Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

E.A Wahlström , suomalainen jousivasara

Aloittaja tsepatti, 25 elokuu 13, 23:14:16

« edellinen - seuraava »

tsepatti


;D ;D ;D. Mun kohdalla  tauti taitaa olla jo krooninen,ilman parannuskeinoa... ;)

Erppa

Jeps aika iso kulttuuriteko sanoisin, tässä nimittäin alkaa olla hurmoos kohillaan kun osataan kasata ja käyttää rakkinetta. Kaikkihan näitä talteen pistää jos vaan on kone millä kuljettaa ja lato missä säilyttää, mutta tässäkin suhteessa ajomies on eri mies. Viritys ja käyttö vaatiikin jo vähän enempi yritystä.

On rapsakka laitos kokonsa ja ääniensä puolesta. Onnee ja menestystä, älä jätä sormia väliin!

-E

mielikuva

Lupaamiani kuvia mä en pääse ottamaan ennen viikonloppua, joten tässä netistä samanlainen kuin veljellä.

http://www.smp.se/multimedia/dynamic/00260/UN_Smed_10_080402_j_260459b.jpg

Googlaamalla löytyy kaikenlaista hieman alaan liittyvää kun laittaa hakusanaksi fjäderhammare.

koneiden pitää olla painavia ..Mun viimeisin heräteostos kuviosaha/viilakone painaa 500kg.

tsepatti



Kiitti Erppa!
Täytyy aika nöyränä alotella harjottelee..jos ei laita aikaa touhuun, ei voi onnistua..oppirahathan ne on joka touhussa maksettava..mut katotaan saanko joskus jotain aikaan

Joo, nuo seppien koneet on kans massiivisia, ei ne muuten sitä kestäis..ja lyöntikohta on tossa vyötäröllä.Yks romiksen pitäjä ukko kerto  nähneensä kun joku oli takonu rautakangen ilmavasaralla, paukutti ja katteli ympärilleen ja käänteli aihiota..hän totes et sul toi käy aika näppärästi, ni äijä totes vaan et kun on parikytvuotta paukuttanu ni rupee sujumaan..ei se rautakankikaan ihan helppo ole.ainakaan mun mielest..joo kyl suojalasit saa kans laittaa päähän...

Mielikuva, Haa, mä veikkaan, et tiedänkin ton sun ostaman koneen, kuolasin sitä nettikoneessa, en o nähny tollasta viilauskonetta, paitsi miniversion netissä, sellanen kyl kiinnostais..Olikos kone Pohjois-suomessa?

Kyl tääl kaikennäkösiä koneita näkee myynnis...ja niinku Erppa sano, monel on varmaan jemmassa kaikennäköstä..täytyy vaan kattella ympärillens..

mielikuva

Tsepatti: Olet voinut nähdä koneen nettikoneessa lähiaikoina, mutta varsinaissuomessa. Kuvittelin että tällä vois tehdä sisäpuolisia kiilauria. No, varmaan sillä kiilauria voikin tehdä mutta ei kovin tarkkoja sellaisia. Mihin tää kone on hyvä niin tähän on sahanteriä vähän niinkuin vannesahassa mutta oikein ohuita noin 2-3mm. Tällä pystyy lähtemään leikkaamaan pienestä reiästä ja saa sahattua esim. 13mm reiän. Muilla koneilla ei oikein pysty samaan.

tsepatti


Okei, ;D Ja mä muistin et se mitä kuolasin niin siinä oli myös pystymallin vannesaha kylkiäisenä.Kätevältä työkalulta kuulostaa ...

mielikuva

Aika sattumaa nää jutut. Toi viilakone on merkiltään Thiel ja tallista löytyy ennestään pystymallin metallivannesaha, saman merkkinen. Vannesahassa on kilpi joka kertoo ekan omistajan ja vuosiluvun. Valtion lentokonetehdas 1940.

tsepatti


No on todellakin, nyt kun sanoit ton vannesahan merkin, ni olen ton ilmotuksen nähny, toi valtion lentokone tehdas jäi mieleen.. :D

No mä nyt kyttään aina tota nettikonetta..

tsepatti

#38

No nyt tuli vähän kokeiltua laitetta..

Kävin ostaa tuon valon, jonka tarkoitus on siis peilata noita pinnan virheitä, ja auttaa tuossa lyöntien päällekkäin jäljittämisessa..aika paljon vaikuttaa kun näkee nuo vasteet koko ajan..

Eli öljyä vasteiden väliin, kone pyörimään, ja katsotaan missä ei ole öljyä. Shimmataan niin, että osumakohta on keskellä vasteita..

Sitten tuli tehtyä tuo adapteri, noille mun tekemille pyöreille alavasteille. Ne on kyl väliaikaset, mut saapahan jo harjoiteltua vasaran käyttöä..ja nuo kiilat täytyy olla just oikeat, muuten ei saa palikoita pois, tai sit ne ei pysy linjassa.

Eli otin palan 0.8 peltiä, kun sitä oli jääny palanen..Sitten alotin vasaroimaan, muutama ylitys koko peltiin, ja sen jälkeen ainoastaan keskelle, että saa siihen kaarevuutta.Vaste on aika loiva, eli tarkotus oli tehdä tällänen loiva säteinen pelti kumpaankin suuntaan..
Ruiskutin peltiin saippuaa, niin näkee mihin lyö ja liikkuu kevyesti..Tä muoto tulee kyllä niin äkkiä, et se on aika huimaa... ;D

Mut kyl toi seuraaminen on viel aika vaikeaa, se iskukohta on kuitenkin niin pieni halkaisijaltaan, mut kyl sen näkee tuossa saippuan pinnassa..
Pyyhkisin scotchbritellä , ni viivät hävis ja on aika nätti pinta, vaik ite sanonkin..viimenen kuva on suoraan vasarasta,sen jälkeen kun pyyhkisin sen tolla scotchbritellä.
Ei uskois et tällänen mörkökone saa aikaan tollasta..Nyt tekis mieli kokeilla tollasta 1m x1m peltiä...mut sit leikki muuttuukin totaalisesti, kun täkään niin helppoa ollu

Toi kuormalava on vähän liian korkea alusta mulle, joutuu olee kyyrys, et näkee mitä tapahtuu, mut ilman sitä on pelti liian korkealla, vaikea liikuttaa..
Joudun tekee shimmejä 1-4 mm, kun lyhentää iskua, täytyy laittaa vasteiden alle shimmilevy, tai muuten joutuu laittaa niitä alasimen alle, mitä ei mielellääm tee. Laita liian paksu shimmi, ni jousi ei pääse liikkuu tarpeeksi, ja koneessa ei ole täyttä voimaa..laita liian vähän, ni tuo ylävaste ei osu ollenkaan, kun remmi ei veny tarpeeksi..eli tuo rako vasteiden välissä on kaikist tärkein...no kokemus opettaa sit sitäkin puolta

Jensen

Mahtava meininki.. Ei tarttis muuta kun softin kittiä ja ei saumoja.. Mie tehen niin vähän peltitöitä että saumat migillä ja paksusti tinaa saumaan niin kestää.

tsepatti

Kiitti Jensen,

Joo, tottahan, se on ettei kaikkia koneita ja välineitä tartte, tehdääkseen peltitöitä, mut sit ku niit on niitä, ni onhan se mukavampaa, kun tavallaan vaihtaa työstökonetta.Olen kyl kattellu noita koneita, mitä on tullu hankittua aika pitkään ja on ollu vähän ehkä tuuriakin, kun on sattunu saamaan sopivalla hinnalla.Mut sit ku halvalla ostat  ni sit niitä saa tietyst kans korjailla/parannella..

Mä olen hitsaillu kaasulla (tulee ni pehmeä sauma), vähäsen peltejä, mut se on vaan noihin pintapelteihin..ja aika vähän on itekki tullu tehtyä, kun on menny täs tallin/koneiden rakentamisessa aikaa..mut jos se nyt alkais sit antaa vähän takaskin. Ni jos sitä sais täs talvel jotain aikaseks.Vaik omaan mopoon, jos ei muuta keksi/ilmaannu  ;D

Kyllä musta kittikin on ok, kun sitä ei laiteta liikaa, vai mitä..mut mä olen kans tinauksen kannalla..sul on hyvä kun osaat maalata..mä en tiedä siitä mitään  ;D

Jensen

Jos tinaa sauman niin voi reilusti vetää pakuakin kun sauma on ikäänkuin stabiili ja ei turpoa kittejä tai haljota niintä. Saumat tahtoo routia.. Toisinaan olen tehnyt halpojakin korjauksia ja on ollut syytä ihmetellä??Jos jollekkin autojobbarille tehnyt maalauksen 10 vuotta sitten ja paljon kittiä ja ei mitään kun kattonut mutta taas kun tehnyt tarkkaa työtä niin halkonut helvettiin.

                Olen nähnyt paksuja tinasaumoja joihin pitää vetää vähintään 3 milliä kittiä.. Huippu miehetkin tarvii vielä maalaria jotka vetää sofin päälle tai ruiskukittiä.. Boyd Cottingtonin paja teki yhden rodin missä oli vain bare metall ja vaikka parhaat miehet teki niin vaikea.. Taisi Boyd Coddington tehdä alumiinistä tuon korin josta manitsin..Ei ne kiillottaneet sitä vaan harjasivat.

Jensen

Kyllä on varmaan kovasti opettelua oppia käyttämään tuo masiina. Jos panis koneen tienaamaan niin roddarit maksais hyvin chopattuaan auton suorasta taivutellusta kattopellistä.. Tahtovat olla tina ja kittikasoja poikineen.

            1930 luvun auton valmistamista..Tuolla masiinalla vois vaikka tehdä koreja 30 luvun rodiin..

tsepatti


Juu, ei täs ihan helpolla pääse, kun tos on tota voimaa kuitenkin ni paljon, suurin virhe on laittaa liian suuri isku, ni se venyttää heti liikaa muotoa..Ja toi lyöntien seuraaminen, et sais ne aina päällekkäin on kyl haastavaa, ja sit jos liikuttaa peltiä jossain kohtaa hitaammin tai nopeammin, ni taas vaikuttaa vähäsen muotoon..

Rodaajat näit paljon jenkeissä just käyttää. Yks iso etu on se, et kun on voimaa, ni jos teet vaik katon, ni ylikokonen pelti, ja kaks peltiä päällekkäin, ja hepit reunoihin, ja venytät ne sit kerralla, koneen voima kyl riittää..ni heftit auki, sul on kaks täysin identtistä peltiä..olen nähny kuvasarjan, et  se kyllä onnistuu ..ja täs ei tartte kaveria apuun, niinku Ewheelillä tehdessä..

Ja hitsisaumathan täl venyttää äkkiä takasin isoistakin pelleistä..

No katotaan millanen romukasa alkaa syntyä pajan nurkkaan..
Jos mä saan jollekin harrastajalle,tehtyä jonku osan , oman päivätyön ohella...niin olen tyytyväinen..kun harrastus tä kuitenkin vaan on..

tsepatti

#44
Koitan parhaillaan tehä takalokaria kaverin pyörään...täs lyhyt pätkä sen vasaroimisesta...viel on kesken...jos lopputulos tulee olemaan siedettävä , ni voin laittaa kuvia...
Opin miks nä isot lokasuojat kandee aina tehä 2 palasta ja hitsisauma keskelle...tä on nyt yhestä isosta palasta tehty, ja metodina työläämpi...

lokari on 1,25 mm peltiä..

Nyt on käytössä nuo normi teräksesta tehdyt vasteet.Jälki paranee ehkä hieman kun saan nuo työkaluteräksestä tehdyt vasteet valmiiksi.Mut kyllä se nytkin, peilaa aika hyvin :)

Seuraavaks täytyy venyttää lisää sädettä keskelle, viimeistellä nuo reunat..ja sit miettiä miten tekee tuon reunan.

lokarin teko 2

...osasin vast nyt linkittää sen suoraan tähän...en tiä mitä kämmäilin..