Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Putkimankeli

Aloittaja Hemuli, 30 syyskuu 13, 12:50:43

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Tuossa pari huonoa kuvaa projektista jonka aloitin jo vuosia sitten teettämällä rissat 25, 28 ja 35 mm putkille. Noista kaksi pienintä on samassa rissassa niin ei tarvitse koko ajan olla niitä vaihtamassa. Rissat makasi hyllyssä motivaatiota keräämässä, sitten sain lopulta leikkautettua levyosat ja nekin makasi varmaan pari vuotta muiden kiireiden viedessä harrasteajan. Tallin nurkasta löytyi kolmivaihemoottori alentavalla kulmavaihteella ja se sovitettiin paikoilleen. Enää puuttuu osista akselit ja rattaat sekä pätkä ketjua, sähköjärjestelmä rakentuu sanelukoneen jalkapolkimen ympärille niin jää molemmat kädet vapaaksi putken hallintaan. Ylärissan kelkka on vielä hitsaamatta kasaan ja liittämättä käyttöruuviin.

Mitään varsinaista esikuvaa tälle ei ole, mitä nyt netistä on kuvia vakoiltu ja päissään pähkitty toimintaperiaatetta. Käyttöruuvi on jostain ulosvetimestä ja veto tosiaan kahdella alimmaisella rissalla. Sähkömoottori pyörittää akselia vaihteen kautta noin kierroksen sekunnissa, se on todennäköisesti peräisin jostain teollisuuden hihnakuljettimesta koska alunperin siinä oli magneettijarru päässä. Jarru oli luonnollisesti rikki joten se poistettiin tarpeettomana.



Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Motomatti

Melko lailla samanlainen kuvio on minunkin työkaluilla usein. Tuntuu että tarvitsee jonkinlaisen koneen yhteen hommaan mutta kaupassa se maksaa liikaa käyttötarpeeseensa nähden mutta kun ei kulje kädet taskussa niin kaikenlaista tavaraa kertyy nurkkiin niin niitä yhteen sovittelemalla jotain syntyy...

Pyöränostin on syntynyt siten, samoin hydrauliprässi, kompressori on osien peritty osin tehty itse. Sama valmistustapa kiillotuskoneelle: appiukon jäämistöä osittain.

Jonkin laitteen valmistumien/loppuunsaattaminen voi viedä vuosia mutta kun tarve iskee niin valmista voi tulla päivässä. Samaa voimanlähdettä voi käyttää eri laitteissa suhteellisen pienellä vaivalla, jne.

Nyt on tulossa jarrupenkki suunnilleen samalla periaatteella: purkumateriaalia ja muuta käytettyä osaa kuten vanha mutta toimiva nelikaasuanalysaattori tulostimineen että saa penkitettyä seokset kohdilleen.

Vaikka nykypyörissä tärkein korjaus-, säätö- ja virityslaite onkin tietokone ohjelmineen niin käsityökalujakin tarvitaan vielä monessa kohtaa. Tietokoneen käyttö on suurimmalle osalle tuttua hommaa mutta käsityölaitteiden käyttö alkaa olemaan katoavaa kansanperinnettä.

Spöke

Katos perskeles, samoilla ajatuksilla täälläkin, putkimankeli on myös tekeillä. Mulla tulee alennusvavaihteen kautta kierroksia 10r/min, ajattelin ettei tarvii kallista taajuusmuuttajaa käyttää lainkaan. Sattuu olemaan prässissä iso koneikko, niin aitan tuon säädön hydrauliseksi. Voipi sitä käyttää samalla putkentaivuttajana. Akselikoko on tätä enteillen komea 60mm  ;D Pittää laittaa kuvia, jahka homma etenee, nyt on koko verstas vielä palasina. Onko ehdotuksia mitä voisi käyttää säätöpyörän johteina, tuota kromattua männänvartta kyl löytyy koossa 60mm?
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Mä en viittiny hydraulista säätöä laittaa ihan sen takia että haaveilen ton käsiversion olevan tarkempi jos halutaan tarkasti samalla säteellä olevia kaaria. Tarkoitus olisi jossain vaiheessa niitata mitta-asteikko tohon yläpyörän säätöuran kylkeen mistä vois sitten katsoa millä mitalla tekee.

Sinälläänhän tuollainen laitos ei kovin kummoisia laakerointeja tai johteita vaadi, moni kaupallisistakin vehkeistä pyörii ihan metalli metallia vasten. Kierrosnopeudet on niin minimaalisia että lämpenemistä ei juuri tapahdu. Mulla tulee kuulalaakerointi noihin isoihin reikiin rungossa ja sitten yläpyörään kun se ei ole vetävä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Natking

Tommonen tuote tuli joskus ostettua, aika hyvin silla saa rullailtua.
Tarttis vaan tehda muutama sopeva rullasetti lisaa.

http://www.harborfreight.com/garage-shop/metal-shaping-equipment/tubing-roller-99736.html
Just trying to be different (like everyone else)

Hemuli

Muutamalla jenkkifrendillä on tuollainen Harborfreightin mankeli, kovasti ovat kehuneet hinta/laatusuhdetta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mielikuva

Tuo on hyvä laite. Kannattaa tehdä mahdollisimman tukeva. Jos on tarpeeksi tukeva niin silloin voi laittaa tasaiset rullat ja taivuttaa neliskanttista kamaa. Mä olen haaveillut meidän härveliin pyöreän putken rullia. Nimi on ilmeisesti raskaan raudan taivutin, sillä saa rullalle esim. 40*40mm rhs-putken. härvelissä on veto kahdella alemmalla rullalla ketjun välityksellä. On erittäin samantyyppinen kuin mitä Hemuli on rakentamassa.

Kaaleppi

Mullakin olis tarve noille putkirullille. Koneistajat huomio, tekiskö joku?

Lyytinen

Minullahan on se tekemäni pallonsorvauslaite josta täällä oli juttuakin ja jonka nikkaroin just näitä lestien tekoa varten. Sillä nuita olisi helppo tehdä vaikka muillekin, mutta ei ihan lähiaikoina ole kyllä aikaa. No tästä tuli nyt vähän semmonen "mulla on kaks mutta en myy" mutta anyway.

Natking

Hyvin silla kylla putki taipuu, 28X2.5mm putkea kokeilin tolla 1½'' lestilla, kun ei sopevampaa ollut niin rauhallisesti kun laitto painetta niin ei juurikaan edes lytannyt putkea.
Kuvan mukasia kiekuroita silla sitten sain aikaseks.

Määkin voisin muuten ostaa parit rullat. 28 ja 32mm ny ainakin enshätään. Ulkohalkasijaa sais olla rullalla jottain 3'' kintaalla. Keskireika vaikkapa 20mm. ja leveys vaiks 40-50mm, ei oo niin tarkkaa...

Just trying to be different (like everyone else)

Hemuli

Tääkin projekti olis loppusuoralla. Uskomattoman paljon pientä nykertämistä ja viilaamista vaikka kaikki pääkomponentit oli "valmiina". Onneksi noi levypalat tuli suunniteltua ensin cadilla ja sitten leikkautettua vesileikkurissa, kaikki mitat täsmäs just eikä melkein. Vähän liiankin tarkasti, esim. tota ylärullan kelkkaa joutui muokkaamaan vielä jälkikäteen kun eihän 100 mm palikka tietenkään mahdu liukumaan esteettä 100 mm raossa ;D. Akseleiden ja laakeripesien sorvaamiseen meni eräskin tovi eikä noita rulliakaan pystynyt sellaisenaan käyttämään - ne kun oli alun perin tehty käsikäyttöistä mankelia varten jolloin ainoastaan ylärulla on vetävä. Toi ketju vähän arveluttaa, se kun oli pahus juuri puoli lenkkiä liian pitkä. Varmaan joutuu jonkun kiristysrullan sille rakentamaan.

Mutta tänään vietetään ilta ammattilaisen kanssa johtotehtävissä ja kenties jo ensi viikonloppuna päästään ottamaan "savut" koneesta :P. Kuvassa faijavainaan jäämistöstä pelastettu sanelukoneen jalkapoljin jolla tarkoitus kontaktorien välityksellä ohjata laitteen pyörimissuuntaa. Siinä olisi vielä kolmaskin poljin mutta sille ei tässä vaiheessa ole käyttöä.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Yks vaihtoehto tohon ketjun mittaan olis puolikas ketjulenkki - onko kellään ideaa mistä sellaisen saisi 420-ketjulle? Google löytää Suomesta Kuopion Pyörän ja Mopon mutta löytyiskö peräti pääkaupunkiseudulta että pääsisi itse hakemaan?



Itse ketjut ja rattaat on muuten monelle tutusta härvelistä - PV Suzukista ;D. Varaosien saatavuus ja hinta on varsin harrastajaystävällinen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Luulisi Stormista tai MopoSportista löytyvän, niist ainaki kysyisin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kaitsu61

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 lokakuu 13, 12:27:00
Yks vaihtoehto tohon ketjun mittaan olis puolikas ketjulenkki - onko kellään ideaa mistä sellaisen saisi 420-ketjulle? Google löytää Suomesta Kuopion Pyörän ja Mopon mutta löytyiskö peräti pääkaupunkiseudulta että pääsisi itse hakemaan?

Eikös Helsingin Pyörä ja Mopo ole samaa lafkaa tuon Kuopion liikkeen kanssa?
Ristipellontie 17 Konala www.hpm.fi

Natking

#14
Lainaus käyttäjältä: Kaitsu61 - 28 lokakuu 13, 18:04:39
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 lokakuu 13, 12:27:00
Yks vaihtoehto tohon ketjun mittaan olis puolikas ketjulenkki - onko kellään ideaa mistä sellaisen saisi 420-ketjulle? Google löytää Suomesta Kuopion Pyörän ja Mopon mutta löytyiskö peräti pääkaupunkiseudulta että pääsisi itse hakemaan?

Eikös Helsingin Pyörä ja Mopo ole samaa lafkaa tuon Kuopion liikkeen kanssa?
Ristipellontie 17 Konala www.hpm.fi
Juukyllä, eli koko shown pääkonttori on Nakkilan Pyörä ja Mopo.
Runsaasti omaa maahantuontia, mm. Mikuni, EK ketjut....

http://npm.netpaper.fi/?s=&f=
Sivu 46, # A-420-OFF,  hintaa huimaavat 2â,¬
Just trying to be different (like everyone else)