Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Project "fXLrd"

Aloittaja Hemuli, 21 joulukuu 12, 10:56:50

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: JuhaP - 22 joulukuu 12, 16:28:39...Se että tuo adapteri on ihan sarjatuotanto-osaa, tuli ainakin meikäläiselle yllätyksenä, en ole nimittäin nähnyt aikaisemmin kuin yhden FXR:n sportsterin moottorilla ja sekin oli susiruma 90-luvun tyyliin tehty jenkkiläinen kötöstys, värinä "traffic cone orange"...

Taitaa olla se sama jonka kuva pullahtaa aina esiin kun etsii hakusanoilla "Sportster FXR". Siinä on Chopper Guysin koko runko swingeineen. Sarjatuotanto on ehkä vähän turhan raflaava sana kuvaamaan tuon firman toimintaa. Tai ainakin viime aikojen kehitystä. Hommahan meni niin että löysin Chopper Guysin netistä kun etsin XL->FXR risteytyksestä juttua. Kaikki aina viittasivat heidän tekemiinsä runkoihin ja moottorinkiinnikkeisiin. Siinä vaiheessa firman nettisivutkin oli vielä pystyssä mutta jossain vaiheessa viime kesänä nekin menivät kiinni.

Homma kuitenkin jäi vaivaamaan ja niinpä kyselin paikallisilta tutuilta josko joku heistä tuntisi ko. firman. Yksi kavereistani, Jeff nimeltään, sitten sanoikin että hän on takavuosina tehnyt heidän kanssaan yhteistyötä - pyöränrakentamisen lisäksi heillä kun oli sormensa pelissä ihan tavallisissa metallipajahommissa. Hän lupasikin ottaa yhteyttä firmaan ja kysellä kiinnikkeitä. Homma ei osoittautunutkaan ihan läpihuutojutuksi, erinäisten käänteiden jälkeen CG:n oli ollut pakko lopettaa pyörien rakentelu toistaiseksi ja kaikki osat ja työkalut oli varastoitu firman vieressä sijaitsevaan halliin. Sieltä sitten luvattiin käydä etsimässä jos noita kiinnikkeitä löytyisi. Lopulta Jeff kyllästyi ja sanoi että hän menee käymään paikan päällä, välimatkaa kun ei ollut kuin puolisen tuntia. Tässä kohtaa juoni tihenee...

Eräänä kauniina Californialaisena aamuna Jeff lähtikin ajelemaan kohti Chopper Guysin liiketilaa, päästyään paikalle hän huomasi että näyteikkunat oli kaikki teipattu umpeen ja ovella oli vahti tarkastamassa kaikki sisääntulijat. Tässä vaiheessa Jeff tajusi mistä oli kyse - Californiassa laillistettiin kannabis lääkinnällisessä käytössä ja sitä tarvitsevat saavat lääkäriltä kortin joka oikeuttaa heidän ostamaan, kasvattamaan ja myymään cannabis sativa -kasvista saatavia hyödykkeitä. Korttibisnes on sitten poikinut erinäisiä kauppapaikkoja joissa ostetaan ja myydään möyhöä. Chopper Guyskin oli haistanut markkinaraon ja siirtänyt painopisteen pyöränrakentamisesta luontaistuotekauppaan ja firman ovella oleva vartija sitten tarkasti jokaiselta sisääntulevalta edellä mainitun lääkärin myöntämän kortin. Ja kauppa kuulemma kävi - sinä aikana minkä Jeff siellä vietti ovi pysyi tuskin viittä minuuttia kerrallaan kiinni.

No, takakiinnike saatiin lopulta hoidettua - etummainen jäi sinne kun sitä ei koskaan "löytynyt" ;D. Loppupelissä ehkä hyvä niin, sitä tuskin olisi voinut edes käyttää tässä sovelluksessa.

Tuosta FXR:n rungon rumuudesta olen kuullut ennenkin enkä ymmärrä sitä - johtuuko se kenties siitä että siinä on jonkin verran samaa näköä kuin saman ikäisten japsipyörien rungoissa? Omasta mielestäni se on yksi sulavalinjaisimpia H-D:n runkoja mutta nää on taas makuasioita. Mua ei haittaa yhtään että FXR:iä väheksytään - pysyypähän aihioiden hinnat kurissa.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Ketjun aloituskuvassa näkyvä moottorin takakiinnike oli rujosta ulkonäöstään huolimatta varsin hyvin mitoitettu kapistus, sovitus takahaarukkaan oli varsin tiukka ja moottorin kiinnitysreiät kohdallaan. Ainoa mikä itseä vaivasi oli moottorin asema rungossa sivusuunnassa. Jos kukaan on koskaan ihmetellyt miten Buellissa on vakiona 180 mm leveä takarengas ilman offset-rattaita niin homman juoni on juuri moottorin sijainnissa. Vakio Sportsterissa kun moottori on kampuran keskilinjaan nähden mitattuna noin 20 mm sivussa ensiövedon puolelle - Buellissa taas aika tarkkaan keskellä. Tämä on helppo todeta sportissa kun vertaa lohkojen keskisaumaa runkoputkiin - samassa kohtaa kulkee kampuran keskilinja.

Chopper Guysin takakiinnike oli tietysti mitoitettu Sportsterin vakiosijainnin mukaan ja vaikka tämän pyörän takarenkaaksi on tulossa "vain" 150 kumi vakiovanteella niin halusin siirtää moottoria keskemmälle. Miksi? No siksi että Sportsterin kone on huomattavasti kapeampi kuin bigtwinin vastaava moottori/enska/laatikko -paketti - tästä seuraa että jalkatapit pystyy tuomaan huomattavasti enemmän sisäänpäin mahdollistaen paremmat kallistusvarat. Mutta alkuperäisessä asemassaan ensiöveto tulee niin paljon ulospäin että sen puolen tappia ei ollut juuri varaa siirtää.

Tuossa moottori vielä alkuperäisellä paikallaan ja FXR:n orkkistapit kiinnikkeineen.



Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Ei muuta kuin suurella vaivalla hankittu takakiinnike kiinni jyrsimeen ja lastu lentämään :). Ihan edellä mainittua kahtakymmentä milliä en viitsinyt tuosta höylätä ettei tule ahdasta vetopuolen kanssa mutta kyllä 15 mm jo tuntuu.



Toiselle puolelle sorvattiin vastaavan paksuinen holkki jota varten kiinnikkeeseen jyrsittiin upotus napakan sovituksen takaamiseksi.



Takakiinnikkeen muokkauksen onnistuttua piti ruveta miettimään eteen sopivia tukia. Chopper Guysillä on tähänkin valmis palikka mutta sitä ei tosiaan löytynyt sovitussa aikataulussa - asia joka ei suuremmin jäänyt harmittamaan siinä vaiheessa kun nostin tulevan moottorin kokonaisena runkoon noiden sovituslohkojen sijaan. Puoli tuumaa pidemmällä iskulla olevan koneen korkeus ei sallinut sen asentamista täysin suoraan vaan se piti jättää aavistuksen etukenoon, muuten olisi takapytyn venakoppa napannut kiinni runkoon.

Tuossa valmis takakiinnike ja aihiot mistä lähdettiin tekemään etummaista. Pätkä kymppimillin latakkaa ja orkkis koneenkiinnityslevyt.



Ensimmäiseksi moottori passattiin sopivalle korkeudelle runkoon, sitten sivulevyt kiinni lohkoihin ja latakka siihen väliin ja pultti FXR:n kumiripustuksesta läpi. Sitten vaan muutamalla heftillä latakka kiinni sivulevyihin ja voidaankin huomata että eihän kokonaisuus mahdu irtoamaan koneen ja rungon välistä ;D. Lopulta siitäkin selvittiin pelkästään irrottamalla takakiinnike ::).

Noi orkkislevyt on jotain alle viiden millin kamaa joten niitä ei voi ihan yksinään jättää kantamaan koko koneen painoa. Tallin metallivarastosta löytyi sopivaa kulmarautaa josta sai tehtyä hyvän vahvikkeen. Kuvassa valmis etukiinnike - huomaa varsin linjakkaiksi sheivatut sivulevyt.



Tässä näkyy hyvin kiinnikkeen alle lisätty kulmarauta. Ruma on luja mutta pitikö siitä tulla nyt ihan NOIN kestävä ;).



Ja sitten vielä kone kiinni runkoon. Nyt mahtui etukiinnikkeenkin pujottamaan koneen ja rungon välistä paikoilleen.







Olis vähän kiire saada runkohommat valmiiksi että ehtii pistää koko härvelin pulverimaalaukseen.


Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mika_P

Myöskin FXR suharina tätä tullaan seuraamaan silmä kovana. Kovin helpon näköisesti näyttää tekniikkapakettikin runkoon asettuvan, taitaa tosin olla tekijämiehestä kiinni. Onko arviota paljonko laitos kevenee kun BT tekniikka vaihtuu sportin koneeseen? Keuliiko ens kesänä? :D:D


Hemuli

Vähän veikkaan että ei keuli ;)...

Kävi nimittäin niin, että kun projekti oli kannettu kotitalliin niin onnekkaiden sattumien ja hyvien ystävien myötävaikutuksella sain hommattua täydellisen FXRD:n kate- ja laukkusarjan. Kate pultataan suoraan runkoon ja voin kertoa että painoa on sen verran että etupyörä tulee pysymään tiukasti maankamaralla ;D.



Kuten kuvasta näkyy niin jenkeistä tullut ässäsportti luovutti tuplalevyllisen säätökeulansa tähän projektiin. Olisin muuten käyttänyt Buellin upsidedownkeulaa joka sittemmin asennettiin ässään mutta se ei vaan yksinkertaisesti mahtunut tuonne katteen sisään.

Kate on muutenkin varsin ahdas, ohjaustangollekaan ei jää paljon vaihtoehtoja. Sen pitää olla kapean lisäksi varsin korkea että se mahtuu kääntymään. Kun vielä ässäsportin keulan säätöpalikat nousee varsin korkealle t-kappaleiden yläpuolelle niin kaikki apehangeritkin on poissuljettuja vaihtoehtoja. Jäljelle ei jää oikeastaan kuin suuren yleisön "Sons of Anarchy" -mallina tuntema tankomalli ;D. Siispä sanoista tekoihin...

Ensin 28 mm hydrauliputkea josta porattiin läpi 25 mm reikäsahalla että saatiin stongalle sopiva liitos. Laikalla loppukatkaisu. Tuollainen reikäsaha vippaa aina sen verran että 25 mm terä tekee snadisti isomman reiän, tuumainen stongaputki mahtuu hyvin siihen.



Sitten putken alapäihin sorvattiin olakkeelliset holkit joihin 1/2" UNC kierre.



Ennen hitsausta jyrsin stongaan ja raiseriputkiin 12 mm kolot johdotuksia varten. Tuli vielä porattua reiät alapään holkkien tulppahitsausta varten - ehkä vähän varmuuden maksimointia mutta eipä noista mitään haittaakaan ole.



Ja muutaman saumanvedon jälkeen...



Yksityiskohtia...





En ole itsekään ihan varma kuinka hienot noi nyt on, mutta ajoasennosta tulee todella rento kun kädet on aavistuksen olkapäiden alapuolella.





Tässä vielä näkymä kuskin silmien korkeudelta, mittarit näkyy ihan asiallisesti ja rammariakin mahtuu käyttämään :D.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JPP

Hyvältähän tuo näyttää noillakin katteilla! Ei kaikissa tarvi olla Sportin tankki, 21" ja 16" renkaat, jäykkäperä ja solo penkki.

Venttiilikopatkin mielenkiintoisen näköiset.

Hemuli

Viikonloppuna oli vuorossa jalkatappien kiinnikkeet. Olishan noita FXR:n orkkiksiakin voinu käyttää mutta ne tuo tapit tarpeettoman ulos kun sportin kone mahdollistaa niiden reilun kaventamisen. Tulee lisää kanttivaroja nääs. Ei muuta kuin katsotaan mitä kaikkea lattaraudasta saakaan aikaan ;D. Latakan lisäksi käytettiin V-Twin Mfg:n katalogista löytyneitä Shovelheadin matkustajan tapin kiinnikkeitä ja spooritappeja joiden avulla ajoasentoa pystyy hienosäätämään varsin tarkkaan.

Ensin enskan puoli - tuossa vertailun vuoksi alkuperäinen edessä.



Ja sama toiselta puolelta. Kuutisentoista milliä tota latakkaa piti tuoda ulospäin että se klaaraa enskakopan.



Enskan puoli asennettuna. Sovitusvaiheessa käytössä vakio sportin enskakoppa - valmiissa versiossa kytkinvaijerin paikka muuttuu yläviistoon niin tapit ei ole sen tiellä.





Sitten oikea puoli, sen lisäksi että tappeja on tuotu sisäänpäin niin niitä on myös siirretty 28 mm eteen. Tuo kalikka vaatii vielä pientä viimeistelyä vaikka se ei näkyviin jääkään. Taas orkkis vieressä mallina.





Ja asennettuna. Päätin käyttää sportsterin jarrupoljinta koska FXR:n kampi on niin järkyttävän kokoinen. Pitää vähän avartaa sekä tapin kiinnikettä että poljinta että saadaan vielä liikeradat kohdalleen.



Pikainen ajoasennon testaus vaikuttaa lupaavalta. Jalat ja kädet on varsin rentoina ja alaselkä tuettu hyvin muotoillun satulan ansiosta.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jannu

Hieman iloisempaa ilmettä, jos saan pyytää....jätkä mököttää... >:(
Motskarista tulee kyllä....erilainen.. ;)

Rezi

Hyvä idea käyttää Shovelin säädettäviä puristusliitos tappeja. Joku vähemmän kanttaileva voi noita kääntämällä laskea tappeja aika reilusti alemmas. Vai osuuko oikea tappi käännettäessä jarruvipuun?

Hemuli

Jos nyt jostain kumman syystä haluaisi rajoittaa kanttivaroja niin voihan tohon laittaa sen FXR:n oman jarrupolkimen - siinä on mittaa tarpeeksi että tota tapinkiinnikettä voi pyörittää mielin määrin. Mutta omalle kropalle toi korkeus passaa hyvin. Mulla oli aikoinaan FXR vakiotapeilla ja ne oli aina asvaltissa kun vähänkään urheilullisemmin ajoi ;).

Jannu - sori, se on mun naama ;D

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jannu

Ehhehhehheheee, ku kaks marjaa  ;D ;D ;D

hazzinen

kyllä siinä jollai puritaanisella iso-twini laukkupyörä-miehellä menee vatta kuralle, ku tommosen näkee kiihyttävän ohitte ;D
RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia

filtteri

95% puritanistisistä big twin miehistä ei edes tajua mikä tuo on ennenkun se niille kerrotaan ja kuin salamaniskusta pyörä muuttuu hät täysin kelvottomaksi....ollen tietysti hetkeä ennen cool :D

Hemuli

Älkääs ny, mä veikkaan että kukaan ei edes kiinnitä huomiota tohon kun se näyttää ihan joltain 80-luvun jaappaninpyörältä mihin on ympätty Windjammerin varttikate ja Krauserin laukut ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

hazzinen

aijai, aatella ku tolla kajauttaa kesällä semmoi kirkkaansininen kasari-mallin ajopuku päällä jonkii seon paarin pihaan ja stereot tykittää ihaa täysillä modern talkingia nii siinä rouvilta alakaa reiden sisäpinnat höyryymään.
RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia