Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Putkimankeli

Aloittaja Hemuli, 30 syyskuu 13, 12:50:43

« edellinen - seuraava »

Terroristo

#30
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 tammikuu 14, 21:48:22
Pelkällä ylärullallahan noi käsikäyttöiset mankelit vetää, miksei toimis. Oma kun nyt tuli rakennettua moottorikäyttöiseksi niin laitoin vedon alarulliin.

Tänään tuli taas rullailtua ja sama ilmiö toistuu - kaaren keskelle jää tasaisempi kohta. Vois kokeilla tehdä isommat rullat, aloittais vaikka ylärullasta koska se on kaikkein helpoin. Sitä kun kasvattais niin paljon kuin kelkassa on varaa. Samalla vois vaihtaa materiaalin PEEK:iin, noi teräsrullat tuppaa tekemään vähän raitaa putkeen.
Koitappas Hemuli vielä sillä tavalla,et otat plussaa aihiomittaan vaikkapa 200mm ja ajat putken läpi asti rullista. Sit ajat toisen kerran samalla säädöllä putken toisin päin läpi asti,eli se ekan kierroksen loppupää toisella kierroksella ekana tuuttiin.
Säätöa pikkasen lisää ilman,et putki on teloilla ja sama uusiksi,riittävän monta kertaa...
Putkien päihin jää varmasti jonkuverran "suoraa"minkä voi taivutuksen jälk.leikata veks koska sehän oli aihiomitassa huomioituna. ;)
Siihen suoraan aihioon voi tietty ennen taivitusta merkata kohdat mistä taivutettu putki katkaistaan,niin ei tarvii sen kummemmin mittailla ja mallailla sitä käyrää korkkiruuvia.  :D
Tällätavalla tehden ihmettelen kyllä kovasti jos se "ärrä"siinä kaarella vaihtelee.

Hemuli

Täytyy kokeilla. Aika paljon on vaan tilanteita joissa tarvitaan putkea joka on vain osittain kaarella. Sellaisen teko ei tuolla tavalla onnistu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Terroristo

Juu mä kyl ymmärrän,et mukavampi aina on tehä yhdestä putkesta,kun hitsailla ja hioa periaatteella palikoista,mut ei se vaan aina onnistu ainakaan ahnehtimalla...
Mut tos oli jo pikkasen liikaakin vasäämistä,aine on 6 mm rst putki jossa kulki aika monta johtoa,eli ei sillä tiglläkään saanut kauheita nöölejä putken sisälle pudottaa... ::)   http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/muut/kokkitaiston-uudet-aseet

Hemuli

Taitaa olla niin että allekirjoittaneen odotukset tuon masiinan suhteen oli vaan vääristyneet, ei itse laitteessa ole mitään vikaa. Putkimankelilla ei siis pysty tekemään sellaista pätkää että olisi ensin loiva kaari joka jatkuisi suorana putkena. Kun tekee tuon Riston vinkin mukaan niin putki taittuu nätille kaarelle jonka päihin jää sitten snadit pätkät hukkaa jonka pituus riippunee rullien keskinäisestä etäisyydestä.

Runkohommissa jokainen ylimääräinen sauma vaan jää harmittamaan, mieluummin välttäis noita potentiaalisia murtumakohtia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Tämä voi olla aivan tyhmä idea, mutta on pakko sanoa. Piti kyllä jo aiemmin, mutta unohtui kaikessa kiireessä:

Arvelin näet, että entäs jos tuo ylärissa ei olisi suorassa mekaanisessa yhteydessä tuohon kierretankoon vaan esimerkiksi hiton jäykän jousen välityksellä. Että se jousi "annostelisi" sitä voimaa pehmeämmin. En nyt osaa sanoa miksi, mutta tuntuu, että silleesti tuo ongelmasi vähenisi. Tuntuu vaan siltä. Voi olla kyllä aivan katastrofaalinenkin idea.

Spöke

Mikähän ero noissa mun ja Hemulin mankeleissa on? Mun mankelilla (ei suunniteltua, sattumaa...) onnistuu kyllä mainiosti eaks suora ja sitten loiva kaari. Tai kaaret eri suuntiin peräkkäin, niin kuin tossa Deputyn takarungossa ja kehtoputkissa. Mä kiristän aina toisessa päässä ja ajan samoilla asetuksilla edestakaisin. Maltillinen, noin puolen millin kiristys kerralla. Tuo putken kiertyminen loppui kokonaan, kun muutin kiristysrullan sivusuunnassa "uivaksi". Ilmeisesti kiristys hoitaa keskittämisen.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Prann71

Morjesta.

Mietiskellyt tuota putkimankelin käyttö,  koska moinen täytyisi tehdä itsellekkin.

Mitäs jos siihen laittais esim. Ulostulopäähän vielä yhden säädettävän lisä rullan.
Ajatus moiseen lähti siitä kun olen parikymmentä vuotta metalleja valssanut levy ja lankavalssilla, niin jos niissä ei ota ulostulo päästä kiinni ja ohjaa sitä kädellä suoraan, niin lopputulos on aaltoileva.
Jos esim. lankaa valssaa ja sitä nostaa telojen jälkeen hieman ylöspäin samalla, niin siitä tulee pitkä kaari.

Näissä valsseissa ei ole muutakuin kaksi telaa päällekkäin ja ylempää säädetään korkeussuunnassa.

Spöke

Mä päätin lisätä Pannun tavarankuljetuskapasiteettiä ja vääntelin takakaatumaraudan. Matsku on saumatonta aisi 316, 25 x 2. Tuo on kokonaisuudessaan väännetty putkimankelilla. Ja versio 2.1. Ekat versiot yritin tehdä saumallisesta 25 x 1,5:sta, mutta nuo jyrkimmät mutkat lytistyivät ja rullat sutivat tyhjää. Saumaton menee kuin vettä vaan. Materiaalilla on valtava merkitys.
Miten sitä ennen pärjäs ilman putkimankelia, kysyn vaan...



-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Spöke

Tuossa kattelin ajatuksella tuon Hemulin videon läpi ja pohdin seuraavaa: Olisiko siihen suoraan pätkään kaaren keskellä olennaisin syy telojen halkaisija suhteessa niiden väliseen etäisyyteen? Kiristettäessä putki taipuu tukipisteiden välillä jotenkin kontrolloimattomasti aiheuttaen tuon muodonmuutoksen. Ainaskin kuvien perusteella mun mankelissa on isommat telat lähempänä toisiaan, eikä ilmiötä tapahdu, putki taipuu lähinnä lestin pintaa vasten. Onko tässä päätelmässä mitn järkeä?
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Tota samaa ajatusta oon pyörittäny päässäni. Mutta noi mun laitteen mitat on kuitenkin niin lähellä kaupallisia valmisteita että ei se voi olla ihan täysin siitä kiinni. Voishan sitä leikkauttaa ihan vaan kokeilumielessä toiset sivulevyt joihin akseliväliä pienennettäisiin. Ei se niin iso homma ole jos sillä saadaan laite toimimaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Pitkää kaarta tää ny työntää nätisti eikä tarvi ees kovin hissuksiin taivuttaa. Ton tekemiseen ei tainnu mennä kuin neljä edestakaisin rullausta. Vielä kuitenkin kiinnostaisi saada suoraan putkeen keskelle mutka ilman ylimääräisiä kikkailuja mutta se taitaa vaatia alarullien siirtämisen lähemmäksi toisiaan. Joten toistaiseksi mennään tällä, kyllä se asiansa ajaa.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jauhoparta

Ai että olis ollu tollaselle mankelille mun bulun kans käyttöä. Kun tollasella perus putkenlitistimellä ei saa millään loivaa kaarta. Puhumattakaan kahdesta samanlaisesta...

Preacher Läppä

Hyvät roplaajat,
Meinasin tuossa rakennella putkimankelin, ja teräksiset väkipyörän rullat olisivat jo postissa matkalla. Semmoinen vaan rupesi askarruttamaan, että paljonkohan kuormaa tuommoisen vehkeen laakerien pitäisi kestää. Kuulalaakerithan niissä rullissa on vakiona, mutta kestänevätkö taivutinkäytössä â€" pitäisikö vaihtaa  jo kasausvaiheessa neula- tai liukulaakerit?

Onko mitään hajua, monenko kilon puristuksia nuo tuuman-puolentoista runkoputket tarvitsevat nöyrtyäkseen?

Nimim. “Viisaampi antaa periksi”
'76 rautis, '05 Bonneville

Spöke

Puristuksen suuruus riippuu pyörien etäisyyksistä toisiinsa nähden, mutta sanoisin, että melkein mikä tahansa kuulalaakeri kestää. Mun mankelissa on tosin pronssihelat.
Tuolla keskustelua aiheesta:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=8237.0

-Spöke-

Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Yhdistin uuden kysymyksen vanhaan aiheeseen.

Ei mankelikäytössä ole kovinkaan suuret voimat kyseessä, rungoissa yleisesti käytetty saumaton hydrauliputki on niin meltoa että se menee hyvin pienellä paineella mutkalle - ja mankelin kanssa ei ihan mahdottomia edes kannata yrittää, kaaresta tulee paljon siistimpi usealla pienellä paineella toteutetulla vedolla. Itselläni on muistaakseni 17 mm keskireiällä varustettuja laakereita 40 ja 47 mm ulkohalkaisijalla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957