Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ahdin määrää tahdin

Aloittaja Blower1, 11 helmikuu 09, 17:45:56

« edellinen - seuraava »

Blower1

Olen tossa välillä ( aika useinkin itse asiassa  ;D ) hallusinoinut HD:n ahtamisesta .
Mikäli joskus pääsen pannustani eroon , niin aion ostaa shovelin jonka ahdan .
Ahdinvaihtoehtoja olis kaksi ; Eaton M45 remmiahdin Mini CooperS:stä ja KKK K03 turbo 1.8 WV:stä .
Molemmat ahtimet riittäisivät n. 200 hp saakka .

Tämänhetkistä kokemusta löytyy vain remmiahdinpuolelta . Asensin sellaisen vanhaan (-86) 1100 cc kiinanpyörään .

Remmiahtimen etuna olisi hyvä vääntö heti tyhjäkäynnistä lähtien . Haittana suuri koko , remmihässäkkä ja huono terminen hyötysuhde .
Turbolla taas saisi paremman termisen hyötysuhteen ja enemmän huipputehoa . Haittana huonompi alavääntö ennen kuin turbo herää .
Mitään järkeä kummankaan asentamisesta vanhaan harrikkaan ei ole , mutta ...

Onko kellään kokemuksia kummastakaan ahdintyypistä HD-käytössä ?



Smokie

Ei ole mutta toivottavasti kesän aikana tulee ;D



XLCH siis olis tarkoitus pöhöttää, ahdin on Eaton M24. Kyllä turbokin kerää aika määrän letkuja ja vipstaakeja ympärilleen, tosin sijoittelu on hiukan vapaampaa..

Kun nyt vaan ehtisi rakentamaan tuota, toivottavasti alati nouseva aurinko alkaa motivoimaan pikkuhiljaa..

Kokkonen

Noita kokemuksia odotellessa asiaahan voisi pyöritellä teoriatasolla vaikka miten. Turbotekniikan opusta olen joskus silmäillyt, siellähän on laskukaavaa enemmän kuin oppikoulun laajan matikan algebran kirjassa  :) Onhan tuo turboasia itselläkin mielessä joskus käynyt, joten ei se nyt ihan vieras (teoriatasolla) ole. Minkälaista tehoa olet ajatellut koneesta ottaa? Oletko jo suunnitellut minkä kokoinen masiina tulee olemaan? Välijäähdytin? Vesiruutta?

Olet varmaan jo noita mietiskellyt ja jotain visiota ja suuntaviivoja on tuo valmis ahdinprojekti  tälle tulevallekin antanut?

Exceliin väsämäällä kaavalla laskin piruuttaan 80 cu in moottorin turboahtimelle joitain arvoja, jos maali olisi 130 hv/5500 rpm ilman välijäähdytintä
Ahtopaine olisi 1 bar, ilmaa pitäisi koneeseen saada 0,09 kuutiota sekunnissa, siis huipputeholla. Imuilman lämpö oli määritetty 55 asteeseen celciusta.
Mainitsemasi k03 turbo olisi noilla arvoilla paperilla aika hyvä, mutta en tiedä mitkä siivet tuossa turbossa oli, jonka karttaa katselin RB-racingin sivuilta. Siipiä on käsitykseni mukaan erilaisia.
Vai menikö mettään?

Turbojen laskentakaavoja/kalkulaattoreita on netti vääränään. Ja teoria on teoriaa, mutta niitä kokemuksia odotellessa....

Ahdettuja Rautapäitä lienee parikin harkinnassa Smokien lisäksi...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smokie

Näppituntumalla sanoisin että imuilma (ahtoilma?) on reteästi lämpöisempää kun täysillä löylytetään. Ei ehkä ihan sataa, mutta lähemmäs sata kuin 55. Itte ajattelin ruutata vesi / metanoli lientä sekaan. Noista välijäähdyttimistä on viimeaikoina jäänyt vähän semmoinen maku että suurin hyöty taitaa olla lisääntynyt tilavuus turbon ja imuventtiilin välillä. Tietty tälläisille tehoille jäähdytin on paljon moottoripyöräystävällisempi kooltaan kuin jollekkin +400hv koneelle.

Turbollakin kyllä saa hienot väännöt aikaiseksi, siinä on paha kompromissin paikka, vääntö vs. huipputeho ;)

Mulla alkaa pikkuhiljaa tipahtamaan vähemmälle tuo teoretisointi. Ehtii tehdä enemmän virheitä silläaikaa kun muut vielä miettii ja hyvin suunniteltu on vielä kokonaan tekemättä jne ;D

Blower1

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 12 helmikuu 09, 21:03:16
Noita kokemuksia odotellessa asiaahan voisi pyöritellä teoriatasolla vaikka miten. Turbotekniikan opusta olen joskus silmäillyt, siellähän on laskukaavaa enemmän kuin oppikoulun laajan matikan algebran kirjassa  :) Onhan tuo turboasia itselläkin mielessä joskus käynyt, joten ei se nyt ihan vieras (teoriatasolla) ole. Minkälaista tehoa olet ajatellut koneesta ottaa? Oletko jo suunnitellut minkä kokoinen masiina tulee olemaan? Välijäähdytin? Vesiruutta?

Olet varmaan jo noita mietiskellyt ja jotain visiota ja suuntaviivoja on tuo valmis ahdinprojekti  tälle tulevallekin antanut?

Exceliin väsämäällä kaavalla laskin piruuttaan 80 cu in moottorin turboahtimelle joitain arvoja, jos maali olisi 130 hv/5500 rpm ilman välijäähdytintä
Ahtopaine olisi 1 bar, ilmaa pitäisi koneeseen saada 0,09 kuutiota sekunnissa, siis huipputeholla. Imuilman lämpö oli määritetty 55 asteeseen celciusta.
Mainitsemasi k03 turbo olisi noilla arvoilla paperilla aika hyvä, mutta en tiedä mitkä siivet tuossa turbossa oli, jonka karttaa katselin RB-racingin sivuilta. Siipiä on käsitykseni mukaan erilaisia.
Vai menikö mettään?

Turbojen laskentakaavoja/kalkulaattoreita on netti vääränään. Ja teoria on teoriaa, mutta niitä kokemuksia odotellessa....

Ahdettuja Rautapäitä lienee parikin harkinnassa Smokien lisäksi...

Kyllä toi remmisuzuki on opettanut jonkin verran . Tosin mitä enemmän oppii , niin sitä vähemmän tuntuu tietävän  ;D

Mikäli shovelin joskus ahdistan , niin ( pölhöjä pähkäilyjä ) :
Kone 1200 iskulla , 3 5/8 porauksella + evon männillä . Tuplatulpat ja palotilan täyttöhitsaus .
Puristussuhde jonnekkin kasin paikkeille . Ei perinteistä kannen- eikä sylinterin alapääntiivistettä .
Limput veivit + muut pyörivät osat laadukasta aftermarket osaa .
Ahdot turbolla 1 bar , vaihtoehtoisesti remmillä n. 0.8 bar .
Vesi/metanoli ruiskutus ja kaasutin painepuolelle .
Kykin , laatikko ja muut osat vaihdetaan sitä mukaa laadukkaampiin , kun nöyrtyvät käytössä .

Noita erilaisia laskelmia tuli tehtyä suzukia rakentaessa ja silti meni välillä metsään .
Mikäli hd:n ahdan , niin teen enemmän fiilispohjalta viritykset . Metsään menee joka tapauksessa enemmän tai vähemmän  ;D

K03 ahdinta löytyy useampia versioita peruspuhaltimesta sporttiin .

Smokie

Noista ahtolämmöistä, täydellä rääkillä 55 on rajusti alakanttiin. Dynovedon jälkeen ahtoputket ei paljoakaan kättä kärsi. Just kaasuttelin pihalla pikkupakkasessa turbo tohatsua ja vaikka ahtopainemittari tuskin värähteli ja ilmanputsari imeskeli kylmää ilmaa ahtoputket oli reilusti kädenlämpöiset.

Noi tuplatulpat oli mulle kauhee pettymys, sytkä pitää olla aika radikaali ennenkuin niistä on mitään hyötyä. XLCH magneetto yhdellä tulpalla antaa enemmän tehoa kuin ohjelmoitava CDI-sytkä kahdella tulpalla, siis tuplapuolilla. Ei auta vaikka kokeilee mitä ennakkoja, aina on pari hevoista jäljessä huipputehoissa. Ohjelmoitavalla sytkällä sai kyllä muutoin paremmin tehoa ja paras setti olikin CDI-sytkä toisessa tulpassa ja magneetto toisessa. Tuplapuolien takia piti olla yks "tyhjä" tulppa kannen päällä ettei puolat kärähdä, siinä oli väellä ihmettelemistä kun tulppia oli joka suuntaan ja ylikin ;D

Kokkonen

#6
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 14 helmikuu 09, 15:43:42
Noista ahtolämmöistä, täydellä rääkillä 55 on rajusti alakanttiin. Dynovedon jälkeen ahtoputket ei paljoakaan kättä kärsi. Just kaasuttelin pihalla pikkupakkasessa turbo tohatsua ja vaikka ahtopainemittari tuskin värähteli ja ilmanputsari imeskeli kylmää ilmaa ahtoputket oli reilusti kädenlämpöiset.
Se taitaakin olla sitten välijäähdyttimellä  :). Jos teorioista vielä puhutaan, niin kokonaisen turboasennuksen mallintaminen excelillä ja netin ilmaiskaavoilla on kokolailla mahdotonta. Minulla ei ole vähääkään kokemusta asennushommissa, niin antaa teoria alkuun kuitenkin ainakin suuntaviivoja lainalaisuuksista. Tietää edes mikä saattaa vaikuttaa mihinkin ja mihin suuntaan.  Kokeilin muuten kaavassani 85 asteen ahtolämpöä, tehot putos vajaa 10%, mikä lie todellisuudessa ero tehoissa, jos ahtoilman lämmöissä olisi joku tuollainen ero? Dynohan sen lopulta kertoo, kalkulaattorista saa ehkä suunnan.
Kokemus on kova sana, ja tässähän sitä yritetään urkkia  ;)
Tiedä vaikka sais joskus tohon 1340 Sohviin jonkun föönin ripustettua. Vois sit tulla sinne sun penkkiin kokelemaan, kumpi saa ammuttua kannet kauemmas pellolle... ;D. Mut olis se hyvä kun pysyis ensiks nipussa noin vakionakin. 8)

Sä voisit perustaa projektin tosta 900cc Rautiksesta tonne albumiin, se mainaan on mielenkiintoinen ja vähän erilainen ...

EDIT: Smokie, kopioin tuon CDI osuuden ja aloitin siitä uuden aiheen "Sähköt" osastolla
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=110.0
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Blower1 - 12 helmikuu 09, 22:35:55
Ei perinteistä kannen- eikä sylinterin alapääntiivistettä .
*
K03 ahdinta löytyy useampia versioita peruspuhaltimesta sporttiin .

Milläs sä meinaat ton kansipahvin korvata?

Onks sulla joku osoite, missä olis noita K03 karttoja näkyvillä useammallakin siipivaihtoehdolla?
Garrettilla on aika hyvä valikoima turboja, mut taitaa olla hintavaa...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Blower1

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 14 helmikuu 09, 17:33:35
Lainaus käyttäjältä: Blower1 - 12 helmikuu 09, 22:35:55
Ei perinteistä kannen- eikä sylinterin alapääntiivistettä .
*
K03 ahdinta löytyy useampia versioita peruspuhaltimesta sporttiin .

Milläs sä meinaat ton kansipahvin korvata?

Onks sulla joku osoite, missä olis noita K03 karttoja näkyvillä useammallakin siipivaihtoehdolla?
Garrettilla on aika hyvä valikoima turboja, mut taitaa olla hintavaa...

Ohkasesta kuparipellistä leikelee tiivisteen . Joku sylinterinvalmistaja käytti pelkkää viton o-rengasta kannentiivisteenä . Yksi vaihtoehto olisi pelkkä kuparinen rengas .
Noi o- tai kuparirenkaat vaativat uran sylinterin tiivistepintaan .
Tarkoituksena olisi sorvata sylintereiden yläpäästä olake pois ja täyttöhitsata kannet .
Silloin ei vakiotiiviste enää käy . Niin ja paluuöljy kansista ulkokautta .

Ei ole osoitetta K03:sen kartoille . Olen muutamasta eri osoitteesta niitä löytänyt ja ne oli kaikki hieman erilaisia .
Toi K03 saattaa olla täysin väärän kokoinen 1340 cc twiniin . Satuin vai saamaan ton ahtimen niin halvalla , että se oli pakko ostaa ( Sulo Wile´n syndrooma ) .

Ruotsalainen mopolehti rakennutti 600 cc twini Kawasta streetfighterin tolla ahtimella .
Sillä nostettiin vakiot n. 60 hp yli sadan hp:n .

Santtu

Mulla on M24 -pohjainen ratkaisu tulossa Evo-pohjaiseen big twiniin. Laskeskelteltiin ennen rakentelun aloittamista, että ahtimen tuotto ei riitä sellaisenaan koska kone imaisee keralla kuitenkin noin 1,5 litraa ilmaa. Siksi päädyimme rakentelemaan ahdetulle ilmalle akun eli noin 4,5 litran säiliön ahtimen ja kurkun väliin. Näin ahtopaine ei syki niin paljoa ja läppien jälkeen pysyy paine tasaisempana.

Kone on muuten alkuperäinen mutta alkuperäiset lohkot (ja samalla kaikki laakerit) on vaihdettu järeämpiin. Tämä tehtiin kun kone oli 'muutenkin' levällään ja homma olisi kesken ajokauden työläs ja hidas tehdä. Sinänsä pöljät argumentit koska tästä uhkaa muutenkin tulla eläkeprojekti...

Blower1

Lainaus käyttäjältä: Santtu - 15 helmikuu 09, 10:52:43
Mulla on M24 -pohjainen ratkaisu tulossa Evo-pohjaiseen big twiniin. Laskeskelteltiin ennen rakentelun aloittamista, että ahtimen tuotto ei riitä sellaisenaan koska kone imaisee keralla kuitenkin noin 1,5 litraa ilmaa. Siksi päädyimme rakentelemaan ahdetulle ilmalle akun eli noin 4,5 litran säiliön ahtimen ja kurkun väliin. Näin ahtopaine ei syki niin paljoa ja läppien jälkeen pysyy paine tasaisempana.

Kone on muuten alkuperäinen mutta alkuperäiset lohkot (ja samalla kaikki laakerit) on vaihdettu järeämpiin. Tämä tehtiin kun kone oli 'muutenkin' levällään ja homma olisi kesken ajokauden työläs ja hidas tehdä. Sinänsä pöljät argumentit koska tästä uhkaa muutenkin tulla eläkeprojekti...

Ahdin on siis M24 , eli se tuottaa n. 24 cid ilmaa / ahtimen kierros = n. 400 cc . Mikäli koneesi on vakio tilavuudeltaan , niin se ottaa ilmaa 670 cc / kierros vaparina . Mikäli haluat esim 0.5 bar ahtopaineen , pitäisi ahdinta pyörittää 2.6 overdrivellä koneeseen nähden joka tekee koneen oletetulla max kierrosluvulla 6500 rpm ahtimen kierrosluvuksi 16900 rpm . Ahdin todennäköisesti kestää hetkellisesti tuon kierrosluvun .
Suurin osa ajosta tehdään yleensä n. 2000 - 3000 rpm , jolloin ahdin kiertää alle 8000 rpm .
Mikäli aiot laittaa kaasuttimen ahtimen imupuolelle , niin tuo ilmatankki tekee tyhjäkäynnin ja pienten kierrosten säädettävyyden vaikeaksi . Mikäli aiot paineistaa kaasuttimen , niin tankki on ok kokoinen .
Tosin turbokäytössä tankin eli painekotelon pitäisi olla kooltaan 1 - 1.5 x koneen tilavuus .

Mulla oli remmiahdetussa suzukissa ( ahdin M45 ) ruiskun kaasuläppä ensiksi ahtimen imupuolella .
Tyhjäkäyntiä oli vaikea saada pysymään alle kahden tonnin ja ajettavuus oli kaupunkiajossa enemmän , kuin jännittävä .
Puolen kesän säätämisen jälkeen annoin periksi ja muutin kaasuläpän mahdollisimman lähelle painekoteloa .
Koko pyörän luonne muuttui huomattavasti järkevämpään suuntaan .
Mitä pienempi ilmatilavuus on koneen ja kaasuttimen välillä , sitä terävämpää on kaasuun vastaavuus ja helpompaa säätää kone toimimaan pienillä kierroksilla .

Roots-tyyppinen remmiahdin on kyllä hauska laite , koska ahtopaineita löytyy heti tyhjäkäynnistä lähtien .

Smokie

Eikö tuota ahtimen kokoa arpoessa pitäis laskeskella myös BMEP arvoja kuutiotilavuuden kaveriksi? Näin näppituntumalta sanoisin että HD imaisee vähän vähemmän ilmaa kuin vastaavan kokoinen rivi4 japsi :P

M24 kestää vinguttaa 15000rpm jatkuvasti, 17000rpm menee varmaan kevyesti sen aikaa mitä nyt huippukierroksilla uskaltaa muutenkaan ajaa. En tiedä kuinka montaa mallia noita Eatoneita on, mutta mulla on noin 2x välitys ahtimen sisällä.

Voin joskus turinoida tuosta omasta projektista kunhan olis edes edellytykset tehdä jotain. Seuraavat 2kk ainakin on vielä taukoa >:(

Kokkonen

Rotrex ahdin Rautapäähän on otettu omaksi aiheeksi ja siirretty Moottorit/Rautapää alueelle

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=177.0

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Meukku

Samoja mietteitä näköjään muillakin esillä...
Mulla itsellä on menossa pannun ahtaminen KKK:n pikkupuhaltimella, tilasyistä laitan tupladellorton ainakin ensin imupuolelle, koska fööni tulee vaihdelaatikon päälle ja kaasari siitä eteenpäin pyttyjen vierelle, eikä mitään välijäähdyttimiä. Paineistettua ensin ajattelin, mutta kaasari tulisi painekotelon kanssa pahasti jalan tielle, niin ajaminen olisi aika hankalaa - olisi pitänyt hommata pystykaasari...
Sen mitä olen tuosta asennuksesta ymmärtänyt, niin ei imupuolelle yleensä mitään säiliöitä rakenneta, vaan imusarja mahdollisimman lähelle turboa. Painepuoli on sitten erikseen. Lisäksi imusarjaan olisi hyvä saada jonkinlainen esilämmitys ettei vedä jäähän, mitä ainakin VW puolella varoitellaan suurena ongelmana isommilla paineilla.

Kaasari ja imusarja olisi valmis ja putket alkaa pikkuhiljaa valmistumaan ja muutkin palikat sytytystä lukuunottamatta alkaa löytymään. Nyt mulla on kiinni magneetto ja sen tilalle pitäisi hommata jokin vähän säätyvämpi kapistus..
Sen olen päättänyt, että en pura yläkertaa ennenkuin kaikki palikat on valmiina hyllyssä. Eli ensi kesänäkin ajetaan, mutta ei välttämättä vielä ahdettuna.

Millaisiksi te olette ajatelleen laittaa koneen puristukset??

Blower1

Lainaus käyttäjältä: Meukku - 04 maaliskuu 09, 12:57:45

Millaisiksi te olette ajatelleen laittaa koneen puristukset??



Riippuen halutuista ahtopaineista 7 - 10:1. Max. puristussuhde on helppo laskea, jos tietää ahtopaineet.

(Ahtopaine x puristussuhde) + ahtopaine = <16
Esim. (0.7bar x 8.5) + 8.5 = 14.45 eli pitäisi olla turvallinen kombinaatio.