Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

street slugger pan/shovel

Aloittaja ManniMika, 27 elokuu 11, 19:48:02

« edellinen - seuraava »

Jack

Intiaanimeinikiä, vaikkakin puoliveristä.

Eli oikeella oleva skeba toimii kun on kaasu ja etujarru vasurilla, ja jalkakytkin.
Flatheads!!!

ManniMika

Indy shifterihän se, jäi valiantista ja aattelin, että joskus minä vielä sen laitan johonkin rojektiin :)
Tuon vaihde hässäkän tarkoituksena olis itseasiassa parantaa hallittavuutta, koska kytkin ja kaasu on omilla paikoillaan niin äkkitilanteessa pyörä on helpompi hallita tai näin ainakin kuvittelisin  ???
Muutamilla kavereilla on vanhoja brittejä ja niissä on tuollainen systeemi ja kukaan ei oo moittinu, mutta aika näyttää :D ja onhan sitä ainakin hauska kokeilla.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 10 helmikuu 12, 07:51:25
Vaihteensiirto mekanismi on hyvä oivallus. Mutta miks ihmeessä tzeba oikeelle?...

Samaa mietin itsekin. Toteutus toki hieno mutta meneekö jo vähän turhaksi kikkailuksi ja erikoisuuden tavoitteluksi? Ei tuo ainakaan ajettavuutta paranna - jos vielä vasen jalka on kytkimellä niin sen puolen käsihän on vähän tyhjän panttina kun taas oikealla puolella on hommia enemmän kuin muille jakaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ManniMika

Oli semmoinen ajatus, että kytkinkin jäis käsikäyttöiseksi ja tämän käsivaihteen suurin syy on siinä, että mulle tulee 3.5" avobeltti ja keskitapit, joten sen tapin paikan sai siirrettyä lähelle etu rissaa ettei polvet ois naamassa :) matala pyörä kuitenkin kysessä.

makkepuu

hoodee-miehet ei ymmärrä oikeanpuoleista vaihdekeppiä  ;D moisella kombinaatiolla ajaneen voin vain kehua kyseisen konstruktion helppoutta. etujarrua ei kesken vaihteenvaihdon käytetä, mutta jos joku äkkitilanne tulee kohdalle niin luulen että vaihteenvaihto jää kesken tehtiin se miten hyvänsä ja keskitytään pysäyttämään pyörä. ja kuka kaasuttaa vaihdetta vaihtaessa? varmaan suuri intiaanipäällikkö Palanut Kytkin  ;D ;D no nämä tietysti vain mun mielipiteitä

filtteri

anna mennä vaan,harvoin kait noissa ajettavuutta/käytännöllisyyttä kannattaa ajatella..erillainen ja erottuva sen olla pitää ja sitä tää vehje on 8)

tyg

Lainaus käyttäjältä: makkepuu - 10 helmikuu 12, 10:50:20
ja kuka kaasuttaa vaihdetta vaihtaessa? varmaan suuri intiaanipäällikkö Palanut Kytkin  ;D ;D no nämä tietysti vain mun mielipiteitä

Oletko kuullut "välikaasusta"? Mulla ainakin välillä helpottaa pienemmälle vaihtaessa.

Tankkivaihde+jalkakytkin+suora kansi. Kyllä siinä kaikki raajat on aktiivikäytössä kun samalla
vaikka risteyksessä jarruttelee takajarrulla.

Kiiski

Puhumattakaan liikennevaloista. Riski siitä että kone stumppaa kasvaa aikalailla jos käsi ei ole kaasulla kun rykäsee ykkösen pesään vai onkoon kukaan muu huomannut moista ilmiötä? Puhumattakaan kankkusralliaamu kotiinlähtö hetkestä jolloin se mopo stumppaa vaikka oliski se käsi kaasulla.

Jack

Lainaus käyttäjältä: makkepuu - 10 helmikuu 12, 10:50:20
hoodee-miehet ei ymmärrä oikeanpuoleista vaihdekeppiä  ;D moisella kombinaatiolla ajaneen voin vain kehua kyseisen konstruktion helppoutta. etujarrua ei kesken vaihteenvaihdon käytetä, mutta jos joku äkkitilanne tulee kohdalle niin luulen että vaihteenvaihto jää kesken tehtiin se miten hyvänsä ja keskitytään pysäyttämään pyörä. ja kuka kaasuttaa vaihdetta vaihtaessa? varmaan suuri intiaanipäällikkö Palanut Kytkin  ;D ;D no nämä tietysti vain mun mielipiteitä

ööö tota.....

alkuun tunnustus, mulla on hallintalaitteet hd-maisesti, koska en halunnut opetella, laiska kun oon vasenta kaasua. Tunnustus loppu.
Mut homma toimii siis Inkkareissa niin, että kaikki käsihallintalaitteet on käännetty toisinpäin kuten aiemmin sanoin.

Ja kyl mä ainakin kaasutan, jarrutan ja vaihdan samaan aikaan, Eli esim. mutkaan tai risteykseen tullessa välikaasulla pienempää, samalla käsijarrulla jarruttaen., ja pitäis vielä suuntamerkki näyttää, kädellä.
Siinä sitä kädet ja jalat heiluu...
Flatheads!!!

ManniMika

Liekköhän tämäkin totuttelu kysymys?
Onkohan se semmoinen vaihdetaakikytkin yhdistelmä, saatikka jalkakytkin ajomukavuutta parantava tekijä ??? mene ja tiedä.
Tällä mennään ja jos ei toimi niin keksitään jotain muuta :)
Ja eikös tämmöinen pyörien rakentelu ole kokonaisuudessaan erikoisuuden tavoittelua, voisihan sitä tehdä aina samanlaisia pyöriä kuin kaikki muutkin tai olla tekemättä mitään?
Ainakin allekirjoittaneella loppuisi harrastus siihen jos kukaan ei uskaltaisi repäistä ja kokeilla mitä kummallisimpia ratkaisuja.
Tokihan semmoinen liiallinen virittely ja toimivan asian muuttaminen pelkästään erikoisuuden takia on tietenkin turhaa, mutta mikäpä tässäkin hommassa ei olisi ja vielä se, että onko jokin ratkaisu oikea tai väärä sen takia, koska jollain on hyviä tai huonoja kokemuksia asiasta?
Eiköhän se tilanne ja käyttäjä määrittele toimivuuden, kaveria lainatakseni "se on totta mikä toimii".
Nämät on taas vaan meikäläisen tuumailuja :)

Jack

juu, siis ei ollut tarkoitus arvostella tai kritisoida, kerroin vaan miten inkkari sen homman on hoitanut, kun Hessu ihmetteli miks skeba oikeella.

Kivahan se on, että on erilaisia asioita. Ton yhdistelmän, en sano toimivuus, koska toi ihan varmaan toimii noinkin, vaan *tähän joku sana jota en nyt keksi* arveluttaa livetilanteessa.
Flatheads!!!

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Jack - 10 helmikuu 12, 15:29:23
*tähän joku sana jota en nyt keksi*
"Kätevyys?"
Aidosti kateellinen tuosta innovatiivisuudesta käyttää ketjuvälitystä vaihteensiirrossa. Itekkin mietin joskus tuollaista inkkarityyppistä vaihdeskebaa, luuserina tyydyin kuitenkin tavan polkimeen. Jos tuo on käytössä mahdoton, äkkiäkös sen siirtää vasemmalle,jossa sen toiminta on hyväksi havaittu.
Tulee hieno mopotin, erittäin hieno! ;)
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ManniMika - 10 helmikuu 12, 15:14:08...Ja eikös tämmöinen pyörien rakentelu ole kokonaisuudessaan erikoisuuden tavoittelua, voisihan sitä tehdä aina samanlaisia pyöriä kuin kaikki muutkin tai olla tekemättä mitään?...

Ilman muuta. Mutta aina pitää löytyä myös harrastusta tukevaa kaveriporukkaa jotka kaikin voimin yrittää palauttaa innokkaan rakentajan takaisin maankamaralle ;D...

Hienohan tuosta tulee, jos kytkin pysyy kahvassa niin silloin toimivuuskin pysyy kohtuullisissa rajoissa. Tässä on vaan nähty kaiken näköistä, mm. eräskin tunnettu kantrilegendan kunniaksi rakennettu Sporttichopperi jossa oli suicidekytkin ja jalkavaihteet. Ei näyttänyt kauhean näppärältä meno. Samoin takavuosien Helsinki Bike Showssa nähtiin eräs länsiuusmaalainen Trumppa jossa keppi oikealla ja jalkakytkin. Tämä yhdistettynä pyörän kehnoon tyhjäkäyniin aiheutti melkoisia suorituspaineita rakentajalle tämän ajaessa pyörää estradille pyttyä pokkaamaan ;)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ManniMika

Kyllähän arvostelut ja kritisoinnit on tämän sivuston ehdotonta herkkua :)
Ja ilman palautetta ei tapahdu kehitystä, kyllä se vaan niin on  ;D

flhx

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 10 helmikuu 12, 16:16:53
....Sporttichopperi jossa oli suicidekytkin ja jalkavaihteet. Ei näyttänyt kauhean näppärältä meno...

Tuossa oli kai kytkin siis ihan käsikäyttöinen,sellanen vaihdekepin näkönen pitkä vipu vai muistanko väärin? Ei kai se perinteinen suicide+jockey yhdistelmäkään niin kovin "näppärä" ole ja silti jengi ajaa sellasilla. Mäkin muutin muutamia vuosia sit oman pannun suicidelle ja jockeylle,ihan vaan fiiliksen vuoks. Melko mielenkiintonen muutos kun ei ikinä sellasella ollu ajanu,pannussa 210cm akseliväli,ei käynyt kunnolla tyhjäkäyntiä ja etujarru lähinnä näön vuoks joten mm.mäkilähdöt oli aika haasteellisia. Mutta ajaessa nauratti ihan kokoajan.

Toi on melko teknisen näkönen toi sun vaihderatkasu, hyvä että joku tollastakin kokeilee ja ennenkaikkea keksii. Ajokaudellahan sen sitte näkee että toimiiko toi vaihdekeppi oikealla jne, mutta ainakin oot kokeillu. Ettei jää pelkästään teorian tasolle.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.