Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Jyrsimistä

Aloittaja Spöke, 04 marraskuu 13, 19:35:24

« edellinen - seuraava »

Spöke

Talliin kulkeutui tollanen työkalujyrsin. Oli aika lohduttoman näköinen oltuaan uudesta (1989) saakka Oululaisessa kromaamossa. Hapot ovat tehneet ulkonäölle tehtävänsä, onneksi johteet ovat kovakromatut ja pöytäkin siistissä kunnossa. Sitävastoin kaikki työkalut, koneen kahva, nupit ja kotelot ovat umpiruosteessa. Pari tasojyrsintä tuli koneen mukana sekä liuta tappeja, kiinnityssarja, iso (50kg) koneruuvipuristin, pienempi koneruuvipuristin säädettävällä kulmalla sekä sekalainen kasa muuta sälää. Kaikki ruosteesta ruskeana. Pitää varmaankin irto-osat sitruunahapottaa, muuten koneen vois maalata. Mutta asiaan.
Chronos uk:sta kattelin työkaluja. Pieni jakopää sekä avarruspää ainakin. Mut mitäs muuta kannattais tilata? Ja ei. En ole miljonääri, tuskin edes tuhatnääri ;D
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Spöke

Jaa, tää meni väärälle osastolle. Mode voi siirtää, sorry... ???

Lyytinen

No voi saamari, että johan on peli. Siihen meni sitten viimesetkin vapaa-ajat. Mikä kara tuossa on? Siellä Chronoksella tuppaa olemaan lähinnä morse kolmosta ja pienempiä, rdgtoolsilla on morse nelosta ja R8:aa. BT40 ja semmoiset menee etsinnäksi. Saksan ebayssa on monesti halvimmat hinnat ja ainakin minunlainen kotitarveseppä on niilläkin pärjännyt ihan hyvin että ei niin huonoa tavaraa. Jonkun ER32- tai ER40-holkkisarjan minä hommaisin, jos ei suoraan koneen karaan käypäsiä holkkeja ole matkassa tullut? Mekaanisen reunanetsintävipstaakin ainakin tarviit heti alkuun? Voisi kuvitella myös, että jonkinlainen sahanterä olis tarpeen.

Spöke

Minusta tossa on ISO30-kartio, persruuvi on 12mm:n. Ja jokin holkkisarjakin tuli mukana.

mielikuva

Veikkaan että aika erilaiselta näyttää kun hieman putsaa.
Miksi tossa on kaksi mittalaitetta? Meillä joskus temppuiltiin samanlaisen kanssa kuin tuo ylempi. Jos siinä on vikaa niin voin kertoa mitä meillä tehtiin.
Mä olen jyrisimissä muuten amatööri. Kiva ja hyödyllinen laite tuo on olemassa.
Säädettävä heittoterä on hyvä myös.

Minkänäköinen on mekaaninen reunanetsintävipstaaki?

Spöke

Lyytinen

Joo siis vapaa-aika kommentillani en tarkoittanut koneen kuntoa, näyttää paljon paremmalle kuvassa kuin tekstistä vois päätellä. En tosin ymmärtänyt säädettävää heittoterää? Jos on avarruspää ja tasojyrsimiä niin mihin sitä tarvii? Yksileikkuinen antaa kyllä parhaan pinnanlaadun huterilla koneilla, mutta jättää muut kuin yhden teräpalan pois?

Lyytinen

Tuli vielä mieleen yksi mesta mitä voi suositella: http://www.arceurotrade.co.uk

Sitten sanoisin tuosta jakopäästä, että itse olen tyytyväinen säädettävään kulmahylly + pyöröpöytä yhdistelmään. Tähän Vertex pyöröpöytään saa jakolevyt kiinni niin onnistuu hammasrattaitten teot, ks. kuva. Kulmahylly taas on puolestaan sen verran iso, että harrikan kannen siihen vaivatta kiinni.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 04 marraskuu 13, 20:39:27
Mekaanisen reunanetsintävipstaakin ainakin tarviit heti alkuun?
Kun lauseessa on kysymysmerkki lopussa, niin...
Mun mielestä sitä ei tarvii alkuun eikä oikeastaan loppuunkaan.
Kyllä ne reunat on löytyny jo ennen kuin tollasia oli keksittykään. Siihen hommaan tarvii
esim. jyrsintapin jonka halkaisija on tiedossa ja pätkän 0.01 paksua rakonauhaa.
Rakonauhaa myy kaikki hyvin varustetut työkalukaupat. Viimeks ostin kaks satkuu paksua, kun sekin tarkkuus riittää hyvin, ja on puolet halvempaa.
Siinä vaiheessa kun nauha irtoo sormista tapin kylki on satkun päässä reunasta.
Siirto puolet tapista ja karankeskiö on reunassa.
Mä en oo vielä tollasta tarvinnu. Tollane juosikuormitteinen epäkeskovimputin mulla on, mutta sitäkään en käytä, kun mun mielestä toi yllä oleva tapa on kätevin.
Nc- koneissa noi on tarpeellisimpia, kun on suojat ja kaikki edessä.

mielikuva

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 04 marraskuu 13, 21:25:38
Joo siis vapaa-aika kommentillani en tarkoittanut koneen kuntoa, näyttää paljon paremmalle kuvassa kuin tekstistä vois päätellä. En tosin ymmärtänyt säädettävää heittoterää? Jos on avarruspää ja tasojyrsimiä niin mihin sitä tarvii? Yksileikkuinen antaa kyllä parhaan pinnanlaadun huterilla koneilla, mutta jättää muut kuin yhden teräpalan pois?

Googlasin kuvahaulla ja tarkoitan tuota avarruspäätä. Sellaisella on joskus isonnettu T-palojen putkenreikiä yms. Kätevä.  Heittoterä ei taida yleinen nimitys.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 05 marraskuu 13, 07:42:04...Mun mielestä sitä ei tarvii alkuun eikä oikeastaan loppuunkaan. Kyllä ne reunat on löytyny jo ennen kuin tollasia oli keksittykään...

Mä kans vähän ihmettelin että oonko mä vähän tyhmä - tai vaan taitamaton jyrsimen käyttäjä - kun en oikein ymmärtänyt mihin noita tarvis. Tota Hessun metodia oon aina käyttänyt enkä ole edes tiennyt että siihen on olemassa oikein työkalukin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Irtoaa sormista? Jyrsin pyörimässä? Ei sillä, kyllä minulle tuo konsti kelpaisi kun hajottaa aina vaihtaa 10 mm holkki siksi aikaa.

Hemuli

Itse en ole tota liuskakonstia kokeillut kun mulle on riittänyt silmätarkkuus mutta kerran näin kun Hessu kellotti jyrsimen sillä tavalla. Näppärästi se kävi, terä pyöri ja liuskaa pidettiin vasten kappaletta samalla kun pöytää siirrettiin hitaasti kohti terää. Siinä vaiheessa kun liuska lähti niin se oli siinä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Juu, ihan normi hommaa. Just noin kun Hemuli kerto. Niin se homma on hoidettu maailman sivu. Ei sitä nauhaa yritetä pitää kiinni hampaat irvessä. Oldskool jyrsijät käyttää vieläkin. Se on tää cnc hömpöys vähän tappanut tätäkin lajia monella tavalla.

Lyytinen

Okei, pitääpä pitää mielessä. Vaikka tuossa selän takana olevat askelmoottorit pitäiskin saada pikku hiljaa paikalleen...