Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin kanssa apuja Salossa

Aloittaja South, 28 huhtikuu 14, 20:27:21

« edellinen - seuraava »

South

Juu, kaasari onkin jo tuettu kunnolla taas. Kiinnikeraudasta oli pultti kadonnut matkalle, mutta on nyt korvattu.
Ja tänään olisi tarkoitus tuota kipinän laatua tutkia, näkee sitten samalla onko tulpat kuolleet, mutta ainakin perjantaina vielä kipinää tuli ihan kivasti.
Miksi tehdä elämästä liian helppoa - Shovelhead & Kickstart

South

Ei se perkele vaan lähde... Kipinää tulee kyllä ja bensaakin saa mutta ei vaan starttaa. Kaasaria yritin säädellä ja annostella ryyppyäkin eri asentoihin mutta lupailee, lupailee ja pari kertaa vähän tussautti putkessa. Siinä se. Takaisinkaan ei potki ainakaan niin että jalka särkyisi, mutta se on toisaalta hyvä se :)
Voisiko ongelma olla sytkässä? Osaisiko joku säätää tuon Cranen HI4:n kohdilleen?
Jos on vaikkapa liian myöhäisellä? Paljonko sitä säätöä uskaltaisi kääntää että huomaa?
Mulla ainakin alkaa ideat pian loppua...

Miksi tehdä elämästä liian helppoa - Shovelhead & Kickstart

Das Fette Sau

Minneen siun kysymykseen ossoo vastata, mutta kokkeilitko jo että paat millilitran tulpan reiästä pensoo pyttyyn ja sitte potkua?
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

jkm

Cranen säätö ohjeet löytyy jostain netin syövereistä, varmaan näiltäkin sivuilta. Se on aika simppeli, en vaan nyt ulkoa muista. Siinä on se ledi mikä auttaa säädössä ja on riittävän tarkka saadaksesi mopon käyntiin. Mutta sitten asiaan. Mulla hajos crane viime kesänä niin että antoi kipinää mutta lämmetessään vika aikaan. Lähti kylmänä käyntiin ja parin minuutin päästä sammui. Bensaa sai ja kipinää tuli mut ei käyntiin kun kipinä tuli vika aikaan. Ennen kun tuon hoksasin nii meni neljä iltaa ja useampi kaasarin purku/kasaus. Viimein kun vaihdoin kärjet cranen tilalle niin pyörä taas toimi. Ennen sitä kokeilin toista puolaa ja johtoja ja tulppia ja kaikkea mitä vain mieleen tuli. Mulla siis lähti aina kylmänä hyvin käyntiin mut sammui lämmetessään. Harvoin on tullu pyörää potkittua niin paljon kuin silloin. Tämä juttu siksi että se sytkä osaa hajota aivan ihmeellisellä tavallakin, elektoniikkaa kun on. Kun saat tarkistettua cranen säädön kohdilleen ja jos ei syty nii toi kärkipaketti on aika halpa kokeilu.

Hemuli

Elektroninen sytkä (kuten Crane Hi-4) säädetään niin että moottori käännetään etusylinterin puristustahdin yläkuolokohtaan ja sytkälevyä käännetään muistaakseni vastapäivään kunnes siinä oleva ledi sammuu. Siihen kohtaan kiinni.

Tuo on erityisen tärkeää että etusylinteri on puristustahdilla koska kampura pyörii kaksi täyttä kierrosta siinä missä sytkää pyörittävä nokka-akseli ainoastaan yhden. Monen käynnistymättömyyden syy on ollut 180 astetta pielessä oleva sytkä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 07 toukokuu 14, 23:13:15
Monen käynnistymättömyyden syy on ollut 180 astetta pielessä oleva sytkä...

...miltä tuo kysyjän tapauskin kuulostaa. Seos kun saattaa silloinkin jossain vähän poksua, minkä helposti tulkitsee lupaukseksi käyntiinlähdöstä ja potkii itsensä kunnolla hikeen. Mistäkö tiedän? ;D
Long John Stroker

South

Kuitenkin ajattelin muistuttaa että tuo kone on näillä sytkän asetuksilla käynyt... Jos olisi 180 astetta pielessä niin tuskinpa lähtisi laisinkaan käymään...
Mutta sitä cranen säätöpotikkaa voisin kokeilla jos olisi jostain syystä tosiaan mennyt myöhäiselle. Pitäisi vaan tietää että millaisella tarkkuudella sitä pitää säätää. Onko varttikierros hyvä kokeiluun vai pitääkö sitä vääntää miten paljon reilummin että mahdollisesti tekee jotakin?
Tuo kärjellinen sytkä alkaa kyllä jo houkutella kokeilla, siinä ei ainakaan ole yllätyksiä mitä ei näe...
Vai voiko olla jotain ihmeellisyyttä että kipinä näyttää hyvältä kun tulppa on irti, mutta ei kuitenkaan sytytä koneessa kiinni puristuksen alla?
Miksi tehdä elämästä liian helppoa - Shovelhead & Kickstart

Tuusulan T-Bone

No tuskinpa se sytkä sitte itekseen on kääntynyt pieleen, joten joku muu vika.

Mikä kaasari?
Long John Stroker

Das Fette Sau

Lainaus käyttäjältä: South - 08 toukokuu 14, 06:29:48
Vai voiko olla jotain ihmeellisyyttä että kipinä näyttää hyvältä kun tulppa on irti, mutta ei kuitenkaan sytytä koneessa kiinni puristuksen alla?


Voi, saman ongelman kanssa olin ihmeissäni joskus kun ex-eukon mopo ei käyny ku yhellä pytyllä, vika korjaantui heti kun vaihtoi tulpan. Irrallaan ihan voimakasta kipinää löi mutta ei vaan sillä tulpalla suostunut käymään.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

South

S&S Super E. Se on ollut pöydällä jo pariinkin kertaan palasina ja näyttää kaikin puolin ihan siistiltä ja ehjältä. Kiihdytyspumppukin ruikkii bensaa ihan normaalisti ja säätöjä on väännelty puoleen ja toiseen...

Ja sytkäpuolella siis Crane HI4 (se köyhempi malli kahdella säätöpotikalla) ja AccelSuper Coil 140406 puola.

Pitänee siis koittaa vielä tänään vaihtaa jälleen tulpatkin... Jos olisi taas liian yksinkertaisesta asiasta kiinni...
Miksi tehdä elämästä liian helppoa - Shovelhead & Kickstart

Jussi

Nyt kiinnitti huomiota tuo kommentti Cranen säätöpotikasta. Mitä potikkaa mahdat tarkoittaa? Tuossa Crane hi4 sytkässä sytytys perussäädetään kääntämällä sitä koko nokkakopan sisällä olevaa yksikköä Hemulin kertomalla tavalla. Siinä olevilla potikoilla ei tehdä varsinaista sytkän perussäätöä. Puhutaanhan tässä nyt samasta sytkästä?

Kaasarina sulla käsittääkseni on sössön laite?

ezmo

Mie koittasin uusilla tulpilla ja sit hommaisin kärkisytkän. Ei oo montaa kymppää kärkisytkä. Kausi on kohta ajettu.....
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Kapteeni sika

#27
Raunon asennusohjeista kopsattua:

ENGINE WILL NOT START
1. Check that timing LED lights up when ignition key
is first turned on. If not, check for +12 volts on red
wire from HI-4.
2. Check that timing LED blinks while engine is
cranked. If not, HI-4 may be defective.
3. If the timing LED blinks, but engine will not start,
recheck all wire harness connections or replace
coil(s).

Lisäksi: 

WARNING: Never crank the engine
with any spark plug wire disconnected.


j

Anteeksi epäluuloisuuteni. Jos olet kerran menny ronaan niitä cranen namiskoita, niin varmaankin se yksi vipu on kickstart asennossa. Muuten ei piisaa pohkeessa potku käynnistymiseen.

j

South

Joo, en ole niitä potikoita juuri uskaltanut säädellä vielä... On tietenkin race ja kickstart asennossa nuo switchit niinkun pitääkin.
Valo ainakin vilkkuu polkiessa, mutta mittailemaan en ole vielä alkanut...
Miksi tehdä elämästä liian helppoa - Shovelhead & Kickstart