Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vain 45 kilometrin tähden- Punainen Likööri

Aloittaja Vette427, 23 lokakuu 12, 21:43:11

« edellinen - seuraava »

Vette427

pientä edistystä taas tapahtunu. alkaa vaan tuntuu et kesä tulee kovaa kyytiä ja ite nysvää tyhjän päite päiväkausia jonku pikku asian kimpussa   ::)

puolan, virtalukon, virtapistokkeen, startti nappulan ja valojen vaihtokatkaisian telineen sain valmiiks huomatakseni vaan, et se on just vaihteen siirtäjän kohalla  >:( no, teen reiän sille, nii näyttää et se on tarkotuksella siinä  :D

vasemman puolen tankin sarana kuitenki onnistu jo toisella kertaa kohtuuvella. eka leikkas kiini hitsatessa liian pienen välyksen takia. yritin tehä tiukan et ei tulisi "räminöitä" , mut tuli liian timmi :)

seuraavaks pitää sähköpiirustuksen kimppuun alkaa ja saada ECU, releet, sulakkeet ja MAPpi ainaki  mahtumaan tankin sisään tulevaan boxiin.
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

jsr85


janne a

On peukut pystyssä tälle rojektille meikäläisellä. Yhdistelmä on tullut muutaman kerran viime kesänä vastaan ja on tosiaan vaikuttava näky.Toivottavasti saat kaiken toimimaan,ite tipuin kärryiltä jo alussa...

Vette427

Lainaus käyttäjältä: jsr85 - 03 maaliskuu 13, 21:47:39
Käden siteestä päätellen nyt on aikaa ;D

valitettavasti... ollu kohta jo 1.5 vuotta. ottivat peukalosta yhen luun pois 11/-11. ku -80 kaajuin piikillä ja tuli vaurio joka nivelrikon aiheuttanu vuosien saatossa ja ei enää voinu olla jatkuvan kivun kans. (vai liekkö harrikka puistanu hajalle  ;D ) heinäkuun loppuun nyt saikku ja uus leikkuu tulossa. vaijeria kuulemma pistävät jolla peukku ilmeisesti keskelle kämmentä :) ja toinen nivel pannaan jumiin. vituttaa jo valamiiksi taas :( yritän saaha syksyyn sen et ei menis koko kesä piluille.
hankaloittaa vaan tätäkin projektia ku kipeytyy välillä et joutuu lepuuttaan välillä.


Lainaus käyttäjältä: janne a - 04 maaliskuu 13, 14:52:05
On peukut pystyssä tälle rojektille meikäläisellä. Yhdistelmä on tullut muutaman kerran viime kesänä vastaan ja on tosiaan vaikuttava näky.Toivottavasti saat kaiken toimimaan,ite tipuin kärryiltä jo alussa...

kiitos kannustuksesta :) tuli sitä monet reissut ajettua teilläpäinki. saapa nähä ajetaanko enskesänä? ja et oo ainoo joka pudonnu, itekki muutaman kerran jo :D eikä vähiten näitten piirustusten kanssa pähkäillessä.... MM:n sivulta tulostin hyvän kuvan jonka muutin vaan Micron numeroille ku Mega erilainen. liki 200 sivua tulostanu ohjeita ja yrittäny opiskella mulle täysin uutta asiaa. eiköpä tuo siitä vielä helepota.

ECU etuseinään, teline lanmbdan ohjaimelle, MAP anturille paikka keskiseinään , takaseinään releet ja vasempaan reunaan sulakkeet. puolenkymmentä eri versioo mallailin ennen ku suunilleen mieluisa löyty. sain kuiteski pienennettyä tilaa niin et litran verran menovettä saa enemmän tankkiin. noin 10litraa näyttäs tulevan tankeille kokoa.

nyt sitten pitäisi saada kytkettyä tuo vaatimaton johtonippu. ed versiossa oli 5 johtoa jakorasiassa. nyt tuosta ECUsta lähtee 25kpl. 9 johtoa poistin turhina käytöstä.
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

jsr85

Lainaus käyttäjältä: Vette427 - 06 maaliskuu 13, 20:13:33
valitettavasti... ollu kohta jo 1.5 vuotta. ottivat peukalosta yhen luun pois 11/-11. ku -80 kaajuin piikillä ja tuli vaurio joka nivelrikon aiheuttanu vuosien saatossa ja ei enää voinu olla jatkuvan kivun kans. (vai liekkö harrikka puistanu hajalle  ;D ) heinäkuun loppuun nyt saikku ja uus leikkuu tulossa. vaijeria kuulemma pistävät jolla peukku ilmeisesti keskelle kämmentä :) ja toinen nivel pannaan jumiin. vituttaa jo valamiiksi taas :( yritän saaha syksyyn sen et ei menis koko kesä piluille.
hankaloittaa vaan tätäkin projektia ku kipeytyy välillä et joutuu lepuuttaan välillä.

Nivel remontit on kyl syvältä, itellä olkapää operoitu muuan kerran eikä siit koskaan ehjää tule, sen kans nyt on jo oppinut elämään. Joulun alla katkes oikean käden etu- ja keskisormen keskinivelen nivelsiteet, joka ilta kipulääkkeen kans nukkumaan...rapatessa roiskuu.

Motomatti

Itsellä alaselkä. Lekurit odottaa että yksi väli luutuis mutta ei tahdo tarttua, nytkähtelee yllätyksellisesti ja laittaa makuulleen kun vie jaloista holtin. Mutta silti koitan näprätä istuviltaan.

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=6345.0;attach=14022

Sulla on hyvästi "maattopintaa" tuossa "jakorasiassa". Ei näytä vielä pahalta vaikka käyttöjännitejohdot vielä sulakerasiasta puuttuvat. Mulla on enemmän hajasijoitettu nuo sähkölaitteet.

Tulkoon mainituksi tässä yhteydessä että tuossa järjestelmässä on neljänlaista sähköä: 12V, 5V, ohjelmointitietokoneelta moottorinohjaukseen ja siltä takaisin tietokoneelle kulkevaa ohjelmointisähköä eli bittivirtaa ja sytkän korkeajännitettä. Korkeajännitettä on vain sytytyspuolalta tulppiin ja se on näköjään tässä proggigsessa eriytetty kunnolla eri paikkaan. Saattaa nimittäin sekoittaa bittivirtaa kohtalokkaasti ja asetukset menee sekaisin.

Itsellä on osittain sama vaihe menossa paitsi että sähköt ovat jo valmiit mutta ahdinasennus muutti virtapiirien sijainteja: http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-johtosarja.html

Vette427

taas olisi muutamia asioita saatu eteenpäin. ja lisää murheita hommattu  ;D muutama päivä asiaa mietittyäni tulin siihen tulokseen et kyllä se flexifuel pitää olla sittenkin  ::)  onpahan ees jotain erikoista , jos sen nyt saa ees toimiin  :D

vasemman puolen tankin hitsailin kasaan ja saippua vedellä testasin pitävyyttä. painetta en osaa arvioida millä testasin mut kai tuo bensan/viinan pitää koska ei vuotoja paineilmalla löydy? pitäisiköhän sitä testata bensalla? ei kehtaisi ku sit haisee kun vien maalarille noi.


oikeanpuolen tankin etuosa kans jo valmis. Upilta tilasin suunilleen samanlaisen mutta piememmän tankinkorkin öljysäiliöön niin sen kasaan kunhan ensviikolla saan käsiini. imu ja paluu on oikeassa ja tasaus- ja huohotinletku tulee tankkien väliin.

siinä se on kilohinta kohillaan tuossa viinaanturissa  :D ei montaa grammaa paina ja 220e Autotunessa makso  :) tuo on pakko pistää johonkin näkösälle  ;) ilmeisesti paluupuolelle regun ja tankin väliin laitan jos ei parempia neuvoja tule?

lambdankin sain lopulta oikeaan paikkaan siirettyä, eka oli ennen turboa ja sieltä tulee väärää tietoa.

uskomattoman vaikea päättää väri ja maalaus muutenkin. jotain tekis mieli maalauttaa jossa noita asioita mitä laitellu tähän keksintöön. pää väriksi punanen ehkä, tosin viimeviikolla oli sininen mielessä  :)

vähä hidastunu projektin edistyminen ku oon käyny kaveria auttelemassa ja ajanu turvetta jyväskylään ettei paikallisia palele  :D yli 200km sivu viedään kuormaa joka palaa 5-6min ku kattila täysilä  ::)
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Smokie

Voi jumaliste!! Minä kun luulin että mun tankki oli liian monimutkainen / liikaa saumaa!!

Vette427

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 23 maaliskuu 13, 16:20:50
Voi jumaliste!! Minä kun luulin että mun tankki oli liian monimutkainen / liikaa saumaa!!

;D tuolla pienemmällä lisäkololla, puolaa varten olevalla, sai 0.5 litraa lisää tilaa. juuri se ratkaiseva lisä et ei joudu käveleen  :) muuten ehkä...  ::)

äänenvaimentajaa nyt pari päivää väsänny. 52mm putkeen muutama reikä ja 2 kartiota jotka tiukasti sisäkkäin toisiinsa, tein tuollaisen sisäpään jotta ei rämiseisi käydessä. (oli ensin tarkoitus että etuosaan pohjaan ruuvikiinitys mutta ku oli hyviä kartioita niin näin tällä kertaa) tiiä sit tuleeko väljäksi kuin pian? moottorista päin ensimmäinen väli tarkoitus jättää tyhjäksi ja takempi täyttää biltemasta ostetulla äänieristysmatolla.

huilu ja päätykappale tuli 7 ruuvilla kiini ulkokuoreen jotta villojen vaihto/lisäys onnistuisi tarvittaessa.

saattaapipa olla että on viimeinen keksintö johon tulee kiiltäviä osia  >:( siis ainakin ite tehtyjä, alkaa nimittäin jo tympiä hiominen ja rosterin "pakkelointi" tigillä  :( 3 sauman pätkää kaipaisi vieläkin täytettä ja hiontaa mutta jäävät osittain tulevan lämpösuojan katveeseen. nyt ei ainakaan kiinosta mokoma hiominen yhtään  :(
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Smokie

RST-hommat on kyllä perseestä. Itse on tullut pyörittyä Kawan ympärillä ja sen pitäis olla makea kuin karamelli. Alkaa risomaan noi nätit pyörät, kohta vedän rautiksen pajaan, se onkin näköjään talven aikana ruostunut aika härskin näköiseksi. Perkeleen poliisit vain vei siitä kilven, pitääköhän se pestä vai mitähän sille pitäis tehdä ennenkuin sen voi katsastaa. Hekottelin muuten kun luin tankin hitsausohjeita, pitää rälläköidä puhtaaksi kaikki, myös lisäainelangat pitää rälläköidä, pyyhkiä asetonilla kaikki pinnat (mm. oma naama) ja lukea vielä raamattukin ennenkuin on mitään edellytyksiä onnistua. Kauheen vaikeeta toi tikittäminen. Se toinen vaihtoehto on että hitsaa vaan ja ei nolostele.

seppo

Ilman yltiöpäisiä putsauksia tuo rosterin hitsaaminen sujuu ihan hyvin, ei räi eikä kupli niinkun musta. Tuossa putken hionnassa on tuommonen pyörivä ohut hiomapaperikone (taitaa olla koneviila se oikea nimi) ihan ehdoton, sillä saa nopeasti hiottua putken sauman tasaiseksi.

Mutkan liittäminen suoraan putkeen on "hieman" työteliästä jos mutkat on vaikka 1.5mm pienemmät halkaisijaltaan kuin suora putki. Seuraavaan omaan rst putkistoon haen kyllä semmoset mutkat ettei ole halkaisijaeroa mutkassa ja suorassa putkessa, säästää ajassa ihan mahottomasti.

Hienostihan tuo projekti etenee! Onko pyörä valmis samaan aikaan kun Nuuskamuikkunen tulee nyt keväällä Muumilaaksoon? Eikö sekin aina saavu sinne piippu suussa sopperilla ratsastaen?

Vette427

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 25 maaliskuu 13, 10:28:00
Hekottelin muuten kun luin tankin hitsausohjeita, pitää rälläköidä puhtaaksi kaikki, myös lisäainelangat pitää rälläköidä, pyyhkiä asetonilla kaikki pinnat (mm. oma naama) ja lukea vielä raamattukin ennenkuin on mitään edellytyksiä onnistua. Kauheen vaikeeta toi tikittäminen. Se toinen vaihtoehto on että hitsaa vaan ja ei nolostele.

mä tein nuo hitsaukset rosterilisäaine langalla ja se toimii hurjan paljon paremmin ku musta tikku. kiehumista tapahtuu murto osa vaan. ammattihitsarin neuvo oli  ;)


Lainaus käyttäjältä: seppo - 25 maaliskuu 13, 11:28:04
Tuossa putken hionnassa on tuommonen pyörivä ohut hiomapaperikone (taitaa olla koneviila se oikea nimi) ihan ehdoton, sillä saa nopeasti hiottua putken sauman tasaiseksi.

Mutkan liittäminen suoraan putkeen on "hieman" työteliästä jos mutkat on vaikka 1.5mm pienemmät halkaisijaltaan kuin suora putki. Seuraavaan omaan rst putkistoon haen kyllä semmoset mutkat ettei ole halkaisijaeroa mutkassa ja suorassa putkessa, säästää ajassa ihan mahottomasti.

Hienostihan tuo projekti etenee! Onko pyörä valmis samaan aikaan kun Nuuskamuikkunen tulee nyt keväällä Muumilaaksoon? Eikö sekin aina saavu sinne piippu suussa sopperilla ratsastaen?

tuollaista konettapa ei ole tullu testattua tähän hommaan. lohkojen kiillotuksessa käytin sitä.
mulla meijeri mutkia ja ne ollu kyllä erittäin mitta tarkkoja, ainoo "haitta" et 1.2mm seinämäet ei palijo voi hinkata ku puhki menevät  :D
itestä ei oikeen tunnu etenevän  :) valmistumisesta ei oikeen uskalla vielä puhua. nokkakin pitäs ehtiä tulla hakemaan  ;) viikko varmaan vielä turpeen ajossa menee mut sit tullaan miehissä ja nostetaan porukalla se kyytiin  :D (ja nostajapesät...   :P)

puolantelineen kiinityksen sain tehtyä tänään. laitoin kumien varaan, ihan varmuuden välttämiseksi, jotta puola ei saisi tärinää niin palijo.

sähkökeskusta aloitin kans vähä järjestelemään. suunilleen samaan suuntaan menevät piuhat kutistesukkaan ja asettelua rasiaan niin hiukan siistimmälle alkoi näyttään.

tiggeripyörään lisäsin ruuveja ku tilasin sen vävyltä kolomella mut alkoi epäilyttää et jos ravistaa irti niin lisäsin toiset 3. hyväksi havaittu konsti saada suoraan kierteet on pistää pylväsporakone vapaalle ja käsin pyörittää kierretappia istukasta. ku mulla tahtoo aina mennä vinoon kierteet vapaalla käjellä   :)
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Vette427

no niin, nyt ois murat ajettu jyskään, viimesellä kuormalla oli vielä rauhalahen laitos tulessa, niin keljoon joutu sen viemään. mutta nyt on taas aikaa keskittyä tärkeämpiin asioihin  ;D

vähäsellä vapaa ajalla viikon aikana tullu kuitenki jotain värkättyä. dumpin telineen ja loput ahtoputkesta valmistui.

imuilman lämpöanturin paikkan valitsin ihan jodotuksen paikkaa silmällä pitäen. joku varmaan osaa sanoa (MM?) jos tuo pitää vielä muuttaa johonki muualle??

TPS:n telineen tein tuohon koristepellin kylykeen ja läpivienti tulevaa vaijerin vetomekanismia varten akselin päähä. jostei pitää nyt keksiä ohutta nopeusmittarin vaijeria et pääsee toteamaan ideani kelvottomaksi  ::) no. aika näyttää toimiiko..

kone alkaa jo näyttää enemmän tislaamolle  :D

männänrenkaat ja tiivisteet jo saatu koneeseen ja öljytankkiin korkki. seuraavaksi pitää peltiosat maalauskuntoon saaha.
vielä siinä "pari" pientä asiaa ennen ku savut lähtee, toivottavasti ei ECUsta...  :)
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Motomatti

Imuilman lämpöanturin sijainnin määrittää se kohta josta saadaan ECUlle tieto oikean seoksen muodostumiselle lämpötilan suhteen. Ilma lienee kuumimmillaan heti ahtimen roottorin jälkeen. Siitä alkaa jäähtyminen joka riippuu suuresti kaasuläpän asennosta. Siinä suhteessa tuo anturin paikka ei ole optimaalisin. Oletko jo valinnut anturityypin? Sen pitää periaatteessa olla pienimassainen ja siten nopeasti reagoiva.

Toisaalta, voisi jättää ilman lämpötilan vähemmälle huomiolle ohjelmallisesti ja keskittyä vain paineen mukaan säätämiseen. Tiivistettyähän se on kuumakin ilma. Vaikka ei niin happipitoista. Painetieto MAP-anturille lähtenee heti kaasuläpän jälkeen? Läheltä imuventtiiliä tulee liian sykkivää painetietoa.

Kaasuvaijereita olen hakenut metritavarana polkupyöräliikkeestä.

Vette427

kiitos taas nopeasta vastauksesta :) anturi on tämä: http://www.autotune.fi/tuote/32/gm-ilmanlampoanturi-avoin-38-npt-liitin en tiiä sen massoista mitään  :(

kuvassa ilman lähdöt: MAP/ahtopainemittari (haaroitan tankin välissä), pensan/viinanpaineen säääjä ja dumppi. ovat heti kaasuläpän jälkeen, kuvassa imusarja ylösalaisin.
pitäsiköhän tehä varulta jokin paineentasauskammio tuohon MAP-anturin, (tämä: http://www.autotune.fi/tuote/353/3-bar-map-anturi-gm-tarvike-tarjous) letkuun? jostain kirjoituksesta sellaisen huomasin mut en enää löydä. entä kuristusta letkuun ku kuitenki 6mm niin onkohan liian "herkkä" muuten?

tavallista vaijeria mulla täällä työmaallakin ku niitä aina tarvii mut yhä meinaan sen toteuttaa sillä nopeusmittarin jutulla  ;)
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan