Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Jyrsimistä

Aloittaja Spöke, 04 marraskuu 13, 19:35:24

« edellinen - seuraava »

013

maarasen koneistustekniikat amis kirjassa neuvottiin käyttämään a4 tms paperia...
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

-Ape-

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 05 marraskuu 13, 21:00:39
Oldskool jyrsijät käyttää vieläkin. Se on tää cnc hömpöys vähän tappanut tätäkin lajia monella tavalla.
Mä edustan itse tätä nuorempaa polvea ja oon ihan samaa mieltä Hessun kanssa. Itse koneistajilta puuttuu viitseliäisyys ja suunnittelijoilta sekä muilta insinööreiltä käytännönläheisyys. Noin nyt yleistäen.

Itse reunan hakemiseen. Mä itse käytän pääsääntöisesti 6mm varrella olevaa vanhaa katkennutta kovametallitappia ja silmää. Jos hallissa/pajassa on hyvä valaistus niin kappaleen ja tapin välistä rakoa tarkkailemalla pääsee riittäviin tarkkuuksiin. Silloin ei tartte liuskaa ja toinen käsi on vapaana. Mullakin on työpisteellä ollut sellainen jousikuormitteinen reunanhaistelija, mutta pari kertaa sitä kokeilleena totesin sen kömpelöksi ja heitin laatikkoon.
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

seppo

Tämä jyrsimen käyttö on itelle pikkusen uutta - jotkut perushommat jo käyttää mutta mitenkäs konkarit keskittää terän (esim joku boring bar) ison reiän keskelle esimerkiksi nyt vaikka avarrusta varten? Yksi mieleen tuleva on sorvata olemassaolevan reiän kokoinen lautanen jossa keskellä pieni reikä. Muita hyviä vinkkejä??

Spöke

Hipasusta hipasuun x-akselilla, jako kahteen, sama y-akselilla. Keskellä on.
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

-Ape-

Toinen on heittokelloa käyttämällä. Ensin kara suurinpiirtein reiän keskelle, sitten kiinnität heittokellon karalle holkilla ja pyörittämällä karaa haet keskiön.
Tällainen malli niin kuin kuvassa, mutta varustettuna varrella säätöjä ja kiinnitystä varten.

Spöken tarjoama malli on kyllä nopeampi.

"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

janne a

Onhan tuo kellosysteemi parempi,jos haluaa samalla tarkistaa onko koneistettava reikä linjassa jyrsimeen nähen.Jos sillä nyt jotain väliä on...

Spöke

Tahtoo vaan poratut raakareijät olka niin rohmuisia, et poukkii vipukello melkolailla. Aikanaan, kun tuli polttoleikattuja kappaleita kelloteltua nelipakkaan kymmeniä päivittäin, meni myös kelloja.
-Spöke-

janne a

Ohan ne herkkiä nuo vipukellot ja liikerata vaan muutamia millejä .Ei kyllä nuita tuu duunissa käytettyä ko pakon edessä.Ennemmin normikello leveällä tassulla ;)

-Ape-

Ihan totta, ei tollasta vipukelloa kannata missään karkeassa reiässä käyttää ja tuskin sellainen on tarpeenkaan. Mutta koneistettuun pintaan isommille halkaisijoille käy hyvin niin sisä- kuin ulkopinnalle. Pienempiin reikiin voi käyttää myös sellaista että sorvaa reikään pienellä välyksellä sopivan tapin minkä lykkää holkkiin ja laittaa karalle. Sillä sitten hakee reiän paikan. Tai samaan toimii poranteräkin.

Aina duunin mukaan menetelmä. Yhteen sopii yksi hyvin ja toiseen se seuraava.
Eiköhän noilla mainituilla jo tallissa pärjää. ;)

Hessu

Lainaus käyttäjältä: seppo - 14 marraskuu 13, 08:10:17
Muita hyviä vinkkejä??

Tollanen jatkovarsi on kätsä. Tilanne on demostroitu ja viereen laitettu iipeistä ostettu kiinalainen keskityskello purettuna. Ei toiminut kertaakaan. Oli jumissa uudesta asti.
Ainut käyttökelpoinen asia on toi puulaatikko.

Toi toimii laajalla-alueella. Jos reikä on jostain syystä syvällä, kelloon pidempi varsi.

Spöken konsti ei muuten toimi manuaalikoneessa mittarumpujen kanssa. Johtoruuvien väljät kun pitää ottaa huomioon.

janne a

Spöken jyrsinkoneessa olikin mittalaitteita heti tuplamäärä,Ei se taia mittarumpuja tiirailla ;)Toivottavasti mittasauvat toimii.

Spöke

Tottakai toimii. ;D Pitäis vielä pinolille hommata yks sauva, kun niitä näyttöjä tuossa on.
-Spöke-

seppo

Kiitokset hyvistä vinkeistä, etenkin nuo Hessun kuvat auttoivat paljon. Pitää hankkia moinen mittakalusto. Tuo spöken ensimmäinen kommentti vähän pelotti kun tässä meidän Köpingsissä vm -54 on vähän klappia tuossa y-akselilla eikä sitä saa säädettyä pois.

Hessu

Ei sitä pidäkään saada säädettyä nolliin. Kuoriutuu johtoruuvin pronssimutterista jengat lastujen sekaan. Varsinkin liikeratojen reunoilla. Kun ne ruuvit tuppaa kulumaan keskialueelta enemmän. Siitä jos säätää nolliin niissä laitteissa missä mutteri on säädettävissä, niin ruuvin päissä on jumissa. Syöttömoottorissa kyllä yleensä riittää potku.

PVonJerf

Hyvä huomio tuossa hessulla, itte entisöiny tommosta valta-akseli aikasta sorvia ja sama hommahan se pätee tuossaki kun tahtoo aina kanittaa liikkeitten loppupäissä.