Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Honda CB 500 "Hondurasian Speedster"

Aloittaja themaukka, 10 helmikuu 13, 21:10:44

« edellinen - seuraava »

themaukka

Tuolla talleissa tapahtuu topikissa aiemmin satunnaisesti tuli raportoitua tekemisiä, mutta kun näytti tämä projekti porukkaa kiinnostelevan niin laitetaanpa oman topikin alle.

Kyseessä siis Honda CB 500 Four -76. Heräteostoksena hain tämän viimevuoden heinäkuussa nurkkiin pyörimään. Reilun kuukauden pyörä oli ajossa ja pelitti kaikkineen ihan hyvin, mitä nyt kaasarit tulvivat ja sähköt välillä pätkivät. Hyvä niin, oli siis hyvä syy pistää pyörä osiin tehdä sähköt uusiksi ja korjata kaasarit.

Syyskuussa laitettiinkin sitten pyörä osiin, runko lähti kaverille, joka laittoi sen visioimiini mittoihin ja hohtonsa haalistanut kone jäi mulle kiillotettavaksi.

themaukka

Kun sain rungon takaisin tallille, tuli jopa hitusen suorituspaineita. Oli niin nättiä jälkeä, että ihan heitellen ei voi jatkaa eteenpäin. Alle laitettiin sportin aluvanteet ja keulakin vaihtui samaisen milwaukeemerkin tekeleeseen. Joku täältä sen entisekseen tunnistaakin ;)

Tankiksi valikoitui Husqvarnan alumiinitankki seitkytluvulta. Ruhmuinen ja tuhruinen, mutta aikeena saada siitä hyvä.

themaukka

Muisti pätkii sen verran, että hypätäänkin noista suoraan tähän päivään. Näillä mallin tällä hetkellä. Tankki on saanut sen hiontansa, maalin ja kiillotuksen. Vanteet maalinsa. Kone ulkoisen puhdistuksen, vähän tiivisteiden vaihtoa ja kaasarit uudet sisuskalut ja imutuutit.

Perän pahka/lokari vielä vaiheessansa ja tolleen kohtuu rujosti leikattu malliinsa. Näissä kuvissa siellä myös takavaloehdokas, ehkä siitä vielä tulee valo tai sitten ei. Saas nähdä. Tässä siis mennään nyt ja jatketaan sitä mukaa raporttia kun hommat etenee.

Tavoitteena on heti alkukesästä olla tien päällä, huhhuh :o

ma^ko

Todella asiallinen femma tuosta tuloillaan. Kaasutinpaketille kannattaa rakentaa jokin tuenta kun ei ole tukevaa ilmanputsaria, tykkää kumikurkut muuten olla hieman lyhytikäisiä, koska tuskin sen suhteen on tilanne muutunut nuoruudesta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ay20

Hiano. :) Minkälaista stongaa oot miettiny?

Juke Nukem

Hieno! Tankin maalaukseenkin on varmaan saatu tunteja palamaan. Ja hienot ympäristöt sulla tehdä, erityisesti se mkIII Cortina siellä taustalla lämmitti vanhaa taunuksen fiilaajaa :)

themaukka

Kiinnikkeiden tekoon pitääkin seuraavaksi ryhtyä. Kiitokset ma^ko vinkistä, muistan tota kaasareiden kiinnikettä pähkäilleeni ja olin jo tuloksessa "kai ne siinä pysyvät". Helpommalla pääsee kun tekee ennen rungon maalausta senkin!
Stonga on pähkäiltynä kliparit tulee ja kiinnikkeitä odotellaan. Tilasin ne hyvissä ajoin noin 8vko sitten, kun oli 2-4vkon toimitusaika. Nyt ovat kyselyiden mukaan "toivottavasti ehkä ensi viikolla tulossa", prkl.

Karimix

opa

Erittäin pätevää toimintaa! Hyvä, kun hait sen pois tallista nuutumasta ;D.
-Memento mori-

themaukka

Taustalla etenee kaverin rodiprojekti, ja välillä pelottaa että se valmistuu ennen mun fillaria. Vaikka viileäkaapin olutkirjanpidon mukaan sitä olis aikalailla sama määrä työstetty.

Jos sulla tulee opa caferaaseria ikävä, niin noin puolet siitä olisi nyt joutilaana mulla tallin nurkissa, tuu hakee halvalla pois  ;)

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: themaukka - 11 helmikuu 13, 09:14:15
muistan tota kaasareiden kiinnikettä pähkäilleeni ja olin jo tuloksessa "kai ne siinä pysyvät".

Kyl ne pysyy, mut kurkut väsyy. Sit joku niist halkee ja fouri käy melko hyvin vaik yks pytty käy pahast ohuel haljenneen kurkun takia... ehkä jossain kohdin ehtii funtsia et onkohan mul säädöt ny vähä pieles tai jotain... sit kiva kilinä kertoo et on aika avata yks fouri ja detonaation murentaman männä pesä on ku haalikol ammuttu, sit ei oo kliffaa... ai mistäkö tiiän?

Kaikkien ei tartte kai kuitenkaa tehdä samoi virheitä... niit teki moni mun lisäks jo silloin ku femmoi ja tuuttei oli kylä täynnään.

edit, pahimpii typohäröjä

themaukka

Hitusen ollut hidasta pyörän kanssa, piti tovi keskittyä auton kasaamiseen. Se odottelee nyt aikaslailla valmiina kesärengaskelejä. Josko sitä aika riittäisi taas pyörän rakentamiseen.
Takapahka/lokari sentään vihdoin hitsattuna, ja saumakin saatiin siihen keskelle, linjaan tankin kanssa. Vähän vaatii vielä muotoon leikkaamista ja hiontaa lisää. Takalyhtykin löytyi uusi.

Onkos muuten kellään kokemuksia millaisilla säädöillä kannattaisi lähteä kaasareiden kanssa jumppaan. Putket tulee 4-2 ja ilmanotto mallia vapaa. Mulla on nyt kaasareissa ihan vakiosuuttimet ja säädöt. En siis oleta, että joku noilla osaisi mulle tarkkoja säätöjä lonkalta heitellä, mutta olisiko kokemusta millä suutinkoolla/neulan korkeudella lähtisi alkuun?

ma^ko

Jos imupuoli vapaa ja putket ei ahdista niin pääsuuttimet pari kymppiä vakiota isommiksi ja kokeilemaan. Laihal ei kannata leikkiä.

Valhalla-77

Tulee kyllä todella mahtava laite!!!
Se on ny sillä tavalla,että millä tavalla?

themaukka

Saatiin vihdoin tuo penkki/pahka/lokarintynkä hitsailtua yhteen ja vihdoin pääsin myös niiden kiinnikkeiden tekoon. Tekemisen intokin alkaa pikkuhiljaa palata kun lumet sulaa tuolla ulkona. Ainoana miinuksena nyt se, että pilkunviilaaja katsuri ei anna mun autolleni leimaa kun kuskin ovessa on sellainen noin 4mm klappi, huoh. Joutuu senkin vielä jotenkin fiksaamaan.

Mä muuten tykkään valokuvata, siksi taasen muutamat ruudut. Tuo yksi nyt ei edes liity aiheeseen sen enempiä, kuin että eräs ehtoo oli aika huikeat valoshowt kun tallilta kotiin ajelin.