Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

rautapää projektia ! vol 2

Aloittaja jamii1, 15 maaliskuu 13, 13:28:52

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Tuosta komposiittihommasta vielä muutama duunia helpottava juttu. Jos tekee muotin polyesteristä niin siitä saa epoksiosan irti helpoiten. Jos taas pitää tehdä samoja osia yhdestä muotista paljon tai edes useita kanntaa muotti tehdä epoksista.
Malli muotin tekoa varten kannattaa suunnitella siten että on reunoissa työvaraa ja siirtää tämä työvara myös muottiin sen laminointivaiheessa.
Osan muotista irrottamisen helpottamiseksi on hyvä tehdä muotti niin päin että tuote olaminoidaan muotin sisäpuolelle: komposiitin (erityisesti polyesterin) kutistuessa kovettumissen loppupuolella irrottaa tuotteen itsekseen.

Toki valitulla irrotusaineella on muottihommien suhteen merkittävä osuus.

Työvara mahdollistaa myös sen että voi käyttää alipainesäkitystä. Jos omaa kompressorin niin alipainehommiin pääsee varsin edukkaasti esim Piabin laitteilla:
http://www.movetec.fi/tuotteet-mekaaninen/alipainetekniikka/ejektorit-alipainepumput

Ejektori muuttaa ylipaineen alipaineeksi. Hyötysuhde on huono mutta jos harvoin tarvitsee niin tuollainen "pilli-malli" on ihan ok.

Alipainelaminoinnilla, materiaalista ja menetelmästä riippumatta, saa kappaleeseen maksimilujuuden ja -keveyden. Voi siis hyödyntää esimerkiksi aramidin ja hiilikuidun ominaisuuksia tehokkaasti. Myös lasikuidusta, erityisesti kudotusta kankaasta syntyy ohutta ja lujaa kun kuidut järjestäytyvät alipaineen ansiosta edullisesti toistensa lomiin.

Alipaineella voi myös hoitaa homman niin että ei tarvitse juuri lainkaan lutrata hartsin kanssa. Vain sekoitus ja antaa alipaineen vetää hartsi säkitetyn lujitteen sekaan suoraan purkista.

Muutama vuosi sitten kirjoittelin lyhyen oppaan aiheesta: http://www.mmaf.fi/documents/komposiittiliite.pdf

jamii1

Tere taas...   homma jatkuu seuraavanlaisesti, jarrua suunnittelin taakse joten, etujarru muuttui siis rummulliseksi niin siitähän jäi ylimääräiseksi toi puristaja. Sille piti hakee paikkaa taakse kun on niin siro omasta mielestä. 5mm lattaa ja rälläkkää käyttöön.  Kyllä on tullut monesti mieleen ton plasman hankkiminen, muttei vielä ole kerennyt.
Pitihän sille sitten reaktiotanko vielä kehitellä. Ei luultavasti kierretanko ole hyvä siinä, kestävyyden puolesta. Sille pitää vielä tehdä hieman kestävämpi ratkaisu sekä säätö että sais ketjujakin kirittyä. Ja samalla ajattelin kokeilla dremelillä kaivertamista..  tällainen siitäkin tuli.

jamii1

Sitten oli aika siirtyä stongan tekoon, muutkin huomaa et on pikkasen joutunu reziä komppaan kaasuvivuston tekemisestä, joten tässä mun versio siitä.

Hommahan alkoi ensin raisereiden teolla, joutu käymään kaverien tallia lainaamassa että sai käännettyä putkea oikeaan muotoon. Ja samalla stongaa piti kääntää.   Hakusessa oli että saisi stongan kliinin näköiseksi.

stonga sai siis tuollaisen muodon ja lievän etukenon.

jamii1

#48
Palikkahan tuli siis stongaan pitämään kaasu kahvaa paikoillaan...   stongan päihin pitää vielä sorvata/sorvauttaa tulpat

Rezi

Hieno stonga ja kaasumekanismi  :)

Takajarrun reaktiotanko ei aukea mulle...

jamii1

Laitan parempaa kuvaa.. Siinähän ei nyt ole siis säätöä ollenkaan (kuvassa) mutta sekin on tehty jo uusiksi.. 

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 02 huhtikuu 13, 22:14:08
Takajarrun reaktiotanko ei aukea mulle...

Ei aukene mullekaan, mutta lähtökohtaisesti näyttää siltä, että menee paskaksi ekassa jarrutuksessa.
Long John Stroker

Make

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 02 huhtikuu 13, 22:29:51
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 02 huhtikuu 13, 22:14:08
Takajarrun reaktiotanko ei aukea mulle...

Ei aukene mullekaan, mutta lähtökohtaisesti näyttää siltä, että menee paskaksi ekassa jarrutuksessa.

Jos sallitte:
Reaktiotankoon tulisi lienee kohdistua veto, eikä vääntö.
Ja jos noi kuulanivelet on niitä miltä näyttää, niin ne hajoaa ekana. Siinä kuulassahan on aika ohut se ohuin kohta siellä juuressa? Uniball.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Don Quijote

Kattokaa tarkemmin sitä alaviistosta otettua kuvaa niin aukeaa reaktiotangon idea. Aika cool minun mielestäni 8)

Eli jos oikein näen, niin jarrusatulan braketti toimii ikäänkuin rockerina jonka akselina toimii taka-akseli. Reaktiotangon etupää taasen kiinnittyy runkoon ja takapää tuohon rockerin takapäähän. Jarrutuksen aikana jarrusatula pyrkii painumaan kohti takahaarukan alaputkia, jolloin akseliin nivelöidyn rockerin takapää pyrkii ylöspäin. Tässä kohtaa reaktiotanko tulee kuvaan, eli siihen kohdistuu vetoa, aivan kuten kuuluukin.

Sekava selostus mutta tarkkaan katsomalla pitäisi tästä kuvasta aueta idea:

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Tuusulan T-Bone

No niinpä näkyy. Woima tulee siis vetona kuten pitääkin. Toi tanko ei ilmeisesti oo samassa linjassa länkiraudan kanssa, vaan on runkoon kiinnittyvästä päästään ulompana. Se on ainakin teoriassa vähän huono juttu, koska pyrkii vääntämään länkirautaa vinoon. Epäilen myös sitä, että kestääkö noi nivelet woimaa, muistaakseni yks tuttu on onnistunu hajottamaan tontyyppisen virityksen... ;)
Long John Stroker

jamii1

Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 02 huhtikuu 13, 23:56:24
Kattokaa tarkemmin sitä alaviistosta otettua kuvaa niin aukeaa reaktiotangon idea. Aika cool minun mielestäni 8)

Eli jos oikein näen, niin jarrusatulan braketti toimii ikäänkuin rockerina jonka akselina toimii taka-akseli. Reaktiotangon etupää taasen kiinnittyy runkoon ja takapää tuohon rockerin takapäähän. Jarrutuksen aikana jarrusatula pyrkii painumaan kohti takahaarukan alaputkia, jolloin akseliin nivelöidyn rockerin takapää pyrkii ylöspäin. Tässä kohtaa reaktiotanko tulee kuvaan, eli siihen kohdistuu vetoa, aivan kuten kuuluukin.

Sekava selostus mutta tarkkaan katsomalla pitäisi tästä kuvasta aueta idea:

Juurikin näin olen homman suunnitellut ja toi reaktio tanko on tossa vain tekemässä mittaa juurikin tuolle uniballerolle... Ei luultavasti kestä enkä niitä olis ainakaan m8 kierretangosta laittamasta...  mutta idea kuvassa miten homma tulee tapahtuun..

Make

No #¤%!!! Olihan se mallia veto sittenkin  :) Sry, näytti kammottavalta tossa ekassa kuvassa :)
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Spöke

Musta näyttää, että jarrupalojen voima kolminkertaistuu tuolle reaktiotangolle. Toivottavasti paikat kestää.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

jamii1

Nonii. Rupeaa kaasu kahvakin olemaan melkein valmis, pientä viimeistelyä vielä ja avot!!

jamii1

Aikaisemmin tehtyä, meinaa välillä unohtumitä kaikkee sitä tullu tehtyä. Mutta tuollainen puolan/moottorin kiinnike

Ja kannenpultit vaihtuu!!!