Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Jälleen kerran tien vieressä!

Aloittaja Psycholasse, 18 heinäkuu 12, 23:19:01

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

Onkohan sovelin tönärien/nostajien välillä kestävyyseroja sillä onko säätö nostajassa vai tönärissä. Tiedän muutaman tapauksen kun nostajassa oleva säätöruuvi on napsahtanut poikki. Maallikon mielestä keppien kulmatkin menee huonompaan suuntaan kun se nostaja säätöineen on niin pitkä.

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 26 heinäkuu 14, 17:10:01karavaanari kiilas mut katsomatta taustapeiliin kohti lepikkoa, mentiin pyörä pomppien pitkin piennarsoria.
Esimerkillistä toimintaa Spökeltä, hatun nostoa sille. Mutta ihan pakko kysäistä, että eihän siinä kiilauksessa ollut varmaankaan mitään merkitystä sillä 130 keskinopeudella  ;D  ;D

Aikoinaan Tekniikan Maailmassa joku kirjoitti kuskista, jolla merkillisesti aina kaikki törpöt kiilailivat eteen ja hidastelivat menoa. Kun kirjoittaja sitten oli ko. kuskin kyydissä, hän teki ihan ihmeellisen havainnon siitä, että aina kun törpöt silläkin kerralla tulivat eteen ties mistä suunnasta, niin sattumoisin juuri samalla hetkellä nopeusmittarin viisari näytti aina huomattavasti suurempaa nopeutta, kuin ko. tieosuudelle oli merkitty... :o Kummallista  ;D

Spöke

Arvatkaapa, mitä eroa on porolla ja karavaanarilla? No karavaanari on arvaamaton.
Ilmeisesti tuo äskeinen oli tarkoitettu nuhteluksi, ettei ylinopeutta saa ajaa? Annetaan sinivuokkojen hoitaa ne hommat jatkossa, jookos? Vaikka Pannu hyväkulkuinen onkin, ei tuossa tilanteessa ollut vauhtia kuin alle sata.  Jonon ekana ajoi volvo peräkärryineen, tokana matkailuauto ja vikana mä Pannulla.  Oottelin ohituspaikkaa ja kun sopiva aukeni, käsimerkillä kaistanvaihto ja kaasua. Asuntoauton rinnalla näin silmäkulmasta asuntoauton vilkun välähtävän. Hetken luulin sen lähtevän minun perääni, mutta ei, se tuli vauhdilla vasemmalle, tie loppui jne. Ei ollut kaukana, että Spökestä ois tullut legenda.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ss454

Oman kokeman mukaan parin viime vuoden sisällä vaarallisimmat tilanteet tulleet itselle juuri tuollaisten hidastelijoiden takia. Eli joku ajaa reilusti alinopeutta ja vielä siihen päälle tuo vilkkujen ja muiden valojen käyttämättömyys. Prätkällä sekä autolla ollut kolinat lähellä noita ohittaessa. Toki jos kukkahatun iskee päähän, niin pitäisi odottaa rauhassa siellä takana. Mutta kuka piru viitsii reilua alinopeutta ajaa sellaisen ihmisen takana jolta pitäisi kortti pistää hyllylle arvaamattomuuden takia. Parhaassa tapauksessa tuollainen vielä herää kaasuttamaan siinä ohitustilanteessa.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Jessica - 25 heinäkuu 14, 23:50:29...nyt löytyy myös sitä sponsoroitua paikkausvaahtoa sivulaukusta.

Edessä on sisäkumin vaihto...

En suosittele paikkausvaahdon laittamista sisäkumilliseen renkaaseen, se on tarkoitettu tubeless-renkaille. Kerran olen kuullut että sillä on onnistuttu tyrehdyttämään vuoto sisäkumissa mutta yleensä se menee vaan sotkemiseksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JKKo

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 27 heinäkuu 14, 13:50:50
Lainaus käyttäjältä: Jessica - 25 heinäkuu 14, 23:50:29...nyt löytyy myös sitä sponsoroitua paikkausvaahtoa sivulaukusta.

Edessä on sisäkumin vaihto...

En suosittele paikkausvaahdon laittamista sisäkumilliseen renkaaseen, se on tarkoitettu tubeless-renkaille. Kerran olen kuullut että sillä on onnistuttu tyrehdyttämään vuoto sisäkumissa mutta yleensä se menee vaan sotkemiseksi.

No nyt tulee vähintään yksi lisää, sillä mä oon nostanut Dynan renkaan mitan ylöspäin vaahdolla jo kahdesti. Toinen oli päällikumiin kantaa myöten uponneen ruuvin jäljiltä, toinen sellainen ulkorenkaan sisällä ollut "tarra", jota ei oltu poistettu rengasta asentaessa ja kova tarra (miks vimmatussa Dunlopeissa niitä edes on?) ajastaan kaivautui sisäkumiin. Päällyskumissa ja vanteessa on kyllä siivoamista vaahdotuksen jälkeen, mutta kyllä aine se paikkaa pikkuvikaisen sisäkumin siinä kuin tubelessinkin.
883/1200/turbo

Kapteeni sika

Väliaikaisratkaisujahan ne on. Vaikka oon mä repiny joskus autonrenkaasta 10mm pultin ja siihen jäi kunnon reikä jonka sain vaahdolla tukkoon. Ilma pysyi renkaassa niin kauan kun se oli pinnaltaan muuten vaihtokunnossa.

Merimies-Toni

Kyllä minäkin olen onnistuneesti paikkavaahdolla elvyttänyt niin sisäkumillisen, että tubelessin. Ainakin nykyisen purkin kyljessä lukee, että käy molemmille. En tiedä onko noissa vaahdoissa sitten eroa.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

ma^ko

Tubelesissa yleensä paikkautuu isompiki vuoto, sisäkumissa ei, pieni kyllä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

JKKo

Mun mielestäni paikkausvaahdolle on riittävä suorituskyky se, että pääsee ajamalla seuraavaan renkaanpaikkaus/-vaihtopisteeseen. Ja senhän se teki - täytti renkaan ja piti ilmaa sisällä sen verran, että pääsin pois tien vierestä.
883/1200/turbo

ma^ko

Useimmiten vaan sen kokoinen vuoto sisägummis mikä vaahdol paikkaantuu, tyhjenee sen verran hitaasti et pelkkää ilmaakin tankkaamalla pääsee sielt tienpäält pois. Harva vaan pitää pumppua matkassaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 27 heinäkuu 14, 23:05:43
Useimmiten vaan sen kokoinen vuoto sisägummis mikä vaahdol paikkaantuu, tyhjenee sen verran hitaasti et pelkkää ilmaakin tankkaamalla pääsee sielt tienpäält pois. Harva vaan pitää pumppua matkassaan.

Jep. Paras oli kun tuli yks pyörä renkaanvaihtoon - omistaja sanoi että oli paukkupullolla yrittänyt päästä tienposkesta pois mutta se ei ollut jostain syystä toiminut. No, ehkä viiden sentin mittaisella repeämällä sisärenkaassa oli jotain tekemistä asian kanssa ;D. On muuten äärimmäisen veemäistä sotkua siivottavaksi tuo tökötti.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Motomatti

Lainaaäärimmäisen veemäistä sotkua
Satulan alla työkalukotelossa säilytetty purkki sai ajan kanssa ejakulaation hinkattuaan rungon korvakkeeseen. Tuloksen arvaatte.

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 27 heinäkuu 14, 09:54:03
Ilmeisesti tuo äskeinen oli tarkoitettu nuhteluksi, ettei ylinopeutta saa ajaa?
Oottelin ohituspaikkaa ja... Asuntoauton rinnalla näin silmäkulmasta asuntoauton vilkun välähtävän.
Ei ollut nuhtelua saati motralisointia, oli vaan fysiikkaa tämä huomio - voi käydä sekä Joelle että Spökelle ja jokaiselle meille muullekin, että jossain liikennetilanteessa odottaa toisen ajoneuvon lähestyvän esim 15m/s ja kun ajoneuvo lähestyykin esim 40m sekunnissa, niin arvioitu tilanne muuttuu melkoisen paljon.

Kyllähän jokainen useimmiten oman ajoneuvonsa hallitsee sillä nopeudella, mitä uskaltaa ajaa, luki tien posken lapussa mitä vain.  Mutta kun liikenteessä on Suomessakin päivä päivältä enemmän muitakin, niin silloin voi käydä yllätys, kun toinen osapuoli ei kykenekään arvioimaan lähestyvän ajoneuvon nopeutta.   Toivottavasti ei käy kuitenkaan näin. 

Mutta tuossa hurjassa ja erittäin vaikeasti ennakoitavassa vaaratilanteessa ei ollut kyse nopeudesta, vaan kuolleesta kulmasta. Etenkin moottoripyörä, joskus jopa auto, jää hyvin helposti juuri tuollaisessa tilanteessa huomaamatta, ellei täsmälleen sillä sekunnilla katso peiliin, kun takaa tuleva pyörä vaihtaa kaistaa. Sitten kun katsoo peiliin, että tie on vapaa ja ei kun ohittamaan, niin juuri noin voi käydä. Onneksi selvitit tilanteen ja ajokokemuksellasi pidit pyörän hanskassa parissa pompussakin. Monelle kokemattomalle olisi voinut käydä huonommin.

Eli ei nuhtelua eikä moralisointia, vain keskustelua liikenteen vaaratekijöistä. Hienoa kun toit asian esille - ku niitä otetaan esille, niin se voi parhaassa tapauksessa auttaa ennakoimaan ja pelastaa jonkun toisen hengen liikenteessä, olimmepa itse sitten syyttöminä tai syyllisinä ko. tilanteessa.

Tässä linkki videoon kuolleista kulmista. Parempiakin kuvia olen nähnyt, mutta nyt löytyi nopeasti googlaten tällainen : http://www.riemurasia.net/video/Kuollut-kulma-rekka-autoissa/132442

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 27 heinäkuu 14, 23:48:55
Lainaaäärimmäisen veemäistä sotkua
Satulan alla työkalukotelossa säilytetty purkki sai ajan kanssa ejakulaation hinkattuaan rungon korvakkeeseen. Tuloksen arvaatte.

Heh, mulla oli kanssa joskus softailin työkaluboksissa purkki. Luonnollisesti pakoputkien puolella... ;D
Long John Stroker