Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

TC88 kaasarin säätö

Aloittaja Tapsa61, 19 kesäkuu 13, 10:11:46

« edellinen - seuraava »

Tapsa61

Muutoskatsastuksessa mittasivat liian korkeat häkäarvot (ylittyivät puolella hyväksymisrajasta).

Dynaan asennettu suutinsarja (alkuperäinen kaasari) ja vapaa hengittävä suodatin.

Voiko näitä säätöjä suorittaa itse esim. onko saatavana edullisia lamda-mittareita.

Saisiko kohdalleen neulan korkeutta säätämällä?

Muita vinkkejä?


Kokkonen

#1
Nyt ensinnä kiinnostaa missä mittasivat ja millä laitteilla? Ja miksi?
Minkä vuotinen peli on kyseessä?
-03 taisi tulla viimeinen TC kaasuttimella.

Saksassa nimittäin mitattiin katsastuksessa myös ko. arvoja, mutta eihän niissä ollut mitään järkeä, kun mittalaiteet olivat autoihin suunnitellut, eikä ne siten toimineet mitenkään luotettavasti moottoripyörille. Etenkään useampipakoputkisille.

CV:n säätöohjeet: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=445.0

Kyllähän lambda anturit auttavat säätöä suuresti.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tapsa61

Kaikilla katsatus asemilla mitataan muutoskatsastuksen yhteydessä nykyään pakoputkiston päästöt (määräys tullut kuulemma n. vuosi sitten), kun pakoputkisto ei ole e-hyväksytty eikä alkuperäinen.

Dyna vm. 2000 ja tuotu käytettynä USA:sta.

Hemuli

On se määräys ollut voimassa aina - tai siis niin että 1.1.2010 on noiden vanhempien (käytännössä alle 2003) muutoskatsastuksessa päästöt VOIDAAN mitata konttorilla. Ennenhän vaadittiin täysi direktiivin mukainen päästömittaus. Käytännössä harva konttori viitsii prätkiä muutoskatsastuksen yhteydessä mittailla.

Millä kierroksilla mittaus tehtiin? Pykälien mukaan jos mennään niin kierroksethan on niin alhaiset että ei taida juuri muut kuin tyhjäkäynnin seosruuvi ja välialueen suutin vaikuttaa kaasarin päässä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tapsa61

Kierrokset mittauksessa 1/3 maksimista (n. 1800 rpm).

Putki 2-1.

Mittaus tulokset:

- lambda -> 1.018 -> ok

- CO -> 6.92 -> ei ok

- HC -> 167 -> ei ok

Mittaus tehtiin samalla laitteistolla, jolla mitataan myös autojen päästöt.

Hemuli

Millä kierrosluku todennettiin? Toivottavasti käytössä oli luotettava mittari, korvakuulolta tulee aina tonnin verran liikaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tapsa61

Samoilla romppeilla mittasivat kun autotkin.

Käytin Dynaa pajalla ja mittasivat lamdamittarillaan arvon 0.9.

Mekaanikko sanoi, että ei uskalla laihemalle säädellä.

ranze

Kokemuksia kilpa-autoilun parista.. sielläkin tahtoo olla päästöongelmia. Nämä on poppakonsteja joilla pääset testin yli, mutta muista palauttaa oikeisiin säätöihin -muuten käräytät koko masiinan. EI ole kokeiltu pyörään, joten olet omillasi. Joskin luulen että samat fysiikan lait toimivat tässäkin.

a. Tyhjäkäynti suuremmalle. Nopeampi tyhjäkäynti polttaa tavaran puhtaammin.
b. Huohotinletkut pois ilmanputsarista. Tämä on tietty kiellettyä, joten tee muutos niin ettei sitä huomaa yhdellä vilkaisulla.
c. Jos tarpeen, sytkät reilusti myöhälle. Silloin tavara palaa vielä pakosarjassa. Välittömästi katsastuksen jälkeen sytkät kohdalleen. ÄLÄ AJA, KUN SYTYTYS ON MYÖHÄLLÄ ettet polta pakoventtiilejä.
d. Viina palaa puhtaammin kuin bensa. Pistä reilusti tenua lähes tyhjään tankkiin ja tankkaa välittömästi testin jälkeen mahdollisimman tenutonta bensaa.
e. Ilmanputsarin sisukset pois jos et saa muuten seosta laihalle, varo kuitenkin polttamasta konettasi.

Edit: taitaa olla aika hankala muuttaa sytytyshetkeä näissä, joten em. kohta vähän hankalahko.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ma^ko

Kolmannes RE85:tta jailmanputsari pois oli kaverin lääke ko vaivaan ja lääkitsi vaivan katasatusmiestä tyydyttävästi. Kyseessä oli tosin tyttöpyörä, eli kaverin tyttären sporty.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.