Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Spell of iron-rautis

Aloittaja masala, 01 tammikuu 12, 22:04:29

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

Ja taas ollaan viisaampia.

masala

Tää rautishan kuuluisi huohottaa tuosta nokkakopasta laturin muhkuran pohjasta, ruottalaiselle tämä on ollut ilmeisesti toimimaton yhtälö. kopassa oli tuolla kohtaa jousi joka painoi messinkistä o-renkaalla varustettua holkkia päin laturin päässä oleva loiskelevyä. Kaunis ajatus sinänsä, mutta kun toi jousi oli lähtenyt pyöriin mukana ja oli syönyt koppaankin jo melkoisen loven.



Nakkasin koko keksinnön vittuun. Halusin että huohotus tapahtuu juuri tuosta, siis toimeen.
Tallikaveri teki juuri korversion sporttiinsa ja tiivistehuollon siinä samassa. No se nakkas vanhat sateevarjoventtiilit roskiin, ja minä perässä dyykkaamaan. Messinkitappikin löytyi vielä jostain ja sorvailin siihen upotuksen sateenvarjolle.



Sitten porasin tappiin toiseen päähän reijän johon väänsin m16 kierteen, lisäksi 2,5mm reikiä toiseen päähän että ilma kulkee




Tämän jälkeen askartelin kaksoisnipan, jossa toisessa päässä m16 ja toisessa kartiokierre.



Palikat läjään  ja kiinni koppaan. Ei se musta ihan vitusti pomppaa silmille..kai.


"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Hemuli

Tuon ikäisessä sportissa on ajoitettava huohotinratas - jos se on oikein asennettu niin yhdessä laturin päässä olevan oil slingerin kanssa sen pitäisi riittää pitämään öljy pois huohotusilmasta. Ei tuosta lisäventtiilistä kyllä varmaan mitään haittaakaan ole.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masala

Lähinnä mä tein ton ihan tekemisen ilosta, ja pitää toi sateenvarjo pölyn poissa koneesta kun vedatään soratietä sladissa 8) tuo huohotus kun ei ihan tasaista puhallusta ole.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Krapulapäivän puuhasteluna putkien viäntelyä, tälläkertaa öljylinjoja yläkertaan. 6mm messikiputki lyödään ruttuun toisesta päästä ja täytetään lasikuulapuhalluskaapin antimilla ja rutataan toinenkin pää.



Sitte vaan kolmenvarttin putken ympärillä toholla lämitettyä putkea vääntämään. Eikä muuten menny yhtään kasaan vaikka toi silmukan sisähalkaisija on siis komenvartin putken päälle väännetty, sii 26,9mm.Ans kattoo kuinka öljy moisten silmukkojen läpi kulkee.. Ai nii ja tohon kärkien päälle laitoin tallikaverilta saamani mikälie vyönsolki etc. Colt Firearm lätkän. Tässä kohtaa ei muuten ollut enää krapulasta tietoakaan 8)

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Tällänen vaihe täällä. Pyörät on vaan noin hollilla.. Runko kävi pulverissa ja kone on nyt toivottavasti lopullisesti raamissa. Pirusti olis vielä pikkuosien maalailua, tankin ja lokasuojan hinkkaamista ja saattamista pohjamaaliin. Hiljaa huano tulee.

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Tänään tuli vihdoin koeponnistettua öljytankkikin fairyvedellä. Tuntuis pitävän.
Samalla tuli tilavuus mitattua, tossa kuvassa pöntössä on tasan 2 litraa tuotetta ja ilmatilaa vielä mukavasti. Toki olin laskenut tilavuuden jo aikaisemmin mutta halusin nähdä kuinka piripintaan toi parista litrasta tulee. Desin pari vois vielä lisätäkkin. Letkulähdöt olin jo aiemmin hitsannun kiinni kun
alkoi arveluttamaan kierreliitosten kääntyileminen. Samoin kolmas kiinityspiste tankille on vanhempaa perua. Valitettavasti en kuvaushetkellä löytänyt kultakalaa mistään  :P

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Talvilomaa odotellessa...Josko sillon pääsis töhertämään jotain "taidetta" :P peltiosiin.
Vähän kuvista viä puuttuu osia ku ei viittiny esim lokasuojaa alkaa keskeneräsenä naarmuttamaan.
Ainoo osa misä on jo ihan lakkakin päällä on toi lamppu, mun kännykkäkamera ei vaan oikei saa esiin tota efektiä. Nii ja siis stongat vaihtuu ja satulaa ja hoijakkaa puuttuu myäs.







"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Miska

HÄRSKI LAITE! Eli vaikuttaa erittäin lupaavalta...
-Just another guy on the lost highway-

masala

Ei se talviloma ihan pelkäks kaljotteluks menny, tai meni mutta jotain tuli tussailtuakin.
Paskoja kuvia kännykällä, efektiväri saa lakkapinnan näyttämään appelssiinimaiselta, mut ei se oikeesti noin paha ole ;D sen verran kyllä että voi sanoo taas " ite tein ja säästin "

Lokasuoja:


Tankki:




Ja toiselta puolelta  :P



Sähköt vielä uupuu, satulan päälystys sekä katsastus rulianssi.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Rautis tuntui käyskentelevän vähän ahdistuneesti noitten äänenvaimentimien kanssa, syynä ehkä se että änkkäreiden päissä oli lätkät joiden läpi kulki noin 15mm putken pätkä. Ilman vaimentimia nimittäin kiekuu oikein kiukkusesti. "No mutta minähän poraan lätkät hornan tuuttiin" -muistan ajatelleeni. Ja sitten lähti käsistä ja taas kerran kirjaimellisesti, nimittäin rasiapora joka tuli kurkistamaan ulkomaailmaa vaimentimen kyljestä. Vähäsen vitutti ja pari keppanaakin joutui tuhomaan. Valaistuneeseen tilaa päästyäni muistin jossain olevan vielä messinkitankoa josta tein raiseritkin. Tilojen jo haihduttua, ei muuta kuin sorvi laulamaan. Olisin tykännyt enemmän ehjistä vaimentimista, mutta näillä mennään mitä on annettu.



Jaa nii ja suatanan komian satulanki sain. Syvä niijaus Toijalan suuntaan.



Koitan vielä muistaa joku kaunis päivä ottaa pari kuvaa ulkosalla ihan kameralla.
Etujarrun liemiä lukuunottamatta alkais oleen valmista, käy , kukkuu , kulkee, pysähtyyki takajarrulla jopa firestone savuten tarpeen tullen ja lähes poikkeuksetta ekalla käyntiin...
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Julistetaampas tämä projektikin sitten valmiiksi, vaikka papereiden kuntoon saaminen varmaan siirtyy ensi suveen. Enkä mä lupausistani huolimatta oo saanu edes niitä kunnon kuvia otettua. Mutta sehän vaan saattaa pelastaa paljolta ;D.







Muutoksena kuviin on ainoastaan bensasilmien ympärille sattuneesta syystä maalatut punaiset rinkulat. Rautis on vörkkinyt hyvin ne hassut kilometrit mitä sillä olen ajanut, ainostaan 4-vaihde nypyttää eikä pysy oikein päällä.
Mutta siihen ehtii paneutua talvella.
Pääasiallinen syy tämän "albumin" kuoppaamiseen on kuitenkin muualla, tai ei se muualla ole vaan ihan tämän rautiksen vieressä. Nimittäin toinen rautis ;)

Kiitokset seuraamaan vaivautuneille.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Rezi

Onneksi olkoon teit hienon pyörän. Tässä on räväkkyyttä ja rokkenrollia.

Sanon tästä saman kuin about kaikista muistakin kommentoimistani pyöristä: Varmaan pyörän käsiteltävyys sallii vähän kapeamman tangon, eli sahaa viis senttiä pois tangon molemmista päistä.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: masala - 05 elokuu 14, 20:58:12...ainostaan 4-vaihde nypyttää eikä pysy oikein päällä.
Mutta siihen ehtii paneutua talvella....

Älä nyt kovin kovasti sillä ajele, rautiksen vaihteisto kun on kovin räjähdysherkkä siinä vaiheessa kun se rupeaa oireilemaan noin. Todennäköisesti rattaan sivussa olevat kynnet ovat kuluneet pyöreiksi eivätkä enää tartu kunnolla kiinni vastakappaleen upotuksiin. Siitä kun ne kunnon kiihdytyksessä lipsahtaa niin kuuluu "snap, crackle, pop" kun sivuakseli napsahtaa poikki ja vie lohkon takakulman mennessään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masala

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 13 elokuu 14, 11:19:52
Lainaus käyttäjältä: masala - 05 elokuu 14, 20:58:12...ainostaan 4-vaihde nypyttää eikä pysy oikein päällä.
Mutta siihen ehtii paneutua talvella....

Älä nyt kovin kovasti sillä ajele, rautiksen vaihteisto kun on kovin räjähdysherkkä siinä vaiheessa kun se rupeaa oireilemaan noin. Todennäköisesti rattaan sivussa olevat kynnet ovat kuluneet pyöreiksi eivätkä enää tartu kunnolla kiinni vastakappaleen upotuksiin. Siitä kun ne kunnon kiihdytyksessä lipsahtaa niin kuuluu "snap, crackle, pop" kun sivuakseli napsahtaa poikki ja vie lohkon takakulman mennessään.

No juu emmä oo tota edes pitäny vielä vakuutuksissa, ku on tossa kolme muutakin pyörää ajokunnossa, tosin toisestakin rautiksesta pomppii vaihde tosin kolmonen. Ehkä noista sais yhden toimivan askin kasattua. Sitäpaitsi tässä tuntuu olevan kolmosellaki sen verran vetoja että nelosta ei tarvii ku motarilla.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"