Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Penkin pehmuste

Aloittaja mikira, 13 helmikuu 09, 10:15:59

« edellinen - seuraava »

mikira

Itse olen yleensä käyttänyt telttapatjaa tai auton vaimennusmattoa tehdessäni penkkejä. Joskus on tullut hyviäkin joskus ihan surkeita. Discoverilla jossakin rakennetaan chopperi ohjelmassa oli penkin teko kaveri joka väitti että sopivan paksu nahka vastaisi jopa paria senttiä pehmustetta  :o Olisiko arviota ultimate penkinpehmusteesta?

Toinen mikä mua on aina mietittäny jonkun verran on penkin pohjan "kulma" siis onko edestä vai takaa ylempänä, tämähän riippuu tietty jalka ja käsikontrollien sijainnista. Ääripäissä tulee mieleen streetfightereiden pylly ylös ja pää alas stuugi jossa penkki on "takakenossa":

ja sitten ameriikan redneckin jäykät mutant rungot joissa penkki on "etukenossa":

Kumpikaan noista ei näytä ainakaan mun silmään miellyttävältä. Jos saisi penkin asennon oivalliseen kulmaan tarvisiko pehmustetta ollenkaan?

Hemuli

Noi Redneckit on kuulemma varsin "mielenkiintoisia" ajettavia...

Omasta mielestäni jos penkki on oikeassa suhteessa jalkatappien ja stongan etäisyyksiin niin silloin kovempi jakkara on mukavampi. Sitten nää tapaukset missä koko paino lepää perseellä on toinen juttu... Itse pidän siitä että tarvittaessa saa nostettua vähän takamusta ilmaan.

Itse olisin kiinnostunut joskus ameriikanlehdessä näkemästäni kaksikomponenttiaineesta jolla tehtiin satulanpehmuste. Käytännössä homma meni niin että pohjan reunohin kiinnitettiin sopivasta materiaalista tehty kaulus jonka sisään mäski kaadettiin, siinä se sitten pullistui kuin pullataikina kunnes reaktio oli valmis. Sitten vaan veitsellä muotoilemaan ja lopputulos oli samanlainen kuin tehtaan satuloissa (jotka siis tehdään samalla periaatteella mutta valmiiseen muottiin).

Onko kukaan koskaan törmännyt tuollaiseen aineeseen? Sen tärkein ominaisuushan on että se palautuu takaisin alkuperäiseen muotoonsa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

Biltsusta saa äänieristyslevyn nimellä myytävää rouhesuperlonia. Siinä on toisella puolella liima valmiina ja toisella puolella folio. Kolmea paksuutta löytyy, 10 mm, 20 mm ja 30 mm. Ja halpaa on kuin kiinalaiset kumilelut 8)
Suosittelen, oikein hyvää tavaraa penkin pehmikkeeksi

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

SanttuS

Minä en suosittele tota Bilteman pehmustetta - on liian pehmeää. Sen sijaan suosittelen Etolan vastaavaa. On tosin kallista ja löytyy huonosti hyllystä - ainakin Helsingistä sai Mechelininkadun Etolasta ja sitten tietysti tilaamalla.
On jämäkkää ja pysyy hyvin kasassa - helppo muotoilla lopuksi vaikka porakoneen hiomalaikalla. Samat paksuudet kuin Bilteman levyissä.
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Soikkeli

Hain Etolasta 30mm paksua ja 130 kovuudella olevaa pehmustetta.
Oli tilaus tavaraa ja sillä oli joku oma nimikin ?  Näyte kappaleita oli korissa leikkuupöydällä (kehä-III vieressä Etolassa )
1m x 1m maksoi noin 80e, hiukan tyyristä mutta tosta saa kaksikin pientä satulaa tehtyä.
Muotoilu helppoa 80 karhealla laikan terällä.
Pöllyää mukavasti ja on kovin tarttuvaa/sähköistä, jää varmasti kiinni kaikkeen ;D
C.O.G. 
Lifemember

SanttuS

On nimeltään limilevy.
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Tomppa

Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 14 helmikuu 09, 20:45:39
Biltsusta saa äänieristyslevyn nimellä myytävää rouhesuperlonia. Siinä on toisella puolella liima valmiina ja toisella puolella folio. Kolmea paksuutta löytyy, 10 mm, 20 mm ja 30 mm. Ja halpaa on kuin kiinalaiset kumilelut 8)
Suosittelen, oikein hyvää tavaraa penkin pehmikkeeksi

Tota samaa biltsun äänieristelyvyä mä ajattelin kanssa, mutta vain päällimmäiseen kerrokseen. Telttapatja kun on vähän turhan kovaa. Lopulta päädyin pelkkään telttapatjaan, se kun ei periaatteessa kastu, koska on umpisolua. Toi äänieristetavara imee vettä kuin pesusieni. No aina siihen verhoilun pohjaksi tulee jotain vettä imevää pumpulia, jolla saa tikkausten poimut näkyviin... ja perse kastuu...
Keep on Keepin' on!

Hemuli

Telttapatjan huono puoli on se että jos laittaa pelkästään sitä niin penkki painuu ajan myötä kasaan. Limilevy taas säilyttää muotonsa. Itse olen joskus laittanut telttapatjaa tukirakenteeksi ja kymppimillin limilevyn päällimmäiseksi. Verhoilija on sitten vielä vetänyt muutaman millin pehmikkeen tasoittamaan mahdolliset hiontatyön jäljiltä jääneet epätasaisuudet.

Tomppa

^vielä ehtis muuttaa pintamateriaalin toppauksesta... Täytyy harkita tota limilevyä
Keep on Keepin' on!

Juvakka

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 05 huhtikuu 09, 22:18:15
Telttapatjan huono puoli on se että jos laittaa pelkästään sitä niin penkki painuu ajan myötä kasaan.

Eikä tarvitse pitkään ootella...
Solukumista tuleepi myös hyvä. Tuossa on satula(ikuisuus)projekti, jossa "pehmusteena " on ilmoitustaulussa käytettävää n. 8mm korkkilevy.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

SanttuS

Tämä linkki on varmaan kaikille tuttu, mutta laitan kuitenkin:
http://www.bikernet.com/garage/coxseat.asp

Jos ei aivan samaa,niin ainakin hyvin samankaltaista pehmustetta saa myöskin Etolasta, mutta on aivan järjettömän hintaista. Ei tosin käsittääkseni ime vettä kuten limilevy tai oikeastaan mikä tahansa huokoisempi vaahtomuovi. Kokemuksesta voin sanoa että ohut muovi päällysteen alla on välttämätön jos pyörä seisoo vähänkin sateessa... :-\

Tomppa

Lainaus käyttäjältä: SanttuS - 06 huhtikuu 09, 13:39:46
...Kokemuksesta voin sanoa että ohut muovi päällysteen alla on välttämätön jos pyörä seisoo vähänkin sateessa... :-\
Ja vaikka laittaisi "vaipat" pehmusteen päälle, niin aina siihen nahan pohjaan tikataan vielä se ohut pumpulikerros, joka poistaa pikku muotovirheet ja nostaa esim tuck and roll kuviot esiin. Se imee vedet joka tapauksessa, koska tikkaukset vuotaa aina. Ja taas on persus märkä  ;D
Keep on Keepin' on!

jouni-K

Vastaanpa vanhaan aiheeseen ja nostan esille. Syksy tulee, persiit kastuu ja sitten taas talvella uudet sitsiprojektit...

Mä oon käyttänyt nyt kolmessa sitsissä plus parissa sokerpalasessa sellasta niinikään etolassa myytävää harmaata routasuojalevyä, tms. En tiedä, tarkoitatteko tätä puhuessanne "telttapatjasta", vai onko tuo tarkoittamanne tosiaan telttailuun tarkoitettua, mutta tuo on ainakin umpisoluista, eli ei ime mitään. ja palautuu. Sitä saa liimattua kontaktiliimalla vaikka useampia kerroksia ja on helppo työstää esim. 80 lamellilaikalla. Mulla saa laikkakoneen kierroksia säädettyä jostain 600 rpm -> 12 000 rpm, joten miltein tuolla alarekisterissä toimii parhainen, eikä lähde liikaa, ohops ;D Mitään muoveja en ole nahan alle laitellut.

Tässä tietty se, että en paina yli seitsemääkymmentä, enkä aja kymmeniä/satoja tuhansia kilometrejä, mutta sateessa nuo fillariparat saavat liota aina koko kauden, jollen jonkun rempan takia työnnä talliin.

Mitään pesusienifiilistä en ole koskaan noissa kokenut, mitä nyt sateella/heti sateen jälkeen tuo  verhoiluna käyttämäni n. 3 mm:n parkkinahka on kostea.

Kovaahan se on kuin sotilaan peti, mutta sellaisina minä niistä enempi pidänkin. Hyvin muotoiltu satula ei puuduta kankkuja, vaikka olisi puusta veistetty.

Sellanen matsku olis kiva, mikä pursotettais, niinkuin Hemulin esittelemä ja sitten istuttais päälle ajoasentoon vaikka yhden bissen ajaks ja plah: sitsi olis just oman ahterin muotoon valettu...
***jouni-K

JPI666

Onko kukaan kokeillu tehdä penkinpehmustetta sellasesta niskaan/päähän muotoutuvasta tyynystä? Joskus näin sellasia tyynyjä kaupan mikä jotenkin reagoi ruumiinlämpöön ja muotoutui niskalle ym. sopivaksi, mutta kylmänä palautui alkuperäiseen muotoon. Jos sitä matskua vaan jotenkin pystyisi työstämään/muotoilemaan, niin vois olla aika hyvä materiaali.

Itse oon tehny penkinpehmusteet Etolan telttapatjasta ja päällimmäiseksi oon vetäny sellasen 1cm paksun pehmeämmän superloonin.

If you're losing your soul and you know it, then you've still got a soul left to lose
-Charles Bukow

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: JPI666 - 21 elokuu 09, 11:54:17
Onko kukaan kokeillu tehdä penkinpehmustetta sellasesta niskaan/päähän muotoutuvasta tyynystä?

Joskus olen samaa miettinyt, materiaali taitaa olla sama mitä käytetään Tempur-tyynyissä ja patjoissa - www.tempur.fi

On vaan sitä luokkaa kallista kamaa että jos ei jostain saa vanhaa patjaa tai jämäpaloja niin tulee hintava jakkara...