Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Project "fXLrd"

Aloittaja Hemuli, 21 joulukuu 12, 10:56:50

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Ajettavuudesta täys kymppi, päästiin ihan Kemiin asti kun rupes tuntuu siltä että ajelututtaa ;D. Pientä ongelmaa öljynpaineiden kanssa mikä voi kyllä johtua ihan viallisesta anturistakin. Öljy kiertää ja kone toimii mutta valo palaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Ja se valohan paloi - alkaen 90 km ennen Oulua, siitä Kemiin ja takaisin Helsinkiin. Kaikenkaikkiaan noin 900 km ajettiin punavalon loisteessa. Tarkistin heti tienposkessa valon sytyttyä että öljy kiertää irrottamalla pumpulta suodattimelle menevän letkun ja pyöräyttämällä mottia. Pistin vielä varmuuden vuoksi pari pykälää isomman välialuesuuttimen Mikuniin moottoria viilentääkseni. Koko loppumatkan tarkkailin koneen lämpötilaa pitämällä aika ajoin kättä sylinterin kyljessä eikä missään vaiheessa tuntunut että lämpöä olisi ollut liikaa. Kotiin päästyäni laskin öljyt ulos eikä niiden seassa näkynyt mitään normaalista poikkeavaa.

Huomenna suolistetaan öljynsuodatin ja vaihdetaan anturi. Koskaa ei oo käyny noin että sellainen olisi hajonnut niin että valo palaisi - yleensä ne jumittuu just toisinpäin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

On vaan pirullinen ajella tollanen vika päällä, vaikka itselleen saisi vakuutettuakin, että kaikki on ok, öljy kiertää, niin silti jää kaihertamaan entäpä jos.... No, siinäpä se reissu taittuu vikamahdollisuuksia pohtiessa. Toivottavasti ei oo mitään vakavaa.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 heinäkuu 13, 22:15:19
Koskaa ei oo käyny noin että sellainen olisi hajonnut niin että valo palaisi - yleensä ne jumittuu just toisinpäin.

Mulla on autoissa käynyt useita kertoja(=3-4krt/35v) niin et öljykello jättää öljyvalon jatkuvasti palamaan, kellohan on kuitenkin samanmoinen, joten ei se hirveän harvinaista ole.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jensen

Kello on päällepäin samanmoinen kuin autossa ja sama jenga mutta paineherkkydessä on eroja.. Mulla oli Shovelissa auton anturi mutta isän neuvosta panin siihen prätkiin tarkoitetun.. Molemmilla kyllä toimi.

ma^ko

Saa niitä autoihinkin eri herkkyyksillä niitä kelloja, toimintaperiaate kuitenkin aina sama, eli ilman painetta maattaa ja paineella ei. Vikatyyppejä kaksi, joko saa jotain väliin, ei sulkeudu enään = valo ei pala lainkaan, tai jumii kiinni asentoon tai menee kanava öljypiestä tms tukkoon = valo ei sammu enään.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jensen

En halua tingata länkyttää mutta vesijäähyisessä autossa on suurempi öljyn paine kuin kuumassa harrikan moottorissa ja jos auton junttura niin voi olla että tyhjäkäynnillä valo palaa..

Hemuli

Oli miten oli mutta tässä tapauksessa riitti kun pistin hyllystä löytyneen vanhan anturin tuon hämminkiä aiheuttaneen tilalle, nyt valo sammuu ihan niinkuin pitääkin. Tosin tuo aikaisempikin anturi tuntuisi toimivan kun sitä testailin - piikillä painamalla "mäntä" liikkuu ja yleismittari piippaa samaan tahtiin. Itse asiassa liike on huomattavasti herkempi kuin anturissa mikä siinä nyt on mutta en enää ottanut riskiä ja pistänyt sitä takaisin - vaikka olisikin ollut vain jumissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jasu

^Tai sitten öljylle oli kehittynyt "vapaa reitti" paine-eroa tunnustelevan osan ohi. Useammin ovat alkaneet vuotaa ulospäin, vaan on noitakin vastaan tullut mitkä vaan "unohtavat tehtävänsä", ja tovi myöhemmin päästävät sitten öljyä läpi...

Yllättävän äkkiä muuten löytyy virtalukko vieraammastakin pelistä, kun reippaassa ohittelukiihdyttelyssä punavalo syttyy loistamaan... ::)

Jensen

Ei varmaankaan uusia reittejä ole uuteen SS moottoriin löytynyt...

hs6

On kyllä Hieno!
Itselläni alkuperäine FXRT ja kyllä vähän hymyilyttää millainen laite tuosta tuli :)

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Jensen - 30 heinäkuu 13, 00:36:56
Ei varmaankaan uusia reittejä ole uuteen SS moottoriin löytynyt...
Anturiin, ei moottoriin. Anturi kun mittaa käytännössä paine-eroa, niin jos paineinen öljy pääsee mittauskammion kummallekin puolelle niin ei ole mitään mitattavaa paine-eroa jolloin anturi kuvittelee öljynpaineen olevan nollassa...

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Jensen - 29 heinäkuu 13, 19:34:12
En halua tingata länkyttää mutta vesijäähyisessä autossa on suurempi öljyn paine kuin kuumassa harrikan moottorissa ja jos auton junttura niin voi olla että tyhjäkäynnillä valo palaa..

Lähinnä liukulaakerikoneessa se suurempi paine, ei jäähdytysmuodon takia. Asiansa osaavasta autotarvikeliikkeestä, joita tosin nykymaailmassa on yhä vähemmän, saa noita kelloja eriarvoisina, eli voi valita haluamansa hälyrajan. Kilpurissa oli kaksi, toinen niin että kojelaudan alapuolinen takasumuvalo paloi tyhjäkäynnillä ja kojelaudassa oleva oli normi, slloin voi ehtiä hätiin jos painet droppaa kierroksilla, siis voi ehtiä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Jasu - 30 heinäkuu 13, 10:39:38
Lainaus käyttäjältä: Jensen - 30 heinäkuu 13, 00:36:56
Ei varmaankaan uusia reittejä ole uuteen SS moottoriin löytynyt...
Anturiin, ei moottoriin. Anturi kun mittaa käytännössä paine-eroa, niin jos paineinen öljy pääsee mittauskammion kummallekin puolelle niin ei ole mitään mitattavaa paine-eroa jolloin anturi kuvittelee öljynpaineen olevan nollassa...

Aaa... nyt mäkin tajusin. Tää vois selittää miksi anturi tuntui manuaalisesti mitattaessa olevan ihan ok kun sitä mäntää piikillä paineli. Mä jo ihmettelin että mitä reittejä se öljy keksis kun toi anturi on ennen suodatinta olevassa kammiossa josta se mittaa sudille menevän öljyn painetta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

fXLrd on toiminut päivittäisenä käyttöpyöränä ilman isompia ongelmia, jotain pientä kulutusosaa nyt on joutunut uusimaan - viimeisimpänä eturenkaan kun en keksinyt muuta syytä selittämättömään keulan vatkaukseen:

FXR wobble

Ongelma korjaantui vaihtamalla epätasaiseksi kulunut Pirelli Night Dragon uuteen Michelin Commander II:seen. Mutta tuli sitten uusi ongelma - misukka on ulkomitoiltaan niin paljon Pirelliä isompi että aikaisemmin madaltamani etulokari ei mahdukaan paikoilleen. Tein pikahätävirityksen että ei nyt jussina tarvitse ajella paljaalla ;D, mutta uusi lokari on hakulistalla. Onko kellään ylimääräistä Sportsterin tai Dynan vakiolokaria?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957