Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ruosteen poisto sähköisesti

Aloittaja Lyytinen, 05 joulukuu 09, 23:26:19

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Tuli "sähkökeitelmiä" muistellessa mieleen, että eräs tärkeä konsti on ruosteen poisto rautaesineistä. Ne jotka on pelanneet sitruuna- ja fosforihapoilla ynnä muilla niin tietävät, että niistähän ei ole mihinkään. Tai sitten se ei mitään kunnon ruostetta ollutkaan. Tai sitten ei jäänyt sitä kappalettakaan jäljelle.

Paljon parempia tuloksia vähemmällä vaivalla saa ajamalla sähkön avulla sen ruostumisen toiseen suuntaan eli takaisin metalliseksi raudaksi. Ohessa linkki jossa on selitetty hieman asiaa hyvien kuvien kera: http://www.fordmuscle.com/forums/other-articles/467718-rust-removal-electrolysis.html

Lyhyesti siis paljuun vaan vettä ja perään kidesoodaa pikkuisen (rautakaupasta löytyy kilon pusseissa), hämmennetään sen verran että liukiaa. Sitten sinne paljuun laitetaan jotain rautaromua, tuossa linkissä käytetään harjateräksen pätkiä mutta itse käytän romupeltiä kun sillä saa maksimoitua elektrodin pinta-alan ja enemmän saa virtaa tuupattua läpi. Se kytketään plussaan ja puhdistettava rautaesine taas miinukseen. Napaisuus on tärkeää, sillä plussassa oleva ruostuu paskaksi kun taas miinuksessa oleva puhdistuu. Sen takia myöskään plussan hauenleuka tms. ei saa lillua siellä vedessä kun muuten se syöpyy hetkessä.

Asiasta on netti pullollaan kirjoituksia, valkkasin yllä olevan linkin sen hyvien kuvien takia. Siinä ja monissa muissakin ohjeissa käytetään akkulaturia, mikä on ihan OK, mutta isommissa kappaleissa itse tuuppaan hitsauskoneesta keitokseen sähköt. Enempi virta ei suoraviivaisesti nopeuta ruosteen poistoa, mutta se on hyödyllinen siitä mielessä, että maalit ynnämuut pinnoitteet lähtee veks salamannopeasti. Lähtee kyllä pienemmälläkin virralla jahka tarpeeksi kauan jaksaa purpatella.

Monissa ohjeissa neuvotaan käyttämään rosteria anodina ettei se syöpyisi. Toisissa ohjeissa taas kielletään se ehdottomasti ja ihan syystä. Siinä on hyvin suuri mahdollisuus, että rosterin kromi muodostaa noissa reaktioissa syöpävaarallisia kromiyhdisteitä. Siis ei missään nimessä rosteria anodiksi!

Natking

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 05 joulukuu 09, 23:26:19
Tuli "sähkökeitelmiä" muistellessa mieleen, että eräs tärkeä konsti on ruosteen poisto rautaesineistä. Ne jotka on pelanneet sitruuna- ja fosforihapoilla ynnä muilla niin tietävät, että niistähän ei ole mihinkään. Tai sitten se ei mitään kunnon ruostetta ollutkaan. Tai sitten ei jäänyt sitä kappalettakaan jäljelle.
Nyt tarttee kylla heittaa poikkeava mielipide.
Oon tyokseni tekemassa Wartsilan voimalaitoksia pitkin palloa. Meilla on vaatimuksena voitelu ja polttoaine putkistoissa toi hapotus. Ja juuri yks suositelluista aineista toi fosforihappo. Suositellaan kaytettavan 15-72% seosta (ei siis kovin tarkkaa) ja aikana 20m-4h. Suositeltu lampotila tole toimenpiteelle on 45c.  Lisaks ohjeissa suositellaan seoksen vahvuutta tarkkailtavan jatkuvalla syotolla ettei mee ''laihalle''.
Ton ja suolahapon (hydrochlorid acid) kanssa sitten oma lukunsa on toi neutralointi. Helevetinmoinen show jos oikeesti menee ohjeitten mukaan, ja jos ei mene niin saattaa olla putket ruosteessa kuukauden paasta vaikka on dieselilla/oljylla huuhdeltu hapotuksen jalkeen.
Nyt on annettu lupa tohon sitruunahapon kaytoon, ei kyllakaan virallisissa ''installation instructioneissa'' mutta virkeempien projektiteamien projekteissa sita saa kayttaa. Joku valmistaja/myyja lahettikin oikeet kemia(?)tiedotteet tosta matskusta, sen mukaan pitais kayttaa 3-5% seosta. No, silla ei kylla lahde yhtaan mikaan mihinkaan, paitsi ehka ylityotunnit juoksemaan. Mittavissa kenttatestesteissa ollaan huomattu etta 10-15% seos on aika kohdallaan. Ja myos semmonen juttu on tullut vastaan etta pikku virtaus parantaa asiaa.
Sitruunahapossa on se hyva puoli etta se ei ole vaarallista, se nautraloidaan vedella ja seoksen ollessa, muistaakseni, alle 5% voi kaataa viemariin/maahan. Ja samaten hapotettu kappale tarvii vaan pesta vedella homman jalkeen, pikku harjaus auttaa tilanteeseen.
Maaliinhan toi sitruunahappo ei tunnu kauheesti tehoovan, eika nayta ainakaan 10% kintaalla olevilla seoksilla vahingoittavan alumiinia. Usein aika hyva juttu.
Ohessa kuvia ekoista testeista. Pintaruosteinen putken patka, mika kokeeks laitettiin ampariin missa oli ~7%seos. N. 4h jalkeen ruoste oli poissa ja seuraavana aamuna alkoi jo maalikin irtoomaan.
Just trying to be different (like everyone else)

Natking

Seuraavana todistus aineistossa ukon -37 Pymouthin lohko mika loyty Rahkosen jaamistoista parinkymmenen vuoden raystasvuoron jalkeen, joten voimme jo puhua jonnkunasteisesta ruosteesta...
200l tynnyriin tuli n.150l vetta ja 9kg sitruunahappo jauhetta minka ostin maatalouskeskuksesta. Syy miks ostin noin vahan oli etta arvioittin alakanttiin vesimaaran minka lohko veisi tynnyrissa, ja lisaks toi 9kg tais maksaa melkein 100e, eli totesin etta toi seos on varmaan aika hyva.
Tilannetta ''auttamaan'' laitoin paineilmaletkun kierrattamaan vetta tynnyrissa, johtuen siita etta toissa havaitsin etta isompi virtaus auttoi putkien hapotuksessa. No tassa tapauksessa se ei kauheesti auttanut, tai olis voinu auttaa mutta juovuin kesken projektin ja tilannetta seuraavksi tarkkaillessani heti aamulla huomasin ettei letku enaan ilmannut muuta kuin nurmikkoa.  :-[
Mutta ruoste lahti aika helevetin hyvin, ja kuten kuvasta nakyy alkuperaset maalit ja alumiini kyltti sailyivat aika hyvana. Seuraavana aamuna alkoi ruoste olla kuin irtonaista kamaa, hiukan kun puukepilla lykki pintaa niin ruostetta irtosi viela lisaa. Tossa ekassa lohkon paasta otetussa kuvassa nakyy tommosia raitoja niin ne on niita kepukalla lykittyja.
Eli kun oli vahan laihaa seosta, niin pikkusen kauemman piti litkussa niin tulos oli melkein sama kuin mita luultavasti olis ollu vahvemmalla seoksella.
Sen oon myos huomannu etta tosta sitruunahaposta lahtee suurin tera kun seos paskastuu, kuten jo aikasemmin mainitsin soita Wartsilan ohjeista tolle fosforihapolle. 
Hapotuksen jalkeen pesin lohkon juoksevalla vedella hiukan naapurin juipin autonpesuharjaa avuks kayttaen. Sitten ruiskuttelin WD-40 liejua (tiedan tiedan, mut ei ollu muutakaan) joka pualle ja nyt reilun 2 vuoden sekalaisen kylma/lammin/kostea sailytyksen jalkeen lohko on vielakin siina tilassa etta sen voi kasata ilman suurempia uusia ruosteenirroitus sessioita.


Just trying to be different (like everyone else)

Lyytinen

Kieltämättä on tuo jälki ihan erilaista mitä itse olen saanut aikaiseksi. Ei sinulla sattuisi olemaan ennen-kuvaa vertailukohdaksi?

Tunnustettakoon, etten itse ole sitruunahappoa kokeillut kun olen aina ajatellut sen olevan heikompaa evästä kuin fosforihappo. Olen eri vahvuuksilla 0 - 50 % ja eri lämpötiloilla turannut fosforihapon kanssa ja vikana on ollut aina, että pintaan tulee jonkinsortin musta kerros eikä sen alla olevalle ruosteelle tapahdu mitään. Kepillä tökkiminen ei oikein auta kun se aines on sen verran kovaa, että teräsharjaa se kaipaisi. Itse kun olen yrittänyt puhdistaa semmoisia valurautaisia osia, joiden pinta on jo rapautunut. Siinä on sitä puhdistettavaa sen verran, että tulisi hapot hintoihinsa jos toimisivatkin. Varsinkin kun elanto ei ole niistä kiinni.

Jack

joku kemisti tarkentakoon, mutta, fosforihappo todellakin muuttaa ruosteen mustaksi kovaksi "möykyksi", jonka joutuu teräsharjalla hankaamaan irti. FH jotenkin sulkee sen ruosteen. en tiedä mitä se oikeasti tekee.

Sitruunahappo irrottaa ruosteen, ja olen itsekin havainnut n. 10% liuoksen olevan riittävän tehokasta. Sitruunahapon toimintaa voi edesauttaa pitämällä liuoksen lämpöisenä.

Jack
Flatheads!!!

Hessu

Mitäs vikaa suolahapossa on? Sitä mä oon käyttänyt. 30%.
Ainut mikä ärsyttää, että sillä ei lähde maali ja rasva veks. Mutta ruoste häipyy iloisesti poristen.

Juhana H

Pesuainepalvelu myy W-FG nimistä lientä.
Sisältää 41%rikkihappoa ja 6%ammoniumbifluoridia.

Poistaa tehokkaasti hapettumat ja korroosion.
Sopii ainakin alumiinille ja raudalle.lohkot,pytyt tms.
Riittoisaakin vielä,1:100-1:5 lantraus-suhde.




Hemuli

Mites hapon käyttö jos osassa on koneistettuja tiivistepintoja tai muuten mittatarkkoja alueita? Eikö se kuitenkin syö hiukan isäntämetalliakin ruosteen lisäksi? Joku vaan joskus kirosi kun oli putsannut jotain Hondan koneenosia hapossa ja oli mennyt ihan vituiks.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Juhana H

Ei oo ollu sen suhteen itellä mitään ongelmia.
Alumiinista tai raudasta toi poistaa lähinnä hapettumat&ruosteen..

Tosin en laittais "kylpyyn" mitään kovin sinkkipitoista valua.
Yks palovaurioinen S&S shorty otti joskus itseensä.
Eli joku Amal voisi varmaan kadota väkevään liokseen vaikka kokonaan?

Kansia,lohkoja,mäntiä yms.tullu putsattua paljonkin.
Kaverilla oli pesu&fiksausfirma sieltä tohon liemeen tuli tutustuttua.
Käyttivät mm.Aluvanteisiin.

Smokie

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 08 joulukuu 09, 07:28:04
Mitäs vikaa suolahapossa on? Sitä mä oon käyttänyt. 30%.
Ainut mikä ärsyttää, että sillä ei lähde maali ja rasva veks. Mutta ruoste häipyy iloisesti poristen.

Mä voin vahvistaa tämän.. Tein hiljattain plasmaleikkurilla kelttiristin ja tarkoitus oli ruostuttaa se, aikaa oli tunti. Kun en muuta keksinyt niin laitoin sen lillumaan akusta kaadettuun suolahappoon ja parin minuutin päästä mulla oli varmaan maailman ruosteettomin osa ??? Kyllä se sittemmin tokeni kun lämmitin sitä kuumaksi ja heittelin lumihankeen ;D

Natking

Semmosen oon huomannu noissa sitruunahappo testeissa etta tavara voi menna mustaks jos seos on liian vahvaa, ja samaa sanoi vanhemmat asentajat kun ovat fosfori/suolahappojen kanssa peuhanneet tyomailla.
Ymmartaakseni se kylla on sillon ruostevapaata???

Toi sitruunahappohan ei nimenomaan siita hyvaa ettei se syo mitaan(?) metallia, etta sita kun kayttaa alle 20% seoksilla niin ei kylla oikeesti pitais probleemeja tulla.
Mobilistithan hinkkaa romujensa pelteja usein ratilla missa on sitruunahappoa, ruoste kun on pellin huokosissa niin ei sita oikeen saa hiomallakaan poijes. Sitten tinaa tai bondoa paalle.
Just trying to be different (like everyone else)

Lyytinen

Alunperinhän ajatuksenani oli kirjoittaa ihan noin vaan ylös pikku pätkä elektrolyyttisestä ruosteenpoistosta, että jos joku ei vielä sattunut tietämään. En olisi arvannut, mitenkä tästä juttu lähtee tälleesti luistamaan. Ei se mitään, kyllä minulle kelpaa. Kävin tämän innoittamana päivällä agrimarketissa, oli sitruunahappo loppunut mutta ensi viikolla pitää tehdä keitokset.

Suolahappoa käytetään vetyperoksidin kanssa piirilevyjen syövytyksessä, sillä lilletillä on tiemmä semmoinen taipumus, että se haihtuu pikku hiljaa ilmaan ja kohta on kaikki ovenkahvat ynnämuut syöpyneet. Ei oikein kiva efekti. Smokien akussa tuskin suolahappoa lienee, ehkäpä rikkihappoa enemmänkin. Ja siitä pääsenkin Hemulin pähkäilyyn. Muisteleisin, että oikein väkevää rikkihappoa sisältävät säiliöt on ihan ns. mustaa rautaa. Se rikkihappo peittaa itse sen säiliön sisäpinnan estäen lisää syöpymistä. Typpihappo taas eri juttu kun se on hapettava happo. Näin siis muisteleisin. Että olisiko siinä vituiksi menemisessä ollut jokin muukin tekijä?

Ja tosiaan monet hapot, jopa etikkahappo nielee sinkkiä jopa messingistä. Jäljelle jää kuparisieni. Alumiiniin sentään ei yleensä hapot pysty, emäkset sen sijaan kyllä. Tuosta sitruunahaposta sitä kuulee ja lukee vaikka minkälaisia tarinoita. Yleensä kuvio niissä menee niin, että karkaistut tavarat on sitruunahapotuksen jälkeen valmista kamaa, murenevat jopa käsiin.

Näissä hapotuksissa on yksi yhteinen nimittäjä. Nimittäin, että happo syö sen ruosteen ja jäljelle jää kolo. Ruostettahan on mustaa ja punaista. En muista kummin päin se meni, mutta toisen noista elektrolyysi pystyy muuttamaan takaisin metalliseksi raudaksi. Eli se ikäänkuin säästää hieman sitä kappaletta. Omissa kokeissani huomasin, että näin kyllä käy, mutta paksussa lohkeilevassa ruosteessa se päälliosa muuttuu metalliseksi raudaksi joka taas lepää ruostepatjan päällä. Se pitää naputella pois, on sentään onneksi vähän helpommin irtoavaa kuin se ennen käsittelyä oleva rapa. Elektrolyysistä luin jostain, että siinä pintaan sitoutuisi vetyä jonka tosin muka saisi kuumentamalla pois. Mene ja tiedä. Kylläpä tuota osui silmään sellainenkin juttu, jossa joku teki Corvairin moottorista lentokoneeseensa voimanlähteen ja sen kampiakselinkin käytti elektrolyysikylvyn läpi. No siellä ilmassa kyllä huomaa kieltämättä aika hyvin tuleeko niitä vetyhalkeamia vai ei.

Sitä varmaan ei kukaan pysty kiistämään, että elektrolyysi on halvin konsti. Varsinkin jos kokonaisia runkoja joutuu käsittelemään. Omasta mielestäni ihan plussaa on sekin, että ei ole mistään hirmu myrkyistä kyse tyyliin käsi irti jos pisarakin roiskahtaa.

Antti S.

Lainaus käyttäjältä: Juhana H - 08 joulukuu 09, 13:55:02
Pesuainepalvelu myy W-FG nimistä lientä.
Sisältää 41%rikkihappoa ja 6%ammoniumbifluoridia.

Poistaa tehokkaasti hapettumat ja korroosion.
Sopii ainakin alumiinille ja raudalle.lohkot,pytyt tms.
Riittoisaakin vielä,1:100-1:5 lantraus-suhde.





Mun työmaalla on tuota samaa litkua.On melko äreää kamaa,tuttua tavaraa jo vuosien ajan.Sinänsä metka homma että muutama viikko sitten viimeksi pesin titaani/alumiinisia murikoita työmaalla parin viikon ajan tuon liemen avulla,muttei mieleen tullut(taaskaan) että voisi jollain lailla hyödyntää harrastemielessä..

Tuota elektrolyysillä ruosteen poistamistakin tuli joskus kokeiltua.Seossuhteita en muista,mutta soodaa käytin elektrolyyttinä ja akkulaturia virtalähteenä.30-luvun fordin rattiputken kiinnitys/virtalukkohärdelliä puhdistelin ja kyllä se toimi.
Tuossa biitissä oli pari umpiruostunutta pulttia,jotka aukesivat ilman isompaa väkivaltaa tuon käsittelyn jälkeen.
Akkulaturi vaan tuntui aika nuhaiselta tuohon tarkoitukseen,mutta ajattelin kokeilla uudelleen heti kun keksin jonkun äkäisemmän virtalähteen...

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 08 joulukuu 09, 18:30:56...Tein hiljattain plasmaleikkurilla kelttiristin ja tarkoitus oli ruostuttaa se, aikaa oli tunti. Kun en muuta keksinyt niin laitoin sen lillumaan akusta kaadettuun suolahappoon ja parin minuutin päästä mulla oli varmaan maailman ruosteettomin osa ???...

Nyt kun sivuttiin ruosteen poiston lisäksi ruostuttamista niin sain ameriikanfoorumilta vinkin tavarasta jota kutsutaan nimellä "muriatic acid", pikainen googletus kertoo että "hydrochloric acid" on samaa huttua. Mitäs toi nyt sitten on suomeksi? Vetyperoksidia ;D?

Homman pitäisi toimia niin että osa upotetaan tuohon liuokseen, huuhdellaan mutta ei kuivata. Sitten vaan jätetään kalikka ulkosalle yön yli niin pitäisi olla umpiruosteessa aamulla. Jos halutaan ihan oikean vanhan ruosteen näköistä pintaa niin sitten pitää puhaltaa karkealla hiekalla ennen happokäsittelyä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Ööö, miksi ihmeessä osa pitää väenväkisin ruostuttaa...? Tyyli ennen tarkoitusta? :P
Long John Stroker