Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Melumittaus!

Aloittaja RBR, 25 toukokuu 11, 14:52:26

« edellinen - seuraava »

flhx

^- jaa, eksyköhän toi 113 myöhemmin meidän kylille, K & K kaksikollahan molemmilla tollaset 113cidit oli jossain vaihees.

Josta tuli mieleen että toisen K:n kans olin tos just jutuissa vähän aika sitte, anto hyvän esimerkin tästä meluhysteriasta. Oli ollut eräällä nimeltämainitsemattomalla diilerillä ja katellu siellä kun oli jotain TC softailia dynotettu. Omistaja oli teettäny siihen eka koneen piristyksen, 103cid kittiä,nokat jne. Nyt sitten ilmeisesti oli paniikki iskenyt kun oli melumittauksista mediassa joten pitihän sitten laitteeseen saada e-hyväksytyt putket. Dynossa saatiinkin sitten tuolle 103 TC:lle huikea 59 heppaa takapyörältä e-leimatulla putkella...Voi hevon perse, onko tuossakaan nyt enää mitään järkeä...Ensin lyödään tonneja sileeks isoon koneeseen ja sitten hysterian vallassa paskasti hengittävä putki kiinni ja saadaan samat tehot kuin vakio TC:stä. No, onnea valitsemallaan tiellä.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hemuli

Itse asiassa ne molemmat 113cidit oli meiltä lähtöisin, lyhyemmän K:n pyörä oli kaverin ja sen honkkelin fillari oli mun vanha. Molemmat tosin koki melkoisen muodonmuutoksen hetipian saavuttuaan Hämeenlinnaan.

Kuriositeettina mainittakoon että noi mörkömoottorit oli ensimmäisiä mitä Suomeen ostettiin - ainoastaan Ipa osti omansa vähän aikaisemmin. Ja se tarinahan ei siihen päättynyt ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

Tais kuitenkin eräs tän kylän FXR saada +120cid padan jo ennen noita..Ja jopa 2 litran konekoon otteeseen asti, tämä oli jo 90-luvulla..Pata tais olla joku hämmentävä koko, tyyliin 125cid, sitä ei vaan ikinä oikein saatu toimimaan kunnolla aikoinaan. Kone myytiin erikseen jossain vaiheessa, se saattaa olla vieläkin hengissä, jossain pohjoisessa.FXR myös ajossa edelleen. Meidän firman vanhaliittolainen L tosta joskus kertonu kelle pata meni jne, ite en yllättäen muista..Pyörän kyl muistan, sen omistaja oli töis keskustan huoltsikalla,kävin siellä pannua tankkailemassa aina välil. Tuo kaveri vaikuttaa nykyään ulkomailla...aika kaukana..
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

janne63

Onko nyt niin et  -86 mopo pitää muutoskatsastaa jos on omavalisteputket vaikka äänet ois lailliset ?

makela68

tossa lainaus kopterilaista:

Jos moottoripyörään vaihdetaan siihen tarkoitettu E-merkitty varaosakatalysaattori tai äänenvaimennin, sitä ei yksinään tarvitse muutoskatsastaa. Jos samalla tehdään muita muutoksia, joiden seurauksena teho kasvaa enemmän kuin 10 %, on muutokset katsastettava.

Kaikki muut moottorin ja pakoputkiston muutostoimenpiteet on katsastettava.

Webmaster

#125
Lisää tarinaa aiheeseen.

Joskus taanoin (2009), kun alkoi Pannu olla taas kasassa ja kevättä rinnassa, sain sen raahattua Töölössä kadun varteen tallista. Siinä sitten kessuteltuani huomasin katua alamäkeen valuvan juuri parhaaksi MP-poliisin.
Sisäinen ääni sanoi, että älä nyt perhana kiinnitä tähän huomiota, jatka vaan matkaa, mutta ei kai se nyt nähtyään juuri puleerattu chopperi kirkkaassa kevät auringossa, voi olla vetämättä puoleensa magneetin tavoin MP-poliisia.
Poliisi natisi sinisessä nahkapuvussaan, että onkos muutos katsastetu ja valistaen lohkon numeroista yms. jutuista.
Tokaisin siihen että, kyllä mä sen vien katsastukseen ja voin raahata toki takas tuonne talliin. Olisin vaan käynyt pikku lenkin heittämässä, että näkee miten kaikki toimii talven rakentelun jälkeen.
Kavutessaan takaisin Bemarinsa päälle, poliisi huikkasi, että potkaise vaan nyt pannu käyntiin ja käy heittämässä se lenkki, pannussa kun on niin helvetin hyvä moottorin soundi!
Siinä sitten ajettiin pari kilsaa poliisi saatueessa ulos Töölöstä.

Lyytinen

LainaaKaikki muut moottorin ja pakoputkiston muutostoimenpiteet on katsastettava.

Elikkä kun laittaa rullakeinut tavallisten tilalle niin ei muuta ku konttorin kautta!

Tuukka

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 toukokuu 12, 23:00:40
Itse asiassa ne molemmat 113cidit oli meiltä lähtöisin, lyhyemmän K:n pyörä oli kaverin ja sen honkkelin fillari oli mun vanha. Molemmat tosin koki melkoisen muodonmuutoksen hetipian saavuttuaan Hämeenlinnaan.

Kuriositeettina mainittakoon että noi mörkömoottorit oli ensimmäisiä mitä Suomeen ostettiin - ainoastaan Ipa osti omansa vähän aikaisemmin. Ja se tarinahan ei siihen päättynyt ;D...

Ilmeisesti tästä käynnistyksen haasteellisuudesta johtuen toi pidemmän K:n ja sun vanha fillari on tossa meidän pajalla odottamassa sähköstartin asennusta. Nykyinen omistaja ei kuulemma halua tämän kaltaisia haasteita  ;D

Pitäsköhän korkeapuristeisten kiksipyörien omistajille säätää joku turvaliivi jossa olis vaikka kiksin kuva. Osaisi asiasta tietämättömät pysyä kauempana, jos ei heti ala käynnistyä...
Hikinen ja vittuuntunut käynnistäjä saattaa olla yllättävän vaarallinen ympäristölle.
C.O.G.

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 05 toukokuu 12, 12:28:26
Pitäsköhän korkeapuristeisten kiksipyörien omistajille säätää joku turvaliivi jossa olis vaikka kiksin kuva. Osaisi asiasta tietämättömät pysyä kauempana, jos ei heti ala käynnistyä...
Hikinen ja vittuuntunut käynnistäjä saattaa olla yllättävän vaarallinen ympäristölle.

;D ;D lähes purskahti kaljat nenän kautta näppikselle.... ;D ;D Tässä on jotain niiiiin tuttua.... ;D ;D
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Spöke

 ;D Mulle yksi "Varo vittuuntunutta polkijaa"- liivimerkki. ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 05 toukokuu 12, 12:28:26...Ilmeisesti tästä käynnistyksen haasteellisuudesta johtuen toi pidemmän K:n ja sun vanha fillari on tossa meidän pajalla odottamassa sähköstartin asennusta...

Katos, vanha kunnon BA-XX (ei nyt koko rekkaria paljasteta ;)) on vielä hengissä. Onko se siinä kuosissa kun hämylinnasta lähti? Hopeafleikkiä ja kyykän vanteet?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Miikka

Jep, sama kuosi. Se on seissyt aika monta vuotta ajamatta, kunniotusta herättävä laite vaikka onkin evo ;D


Kalju Partanen

Aina on opetettu että tyhmiä kysymyksiä ei ole, vaikka itsekin kyllä useammankin keksin...
Jokatapauksessa jos joku viisaampi ja/tai asiaan paremmin vihkiytynyt voisi selventää.

Valmistajan kilpi/tarra ei oo ihan selkeä asia, mutta rungosta löytyy kyllä tarra, missä on VIN-koodi, malli ja valmistusajankohta. Lisäksi on merkintä E4 ja jotain numeroitakin löytyy. Mut e tähti ja numerosarja -merkintää ei oo. Enkä kyllä löydä mitään jenkkien hyväksyntääkään esim FMVSS. Rekisteriotteessa ei ole merkintää tyyppihyväksyntäkoodin kohdalla. Pyörä on käyttöönotettu tammikuussa 2004, uitettu euroopan ulkopuolelta jossain vaiheessa.

Minkä desibelien mukaan mennään?
Eikä oo Hemulin mainitsema paniikki päällä. Omasta mielestäni pyörä on kuitenkin suht hiljainen suhisija, mutta kiinnostaa tietää jos vaikka joku tien päällä sattuis mittailemaan. Paha pistää vastaan kun ei tiedä minkä mukaan mennään.

Itse en edes tiedä mistä alkaisin kaivamaan lisätietoa...

Hemuli

Itse asiassa se tyyppihyväksyntä numero alkaa pikku-e, numero, tähti ja sen perään sitten erinäinen määrä merkkejä.

Oikeastaan ainoa poikkeus että 17.6.2003 ensirekisteröidyssä vehkeessä ei tarvita e-putkia on muuttopyörä. Senkin pitää täyttää tyyppikilven meluraja.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957