Finnbikers

  • 21 Helmikuu 2020, 01:16:06
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: CV: säätö  (Luettu 43856 kertaa)

KoPo

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
CV: säätö
« : 30 Huhtikuu 2009, 18:38:49 »


Teillä kun on tietoo raitiovaunun kaasarin säädöistä niin onnistuisko saada muutama tippi.
Eli -97 1200 raitiovaunu nokat N2 vakio kannet ( siistitty ) SS kopio ilmanputsari putket omat viritykset Dyna i sytkä suuttimet 190/45 kolme alu prikkaa neulan alla, seosruuvi oli 21/2 kierrosta auki.
Putket rakentelin viime talvena ja viime kaudella toimi ok ongelma on että röpöttä yläkierroksilla, purin kaasarin ja putsasin paskasta ja nyt kaipaisin kaasariin" perus " säätöö
ja kommentteja suuttimien koosta.
Upintallin sporakuskit kiittää etukäteen

Kirjattu
Päätin säästää ja tein itse...No vitukshan se meni

nicnac

  • Vieras
Vs: CV: säätö
« Vastaus #1 : 30 Huhtikuu 2009, 20:41:50 »

Onko vähän iso pääsuutin? Koita ilman sitä ilmanputsaria että toimiiko paremmin...jos toimii niin rikkaalla??

Useampikin ratikkakuski sielä tallilla :o
Kirjattu

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2242
  • Dinosaurus
Vs: CV: säätö
« Vastaus #2 : 30 Huhtikuu 2009, 20:57:42 »

Kyllä minustakin oireet viittaavat siihen, että pääsuutin on liian iso.

Mut säätöihin:

Koitetaas saada jotain aikaiseksi. Mut ei mitään lyhkästä ohjetta. :) Tässä on saksalaisten säätöohjeesta ottu oleellisimmat, laittettu joukkoon vähän omiakin. Olen näin itsekkin testannut ja toimiihan se.
Jos asennus on uusi, niin perussäätö ilmaruuville on 1 ½ kierrosta auki.
Kun kone on käyntilämmössään eli ajettu noin 20 km, tyhjäkäynti säädetään noin 900 – 1000 r/min. Sitten ilmaruuvia varovasti sisäänpäin (myötäpäivään)  kunnes kone alkaa hyytyä, sitten aukipäin varovasti, kunnes kone alkaa taas hyytymään. Nyt ruuvi noiden raja-arvojen puoliväliin. Eli huomioi ruuvin kierrokset. (Edit: Jos ei hyydy auki kierrettäessä, niin säädetään siihen kohtaan missä käynti on jouhevinta). Säädä tyhjäkäynti uudestaan 900-1000 r/min. Anna pari kertaa kaasua ja totea, että tyhjäkäynti palaa säädetylle alueelle. Jos ei niin ilmaruuvia kerrallaan 1/8 -1/4 kierrosta aukipäin, kunnes tilanne on saavutettu.
Sitten ajoa kokeillen kaikilla vaihteilla kiihdyttelyä, alle 1500 r/min, ei saisi ampua kaasariin. Jos näin tapahtuu, välialueen suutinta suuremmaksi. Jos tämän vaihto-operaation jälkeen  lykkää mustaa savua putkista, ilmaruuvia vartti kiinnipäin.
Ja tietty, jos heti tulee mustaa savua putkista, pienempi välialueen suutin ja uusi säätö.
Neulan alle tulevilla prikoilla, tai säädettävällä neulalla,  saadaan suuttimien, välialueelta pääsuuttimelle, vaihtoa juohevammaksi. Enemmän prikkoja, rikkaampi seos. Vaihtoalue on jossain 2500 -3000 r/min alueella. Siinä pitäisi olla hyvä kiihtyvyys ja tasainen kulku tasakaasulla mahdollista. Jos nykivää, heikko kiihtyvyys, neulaa ylöspäin.
Pääsuuttimen säätö tapahtuu  4- tai 5-vaihteella, jotain 3500 – 4000 - 4500  r/min ja tästä kaasu pohjaan, jonka jälkeen sitä löysätään 1/8 kierrosta takaisin jolloin pyörä ei saisi juurikaan menettää nopeuttaan. Jos vauhti edelleen kiihtyy, pääsuutin on liian pieni, jos kone vastaa laiskasti kaasuun tai hyytyy tuolla 130 km/h korvilla, pääsuutin on liian suuri.
Tulppien värin lukeminen on myös tärkeää pääsuuttimen kokoa määriteltäessä. Uusilla tulpilla, lyhyt täysi spurtti  vaikka 4. vaihteella, normaali käytilämpö. Kone sammuksiin mahdollisimman pian, ei pidä päästää tyhjäkäynnille asti. Tulpan posliiniosan tulee olla kevysti ruskea, valkoinen = laihalla, musta = rikkaalla.
Ryypynkäytöstä, kun masiina on säädetty, ryyppyä ei pitäisi tarvita käyttää jos kone on seissyt vähemmän kuin kaksi tuntia 20 asteen ulkolämmössä. Muutenkin rikastin pitäisi saada  pois päältä noin puolen minuutin ajon jälkeen.

Edit 28.03.2010 kuva lisätty, nightrider.com

Numero 9 on ilmaruuvi.

« Viimeksi muokattu: 30 Heinäkuu 2010, 09:13:43 kirjoittanut Kokkonen »
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tuukka

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 328
Vs: CV: säätö
« Vastaus #3 : 01 Toukokuu 2009, 09:44:50 »

Nyt kun on ketju aloitettu kysympä samalla. Onko normaalia, että sieltä neulan välistä tulee bensaa tyhjäkäynnillä? Jos ei niin mistähän voisi johtua?

 Yritin löytää bensan pinnan säätö ohjetta netistä, mutta ei löytynyt. Jollekin toiselle mallille jossa on musta kantikas koho löyty. Tässä kyseisessä cv:ssä on valkoinen ja pyöreä.
Kirjattu
C.O.G.

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2242
  • Dinosaurus
Vs: CV: säätö
« Vastaus #4 : 01 Toukokuu 2009, 10:05:34 »

Nyt kun on ketju aloitettu kysympä samalla. Onko normaalia, että sieltä neulan välistä tulee bensaa tyhjäkäynnillä? Jos ei niin mistähän voisi johtua?

 Yritin löytää bensan pinnan säätö ohjetta netistä, mutta ei löytynyt. Jollekin toiselle mallille jossa on musta kantikas koho löyty. Tässä kyseisessä cv:ssä on valkoinen ja pyöreä.

Mun mielestä ei pitäsisi tulla. Syynä voisi olla että neula on vääntynyt, se on liian korkealla, sen kartio ei ole ok taikka sen neulasuuttimen reikä ei ole syystä tai toisesta pyöreä. En ole tosin katsellut, tuleeko näistä omista viritelmistä tuolta bensaa, mutta teoriatasolla ei. Se tekisi säädönkin aika hankalaksi.

Pinnan säätömitta tuolle koholle on 0,725 - 0,730 tuumaa (18,42 -18,54 mm) mitattuna siitä kaasuttimen rungon tiivistetasosta kohon yläkohtaan. (Tiedot tehtaan H-D Sportster 1986 -89 manuaalista)
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tuukka

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 328
Vs: CV: säätö
« Vastaus #5 : 01 Toukokuu 2009, 10:10:19 »

Olen itsekkin samaa mieltä, että ei pitäisi tulla. Pitäisikö sen neulan sulkea se suutin, kun on alhaalla?

Pitää varmaan tarkistaa neulan korkeus ja se bensapinta nyt ekana.
Kirjattu
C.O.G.

Tuukka

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 328
Vs: CV: säätö
« Vastaus #6 : 02 Toukokuu 2009, 09:13:14 »

Ilmeisesti syynä roiskumiseen oli liian korkealla ollut bensan pinta. Nyt toimii!
Kirjattu
C.O.G.

Puuseppä

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: CV: säätö
« Vastaus #7 : 19 Toukokuu 2009, 19:16:47 »

Hyödynnän minäkin tätä ketjua;

eli oma laite on perus 883. Normaalit jutut on entinen omistaja tehnyt, eli K&N ja paremmin pörisevät pöntöt. Ajossa toimii hyvin, kiihdytyksessä ja tasakaasulla. Ongelmana on tyhjäkäynti, jota käy kyllä sitäkin hyvin, mutta aina välillä käynnistyksen yhteydessä tai kuumanakin tussauttaa kaasariin. Aiheuttaako toimenpiteitä välialue/pääsuuttimeen, vai saako säädettyä tästä plommin alla olevasta "idle mixture adjustment" -ruuvista?

Tyhjäkäynti on kone kuumana muutenkin turhan korkealla, säädetäänkö sitä edellä mainitsemastani ruuvista, vai mistä?

Kyllä multa pappa-tunturin kaasarin säädöt luonnistaa, mutta tämä sportti on sen verran uusi ja outo tapaus että parempi kun kysyn viisaammilta..
Kirjattu

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2242
  • Dinosaurus
Vs: CV: säätö
« Vastaus #8 : 19 Toukokuu 2009, 20:25:35 »

Kyllä putkien kuin ilmansuodattimen muutosten jälkeen tyhjäkäynnin seosruuvi pitää säätää. Siitä minä lähtisin sinun tapauksessasi.
Säädät ihan tuon ohjeen mukaan, ensin tyhjäkäynnin kohdalleen ja sitten ilmaruuvia, jne... siitä se lähtee.
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7327
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: CV: säätö
« Vastaus #9 : 19 Toukokuu 2009, 21:01:57 »

Eli siinä on vielä plommi paikoillaan vaikka putket ja putsari on jo vaihdettu? Onko kaasarille tehty mitään muutenkaan? Tehtaan säädössä oleva kone käy jo muutenkin laihalla puhumattakaan jos siihen on laitettu paremmin hengittäviä osia kiinni.

Toivottavasti siihen on vaihdettu edes välialuesuutin isompaan, 883:ssa nelikakkonen on yleensä sopiva. Pääsuuttimella ei ole niin väliä.

Tyhjäkäynnin ja seoksen säätö Kokkosen ohjeen mukaan.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Puuseppä

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: CV: säätö
« Vastaus #10 : 20 Toukokuu 2009, 17:49:56 »

Plommi on paikoillaan, vaikka pyörän muutokset on kuulemma aikoinaan tehty Hoghaussissa. Luulisi että siellä olisi asiaan paneuduttu paremmin. No, täytyy varmuudeksi katsoa että minkälaiset suuttimet löytyy..
Kirjattu

Puuseppä

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: CV: säätö
« Vastaus #11 : 20 Toukokuu 2009, 19:51:02 »

No niin, välialuesuutin oli 42 ja pääsuutin 190. Eli Hemuli, kirjoitit että 42 on ok. Mutta tuo 190 tuntuu vähän isolta? Toisaalta kuten aikaisemmin kirjoitin ei käynnissä ole mielestäni mitään vikaa, paitsi tuon tyhjäkäynnin suhteen, joten uskaltanen jättää suuttimet rauhaan ja yrittää säädellä tyhjäkäyntiä Kokkosen ohjeen mukaan.

Saas nährä kuinka käy..  :-\
« Viimeksi muokattu: 20 Toukokuu 2009, 21:59:13 kirjoittanut Puuseppä »
Kirjattu

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7327
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: CV: säätö
« Vastaus #12 : 20 Toukokuu 2009, 19:53:29 »

Suuttimet on ihan ok, pääsuutin tosiaan vähän suuren puoleinen mutta ei sillä normaaliajossa suurtakaan merkitystä ole.

Kaiva se plommi pois ja säädä tyhjäkäyntiseos kohdalleen niin eiköhän se siitä.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

nicnac

  • Vieras
Vs: CV: säätö
« Vastaus #13 : 21 Toukokuu 2009, 02:39:46 »

mutta ei sillä normaaliajossa suurtakaan merkitystä ole.

Eikai 883:n voi muualla olla kuin pääsuuttimen alueella normi ajossa ;D

Eikö tunnu yhtään tuhnulta kun vääntää tupin nurin??Tai no...taitaa tuntua koko ajan tuhnulta :P Vitsi vitsi... :-*
Kirjattu

Puuseppä

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: CV: säätö
« Vastaus #14 : 21 Toukokuu 2009, 13:19:23 »

Vai tuhnulta, tämä lähentelee jo jumalan pilkkaa!

Paha sanoa kun ei ole muista kokemusta, mutta kyllä se minusta ihan riittävän hyvin kulkee.
Kirjattu