Kick Start Rocker

Aloittaja Rezi, 22 joulukuu 11, 15:39:57

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 05 tammikuu 13, 19:00:12...Mutta mikä on tuo tärinää kestävä philips? Onko pakkauksessa joku selkeä merkintä, vai miten tunnistan tuon esim Motonetin hyllystä. Vai pitäiskö kysyä joltaki "ammattitaitoiselta"  ;D myyjältä.

No oisinhan mä sen tyypin tohon laittanu jos oisin sillä hetkellä muistanu ;). En äkkiseltään löytäny googlestakaan - oikeastaan vaan sen että muistin ton peruslampunkin tyypin väärin, piti olla 12499. Tärinää kestävä on samalla numerolla mutta siihen tulee jotain perään, tarkistan oikean koodin maanantaina duunissa.

Jos oikeasti hyvän ledivalon haluaa niin sellainen löytyy Radiantzilta. Viime kesänä jenkkireissulla tuli todettua kirkkaus ihan itse kun kaveri oli tehnyt chopperiinsa takavalon vanhasta hylsyavaimesta ja Radiantzin 1" ledipaketista. Ledit olivat tosin ilman linssiä paljaana mutta kirkkaassa kesäauringossa jopa pelkkä ajovalo näkyi todella hyvin puhumattakaan jarruvalosta. Linkin sivulta löytyy erikokoisia paketteja, kaikki saa joko valmiilla kannalla tai pelkillä johdoilla.

http://www.radiantz.com/index1.html?c14.html&1
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

Saahan noita tarvikelamppuja kirkkailla ledeillä nykyisin lähes kaikista tarvikekaupoista. Jos ei valmis malli miellytä (kuten tässä tapauksessa) niin käyttää ne sisuskalut omissa kuorissa. Esim. kuvan Bates -mallinen valo on todella kirkas ja näkyy myös päivällä, jarruvalo suorastaan häikäisee. Hinta on jotain 35â,¬ luokkaa. Tai sitten noita Hemulin suosittelemia Radianzin paketteja. Ja kätevä kaveri hakee elektroniikkakaupasta kirkkaita irtoledejä ja kolvailee itse valot. Hinta jää murto-osaan noista valmispaketeista ja saa sellaiset kuin sattuu tulemaan  ;D

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Tuukka

Mä oon saanut rikki jo kaks tollasta motonetin ledipolttimoa... Tärinästä repesi toi ledi mokkula irti kannasta. Laatu on kyllä ihan täyttä paskaa. Täytyy kaivella tollainen tärinää kestävä polttimo tilalle.
C.O.G.

kimmo

Kävin hakemassa Motonetiltä tämmösen LED polttimon:

Tuon valoteho on jo huomattavasti lupaavampi, mitä sen E-baystä ostamani, jonka kuva oli tuolla aiemmin.

Vertasin hehkulankapolttimon ja tämän ledin kirkkautta ja tuli tulokseen että lediissä tuo
5W toimintoa matkiva moodi jää ehkä hieman himmeämmäksi mitä vastaava hehkulankapolttimossa.

Jarruvalomoodi ei vastaa lähellekään hehkulankapolttimon 21W kirkkautta, mutta on kuitenkin selvästi kirkkaampi kuin 5W.  Vastaa ehkä jotaain 10w hehkulankavalotehoa.....

Nämä ny perustuu mun silmään, eikä mihinkään muuhun mittariin.

Motonetillä katselin Philipsin polttimoita. Niitä taisi olla kolmen eri hintaisia. Missään niissä ei ollut tietoa että joku olis pidempi ikäinen, tai tärinää sietävämpi. Valotehoa ja valon syttymisnopeutta kehuttiin toinen toistaan enempi.

Löysiköhän Hemuli.... tai kuka muu tahansa, tietoa että mikä on tuo tärinää kestävän polttimon koodi, tai tunnusmerkki, että osaapi löytää semmosen?

013

tässä : http://www.philips.fi/c/car-lamps/longlife-p21-5w-12v-5w-12499llecob2/prd/

koivusen/fixus numero 100-12499LLECOB2 (Lisätiedot    P21/5W 12V, BAY15d. Longlife Eco Vision. Itsepalvelupakkaus 2 kpl.)
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

kimmo

Lainaus käyttäjältä: 013 - 09 tammikuu 13, 22:44:58
tässä : http://www.philips.fi/c/car-lamps/longlife-p21-5w-12v-5w-12499llecob2/prd/

koivusen/fixus numero 100-12499LLECOB2 (Lisätiedot    P21/5W 12V, BAY15d. Longlife Eco Vision. Itsepalvelupakkaus 2 kpl.)

Oukei, hyvä. Tuota siis huomenna bongaamaan... :)

Hemuli

Sori, pääs unohtumaan koko asia. Mä oon itse asiassa käyttäny Philipsin 12499EDS2 polttimoa, sen kohdalla ainakin meidän järjestelmässä lukee "vahvistettu". Paikallisesta Fixus-liikkeestä jos meet kysymään niin tohon eteen Koivusen alkukoodi eli 100-12499EDS2.

Longlife viittaa mun mielestä muuhun kuin tärinänkestoon.

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 10 tammikuu 13, 08:55:19
Sori, pääs unohtumaan koko asia. Mä oon itse asiassa käyttäny Philipsin 12499EDS2 polttimoa, sen kohdalla ainakin meidän järjestelmässä lukee "vahvistettu". Paikallisesta Fixus-liikkeestä jos meet kysymään niin tohon eteen Koivusen alkukoodi eli 100-12499EDS2.

Longlife viittaa mun mielestä muuhun kuin tärinänkestoon.

Fixus-liike Oulussa on näköjään Oulun Osaseppo ja sattuu olemaan sopivasti työmatkan varrella.
Eipä ollut hyllyssä noita, mutta laitettiin tilaukseen...

Mun täytyy myöntää että mulla oli aukko sivistyksessä, kun ei ollut hajuakaan että tommosia "vahvistettuja" polttimoita on olemassa.

Vette427

mulla palo tavan polttimoita kans koko ajan ku yritti niillä ajella. enpä muista et viikkoo ois koskaan päässy. nyt ledi valo ollu reilun 25tkm, on kirkas jarruvalo ja toimii. jos vaan löydät sopivan kokoisen, purkaa ja asentaa tuon sisään niin luulisi loppuvan murheet, no niinhän monesti luulis muutenki  ;)
lavetissa meillä palo lähes aina puolet polttimoista jos ei muistanu sammuttaa ennen ku otti koneen kyytiin, mutta pyörässä ei palijo iloa sammuttamisesta.

tämän H7:kan kannalla olevan meinaan pistää ajovaloksi omaan enskesäksi. yllättävän kirkas oli ihan paljaaltaan et heijastimen kans ainakin pyörä näkyy, näe sillä ei varmaan hämärällä? en tosin tiedä pitääkö olla sekä lyhyet että pitkät lain mukaan?
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Vette427 - 10 tammikuu 13, 22:33:05
mulla palo tavan polttimoita kans koko ajan ku yritti niillä ajella. enpä muista et viikkoo ois koskaan päässy. nyt ledi valo ollu reilun 25tkm, on kirkas jarruvalo ja toimii. jos vaan löydät sopivan kokoisen, purkaa ja asentaa tuon sisään niin luulisi loppuvan murheet, no niinhän monesti luulis muutenki  ;)
lavetissa meillä palo lähes aina puolet polttimoista jos ei muistanu sammuttaa ennen ku otti koneen kyytiin, mutta pyörässä ei palijo iloa sammuttamisesta.

tämän H7:kan kannalla olevan meinaan pistää ajovaloksi omaan enskesäksi. yllättävän kirkas oli ihan paljaaltaan et heijastimen kans ainakin pyörä näkyy, näe sillä ei varmaan hämärällä? en tosin tiedä pitääkö olla sekä lyhyet että pitkät lain mukaan?

Juu, monenlaisia on ledimarkkinoilla..... Riittävän kirkkaan lediratkaisun etsiminen jatkuu.
Tietysti tuo radianzin kitti, tai joku Batesin takavalo..... funtsitaan vielä hieman. Kesään on aikaa :)

Sensijaan hain Osaseposta ne tilaamani tärinää paremmin kestävät hehkulankapolttimot.
Täytyy ihan laittaa kuva, koska luulenpa etten ole ainoa joka ei oo tienny tämmösistä polttimoista:

Pakkauksessa lukee "Extra Duty" ja kääntöpuolella on prätkän kuvaa ja lukeepi että "2 x Vibration resistant".

Polttimoa kun katsoo, niin hoksaa kyllä heti, että ero normaaliin on 5W hehkulangan kolmas tukijalka keskellä lankaa.

eeko

Jäikö noita vielä sinne Osasepolle? Voisi hakea.
Joskus kannattaa myös vilkaista sitä polttimon
kiinnikettä siellä lampussa. Yhdestä pyörästä
paloi niitä lamppuja viikon välein, niin mä ihan
sievästi puristelin sitä kiinnikettä, niin alkoi kestämään.
-eeko

Hemuli

Eikös ne Kimmollekin ollut tilaustavaraa? Tukkurin varastossa niitä kyllä on joten Osaseppo saa niitä pyydettäessä päivän varoitusajalla.

kimmo

Lainaus käyttäjältä: eeko - 17 tammikuu 13, 07:50:56
Jäikö noita vielä sinne Osasepolle? Voisi hakea.
Joskus kannattaa myös vilkaista sitä polttimon
kiinnikettä siellä lampussa. Yhdestä pyörästä
paloi niitä lamppuja viikon välein, niin mä ihan
sievästi puristelin sitä kiinnikettä, niin alkoi kestämään.
-eeko

Tilasivat mulle kaks pakettia. Ei oo hyllyssä.
Käyt siinä ohikulkiessas ja pyydät tilaamaan..... ottaa päivän, pari.

Varmaan onnistuu soittamallakin. Käytä tuota Hemulilta saatua Fixus part numeroa, 100-12499EDS2, niin tulee oikeaa tavaraa.

kimmo

No jotta takavalo ei olis vieläkään valamis, niin postilaatikkoon kolahti E-baystä jossain välissä tilaamani mistälie peräisin olevat minkälie merkkiset 10W ledit:

Tuollainen läpykkä. Kuvassa ledissä näkyy hämärästi 9kpl tummia neliöitä, joista vois päätellä että tuohon pakettiin on kasattu 3:n ledin sarjapaketteja, koska käyttöjännite on 9 -12V. (Yhden ledin kynnysjännite on tyypillisesti 3V + ).
Noita sarjapaketteja on sitten 3kpl rinkkain.

Jokaisessa Tummasa neliössä taas on luultavasti sama rakenne, kuin esim Philipsin Luxeon ledeissä, eli 16kpl ledejä rinnakkain.
Eli tossa olis niinkun 144 lediä. Yhden ledin virta on ~20mA ja kynnysjännite ~3V, niin sieltäpä se 9...10W teho alkaa koostuakin.

Tuo lätkä on 20mm X 20mm ja siinä on kaksi kiinnitysreikää M2.5 ruuveille. Helppo kiinnitää tämmösen huononäköisen (huononnäköisen) tuunaajankin.

Mopossa jännite on 13.8...14V ladatessa ja sen mukaan mitoitin etuvastukset, verraten valon kirkkautta hehkulampun kirkkauteen.
Jarruvalon etuvastukseksi muodostui 2kpl 4.7ohm 2W sarjaan. Tommosia saatui olemaan itsellä.

Tuohon päälle vielä kutistesukka.
Takavalomoodiin tuli 47ohm vastus.

Valaisimen sisäkaluilla heitin kuikkaa ja tein alumiinilevystä kiinnitys/jäähdytyslevyn ledille:

Tässä näkyy jotenkuten nuo etuvastuspaketitkin nippusiteellä kiinnitettynä tuohon alumiinilevyyn.
Ledin miinus (katodi) on kuparipeltiliuskalla maadoitettu suoraan tuohon ledin kiinnitysruuvin mutterin alle:

Tämä kuva ny ei kerro yhtikäs mitään ko että valohan siellä on.

Noilla etuvastusarvoilla takavalon tehoksi ledissä tuli 8.3V x 120mA = 1W.
Jarruvaloon tuli 8.8V x 590mA = 5.2W. Jarruvalon etuvastukseen tehoa jää 5.2V x 590mA = 3.1W... siksi nuo 2kpl 2W vastuksia sarjaan.

Tuo 1W ei vaadi jäähdytystä ledille. 5.2W vaatii ja tuo pelti kyllä riittää, varsinkin koska jarruvalo palaa suht lyhyitä jaksoja kerrallaan. Jos palais jatkuvasti, laittaisin enempi jäähdytystä.

kimmo

Savupiippuihin haluan jotain päivitystä.
Putkien yleisdesigniin olen tyytyväinen, mutta jotakin noille olin ajatellut tehdä.

Jossain vaiheessa mallasin cocktail shakereita kiiltäväksi teipatuilla pahvimalleilla:

Alkoi tuntumaan että "bolt on" mufflerrit ei kuitenkaan oo mun juttu.
Tähän saakka on päästy minimaalisilla "bolt on "ratkaisuilla.

Jos vähän "blingiä" putkien jättöpäihin. Mallasin aihetta hiomalla maalit pois putkien takaosasta:

Sattui munkki ja romiksesta löytyi rosteriputkea 44 / 48mm. Tuo putki menee tuohon 1" 3/4 putkien päälle just niin makeasti kun vain voi.
Rosteriputki oli naarmuista ja jopa huokoista pinnasta, kun alottelin kiillotusta.
Ainetta täytyi siis hioa pois huomattavan paljon.

Tekaisin putkenpyörityspenkin. Ensin Rasiaporalla puusta tötteröt, jota pikkusen sorvasin että menevät osittain putken sisään. Akseliksi kierretanko:

Putki pyörimään ja hiekkapaperilamellilaikoilla hiontaa.... 40, 60, 80, 120 grit ja sen jälkeen noilla kiillotuslaikoilla. Punainen, medium ensin, sitten sininen fine. Sen jälkeen huopalaikka jakiillotusvahaa.

Bilteman kiillotuslaikkojen (medium & fine) laatu on romahtanu sitten viimekevään. Nyt ostetuilla hommasta ei tullut mitään. Ne vaan sulaa kun niitä tarjoaa rosteriin.

Ostin "Kärkkäiseltä" Mirkan laikat ja homma pelas hyvin.

Seuraavaksi noita voi alkaa mallaamaan paikoillensa. Vaarana hommassa on että mopoon tulee liikaa kiiltäviä osia.... ???