Japanissa valmistetut kiertokanget

Aloittaja issakka, 10 kesäkuu 09, 22:58:22

« edellinen - seuraava »

issakka

Morjens.

Kun tässä maailmakaikkeus pakottaa kiertokankiremonttiin, niin on tullut punnittua kaikkia mahdollisuuksia.

a) ylikoon laakerit kiertokankeen. Norrtäljen reissulla "ammamies" sanoi että ei kannata, ei tule hyvää.
b) s&s kiertokankisetti. 390e + rihtaus.
c) Japanilaiset kietokanget 230e. + rihtaus.

Rihtauksesta sain yhden tarjouksen... 190e. Kuulosti kalliilta, mutta elämä kai on???

Pohjanmaalla kuulemma on joku hemmo, joka rihtaa alle satkun...

Onko noista japanissa valmistetuista kiertokangista kenelläkään kokemusta?

Kyseessä on 4.5" shovel stroker, jossa tällä hetkellä on s&s:n kanget.

Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Lyytinen

Olen hommannut varmaan 4 settiä noita taiwanin (ei ne muistaakseni japanialaisia ole) kankia. Ihan just sen takia kun se on ollut kustannustehokkainta. Mutta sanovat, että ne on vähän out-of-round jo valmiiksi, itse mittasin olikohan se nyt 0.0002" näistä viimeisimmistä. S&S:llä vissiin on vähän paremmat toleranssit mutta ei nekään aina ole just. Sen takia ihmetyttää kovasti tuo vaihtoehto a). Siinähän nimenomaan reiästä tulee pyöreä ja välyksen saa just semmoseks kun haluaa. Sitten jos koolit on sen verran kulahtaneet, että pitäisi vaihtaa uudet, ei ainakaan stokkikangilla kannata. S&S:llä voi kannattaakin. Ne osat on muutaman kympin mutta työtä siinä on.

Sullako ei ole sorvia tai hommaan soveltuvaa pukkia? Näet jos olisi niin tekisit niinkuin täällä jossain säikeessä on ehdotettu, että jonnekin asiansa osaavalle pajalle ja siellä sitten uuden tapin kanssa hoonaavat sen verran, että sopivilla neuloilla tulee justiinsa. Itse sitten kasaisit sen akselin. En ymmärrä miten pelkkä rihtaus voi maksaa 190 euroa.

Mutta anyway, teetpä itse eli et, kannattaa kiinnittää huomiota limppujen kartioihin. Viittaan nyt siihen selostukseen minkä tuonne projektit-osioon olen kirjoittanut.

Hessu

Siis täh! Sulla on ehjät S&S:n veivit ja meinaat että pitää ostaa uudet? Mä en tajuu kyllä ollenkaan. Ei ne oo mitään kertakäyttö kamaa!
Unohda ne "ammattimiesten" ohjeet. Sama kaveri varmaan myös kerto paljonko hänen kautta maksaa uus setti.
Ainoat järkevät vaihtoehdot on hiotuttaa keskitappi pyöreäksi ja laittaa ylikokorullat tai ostaa ja vaihtaa uus keskitappisetti.

Ylikokoon hiomisessa on pieni riski, että tapin karkaisu menee liian ohueksi hiottaessa. Eli homma riippuu aika paljon tapin valmistajasta. S&S:n tapeissa tuntuu riittävän, kun kaksi sellasta remonttia oon tehny.

Varmin tapa on vaihtaa tappisetti. Siihen kuuluu keskitappi, veiveihin tulevat ulkoskoolit, rullat ja häkit.

Helppo homma. Prässätään vanhat skoolit veks (halkaisematta naaraskankea), uudet tilalle. Mitataan tapin halkaisija, lisätään kaks kertaa rullan halkaisija+ 0,02 ja viedään veivit koneistamoon. Pyydetään hoonaamaan reiät saatuun summaan. Samalla koneistamossa tarkistetaan suoruus ja tarvittaessa oiotaan. Ja eikun läjään. Rihtauksen hinnoista ei tietoa, kun oon aina tehty ite, mutta on se mun mielestä sellanen homma, että jos hyvän haluu, ei kandee sopia urakkahintaa, vaan tuntityönä teetättää...

Sul on erittäin hyvät veivit, ei niitä mihinkään pidä vaihtaa. Eikä ainakaan kiinalaisiin halpiksiin!

issakka

Kiitos neuvoista. Tämä on todella hyvä foorumi. Taidan toteuttaa homman Hessun ohjeiden mukaan. 

Mistä tuon tappisetin voi hankkia kivuttomimmin?

Tuttavalla on sorvi, joten päätin että teen Rihtauksen itse.
Olen aikaisemmin kasannut ryssäpyörien kampuroita, mutta sen tapissa ei ole mitään kartioita/muttereita. Ja lähes aina on pysynyt hampaat suussa ajaessa.

Vielä kerran kiitos.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Lyytinen

Lisätään vielä sen verran, että ei niitä ulkokooleja siis välttämättä tarvitse vaihtaa jos ne ei ole ottaneet siipeensä pahasti. Riittää, että uusi tappi (tai hioo entistä), ja uudet ylikoon neulat ja niiden mukaan sitten ulkokoolit hoonauttaa. Mutta jos pystysuuntainen välys tuntuu kädellä niin joko ulkokooli tai tappi menee kyllä uusiin puihin tai molemmat.

Hessu

Kun alat kasaa sitä kampuraa, lue hiljaittain täällä ollu tarinointi kampuran kasauksesta.
Lähinnä meinaan sitä kartioiden läppäystä. Ja jos kerran oot kampuroita jo ite joskus rihdannu, niin ei nää sen kummempia oo.

Jos oikein alkaa intoilee, kandeis ehkä tehdä sellanen rautalätkä, mihin sais pudotettua limput. Siinä olis tapit limpuissa olevien reikien kohdalla. Pääsis vetään mutterit momenttiin tunteella...

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 11 kesäkuu 09, 08:28:35...Jos oikein alkaa intoilee, kandeis ehkä tehdä sellanen rautalätkä, mihin sais pudotettua limput. Siinä olis tapit limpuissa olevien reikien kohdalla. Pääsis vetään mutterit momenttiin tunteella...

Tää on meikäläiselläkin seuraava työkalu mikä on pakko tehdä. On meinaan todella vittumainen saada kampura tarpeeksi tiukasti ruustukkiin kiinni että saa mutterit momenttiin - lisäksi on todella helppo kasailla kampuraa kun se makaa siinä pedillä. Saahan ton valmiinakin, oliko nyt Trockin vai Jimsin tekele...

Tässä vielä linkki siihen aikaisempaan keskusteluun kampuran kasaamisesta: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=289.0
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Rowen tekele kai se de facto on. Sanonpahan muuten, että ainakaan 10 mm paksummasta ei tarvitse tehdä, toimisi varmasti ohuempikin. Mutta jotkuthan laittaa prässiin puristuksiin sen paketin mutterien kirimisen ajaksi. Tämmöisellä työkalulla helpottuu hieman myös vetopuolen runkolaakerin paikoilleen laittaminen.

Hemuli

Joo Rowepa hyvinkin, tajusin sen itsekin aikani haeskeltuani. Ei näin kuumeessa oikein ajatus luista.

Siis tämän näköinen värkki:

Ja lisätietoa täältä: http://www.roweusa.com/091194.htm

issakka

Joo.. tuossa kyselin tuota s&s:n tappisettiä ja hinnaksi tulee n. 230e...

Saisikohan tuota hintaa alemmaksi tilaamalla jostakin ulkomailta?... vaikka kyllähän niitä kehäkolmosen dealereitäkin pitäisi tukea...

Hemuli

Siis oliko ne veivit tosiaan siinä kunnossa että ne pitää vaihtaa?

issakka

Anteeksi huono ulosanti.... siis tuo tappisetti tarkoitti sitä ulkoskoolia tappia sun muita härpäkkeitä...

Hemuli

Ei vaan anteeksi häirö luetun ymmärtämisessä - meinaa kuumehouruissa tulla nähdyksi ihan kummia ;D ...

Lyytinen

En tiedä tuleeko paljon fiksumpaa tekstiä kun kuutta allergialääkettä vetää päällekkäin... Ei tuo 230 euroa mikään mahdoton ole koko satsille. Eräästäkin suosimastani kaupasta tulisi melkein sama eli tappi 100 e, ulkokoolit 70 e, ja neulat häkkeineen 40 e eli yhteensä 210 e. Mutta sinun nyt tosiaan kannattaisi ihan ensiksi purkaa se akseli, kun et välttämättä tarvitse uusia ulkokooleja. Hooniin ne joutuu uudetkin ihan samalla tavalla. Samoin häkit voi olla ihan iskussaan ja ebaysta about 20 eurolla saa neulat, jos siitä nyt haluaa säästää. Mutta sitten siitä purkamisesta, jos minä olisin sinä, kävisin siellä kaverin luona sorvissa mittaamassa onko se kampiakseli nyt ennen purkamista rihdissään.

BTW, ainakin sportstereissa S&S:n akselit nykyisin käyttää ihan omanlaisiansa veto- ja pinionakseleita, ei käy vakiot. Jotenkin kaivelee mielessä, että joissain S&S:n limpuissa tarviis ihan oman keskitappinsakin. Kannattaa tsekata. Vaikka eihän tässä nyt ole tainnut tulla ilmi, onko sulla ne stroker-limput S&S vai mitä.

Hessu

En muista että S&S käyttäis BT:n keskitapin kartioissa mitään spesiaalia. Vetotapin reikää kyllä on niiden omaa ja tehtaan modeja.