Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kampiakselin kokoaminen ja rihtaus

Aloittaja Hemuli, 19 maaliskuu 09, 12:27:46

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Saman näköinen oli meikäläisen Sportin toinen laakerihäkki - taitaa mennä kangen oikomiseksi...

Pystyykös kangen suoruutta muuten mitenkään mittaamaan kun se on irti kampurasta? Olis vaan helpompi vaikka prässissä painaa kankea suoraksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Pitänee varmaan sorvata tiukka putki pesiin, jotain 20cm pitkä. Sen kun lykkää kangen läpi että on 10cm ylimääräistä puolelleen niin voipi mittailla putkien päiden etäisyyttä toisistaan. Tosin homma kaatuu helpolla siihen jos jää vähänkin väljää ja putket hölskyy.

Itte oon joskus kattellut silleen että painaa kangen alapäätä tasolevyä vasten ja mittaa yläpään ja levyn väliin jäävän raon. Sitten kanki ympäri ja sama homma. Tämä siis olettaen että alapää on leveämpi ja reiät koneistettu suoraan :D

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 19 maaliskuu 09, 12:27:46
Saman näköinen oli meikäläisen Sportin toinen laakerihäkki - taitaa mennä kangen oikomiseksi...

Pystyykös kangen suoruutta muuten mitenkään mittaamaan kun se on irti kampurasta? Olis vaan helpompi vaikka prässissä painaa kankea suoraksi.

Mä oon irto kanget käyny tarkistuttamassa ja oikaisuttamassa aina Tammerissa. Se on ollu halpaa lystiä.

Lyytinen

Nuohan on vielä melko hyvässä iskussa. Ehkä kerran on noin hyvässä hapessa ollut osat. Tuosta alapään laakerin porsimisesta ja siihen liittyvistä äänistä alkaa olla jo kokemusta. Neljä vai viisikö kertaa se nyt on pritkahtanut. Hommasin tuossa viime kesänä viimeinkin sorvin, niin pystyn nyt itse ajan kanssa tuon problematiikan ratkomaan.

Kirjoittelin tästä tuonne HDCF:n foorumille muistaakseni viime kesänä, mutta ei se oikein siellä ottanut tulta. Alan olla vähän sitä mieltä, että kun ne veivin laakerit ilmoittaa itsestään vaikka ei olisi tietä nähneet tarpeeksi, pitäisi ehkä ihan ensiksi kun kampiaksilan saa irti niin katsoa sen rihtaus. Itsellänihän on semmoinen mysteeritapaus, että aina lasahtaa takakangesta vetopuolen puoleinen laakeri.

Oli synkkä ja myrskyinen yö ja mitenhän se jatkuikaan... No niin, siis tuossa syksyllä yksi ilta katselin näitä kajahtaneita keskitappeja. Siihen kartioonhan jää semmonen jälki, että missä kohti se on ollut limpun kanssa kontaktissa. Ihan ekassa tapissa jälki oli koko ympärysmitalta yhtä leveä. Kronologiseen järjestykseen kun laittoi, niin alkoi yhä epäsymmetrisemmäksi mennä.

Se eka tappi hajosi siis etupytyn kohdalta, voi olla, että itse tunaroin siinä jotain. Mutta vaihdatin uuden kankisetin ja siinä rihtauksessa kuulemma meni neljä tuntia. Voisin väittää, että konetta ei ole kukaan aiemmin purkanut, että ei pitäisi kyllä limpuissa olla vikaa niin, että menis neljä tuntia. Sitten kun tutkin, niin siinä tapin kiilaurassa oli Loctiteä. Veikkaan että on kyllä ollut siellä kartiopinnassakin...

Teoriani on siis, että kartio olisi jommastakummasta (en muista kumpaan päädyin) limpusta vähän kulahtanut ja se pitelee kaiken kasassa sisäänajon ajan. Heti kun antaa hanaa yhtään niin kampiaksila vääntyy kun se kartio antaa vähän periksi. Aion nyt tässä ihan kohta pistää koneen lihoiksi ja tsekata sen aksilan rihtauksen ennenkuin puran sen aksilan. Sitten kai pitää sovitevärillä tsekata ne kartiot, vai olisiko kellään parempaa ehdotusta?

Täältä Internetistä kun etsii niin ei hirveästi löydy mainintoja siitä, että vituralleen mennyt limpun kartio olisi aiheuttanut harmaita hiuksia. Muutama löytyy mutta ei enempi. Liekkö sitten niin triviaali juttu vai onko sitten sen verran vanhan liiton ukot, että ei paljon Internetiin kirjoittele.

Sitten asia numero kaksi: Etkös sinä Hemuli jossain sen putkentaivuttimen kohdalla tuolla toisessa osastossa itse sanonut, että ruuvi olisi parempi kuin pullotunkki?  ;) Nääs itse tein pari vuotta sitten sellaisen kangentaivutustyökalun, jossa mutteria kääntämällä se kanki taipuu. Kyllä osuu kohdalleen kerralla ja riittää voima. Tällä siis tarkoitan sitä, että vaikka sen irtokangen nyt suoristaisikin niin onko se loppukone varmasti niin suora joka asiassa, että se kanki paikalleen laitettuna vielä olisi suorassa mitä sylinterin poraukseen tulee. Toisin sanoen, onko se vaivan arvoista yrittää suoristaa irrallaan sitä kankea viimesen päälle varsinkin kun spesiaalityökalulla se on äärimmäisen helppoa paikallaankin. En sitten sano mittään, jos siinä kangessa on "twistiä" eli rupelilla. Se on sitten vähän kinkkisempi.

Tulihan tuota ekaksi viestiksi melkonen pakina  ::)

Hessu

Toi laakerilukitteen käyttö kampurankartioilla on ihan normaalia. Muistaakseni S&S:n ohjeissakin niin sanotaan. Mutta mä oon asiasta ihan eri mieltä. En laita ikinä!
Sen rihtauksen pitää onnistua kerralla ja nopeasti ettei lukite ehdi kuivua. Ja kuka ihme pystyy sanoa, onko ehtinyt. S&S käyttää tota menetelmää sen takia, että säästävät limppuja tehdessä yhden kalliin työvaiheen. Kartioiden hionnan. Ne reiät on kartioporan jäljiltä.
Mä läppään hiomatahnalla kartiot toisiinsa ja kasaan ne ehdottoman puhtaina ja kuivina. Sillälailla kun sovittaa ne, niin ainut ongelma näyttää olevan purku. Viimeks meinas loppua usko ja voima 10t prässistä.

Hemuli

Kävin tuossa aamulla ennen duuniin menoa Tammerissa viemässä veivit, onpahan sitten tehty sekin. 15â,¬/kpl oli kuulemma kiinteä veloitus.

Vähän offtopikkia mutta onpa sielläkin väki vaihtunut :o - ei näkynyt ketään vanhasta kaartista enää paikalla.

Itse en kyllä myöskään laittaisi liimaa kartioliitoksiin - kuivana kakkoseen ;D , täytyypä ottaa itse asiassa vielä keskitappi uudestaan irti ja tehdä toi Hessun mainitsema läppäys. Kävi mielessä kyllä mutta ei jostain syystä tullut tehtyä. Voiko sen tehdä ihan venttiilihiomatahnalla vai tarviiko olla hienompaa kamaa?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

#6
Joo lueskelin kerran jottain XR:ään liittyvää pumaskaa niin siellä rötvättiin surutta lukitteen kanssa. Mutta ne sössön pumaskat mitä olen lueskellut, niin niissä kyllä vannotetaan pitämään puhtaana ne paikat ja nimenomaan, että ei saisi läpätä niitä kartioita. Voi olla, että eri kauden vehkeiden osiin on erilaiset suositukset sössöllä... Tai sitten sössö ei halua ottaa kontolleen jos joku kämmää.

Se miks minä tuosta lukitteesta rupesin jauhamaan, johtuu siitä, että se lukite oli siellä kiilauran pohjalla. Että ei olisi kiila ollut niin syvällä kuin pitää olla. Sitten kun sen tapin vetäs mutterilla sinne limppuun niin se liian korkeella pojottava kiila olisi vetänyt sen tapin vinoon siihen limppuun. Siinähän sitten ihmetellä, että miks ihmeessä tämä ei nyt asetu sinnepäinkään. Kai sen sitten tarpeeks paukuttamalla saa suoraksi, mutta onko se lopputulos nyt se mitä haluttiin.

Edit: tuosta läppäyksestä, että onkohan sitä kovin hienolla eväällä järkevää tehdä? Ettei vaan sitten jo kylmähitsautuisi palikat toisiinsa?

Hessu

Joo siellä Tammerissa kävi tossa syksyllä vähän suhina. Vanhat ukot lähti menee. Kaveri joka hoiti poraukset ja kampuran hionnat on muualla. Niitä hommia ei siellä tällä hetkellä tehdä ollenkaan. Oli vielä pari viikkoa sitten paikka haussa. Ei siitä sen enempää tälläsellä julkisella foorumilla.

Jaa että ei sais läpätä? Kyllä tollasessa kartioliitoksessa kiinnipitoidea nimenomaan on, että vastakkaiset pinnat ovat mahdollisimman samalla kartiokkuudella ja mahdollisimman sileitä.
Oikeastaan ainut mitä siinä voi mokata on, että läppää niin paljon, että tulee tappiin pykälä siihen kohtaan missä limpun kartioreikä loppuu. Ja kun sit kiristää liitoksen, pykälä estää kartioita puristumasta sisäkkäin. Tää vois hyvinkin olla syy, miks S&S ei sitä suosittele.
Joo venttiilinhiomatahnalla mä oon tehny. Karkealla tietysti ensin.

Ja ties monennenko kerran. Teen saman kytkimen kartiolle, enkä käytä siinä kiilaa.

Lyytinen

#8
No katoin sen sössön pumaskan nyt uusiksi niin siinä oli, että läpätessä kartiosta tulisi soikio. Siis just pesevät kätensä asiasta.

Tuosta kartion läppäyksestä yritän vaan sanoa sitä, mitä Hessu itekkin sanoit. Alkaa tulla turhankin pitävä jos liian hienoksi kiillottelee.

Edit: sitten vielä pätkäs muisti sen verran, että kyllä siinä sössön ohjeessa oli lukitemönjät kartioon.

nicnac

Milläs tuo tappi painetaan sinne limppuun? En nyt aivan tiedä mistä kartioste te puhutta niin puhun nyt siis siitä kiertokankien tapista ;) pitäisi tässä ittekkin pikkuhilijaa kasata kampura.

Hemuli

Ei sitä käsittääkseni sen kummemmin "paineta", kunhan asetetaan paikoilleen ja vedetään se mutteri momenttiin. Kyllä se paikkansa hakee. Rihdatessa sitten tehdään viimeiset hienosäädöt.

Mites muuten sen kiilattoman puolen kiristys - manuaali sanoo että mutteri vedetään saman tien täyteen momenttiin ja sitten rihtaamaan. Ilmeisesti sitä puoliskoa pystyy sitten lyijyvasaralla sen verran liikauttamaan jos ja kun on tarvetta?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

nicnac

#11
Huonolla enklannin kielen taidolla sain sen käsityksen Tom Mettyn rihtaus tarinasta että ne limput liikkuu tappiin nähden yllättävänkin helposti. Valitettavasti en itte saanu kyllä selkoa pitikö tappi laittaa momenttiin vaiko ensin löysälle.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 21 maaliskuu 09, 06:01:19
Mites muuten sen kiilattoman puolen kiristys - manuaali sanoo että mutteri vedetään saman tien täyteen momenttiin ja sitten rihtaamaan. Ilmeisesti sitä puoliskoa pystyy sitten lyijyvasaralla sen verran liikauttamaan jos ja kun on tarvetta?

En ole koskaa moista työtä tehnyt, mutta tehtaan Shovel manuaali sanoo jotta kierteisiin loctitea, vasen limppu asetetaan paikalleen, keskitetään oikeanpuoleisen kanssa. Tämän jälkeen mutteria kiristetään (miten paljon?). Sitten alkaa varsinainen rihtaus penkissä (tai sorvissa?). Säädöt puukiiloila tai puristimella. Vasta rihtauksen jälkeen oikeanpuoleinen mutteri momettiinsa (150-250 ft-lbs 1980 - E81, 180-210 ft-lbs L81 >)
Näin manuaalissa, mutta miten sitten käytännössä, en ollut katsomassa, kuinka saku homman hoiti. :-\
Toleranssi rihtaukselle 0.001 in.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Soikkeli

Töissä kun joutuu tekemisiin kartio-kiinnityksen ( hissin vaihteistot/vetopyörät ) kanssa niin ne tulee putsattua rasvanpoistoaineilla ennen asennusta takaisin.
Mitään rasvoja tai liimoja ei käytetä asennuksessa. Kuivana ja puhtaana kiinni.
C.O.G. 
Lifemember

Hemuli

Vähän nyt lipeää alkuperäisestä aiheesta mutta tuli sitten eilen rihdattua kampura. Ensin Hessun vinkin mukaisesti kevyt läppäys venttiilihiomatahnalla ja sitten ohjekirjan mukaisessa marssijärjestyksessä - tippa lukitetta kierteisiin ja mutterin limppua vastaavaan sivuun, sitten kiilapuoli kiinni ja 147-185 ft.lbs momenttiin. Veivit ja laakerit kasaan ja toinen limppu paikoilleen, tässä vaiheessa kirja käski vetää senkin tuohon samaan momenttiin joten näin tehtiin.

En tiedä miten se pitäisi tehdä mutta ainakin nyt kun kartiopinnat oli läpätty ja varmasti rasvattomat ja kuivat niin limppua sai lyödä ihan miehekkäällä otteella kilon kuparivasaralla että sai sitä liikahtamaan edes sen viisi satkua mitä tarvittiin. Olisko sittenkin pitänyt jättää se hiukan löysemmälle ja kiristää vasta jälkikäteen?

No, joka tapauksessa hyvin se pyörii kun lohkot on kasassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957