Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Bigbore rautapää

Aloittaja Hemuli, 13 heinäkuu 09, 08:34:42

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Nyt kun tuntuu siltä että viisain (helpoin) tapa edetä on käyttää sekä Shovelin pyttyjä että kansia niin seuraava ongelma - ihan niinkuin aikaisemmat olisi muka ratkaistu ;D - tulee keinuvivuissa. Onko rautapäässä ja Shovelissa sama 1.5:1 vippasuhde? Jostain luin että Shovester-konversio edellyttäisi vippojen muokkausta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Make

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 19 heinäkuu 09, 12:56:48Onko rautapäässä ja Shovelissa sama 1.5:1 vippasuhde? Jostain luin että Shovester-konversio edellyttäisi vippojen muokkausta.

Hataria on tiedonjyvät, mutta tuolla http://www.steelthundercc.com/cams.html lukee että "stock 1,43:1 rocker arm ratio". Ei taida manuaalissakaan olla mainintaa asiasta.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kokkonen

Rautapäässä on myös 1,43 vipusuhde
(Andrews ilmoittaa/laskee Shovelille arvot  1,42 suhteella, mutta tuo onkin jo sitten pilkun nussimista.)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

#18
Taitaa toi vippojen muokkaus liittyä enempi siihen missä kulmassa ne ottaa kiinni venttiiliin - puolella nostolla vipan venttiilin puoleinen päähän pitäisi olla tasan 90 asteen kulmassa venttiiliin nähden ja vielä keskellä venttiilin päätä.

Mutta takaisin noihin sylintereihin. Alkaa valkenemaan miksi kannattaa hankkia erikoispytyt sen sijaan että käyttäisi shovelin sylintereitä - koko homma liittyy noihin pakonostajan kohdalla oleviin pinnapultteihin. Rautapäässä nostajapuolen dekkitaso kapenee eteen ja taakse mentäessä siinä missä shovelissa se on suora. Kai se onnistuisi täyttöhitsaamallakin mutta veikkaan että esim. Trock tekee sylinterinsä niin että tuo ulkokulman kiinnitysreikä on rautapään tapaan siirretty kehällä vähän pidemmälle taakse jolloin se siirtyy myös sisään päin.

Tuossa vielä kuvat kun shovelin alatiivisteen läpi on värjätty rautiksen dekkitaso porauksen koon ja pinnapulttien uudelleen sijoittelun mukaan. Kaikki muut pultit ovat hyvin lähellä alkuperäisiä ja edes keskikannas ei mene turhan ohueksi - ainoastaan noi edellä mainitut pinnapultit tuottaa harmeja. Imunostajan kohdalle joutuu tekemään täyttöä ja jyrsimään nostajapesän laitaa ohuemmaksi.





Kävi myös mielessä että mitäs jos siirtäisikin nostajapesiä ulospäin - ainakin nokan puolesta se kävisi päinsä, nostajan rulla ei ole vakionakaan vielä lähellä nokan ulkoreunaa. Taitaisi vaan poikia niin paljon ekstrahommaa että ei kannata.


Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

Tuota kuvaa kun katselin niin jäi hieman amatöörille epäselväksi että miksi se pinnapulttia varten tavaran lisääminen olisi niin vaikea/hankala juttu? Kun (mikäli oikein ymmärsin) tuohon lohkoon joutuisi kuitenkin lisäämään tavaraa jo pelkän porauksen takia, ainakin näyttäisi että seinämä jäisi pirun ohueksi, tulee jotenkin mieleen ekoista knuckleista joskus kuulemani sanonta "käsikranaatti jalkojen välissä", johtui niissä tosin muistaakseni sylinterien haurasta matskusta. Okei, jäisihän siinä pakoventtiilin nostajapesälle aika pieni tila, mutta ei kai siihen pesän ulkopintaan niin älyttömästi tavaraa tarvi jos vaan tönärin putken tiivistepinta pesässä pysyy ehjänä? Eikös tuo lisämatskun tigittäminen nostajapesälle asti vahvistaisikin rakennetta.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hemuli

No jos vaihtoehtona on erikoissylinterit 2000 taalan hintaan per pari niin kyllä sitten täytyy alkaa kasvattamaan lohkoa että saa stanu shovelipytyt sopimaan. S&S:n pytyt valmiiksi sopivina 4.5" iskulle maksaa "ainoastaan" 670 taalaa pari.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Mitenkäs ois sit noiden ongelmallisten pinnapulttien reiän siirto itse sylinterin alapäässä? Ei lie sen mahdottomampi kuin mikään noista muista vaihtoehdoista. Vaan heittämällähän noi shovelin pytyt tohon menee kun pistät ne aavistuksen offsettiin vetopuolen puolelle, nostajien puolelle täyttöä ja nostajapesien kavennusta ja lisäksi vielä teet sylintereihinkin alapäät uusiksi...  ;D
A.K.A. Rambe

Smokie

Jos lähtee valuraudan hitsauslinjalle niin itse soittelisin firmaan nimeltä Jasper ja kyselisin sopivaa puikkoa hommaan. Tämä lafka myy Certanium kamaa ja duunissa on tullut havaittua että laatu on semmoista että nolokin saa priimaa. Tosin ottaen huomioon mitä kaikenlaista lämmitystä ja vasarointia oikeaoppinen valuraudan hitsaus vaatii niin en ihan heti lähtisi sille linjalle. Itseasiassa en edes ymmärrä ongelmaa, tilaa on kyllä niin miksei vaan hitsaa lisää matskua lohkoihin ??? Puritaanit kyllä suosittaa lohkojen hitsaamisen jälkeen linjahoonausta mutta itse olen härskisti skipannut sen ohi ja syyttänyt muita ongelmia jos niitä on ollut. Tosissaan puhuen, kaikenlaisissa hybrideissä niitä muita ongelmia on ollut enemmän kuin jotain mitättömyyksiä mitä voi jäljittää linjaukseen...

Sepixlh

Siis mitä nyt taas..

Hemuli

Mielenkiintoista... Harmi vaan että kuvat todella huonolaatuisia eikä oikeastaan yhtään mistä olisi nähnyt tuota lohkon modausta. Sen verran hommaa tässä selvitelty että ei ainakaan tuosta ysisatasen lohkosta ruveta shovesteria tekemään. Tehdään tuo nyt vakiokokoisena ja hommataan sitten tuoreempi aihio - eihän hyviä ideoita nyt sovi hukkaan heittää ;D ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Näissä kuvissa näkyy hyvin imupuolen nostajien luokse tehdyt täyttöhitsaukset:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180412176174&viewitem=&sspagename=ADME%3AB%3ASS%3AUS%3A1123

Melko hämmentävä viritys kun evosportyn kansille tarkoitetut sylinterit. Yök!
A.K.A. Rambe

Hemuli

Ei taida myyjä vaan tietää mitä sillä on - ei toi pulttijako ole evosportin kansille, näyttäis pahasti Trockin omien bigborekansien jaolle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Juhana H

Hämärää ???
Noi männäthän on Evo bigtwinin strokeriiin,
S&S:n kansilla.
Luullakseni,siis.

Raimo-Raato

No hankkikee joku rahasika toi suomeen niin tarkastellaan sitä sit lähemmin  ;D
A.K.A. Rambe

Hemuli

Eihän se sinänsä ole edes pahan hintainen...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957