel ehtis vaikuttamaan.  Tossa toi mutteri.

Hemuli

Ei mitään muttereita alas, eikä varsinkaan ns. "sokeita" kappaleita joissa yläkappaleessa ei ole reikiä - ne on ihan hanurista jos pyörällä meinaa myös ajaa. Ihan vaan tavallinen prässisovite alakappaleeseen ja akseliin pieni olake jolle voi vielä tehdä upotuksen kappaleen alapintaan jos haluaa hifistellä. Ainahan toi olis helpointa jos sen tekisi sopivaksi Sportsterin orkkisakselille - niitä kun saa t-kappaleiden mukana parilla kympillä.

SFCustom

Bulletproof deathtraps!