Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

CDI sytytys

Aloittaja Kokkonen, 14 helmikuu 09, 21:46:45

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Lainaus Smokien kirjoituksesta:

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=93.msg305#msg305

LainaaNoi tuplatulpat oli mulle kauhee pettymys, sytkä pitää olla aika radikaali ennenkuin niistä on mitään hyötyä. XLCH magneetto yhdellä tulpalla antaa enemmän tehoa kuin ohjelmoitava CDI-sytkä kahdella tulpalla, siis tuplapuolilla. Ei auta vaikka kokeilee mitä ennakkoja, aina on pari hevoista jäljessä huipputehoissa. Ohjelmoitavalla sytkällä sai kyllä muutoin paremmin tehoa ja paras setti olikin CDI-sytkä toisessa tulpassa ja magneetto toisessa. Tuplapuolien takia piti olla yks "tyhjä" tulppa kannen päällä ettei puolat kärähdä, siinä oli väellä ihmettelemistä kun tulppia oli joka suuntaan ja ylikin

Tulee huomioitua täällä paremmin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#1
CDI-sytytys antaa kipinän hyvin nopealla nousuajalla, mutta sen kesto on myös hyvin lyhyt. Jos CDI-sytkä antaa vain yhden kipinän, se ei varmaankaan riitä polttamaan palotilan kaikkea kaasua. CDI-sytkiä on myös ns multispark-tyyppiä, jolloin kipinöitä tulee useampi peräkkäin ja seos palaa kunnolla. Esim, turbokäytössä ei yksikipinäinen CDI riitä. Onko sulla tuo multispark? Ongelman mukaan ei näyttäisi siltä. Onko valmistajasta ja tyypistä tietoa?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smokie

Mulla on Ignitech DC-CDI-P2, eli akkujännitteellä toimiva 2-kanavainen sytytys ja se on täysin ohjelmoitavissa tavis PC:llä. Helppoa halpaa, koko paketti toimivaan sytkään alle 400 euroa. Mutta kuten todettua niin magneetolla irtosi enemmän tehoa ja ennakoita kokeilin kyllä suuntaan jos toiseen. Tässä ei tietääkseni oli multisparkkia.

http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm

Kokkonen

Varsin monipuolinen sytytyssysteemi näyttää olevan kyseessä. Valmistajan sivuilta en valitettavasti löytynyt mitään speksejä, joissa olisi itse suorityskyvystä ollut mainintaa, mm. mikä on energia ja millä kierroksilla se tuotetaan. Einkä multisparkista myöskään löytänyt mainitaa. Jospa kysyisit noita valmistajalta?
Kun sytkä pelaa hyvin yhdessä magneeton kanssa niin mielestäni siihen jää kaksi vaihtoehtoa, joko CDI:n kipinä on liian lyhyt tai sen energia ei riitä. Magneeton antama kipinä on pidempiaikainen ja silloinhan nuo yhdessä saavat seoksen palamaan hyvin; CDI aloitaa ja magneetto hoitaa loppuun.

Kuten jo mainitsin CDI:n ominaisuus on nopea mutta lyhyt sytytyspulssi. Noissa ns. multispark CDI:ssä kipinän kestoa on jatkettu, esim siten että se antaa useamman kipunan peräkkäin n. 20 asteen matkalla. Energia jakaantuu tällöin useaan pulssiin. Jos sen taso jää kuitenkin liian alhaiseksi, palaminen saataa olla epätäydellistä ja tällöinkin jokunen kaakki jää pilttuuseen uinumaan.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W