Kick Start Rocker

Aloittaja Rezi, 22 joulukuu 11, 15:39:57

« edellinen - seuraava »

Rezi

Saman oon huomannu Bilteman uusista vinyylilaikoista. Niillä ei tee mitään.

Kekseliäs tuo putkenpyöritysjigi. Meikäläinen ei ikinä jaksa paneutua menetelmien kehittämiseen, kun on hinku saada palikat jollakin tavalla valmiiksi. Lisäpisteet lumihankityöskentelystä ;D

Vette427

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 20 tammikuu 13, 17:46:03

Rosteriputki oli naarmuista ja jopa huokoista pinnasta, kun alottelin kiillotusta.
Ainetta täytyi siis hioa pois huomattavan paljon.

Putki pyörimään ja hiekkapaperilamellilaikoilla hiontaa.... 40, 60, 80, 120 grit ja sen jälkeen noilla kiillotuslaikoilla. Punainen, medium ensin, sitten sininen fine. Sen jälkeen huopalaikka jakiillotusvahaa.

Seuraavaksi noita voi alkaa mallaamaan paikoillensa. Vaarana hommassa on että mopoon tulee liikaa kiiltäviä osia.... ???

ootko kokeillu tällaista kuvan muovi/kumi lätkää johon tulee yksittäisiä hiomapaperi levyjä keskimutterilla? mulla menee hermot noiden lameli juttujen kans ku ei millään saa sileää kun niin tehokkaita et haukkoo koloja tosi herkästi. tällä yksittäisellä todella helppo saada esim saumat pois ku tasaltaan hioo varovasti niin kauan et alkaa jälki jäämään viereen 80 ja 120 käyttäny nyt ja jos tarvii taso- tai kaareviapintoja hioo vaan kunnes huokoset pois ja sit vaan epäkesko koneella naarmut pois aina himommalla vaan aina 400 asti. ja sit sisal laikalla vahan kans saa todella nopeeta kohtuullisen pinnan ja lumpulla tai huovalla loppu. mulla tuo sisal isossa penkki koneessa joka jaksaa pyöriä vaikka mitä painaa siihen koko painolla.  :)

eihän sellaista vaaraa oo  ;D harakka tykkää kiiltävistä osista  :)
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Hemuli

Mä luovuin myös noiden lamellilaikkojen käytöstä kun totuin fiiberilaikkoihin. Lamellit syö niin helposti pinnan montuille. Fiiberillä kun pyyhkii niin että liike ei missään vaiheessa pysähdy - itse asiassa vähän kuin maalatessa - niin saumat saa nätisti alas ja loput käsiviilalla. Viilat on ihan aliarvostettuja työkaluja metallihommissa, niillä saa sen viimeistellyn jäljen hitsattuihin osiin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kimmo

Lainaaootko kokeillu tällaista kuvan muovi/kumi lätkää johon tulee yksittäisiä hiomapaperi levyjä keskimutterilla? mulla menee hermot noiden lameli juttujen kans ku ei millään saa sileää kun niin tehokkaita et haukkoo koloja tosi herkästi. tällä yksittäisellä todella helppo saada esim saumat pois ku tasaltaan hioo varovasti niin kauan et alkaa jälki jäämään viereen 80 ja 120 käyttäny nyt ja jos tarvii taso- tai kaareviapintoja hioo vaan kunnes huokoset pois ja sit vaan epäkesko koneella naarmut pois aina himommalla vaan aina 400 asti. ja sit sisal laikalla vahan kans saa todella nopeeta kohtuullisen pinnan ja lumpulla tai huovalla loppu. mulla tuo sisal isossa penkki koneessa joka jaksaa pyöriä vaikka mitä painaa siihen koko painolla.  Hymyilee

Joo lamellilaikat on tehokkaita ja siksi tein tuon putkenpyöritysjigin, että putki pysyy muodossaan työstettäessä.

Selvästi olisi ollut tarvetta välivaiheelle 120grit lamellin ja punaisen vinyylilaikan välissä. Tuo hiomapaperilaikka olisi ollut hyvä. Siihen 180, 240 ja vielä ehkä 320 paperit ennen punaista vinyylilaikkaa.

Epäkeskokone ei toiminut tuon pyörityskoneen kanssa yhdessä. Paikallaan olevissa kappaleissa se on tosi hyvä.
Sähköviila on myös tosi hyvä paikoillaan olevissa kappaleissa.

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 23 tammikuu 13, 09:33:51
Mä luovuin myös noiden lamellilaikkojen käytöstä kun totuin fiiberilaikkoihin. Lamellit syö niin helposti pinnan montuille. Fiiberillä kun pyyhkii niin että liike ei missään vaiheessa pysähdy - itse asiassa vähän kuin maalatessa - niin saumat saa nätisti alas ja loput käsiviilalla. Viilat on ihan aliarvostettuja työkaluja metallihommissa, niillä saa sen viimeistellyn jäljen hitsattuihin osiin.

Noista Fiiberilaikoista mulla ei ole mitään hajua. Voitko antaa lisää vihjettä esim mistä kannattaa etsiä?

Samaa mieltä viiloista. Todella hyvä perustyökalu, edullinen, on monen mallisia olemassa. Esim moottorisahan teräviila on yks mun suosikeista hitsisaumoihin. Aina ei tarvi olla olemassa kaikkia sähkövimpaimia... :)

Hemuli

Fiiberilaikka on se virallinen nimitys noille Veten kuvailemille yksittäisille "hiomapaperilevyille". Eli niiden taustamateriaali on fiiberiä joka tekee niistä huomattavasti jäykemmän kuin tavallisesta hiomapaperista. Niinpä se ei hajoa kappaleiksi vaikka on kiinni ainoastaan keskireiän varassa. Toki tukilaikkaa suositellaan käytettäväksi mutta oon joskus ihan tarkoituksella ajanu pelkällä laikalla (voi laittaa vaikka kaks päällekkäin jos tuntuu liian lepsulta) jos pitää esim. sisäkurvia päästä ajamaan.

ma^ko

Yllättävän monet vaan kutsuu paksui viimeistelylaikkoja myös fiiberilaikoiksi, siis noita:

En tiedä onko noille jotain virallista nimeä, puhdistu ja viimeistelylaikkoin niit ainaki myydään.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Don Quijote

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 23 tammikuu 13, 12:45:58
Yllättävän monet vaan kutsuu paksui viimeistelylaikkoja myös fiiberilaikoiksi...

Yllättävän monet kutsuu tätiäkin sedäks - enhän mä tosin mitään tiedä, kunhan työkseni näiden kanssa touhuun ;)...

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 23 tammikuu 13, 13:51:39
Yllättävän monet kutsuu tätiäkin sedäks - enhän mä tosin mitään tiedä, kunhan työkseni näiden kanssa touhuun ;)...

En epäile ettetkö tietäisi ja kyllä mäkin tiedän mikä on fiiberilaikka, lisäsin tuon lähinnä siksi et varsin moni kutsuu noit putsauslaikkoikin fiiperimokomiks ja jos tollasel joku keskustelun inouttamana yrittää saumoi siivota, saattaapi tulla äiteetä ikävä...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Vette427

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 23 tammikuu 13, 12:37:20
Fiiberilaikka on se virallinen nimitys noille Veten kuvailemille yksittäisille "hiomapaperilevyille". Eli niiden taustamateriaali on fiiberiä joka tekee niistä huomattavasti jäykemmän kuin tavallisesta hiomapaperista. Niinpä se ei hajoa kappaleiksi vaikka on kiinni ainoastaan keskireiän varassa. Toki tukilaikkaa suositellaan käytettäväksi mutta oon joskus ihan tarkoituksella ajanu pelkällä laikalla (voi laittaa vaikka kaks päällekkäin jos tuntuu liian lepsulta) jos pitää esim. sisäkurvia päästä ajamaan.

mää oon monta vuotta luullu nuita lameli ja fiiberi samaksi asiaksi eri nimellä  :D
no eipä tuo sanasto oo asiaa haitannu.
piti juuri ihan kokeilla ilman tuota tukea ja tosiaan hyvin pelaa ja hiukan myötäilee putken muotoakin. näin sitä taas oppi uutta  :)
ja saa noilla lameleillakin ihan tasaista mutta pitää vaan liikuttaa rälläkkää nopeudella jota silmä ei enää erota...  ;D
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

jesse

paljon tulee käytettyä noita hiomarullia vingussa http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hiomatarvikkeet/Poranterat-hiontatarvikkeet/Hiomarullasarja-16-osaa-20824/
runkoputkien hiomisessa oon käyttänyt 50mm leveää metritavara hiomapaperia
joku metrin pätkä putken ympäri ja päistä kiinni ja vuorotellen vedellen...

pitäiskö nää hioma jutut erottaa eri topikiksi  :o
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Motomatti

Hiomarullahommissa olen tykästynyt näihin.
Useita kokoja 100 - 20 mm. Kannattaa välttää halpoja kopioita kuten Clas Ohlson. Pilaavat hyvän laitteen maineen. Helppo vaihtaa uusi pinta ja osaa jollain ihmekonstilla keskittyä heitottomaksi. Ts koko hiomapinta on käytössä. Jos välttämättä pitää jotain negatiivista löytää niin ei toimi hitailla kierroksilla kun sisus ei paisu tarpeeksi pitääkseen rullan paikoillaan. Eikä pakkasessa samasta syystä ennen kuin lämpenee.

Blower1

Kun tää topicci kerran lipsahti putkihionnan puolelle, niin tässä pari kuvaa omatekemistä putkihiomakoneista. Perushiomakoneena on Bilteman halpis rälläkkä.
Näillä voi tosin hioa muutakin, kuin putkia. Joustavan varren päässä oleva etutrissa pitää nauhan
samalla kireydellä, vaikka hioisi isompiakin kaareviakin pintoja.

Miska

Lainaus käyttäjältä: Blower1 - 26 tammikuu 13, 10:53:12
Kun tää topicci kerran lipsahti putkihionnan puolelle, niin tässä pari kuvaa omatekemistä putkihiomakoneista. Perushiomakoneena on Bilteman halpis rälläkkä.
Näillä voi tosin hioa muutakin, kuin putkia. Joustavan varren päässä oleva etutrissa pitää nauhan

Nerokasta! Ja taas pipa nousee...
-Just another guy on the lost highway-

kimmo

LainaaKun tää topicci kerran lipsahti putkihionnan puolelle, niin tässä pari kuvaa omatekemistä putkihiomakoneista. Perushiomakoneena on Bilteman halpis rälläkkä.

Ompas viimeisenpäälle tehdyt hiomakoneet. Tuommonen olis ollut paikallaan tässä mun putkikiillotuksessa.
Onko tuo musta rulla joku valmis sellainen?
Rälläkän karalla olevan rullan oot varmaan itse sorvannut?
Teitkö noista rullista hieman pulleat, jotta nauha pysyy paremmin paikoillaan?

Jatkoin putkien lumputtamista kunnes päätin että saapi riittää:

Pituuden mallausta:

Rosteriputket on muutaman sentin mustien putkien päällä naftilla sovitteella.
Alattelin ensin jotain pulttikiinnitystä, mutta on nuo varmaan järkevää hitsata kiinni noihin mustiin putkiin, kun eivät muualta tule minnekkään kiinni.

Ei huvittais etsiä noita pätkiä ojista ens kesänä... :)