Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

CV Keihin kiihdytyspumpun putsaus?

Aloittaja Joe Cool, 01 marraskuu 11, 09:18:33

« edellinen - seuraava »

Joe Cool

Putsasin '93 leimalla olevaa CV:tä ja tuli 2 ongelmaa:
1. kiihdytyspumpun ruikkausputki on niin tukossa, että sieltä ei tule ilmaa eikä bensaa. Onko putki irrotettavissa ja puhdistettavissa ja miten se lähtee irti?
2. jostain lensi pieni messinkinen prikka, ehkä noin 4 mm halkaisijaltaan enkä millään keskinyt sille paikkaa - onko vinkkejä ? ::)

Prikkaa tosin yritän katsoa kirjasta nyt illalla, mutta ruikkausputken vinkit olisivat erityisen tervetulleita. Kitaran kieltäkään ei päässyt tunkemaan sinne putkeen, eikä paineilma auta yhtään.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Joe Cool - 01 marraskuu 11, 09:18:33
2. jostain lensi pieni messinkinen prikka, ehkä noin 4 mm halkaisijaltaan enkä millään keskinyt sille paikkaa - onko vinkkejä ? ::)

Yksi pieni prikka kuuluu seosruuviin o-renkaan ja jousen väliin.
A.K.A. Rambe

Tuukka

Kiihdytys pumpun tötterö on ymmärtääkseni ihan puristus sovitteella kiinni ja jos prikka ei ole seosruuvista niin olisko neulan simmi?
C.O.G.

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 01 marraskuu 11, 11:29:46
Yksi pieni prikka kuuluu seosruuviin o-renkaan ja jousen väliin.
Kuulostaa järkevälle, O-rengas nimittäin oli poikittain, prikka linee pudonnut samalla.
Kiitos.

Joe Cool

Päivitetään tilanne. Prikka kuului juuri sinne neulan jousen alle. Muutaman tunnin liotus valvolinen kaasarinpuhdistusliemellä ja paineilma eivätkä kitaran kielet auttaneet. Venttiili oli putkessa jumissa. Kaasulla kuumaksi ja pientä naputtelua ja sitten alkoi aueta, mutta takaiskuventtiili jäi silti auki asentoon.

No kaasari siis putsattu ja saatu kiihdytyspumppu ruikkimaan. Alkuun laiskasti, mutta pienen käyttelyn jälkeen alkoi ruikkaa lentää aikalailla normaalin näköisesti. Olisiko sitten tärinästä, lämpiämisestä ja tuoreesta bensasta, mutta vaikuttaisi siltä, että toimii normaalisti. Kuulan liikkkeen toteamien on toki vaikeaa kaasari ollessa kiinni koneessa.

Ongelma harvoin kuitenkaan rajoittuu yhteen pieneen yksityiskohtaan siitä tässä lisää:

Sitten tutkimaan bensan saantia, kun kone ei kuitenkaan käynyt ihan moitteetta. Tyhjäkäyntiä piti säätää vivun liikkeeseen vaikuttavalla ruuvilla reilusti ylös. Alipainehana tiputti bensaa ja tankin tyhjennyttyä hana pois. Alipainekalvo puuttui kokonaan  Ilmeisesti amerikan-joe (kaima oikein) oli tehnyt pientä säätöä saadakseen koneen käymään edes joten kuten palmun alla seisomisen päälle. Samalla kävi ilmi, että alipaine fuskaa tietenkin myös kaasariin. Hyllystä toinen tavallinen hana tilalle ja alipaineletkuun tulppa päähän.

Samalla kävi ilmi, että palmun alla seisottelu on kerännyt ruostetta tankkiin lapiollisen. Ankaraa huljuttelua naftalla noin 10 kertaa ja paineilmalla tankkia tyhjäksi. Sitten muutama litra uutta bensaa tankkiin ja kone tulille.

Kaikki tuntuui nyt pelaavan normaalisti, aluksi ryyppyä, että kävi kunnolla ja sitten pikku hiljaa ilman, kun kaasariin pärskiminen alkoi laantua. Samalla huomasin, että tyhjäkäynnin mekaanista ruuvia sai löysätä reilusti, että sai nyt jo kaikkien vuotojen (alipaineletkun lisäksi varmuudeksi imusarjan kaikki 3 kumitiivistettä) tukkimisen jälkeen 2000 kierroksen tyhjäkäynnin laskemaan johonkin 900-950 rpm. Sen jälkeen kaikki toimi aivan moitteetta, kävi ja kukkui ja pihalla pieni ajelu toimi juuri niin kuin pitääkin. Kiihdyttelyssä vastasi kaasuun ongelmitta, joten kiihdytyspumppukin taitaa toimia.

Nyt siis vaan pitäisi päästä ajamaan kunnon lenkki maantiellä ja kysellä/raportoida sitten lisää, jos ongelmia ilmenee. Ainakin kaasarin hanan ja asentamani ylimnääräisen suodattimen puhdistuksiin pitää varautua, ei sitä ruostetta saanut mitenkään kaikkea pois.

Hemuli

Suosittelen edelleenkin sitruunahappokäsittelyä tankille, sulla on lämmin talli ja pitkä talvi aikaa...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ape

Mistäs tota sitruunahappoa saa? Pitäs itekki parit tankit puhistella...

eeko


JPP

Aptiikissa kilohinnat kalliita. Esim. Cittarin maustepuolelta olen itse hakenut 500g astian aina tarpeen tullen. 3% seosta olen käyttänyt.

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: JPP - 08 marraskuu 11, 15:30:48
maustepuolelta olen itse hakenut 500g astian aina tarpeen tullen. 3% seosta olen käyttänyt.
Kyllä se putsaus varmasti tuolla hapolla on paras tehdä tässä talven mittaan. On se aika kypsää hommaa putsailla suodattimia jatkuvasti.

Mutta kertokaas asiaa kokeilleet tarkemmin menetelmästä, 3% seos tuli jo esille, mutta entä sen jälkeen?
- pannaanko tankki täyteen piripintaan vai muutama litra ja huljutellaan?
- kuinka pitkään annetaan vaikuttaa?
- pitääkö huuhdella moneen kertaan uudella happoerällä (varmaankin ruosteen määrästä kiinni)?
- miten tukkia tankin reiät, tykkääkö bensahana kyttyrää haposta?
- varmaankin bensamittari pitää poistaa, se vastus ei varmasti tykkää hapettumista ja taas on iso reikä tukittavaksi?
- bensakorkki ei todennäköisesti häiriinny happokylvystä?

Hemuli

Rautaisannos happokäsittelystä täältä: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1152.0

Kolmen prossan seos voi olla vähän mieto, kumiosien ei pitäisi tykätä kyttyrää haposta - reiät voi siis tukkia vaikka kumitulpilla. Ylipäätään sitruunahappo on varsin helppoa tavaraa eikä suuriin tuhoihin ole vaaraa.

Muista että lämpö on sitruunahapon paras kaveri - nosta tankki vaikka patterin päälle käsittelyn ajaksi. Ja säiliön pitää olla täynnä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Natking

Pistin tonne ruosteen poisto juttuun viela jotain kommenttia, josko siita sitten mitaa iloa on kellekkaan  :D
Just trying to be different (like everyone else)