Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vaihtoehtoiset polttoaineet

Aloittaja Motomatti, 21 toukokuu 12, 09:05:41

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Onko tässä seurakunnassa henkilöitä tai ajoneuvoja jotka ovat kiinnostuneet käyttämään tai käyttävät jo vaihtoehtoisia polttoaineita?

Itse kaiketi olen jotenkin hurahtanut näihin. Joko minulla on sen väriset silmälasit että maailma on kaunis ja kaikki pelaa tai en tunnista hulluutta itsessäni, toistaiseksi. Nyt on menossa alkoholilla ajo jo toista kesää ja vetykäyttöä suunnittelen lisäksi vaan en kokonaan korvaamaan nykyisiä polttoaineita.

Uudempaan käyttöpyörääni, Euro3 -normitettuun, hankin juuri muunninyksikön joka muuttaa digitaalisen moottorinohjauksen mukautumaan automaattisesti flex-fuel-käytöön. Tarkoittaa että moottorille sopii kaikki ysiysi-bensasta E85:seen ja niiden seokset.

erakko

Mulla ei henk koht ole muuta kun fossiilisia polttoaineita käyttäviä ajoneuvoja.

Mut oon tässä jonkun aikaa seurannut vierestä kun kaveri rakentaa pyrolyysireaktoria, tarkoituksenaan asentaa se mopon voimanlähteeksi. Voin kysyä saako projektista julkaista vähän dataa & kuvia..
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Hemuli

Vaikka omienkin ajoneuvojen hiilijalanjälki tulee pysymään reilunkokoisena niin mielenkiintoista on seurata ropelihattujen projekteja. Tiedä vaikka ikiliikkujan saisivat aikaiseksi siinä sivutuotteena ;).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

erakko

^ tää sama PellePeloton suunnitteli joskus ikiliikkujaa mut ei sit rakentanut sitä kun päätyi tulokseen et toimii vaan n 500 vuotta.  ;D

Edit; typo
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Hessu

Kysymyksessä oli ajoneuvoja, joten kai autotkin kelpaa vastauksiin.

Oon nyt kolmisen viikkoa ajatut mun Dodge van 350:llä maakaasulla.
Yli kaksi tonnia painava 5,9 litrasella bensamotilla varustettu rohjo vie bensaa 18l/100 km.
Eli sadan kilsan hinnaksi tulee noin 31â,¬. Kaasulla sata kilsaa maksaa 12â,¬. Eli vastaa 7 litran bensan kulutusta.

Kamat hommasin suomalaiselta myyjältä ja asensin ite. Aivan loistava juttu.
Aikaisemmin meinas sydän pysähtyä kun vetäs 120 litran tankin täyteen gasoa. Nyt lähinnä naurattaa kun ajelee.

Tää maakaasu homma ei kyllä oikein sovellu prätkiin, kun polttoaine säiliöt on niin julmetun kokoisia ja painavia. Homma on parhaimmillaan tavarankuljetuslaitteissa, niissä kun on tilaa niille kaasupulloille. Sekä taitaa vaatia vesijäähdytetyn moottorin.
Laitteistoon kuuluu paineenalennin joka pudottaa kaasun paineen 200 barista nollaan.
Paineenalennin menee umpi jäähän jos sitä ei lämmitetä jäähdytysnesteellä.

Hemuli kun keulii isolla hiilijalanjäljellä, mä kai voin keulia snadilla. Mulla on himassa 12 vuotta pyöriny maalämpöpumppu, prätkätallin rakennuskompleksiin laitettiin viime talvena maalämpö ja ny mulla on vielä bilika mikä toimii ympäristöystävällisimmällä fossiilisellapolttoaineella ja halutessa myös biokaasulla.

Mopopoika

Kerroppas Hessu tosta vähän lisää.

Mikä kokoiset säiliöt vaatii?
Mistä saa tankattua?
Kuka laitteistoja suomessa myy?
Millaisessa hintaluokassa pyöritään?

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Mopopoika - 24 toukokuu 12, 09:51:56...Millaisessa hintaluokassa pyöritään?


Toi tuli itselläkin heti mieleen, lähinnä siinä että kuinka kauan laitteiston kuoletus kestää jos sitä vertaa bensakasilla ajamiseen.

En nyt tarkoita Hessun projektia mutta monasti näkee jengin intopinkeenä vaihtavan milloin mitäkin laitetta energiataloudellisempaan vaikka vanhat on vielä ihan hyvässä kunnossa. Uusien hankintahinta voi kuitenkin olla niin kova että olisi tullut halvemmaksi käyttää vanhat loppuun ja ostaa sitten se uusi ja parempi. Teollisuushan tota meille julistaa, ne haluaa myydä paljon uusia laitteita ja käyttävät ekologisuutta ja taloudellisuutta keppihevosenaan. Kuitenkin niiden uusien härveleiden valmistus kuluttaa energiaa hurjia määriä eikä nää uudet laitteet meinaa kestää puoliakaan siitä mitä ne vanhat "energiasyöpöt". Ja taas saat ostaa uutta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

#7
Valmiita asennuksia tekee http://www.terragas.fi/ , http://www.oragas.fi/.
Mä ostin kamat tuolta http://www.cnghouse.fi/ ja virittelin ite.
Tankkausasemat löytyy tuolta http://www.gasum.fi/liikenne/tankkausasemat/Sivut/default.aspx

Hommalle tuli hintaa 1400â,¬. Siinä hinnassa on vasta yksi 80 litran kaasusäiliö.
Oragasilta vastaava valmis paketti asennettuna olisi maksanut n.2600â,¬
Tolla mun autolla, ton kokoisella säiliöllä ajaa vaan 130 kilsaa.
Cng huose:ta on tällä hetkellä pullot loppu. Odottelen niitä lisää. Tarkotus on kolminkertaistaa säiliöiden tilavuus. Kalleinta on just noi lailliset pullot. Eli noin tonni menee vielä mulla pulloihin.
Noita tankkausasemia on niin vähän, että käytännössä toi homma on käytännöllistä vasta täällä pääkaupunkiseudulla. Ja yleensäkin nurkissa pyörimiseen, eli normi arkiajoihin.

Tuolla overdriven sivuilla asiasta on paljon keskustelua.

Noista lukemista 31â,¬ versus 12â,¬ on helppo laskee kuinka kauan kestää kuolettaa toi laitteisto. Autohan oli jo olemassa ja tollasilla kulutuslukemilla olevalla autolla ei käytännössä ole mitään arvoa nykyään, vaikka kilsoja on mittarissa vasta 37 tuhatta.
Mulla tulee autolla ajoa noin 15 tuhatta vuodessa.

Niin, tietysti siirryttäessä luontoystävällisempiin polttoaineisiin, valtio muistaa kyllä.
Eli ensivuoden alusta kaasuautoihin tulee Käyttövoimavero.
Tää kyseinen bilika on kuorma-auto joten dieselvero tulee olemaan noin 80 ja käyttömaksua ei ole.

Ai niin. Tokihan bensalla voi ajaa vielä ihan samallalailla kuin ennenkin kun kaasu loppuu eikä asemaa oo lähellä.

jyrggä

Mulla on tarkotus ens syksynä rueta muuttamaan tuota bensavania re85 polttoaineella toimivaks. Sitä kyllä palaa tietysti jonku verran enemmän ku normi 98-oktaanista, mutta eipä tuo kyllä maksa ku sen reilu euron/litra vs. 98 1,7e/l..
Mulla on hallissa vanha '82 6.2d suburbani, siihen piti jossain välissä rueta tuota kaasuasiaa katteleen, se on myös kuorma-auto että verot jää alas, ainaki toistaseksi.. Ainut huono asia on tosiaan tuo et ne säiliöt vie julumetusti tilaa. Ookko Hessu kerenny ajaa kaasuilla kovilla pakkasilla/talvella? Mites tehot, tuntuuko että voimaa ois tullu vaniin lisää tuon muutoksen myötä?
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Hessu

Laitteet ollu vasta kolme viikkoa. Tää cng housen toinen hahmo Herra Luoma on kurvaillu jo useamman vuoden, ympärivuoden. Ei kuulemma ongelmaa. Maakaasu ei ole säiliössä nesteenä, niinkuin nestekaasu. Ja siitä nesteenä olemisesta johtuu, että nestekaasutrukit ym. eivät toimi pakkasella.  Eli ilmeisesti maakaasun jäätymispiste on paljon alhaisempi.

Tälläsellä yksinkertaisimmalla mahdollisella muutoksella vääntö tippuu vähän. Tehoista en tiedä, eikä sillä ole väliäkään. Jos laitteessa on parisataa kaakkia ja suurin sallittu nopeus on 80 km/h, niin sataa heppaa enempää ei tarvii koskaan. Toi vääntö tippui tod.näk. sen takia, että kaasulla käännetään n. 15 astetta sytkää aikaisemmalle. Dodgen tiesikaan ei löytyny (Letukan olis löytyny) laitetta jotta säädön olisi hoitanut auton aivo, yksinkertaisesti käänsin jakajan "vituralleen".  Se ei nyt ole ihan optimissa, vaan kompromissi kaasun ja bensan väliltä.
Mutta kyllä ton kokosessa motissa vääntö riittää silti ihan hyvin. Ero on marginaalinen, mutta sen huomaa kun mäessä vaihtaa kojelaudassa olevasta napista polttoaineen.
Kaasulaitteiston aivoboxiin, joka siis laitettiin auton aivojen rinnalle, laitettiin toiminto, että kun kierrokset ylittää 4000, vaihtuu automaattisesti bensalla käyväksi. Jos tulee joskus kiire.
Tohon ennakkohommaan täytyy keskittyä joskus enemmän. On varmaan ratkaistavissa.

Ohimennen huomio. Huimaa hommaa ajaa vanilla ilman konekoppaa niin että 6 litranen motti laulaa neljää tuhatta puolen metrin päässä.  Ei ihme jos Bosshossilla tai T- bucketilla ajamisesta saa kiksejä.

Sinänsähän maakaasu on parempi polttoaine kun bensa. Sen energiasisältö on parempi sekä sen oktaaniluku n.140. Eli viripotentiaalia olisi. Säiliöiden paino on pahin rajoittava juttu.

Toi 6.2D kaasuttaminen voi ollakin vähän haasteellisempi homma. Dieseleitäkin on kuulemma kaasutettu, mutta naftaa ne tarvii edelleen jotta seos syttyy. Kun ei oo sytytystulppia. Eli niihin työnnetään kai jotain blandista.

Emmä tästä mitään tiedä. Kunhan sain laitteet asennettua. Tota Luomaa kandee haastatella. Kaveri on perehtynyt asiaan melko syvälle.  Auto puolella melkoinen hc rakentaja http://www.kolumbus.fi/garage/

Motomatti

On noita kaasulaitteita kaksipyöräisiinkin mutta ne säiliöt...
Itse rakensin ja opettelin etanolin käytön ilmajäähdytteisessä moottoripyörässä. Pohjana oli kärkisytytyksellä ja narukaasuttimilla varustettu pyörä jossa puristussuhde on 8,3.

Kaasarit ja sytkän heivasin hyllylle ja korvasin kaasarit kaverin tinaamalla Megasquirtilla ja sytkäksi suht edullinen Ignitechin digitaalisytytys. Nykyään olisi jo Megasquirtissa sytkäkin samassa rasiassa, ja itse asiassa sellainen on tilauksessa samalta kaverilta. Kunhan kerkee.

Asentaminen molemmissa systeemeissä oli helppoa ja netissä on asiasta rutosti tietoa englanniksi ja aika paljon suomeksikin.

Molempien järjestelmien softa on tehty, tietysti bensiinille, niin ruiskutuksen osalta ei kaikki säädöt yllä riittävän laajalle.

On siis tarvinnut kikkailla ja käyttää luovaa ajattelua.

Ahdin piti asentaa viime talvena nostamaan puristussuhdetta mutta se jäi vielä hyllylle kun en ehtinyt ja jaksanut. Tavoitteena se on edelleen. Eiköhän kylmäkäynnistyskin siitä ala toimimaan paremmin kun männän päälle menee väkisin seosta. Nyt joutuu vilpoisena aamuna sahaamaan pitkään tai antaan bensahuikan. Toinen konsti olisi lisätä puristuksia itse koneeseen mutta siitä tulisi vain etanolilla käyvä. Eikä flexifuel.

Etanolia on Eteläsuomessa jaossa riittävästi ABC:n, Shellin ja St1:sen asemilla. Tankillisella RE85:sta pääsen 250 km joka mielestäni riittää, ainakin selän ja takapuolen puolesta.

Laskeskelin että ostamalla RE85:sta säästän jokaista kulutettua litraa kohden 0,4 -  0,5â,¬ verrattuna bensalitran hintaan.

Muita ominaisuuksia etanolilla on noin 103 -105 oktaaniarvo ja se että palaa huomattavasti kylmempänä kuin bensiini. Koneesta voi siis tarvitessa likistää enemmän tehoa pelkäämättä ylikuumenemista. Niin ja se hinta: vielä eilen St1:llä 0,998â,¬/l.

Sytkä maksoi 200â,¬. Ruiskun ohjausboksi saman verran ja korin nelosolutta.
Lisäksi tarvitaan paineensäädin polttoaineelle, polttoainepumppu sekä suodatin + letkuja ja putkia sekä erinäinen määrä ruuveja ja klemmareita. Läppärungon ja imukanavat koneistin itse. Suuttimet autopurkaamolta. Kaveri valoi alumiinista suutinpitimet. Osat materiaaleineen noin 200â,¬. Biltemasta, Motonetistä ja Soinin veljesten romuliikkeestä.

Softat edellämainittuihin laitteisiin saa ilmaiseksi internetistä.












Blower1

E85 konversio kiinnostaisi tehdä EFE:en, se kun on valmiiksi ahdettu ja sytkää & ruiskua ohjaa Megasquirt. Isoin kysymys on se, että mitkä ovat käytännön hyödyt (tehon lisäys). Polttoaineen kulutus on toissijainen juttu ahdetussa harrastemopossa.

Natking

Just kanssa suunnitellu etta josko Dodge p-u;hun laittais kaasuvehkeet kun tuntuu tota soppaa vahan kuluvan. Mutta kun meillapain ei oo noita maakaasuasemia niin tarttis sitten olla nestekaasuvehkeet. Taalla Dominikaanisessa noita kaasuautoja on varmaan kolmasosa autoista etta noita vehkeita kylla varmaan on tarjolla kaiken kokosiin moottoreisiin.
Onkos moisista kellaan kokemusta?

Tohon kun taidetaan sitten patkasta kayttovoimavero niin se tekis vuodessa ~300e niin kylla siina pikkusen tarttee varmaan laskutikkua kayttaa etta kannattaako. Kilsojahan tallahetkella mulla ei tuu juurikaan kun en suomessa valilla oo kun kuukauden vuodessa, mut sais hommata valmiiks setin kun olis vahan tiatoo enenpi.

Just trying to be different (like everyone else)

jyrggä

Onkohan nyt ihan hakoteillä, mutta nestekaasulla ei Suomessa sais ajaa? Tai saa kai sitä ajaa vaikka kamelin paskalla jos lystää, mutta katsastuksessa ja maantieratsiassa varmaan tulee ongelmia..?

Tuo re85 asia etenee; yhdeltä veijarilta sain lisätietoa että tuon chevyn pystyis muuttaa erittäin helposti, vaatii kuulemma vaan ruiskuun uuden suuttimen ja jostain uudesta saabista(??!) kävis suoraan älyboksi, joka ymmärtää tuon viinan päälle..
Pa-letkuja ainakom varmaan joutuu vaihtaa myös, taitaa tehdä viina voimallisesti vanhoille kumiletkuille huonoa.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

_Juha_

Larppa Samara gm-ruiskulla vörkkii ainakin nätisti about 60/40 re85/98 seoksella. :P
välillä saatta jopa olla enempi 85:sta seassa..

eikä oo tarvinna muuttaa mitään.(en muuta vaikka tarviski)hiukan vetää laihalle jos koittaa torvi auki lähettää, mut normiajossa ei huomaa mitään. kulutuksen kasvua ei ole havaittu.
too fast to live    too young to die