Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Putkimankeli

Aloittaja Hemuli, 30 syyskuu 13, 12:50:43

« edellinen - seuraava »

Mopopoika

Jos et saa tota ketjun palasta sieltä päin niin laita viesti niin haen Nakkilasta ja lähetän sulle kirjekuoressa.

t. Jyrki

Hemuli

Kiitos tarjouksesta mutta Helsingin Pyörä ja Mopo onnistui hankkimaan ne Kuopion sisarliikkeestä huikealla seitsemän päivän toimitusajalla ;D.

Ketjut nippuun ja sitten olikin sähköjen vuoro. Tässä kohtaa tuli luotettua ammattiapuun ja se kannatti, laite on erittäin miellyttävä käyttää ja järjestelmä sisältää vikavirtasuojan lisäksi myös suojan virhepainalluksia vastaan - jos yrittää painaa yhtäaikaisesti molempien suuntien katkaisimia niin mitään ei mene rikki.

Tuossa vielä kuvatuksia valmiista laitteesta ja lopuksi pieni videopätkä toiminnasta. Nätisti tuntuis putki taipuvan. Jos olisi pajalla enemmän tilaa niin tekisin sille kiinteän jalan ja ripustaisin kytkentärasian seinään mutta näillä mennään.

Putkimankeli

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Natking

Asia musiikit!  ;D  Olisit vielä päästellyt kierroksen töpökövelyä pajan ympäri.

Mutta tossa näkyvä putken kiertyminen käy sitten saatanan helposti, eli kun teet pitkään putkeen toista mutkaa niin saa olla tarkkana ettei putki kierrä itteensä vinoon.
Ai mistäkö tiedän   :-[
Just trying to be different (like everyone else)

Hemuli

Se kiertymä huomattiin heti ekassa koevedossa, tää videolla näkyvä onnistui suht suoraan - kikkakuutonen kerhokaverilta, piirretään viivottimella tussiviiva putken pintaan ja toinen samanmoinen ylärullan keskelle. Sen jälkeen on vaivatonta pitää putki suorassa koko operaation ajan.

Yksi kinkkinen pulma vielä on. Kun teen pitkää kaarta niin ne kohdat missä pysäytän koneen - molemmissa päissä - ovat kauniisti kaarella mutta väliin jää ikään kuin tasainen kohta. Se näkyy itse asiassa tossa videon lopussakin. Olen miettinyt pääni puhki mistä se voi johtua - onko alarullien väli liian iso?

Motomatti

Asiasta varsin tietämättä mitään arvelisin näkemäni peruteelle että se kohta mikä jäi suoremmaksi ei edestakaisessa nytkyttelyssä käynyt koko mitaltaan molempien alarullien kohdalla.

Olisiko kovin vaativa konversio tehdä toisesta alarullasta vaakasuunnassa liikuteltava? Ketjunkiristin ja vastaavanlainen säätö kuin ylärullalla olisi tehtävä.

Varmaan tuollakin ihan ympyriäistä sädettä tulisi kun käyttää enemmän ainetta eli liikuttaa pitempää matkaa putkea rullien välissä. Päihin tulee vain hukkapätkää eli materiaalia tärvääntyy.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 08 marraskuu 13, 11:20:05...Olisiko kovin vaativa konversio tehdä toisesta alarullasta vaakasuunnassa liikuteltava?...

Eihän siinä menis muuta kuin molemmat isot kylkilevyt uusiksi ;D.

No itse asiassa juuri se "suora" osuus siinä keskellä on se joka käy molempien alarullien kohdalla, enemmän kaarevat pätkät on niitä jotka ottaa vaan toiseen.

Motomatti

Kameran sijainti ei kaikkea paljastanut.
Katselin noita muitakin taivutteluvideoita ja niissä näkyi tulevan jyrkemmät kohdat niille paikoin jossa suoritetaan "syöttöä" paininrullalla. Todellinen säde olisi siis niiden kohtien välissä. Eli arvioni materiaalia hukkaavasta tilanteesta olisi kysymyksessä.
Itse kokeilisin mitä tulee kun laittaa syöttöä vain yhdessä kohtaa. Siinä keskellä taivutusta. Jos silloin tulee V-muotoa niin ihmetellään sitä sitten....

Natking

Ehkä sää oot pikkusen liian kiireinen tossa operaatiossa, mulla menee oman kanssa varmaan tupla aika tommosen kiekuran tekemiseen.
Videosta näkyy kun kiristät keskirullaa etta miten putki taittuu, ehkä liikaa siis kiristystä kerralla?
Toi peli on ehkä liian tehokas ton kiristyksen suhteen, siinä mun käsikäyttösessä lakkaa putki liikkumasta jos kiristelee liikaa, tai sit multa vaan voimat loppuu.  :P
Ja ehkä sekin auttas etta kiristät tota rullaa samalla kun putki liikkuu?
Mä muistaakseni kiristelin vaan 1/4-1/2 kierrosta kerralla, toki se nyt riippuu jengasta paljonko se kiristyy, mut siinä tuntee hyvin sen miten se putki antaa periks ja rullaaminen kevenee ja sit voi taas pikkusen kiristää.
Just trying to be different (like everyone else)

Spöke

Joo, minunkin putkimankelini on testattu ja toimivaksi todettu. Romuistahan tuo tuli tehtyä ja maalia, suojuksia sekä jalan tarvitsee. Ja kytkinpolkimet sekä ohjainrullat. Tuli vähän järee, painaa yli 150 kiloa  ;D
http://sdrv.ms/1cBp5da
http://sdrv.ms/1fJQ6Jy

-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

hoodee

mites ton tyylinen mahtais pelittää? veto vaan ylärullassa mut alarullissa ois säätövaraa...
-79 SHOVEL,-57 TRIUMPH,-88 SPORA TRIKE,55 SERVI CAR

Hemuli

Pelkällä ylärullallahan noi käsikäyttöiset mankelit vetää, miksei toimis. Oma kun nyt tuli rakennettua moottorikäyttöiseksi niin laitoin vedon alarulliin.

Tänään tuli taas rullailtua ja sama ilmiö toistuu - kaaren keskelle jää tasaisempi kohta. Vois kokeilla tehdä isommat rullat, aloittais vaikka ylärullasta koska se on kaikkein helpoin. Sitä kun kasvattais niin paljon kuin kelkassa on varaa. Samalla vois vaihtaa materiaalin PEEK:iin, noi teräsrullat tuppaa tekemään vähän raitaa putkeen.

Spöke

Oma mankeli melkein valmis, pitäis vielä jyrsiä rullat 38 putkelle. Jumalaton hommahan tollasen tekemisessä sitten olikin, vaan ei luonto antanut periksi ostella valmista  ::)
Tuo säätöpyörän kehä on mankeloitu tällä, joten toimii mainiosti.
-Spöke-

Spöke

Tilailin Briteistä koneistustyökaluja ja ostoskoriin tarttui tollanen diginäytöllinen mittasauva. Helpottanee jatkossa samankaarevuisten osien kopiointia. Tai on ainakin hienon näköinen ;D
19,99£

-Spöke-

maick

Hommasitko täältä: http://www.machine-dro.co.uk ?
Oon muutamat Mitutoyot tuolta ostanut ja ollut oikein tyytyväinen hintaan, laatuun ja toimituksen ripeyteen.

Spöke

Tuo ei ole mitutoyoa nähny hinnallaan eikä laadullaan. Mutta ajaa asiansa tuossa. Chronos ltd.
-Spöke-