Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vanhasta matkasportista END OF THE SPEAR-"bobberiin"

Aloittaja Kuminilkka, 07 lokakuu 12, 18:31:57

« edellinen - seuraava »

Kuminilkka

nonni, nyt ei ainakaan kunnianhimoa puutu...

Finanssipoliittisista syistä olisi tarve rakentaa halvalla. Siksi aihioksi valikoitui Honda CBX 750F vm -84.



Kilsoja 2205km, joten ainakin 102 205km, mutta tuskin 202 205km. 100tkm mittari, joten tieto ei ole. Toisaalta tämän ikäisten kanssa kunto ratkaisee enemmän kuin ajokilsat. Kuntoa taas ei oikein päässyt katsastamaan kun laite ei käynyt ja se oli pitkään seisonut ulkona. Sateessa. Ilman suojaa. Ilman että oli välissä käytetty. Noh, laite puhui minulle, joten ei kun papereita tekemään.

Kotiin päästyään oli laitteella ensimmäiseksi edessä tulppien vaihto ja käyntiin laitto. Päivän temppuilujen jälkeen sain sen käymään ja WUHUU!!! Se käy kolmella. Välillä kahdella. Saman tien kun antaa kierroksia, tulee kaikki neljä pyttyä mukaan. Eli bensansaannissa ongelmia. Noh se on sen verran pieni ongelma ( ::) ) että sästetään se talvelle.

Eikun tallille ja purkamaan. Osat myyntiin että saa vähän rakentelurahaa. Päivän rakentamisen jälkeen oli tilanne tämä.



Mitäs nyt?  ???

Ajatuksena oli ensin bobber tähän tyyliin:



Mutta kun aloin miettimään muita vaihtoehtoja mulle tuli montakin mieleen. Entäs jos tekis siitä Triken?



Jos siihen päädyn niin... Ladan perä murikoineen on ostettu nyt ja mietinnässä miten edetään. Laite on ketjuvetoinen, mutta perä kaipaa keppiä. Joten ostin MB W124:n perän myöskin ja kerhomme pressan ideasta laittaisin sen väärin päin ikäänkuin kulmavaihteeksi. Vetarin tilalle sorvauttais ketjurattaalle paikan ja sit murikat suoraan kiinni toisiinsa kohdasta johon kardaani kiinnittyis. Perän rakentais jousirakenteiseks, ja paikat kolmelle, johon sais sit muksutkin kyytiin. Kaks alle kouluikäistä on välillä vähän karheena kun eivät pääse isin kyytiin...

Nyt on siis päätöksien aika, koska purku on tehty ja olis aika alkaa rakentamaan...

Bobber vai trike?  ???

Lisää tietoa kunhan tiedän mitä teen...  ;D
En ole koskaan edes väittänyt että vintilläni olisi kaikki matot suorassa...

Rezi

Virkistävän erilainen aihio projekrissa. Ääni bobberille, mutta jos tuo on se bobbertyyli, niin sitten ääni trikelle. Oldschoolimpaa jäykkäperäbobberia pliis ;D Tuosta sais myös chopperin tai diggerin.

Kuminilkka

Juu tuo bobber oli vähän niinkuin siks koska siinä on pohjana sama pyörä, vain 650cc kokoisena. bobberille olis nimenomaan old school, jäykkis, mutta apella.

Jotain tällästä:


Tai



noista ensimmäinen on aika just mun silmään osuva laite. Tosin mun rakennusjälkeni ei ole ihan noin kliiniä, ainakaan näillä budjeteilla...  :-\


ja sen verran piti vielä lisätä et mun mielestäni tää oli hieno aihio just siinä et näitä ei ole ihan joka päivä rakennettu! Saa tehdä jotain ihan uutta asiaa väärin!
En ole koskaan edes väittänyt että vintilläni olisi kaikki matot suorassa...

Rezi

No nyt on tyyli kohillaan. Säikäytti tuo sun kirjoitus tuosta ekasta mallista "bobber tähän tyyliin". Jos tuommosta tyylikästä teet, niin unohda trike ;)

Ei kliineys tai viimeistely ole monestikaan rahasta kiinni. Enemmänkin ideonnista, viitseliäisyydestä ja ajankäytöstä.

Jos et ole jostakin ratkaisusta varma niin postaa tänne kyssäri ennen kuin teet sen valmiiksi. Täältä oikeasti saa hyviä neuvoja. 

Onnea projektille. Tee sikahieno prätkä!!

_Juha_

lähtisin itse kuitenkin tekeen cafe racer tyyliin ehkä,tai pelkkä racer tai jotain.

olen ite hiukan haaveillut kuuspyttysestä cbx:stä lievästi päivitettynä ois asiallinen kampe.

toisaalta kuvan engelsmanni toisaalta on ehkä tällä hetkellä just se mun juttu.

too fast to live    too young to die

Kuminilkka

Cafea mietin itekin, mut nyt ei ole sen aika. Ehkä sit ens kerralla, nyt kuitenkin haluan joko bobberin tai triken.

Tosta sais alkuperäisenä halpis cafen ihan sikahelposti, etukate irti ja mittaristo jne nevadaan, kääntäis kliparit ylä-T:n alapuolelle ja väärinpäin, sekä rakentais perän uusiks. Mietin sitäkin, mut ei nyt.
En ole koskaan edes väittänyt että vintilläni olisi kaikki matot suorassa...

Kiwi

Ekan bobber kuvan perusteella ei kannattais alkaa pilaamaan hyvää mopoa... ::) Tota riumppia on tullu useampaanki kertaan katteltua, oliskohan toi Daytona hyvä aihio jollekki bobberille ;D

ma^ko

Voi sen laatokan peränkin konvertoida ketjulle, jos jäykkärunko-trike niin ei edes vaikeaa, täytyy vaan tehdä koteloitu ketju et saa voitelun toimimaan. Peräkoppa katki, pinioni akseleineen huitsin kuuseen, lautaspyörän tilalle ketjuratas ja luovaa hulluutta uusiokoteloinnin suunnitteluun. Noita on tehty kyllä.

Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

#8
Lainaus käyttäjältä: Kuminilkka - 07 lokakuu 12, 20:10:51...Tosin mun rakennusjälkeni ei ole ihan noin kliiniä, ainakaan näillä budjeteilla...

Budjetilla ja kliinillä/viimeistellyllä rakennusjäljellä ei ole mitään yhteistä. Halvalla voi tehdä hyvin ja rahalla taas voi saada sutta ja sekundaa.

Rohkea veto rakenteluaihioksi, Englannissa harrastavat enemmänkin noiden rivinelikoiden choppaamista. Suomessa ei ole vielä montaa nähty.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Katya

Tästä tulee varmasti mielenkiintoinen projekti seurata! :-)

Kuminilkka

Nonni. Soitto katsastuskonttorille miehelle joka tietää asioista selvensi paljon. Piti oikein metsästää kaveria joka tietää noista jotain... Katsastusmiehelle kun on selkeämpi ja turvallisempi vastata ei, kuin alkaa metsästämään tietoa. "Jos et tiedä, vastaa ei" on kuulemma ohjeistus uusille katsastusinsseille.

Trike-suunnitelmat
Noh, ongelmaksi tulee paino. Mä luulin ettei sillä ole mitään merkitystä kun ajoneuvoluokkakin muuttuu. Eipäs olekaan niin. Valmistaja on ilmoittanut suurimman sallitun kokonaispainon (Hondan tapauksessa 241kg), joka ei saa ylittyä vaikka ajoneuvoluokka muuttuisikin. Eli tankki täynnä, öljyineen suurin sallittu massa saa olla valmistajan ilmoittama, josta vähennetään 75kg, joka on määritelty kuskin painoksi. Mun tapauksessani laihduin just aika roimasti.... Eli yläkuvissa näkyvä raato, uusi perä ja sen rakenne penkkeineen kaikkineen saa painaa maksimissaan 166kg. Just... Varsinkin alkuperäisessä suunnitelmassani jossa oli tarkoitus saada Ladan perä jne kiinni. Painoa tulee väkisinkin PALJON. Nyt sitten jäin miettimään että entäs jos etsin ketjuvetoisen perän jostain, mut Suomessa senkin pitää olla tasauspyörästöllä (joka toisaaltaan ihan kyllä kiva ettei kurvissa ala sisäpyörä nousemaan ilmaan), eli kiinteä ei onnistu.
TOISAALTA: tiedän noita trikeja suomessa tehdyiksi mm venäläisistä K ja Ural-fillareista, mutta ilmeisesti silloin kokonaispaino ei tule ongelmaksi. ??? Pitää selvitellä miten ne on saatu kilpiin.

Siirrymme siis bobber-linjalle ja rakennan sen triken myöhemmin jotain muusta laitteesta jossa suurempi kokonaismassa. Alan hakemaan toista aihiota siihen kunhan tämä on ensin tehty.
Perjantaina alkaa rälläkkä heilumaan!

Selvennyksiä muutenkin:
- Jarrutestit pitää teettää aina jos jousirakenne muuttuu.
- Jos akseliväli on yli 2m, niin myös käsittelykokeet.
- Hitsarin pätevyydestä todistus sekä käytetyistä materiaaleista.
En ole koskaan edes väittänyt että vintilläni olisi kaikki matot suorassa...

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Kuminilkka - 08 lokakuu 12, 12:04:26...Selvennyksiä muutenkin:
- Jarrutestit pitää teettää aina jos jousirakenne muuttuu.
- Jos akseliväli on yli 2m, niin myös käsittelykokeet.
- Hitsarin pätevyydestä todistus sekä käytetyistä materiaaleista.

Jos tuo on katsastusinsinöörin suusta niin älä ainakaan tuolle konttorille vie pyörääsi katsastettavaksi:

- Lain mukaan jarrutesti pitää tehdä jos keulan jousitustyyppi muuttuu (pumppukeula/springer) tai takajousitus poistetaan. Sen sijaan takajousitustyypin muuttuminen esim. monojouseksi ei aiheuta testaamispakkoa.
- Toinen kohta pitää paikkansa, yli 2 metrin akseliväli edellyttää täyttä testausta.
- Tää sai taas verenpaineet koholle... Lakitekstissä sanotaan että tarvittaessa esitettävä selvitys käytetyistä hitsaustavoista ja lisäaineista. Siis tarvittaessa. MISSÄÄN pykälässä ei vaadita todistusta hitsaajan pätevyydestä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kuminilkka

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 lokakuu 12, 13:10:43Jos tuo on katsastusinsinöörin suusta niin älä ainakaan tuolle konttorille vie pyörääsi katsastettavaksi:

- Lain mukaan jarrutesti pitää tehdä jos keulan jousitustyyppi muuttuu (pumppukeula/springer) tai takajousitus poistetaan. Sen sijaan takajousitustyypin muuttuminen esim. monojouseksi ei aiheuta testaamispakkoa.
- Toinen kohta pitää paikkansa, yli 2 metrin akseliväli edellyttää täyttä testausta.
- Tää sai taas verenpaineet koholle... Lakitekstissä sanotaan että tarvittaessa esitettävä selvitys käytetyistä hitsaustavoista ja lisäaineista. Siis tarvittaessa. MISSÄÄN pykälässä ei vaadita todistusta hitsaajan pätevyydestä.

Juu sen verran selvennän omia kirjoituksiani et hitsarin pätevyydestä se sanoi et se helpottais asiaa, mutta laki ei sitä ihan ehdottomasti vaadi, ainoastaan selvitys kuka ne on tehnyt.

Mutta takajousituksesta kun kysyin (kerroin haluavani sen siis jäykäksi), niin totes että pitää olla jarrutestit jos haluaa jäykän perän. Eli sen verran nyt selvennän omia kirjoituksiani...

Anteeksi tarpeettomasta verenpaineen noususta...   ;)
En ole koskaan edes väittänyt että vintilläni olisi kaikki matot suorassa...

Don Quijote

Tuolta "sekalaiset merkit ja valmistusmaat" -osiosta löytyy juttua Motomatin trike-projektista. Kannattaa varmaan lukaista, asiaa mm. katsastuksesta.

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=4859.0
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Kuminilkka

juu no joka tapauksessa tuo trike-kuvio piti nyt haudata tulevaisuuteen ja suunnata tallille rälläkän kanssa ja tehdä tosta old school bobber. Katotaan mitä syntyy. Kuvia ja edistymistä taas viikonloppuna lisää!
En ole koskaan edes väittänyt että vintilläni olisi kaikki matot suorassa...