Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Hyvälaatuiset käsityökalutt hakusessa

Aloittaja MacAllu, 24 elokuu 11, 01:30:00

« edellinen - seuraava »

Make

Lainaus käyttäjältä: 013 - 30 joulukuu 11, 00:06:44
tuttu oli aikoinaan aroyhtymällä hommissa (nissan). Silloin vielä oli kovasti snap-onin kamoja käytössä. näin senkin ihmeen et käytettyyn ruuvariin vaiheittiin uusi teräosa (philips ph2) :o :o

Edellisessä kuorma-automurskaamossa jossa olin hommissa oli Snap-onin 3/4" irtoräikkäpää. Me saatiin kuin saatiinkin se rikki kun varren pituus ylitti 3 metriä, ja useampi äijä roikku varressa, eikä mutteri suostunut aukeamaan. Sitten tilattiin vaan uudet sisukalut ja kalu toimi taas.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

ma^ko

Hylsy/kiinto/lenkki/piippu/jne avaimien osalta tuo parempi Taiwaallinen laatu on valtaosaan käytöstä aivan riittävän laadukasta, pihtien ja ennenkaikkea ruuvareiden osalta on mielestäni selkeästi vaikeampaa. Minkä tahansa merkin ja ostomestan "paremmat" mutteriavaimet kun on kelvollisia mutta jos haluaa ruuvareita jotka on kärjen mitoitukselta oikeita, riittävän kovia kärkensä osalta, kestää vääntöä ja omaa vielä kelvollisen kahvaergonomian ni yhtälö muuttuukin suht vaikeaksi. Ainakin mulla on ollut ongelmia löytää laadukkaita ruuvareita.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 29 joulukuu 11, 22:43:26
Snap on ihan laadukas... vissiin Mutta rankasti ylihinnolteltu tuplat esim Stahlwille... ???

Tuli tässä surffailtua internjetissä kaiken maailman työkalusivuilla. Yleinen havainto on, että on olemassa sikakalliita työkaluja ja sitten on niitä muita työkaluja. Stahlwille ja Snap-on kuuluvat niihin sikahintaisiin, samoin kuin Gedore. Esimerkiksi momenttiavaimissa Snap-on näkyy kumminkin olevan halvempi kuin nuo Horstlandian kilpailijansa, mutta käyttöominaisuuksiltaan monipuolisempi.

Ilmeisesti herra H on sangen oikeassa siinä, että kutakuinkin vastaavanlaatuisista tuotteista voi joko maksaa itsensä kipeäksi tai sitten valita jonkun muun merkin ja tehdä hyvän kaupan. Jälkimmäinen vaihtoehto edellyttää kuitenkin yleensä tietoa, jota mulla ei ole.

Sain juuri yhden eBay-huudon himaan, kasan Snap-onin hylsyjä. eBaysta niitä näköjään voi saada edes jotenkin siedettävään hintaan - sillä oletuksella että mun ei tartte enää ikinä ostaa hylsyjä.

Huvikseni etsin myös artikkelia nimeltä neulalaakerin ulosvetäjä. Hyviä sellaisia näyttää valmistavan vain Kukko, kuulalaakereille sopivia löytyy enemmän. Kukon kamojen hintataso heittelee ihan häränpersuksia riippuen siitä mistä ostaa, yhtäällä hinnat ovat nelinkertaisia verrattuna toisaalle... :o No, en ostanut mistään. Vaikka vähän teki mieli... ;D
Long John Stroker

mielikuva

Samanlaista kokemusta on ruuvareista kuin ma^ko:lla. Ruuvinvääntimen irtokärjet tuntuu oleva käsittämättömän laadukkaita verrattuna ruuvareihin. Sen takia mä olen käyttänyt avatessa ruuvarivartta johon saa irtokärjen ja sen jälkeen kiertänyt ja kasannut lähes kaiken ruuvinvääntimellä. Ruuvinvääntimellä on kätevä pyörittää jenkatapilla kierteet puhtaaksi ja sen jälkeen vetää ruuvinvääntimen momentilla kiinni esim. enskakopan kuusiokoloruuvit. 

Hemuli

Momenttiavaimissa luottaisin kyllä saksalaiseen laatuun. Mutta toisaalta ei näissä pulttilingoissa ole niin tärkeää että se on kymmenesosan tarkkuudella oikeassa momentissa kuin että kaikki sanan kohteen ruuvit on yhtä kireällä. En mä kyllä siltikään käyttäisi akkuruuvinväännintä momenttiavaimen korvikkeena :o.

Kyllä niitä ulosvetimiä löytyy Gedoreltakin (ent. Baldur), nyt en vaan oikein ymmärrä tota sun neulalaakerijuttuas. Toki kaikille eri laakereille löytyy erikoisvetimensä mutta ne harviin on tarpeen. Ihan tavallisella sisäpuolisella vetimellä pärjää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 tammikuu 12, 00:01:47
Huvikseni etsin myös artikkelia nimeltä neulalaakerin ulosvetäjä. Hyviä sellaisia näyttää valmistavan vain Kukko, kuulalaakereille sopivia löytyy enemmän. Kukon kamojen hintataso heittelee ihan häränpersuksia riippuen siitä mistä ostaa, yhtäällä hinnat ovat nelinkertaisia verrattuna toisaalle... :o No, en ostanut mistään. Vaikka vähän teki mieli... ;D

OT mut menkööt. Saksassa asuessani halusin ostaa Kukkon ulosvetäjiä. En löytänyt niitä paikalliselta työkaludiileriltä, lähetin sähöpostia lähimmälle edustajalle ilmoittaen haluavani ostaa nämä ja nämä. Ei tullut vastausta, joten otin suoraan yhteyttä tehtaalle ja kerroin tapahtuneen, seurauksella että sain ostaa kamat suoraan valmistajalta mukavilla alennuksilla ja laskutuseduilla  :)
Olisi vaan pitänyt hommata enemmän.... ja tuotteet ovat laadukkaita, en edes minä ole saanut niitä vielä rikki.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 tammikuu 12, 09:39:35
Kyllä niitä ulosvetimiä löytyy Gedoreltakin (ent. Baldur), nyt en vaan oikein ymmärrä tota sun neulalaakerijuttuas. Toki kaikille eri laakereille löytyy erikoisvetimensä mutta ne harviin on tarpeen. Ihan tavallisella sisäpuolisella vetimellä pärjää.

Pärjää joo, mutta mä en luota niihin kaksi- tai kolmileukaisiin koukkuhimmeleihin...

Sorvi olis kyllä paras yleistyökalu mitä tiiän. Ei oo yks eikä kaks kertaa kun oon sellaista tänäkin talvena kaivannu.
Long John Stroker

Hemuli

Nyt T-Bone takaisin työkalukoulun alaluokalle... Vai että kaksi- tai kolmeleukaisilla koukkuhimmeleillä laakereita sisäpuolelta ::)...

Mä tarkoitin näitä:

Ja siihen lisäksi tämä, niin saa vedon tasaiseksi:

Ne hifimallit mistä puhuin on näitä, tässä neulalaakereille:

Tässä kuulalaakereille, jokaista laakerimallia varten omat koukut - laakerin mahdollinen suojalevy napataan pois ja koukut työnnetään sinne laakerin sisään. Saa vedettyä vaikka olis vielä akselikin paikoillaan:

Ja tässä laakereiden asennukseen, muovia niin ei mene paikat rikki:

Tuusulan T-Bone

Joo, löysin itekin noita äsken Gedoren saitilta. Löyty myös tommonen vehje kun tossa ekassa kuvassa ja nimenomaan neulalaakereille tarkotettu. Kaipa noita löytyis lisääkin jos viitsisi etsiä.

Niitä pieniä koukkuhirvityksiä on olemassa myös sisäpuoliseen vetämiseen ja myös laakereille tarkoitettuja, minkä herra H kyllä tietää. Kun en oo alalla, niin en tiedä, mikä on "ihan tavallinen sisäpuolinen vetäjä".

Kokkonen vois ryhtyä Finnbikersin työkaluhovihankkijaksi... ;D ;D ;D
Long John Stroker

Hemuli

Ymmärsin kyllä että tarkoitat tavallista ulosvedintä josta jalat käännetty nurinpäin sisäpuoliseen vetoon. Mutta harvoin niitä ihan niin pieniä on että niillä saisi jotain muutakin irti kuin laatikon pääakselin laakerin. Sillä vaan ihmettelin... Noi ei muuten oo edes mahdottoman hintaisia noin 1.30-sarjan sisäpuoliset vetimet, niiden käyttöalue ei vaan oo kauheen suuri joten niitä joutuu ostamaan useamman. Mulla on seuraavaksi hankintalistalla niin iso että sillä saa ohjausakselin laakeriskoolit rungosta pois.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 tammikuu 12, 12:09:46
Mulla on seuraavaksi hankintalistalla niin iso että sillä saa ohjausakselin laakeriskoolit rungosta pois.

Voiskos semmosen tehä ite sorvissa? Mulla olis kanssa ollu käyttöä silloin tällöin.

Offtopic: kasasin chopperin ohjausakselin jollain Blu-Rayn vihreellä erikoisvassulla, jonka piti kestää suunnilleen ydinräjähdys. Syssymmällä purettiin tarkistusta varten yks toinen samalla kamalla pari vuotta sitte kasattu chopperi, ja laakerit rutikuivat...
Long John Stroker

Hemuli

Voishan sen sorvissakin kyhätä, ei vaan tuu kestämään kun noin oikeet työkalut on vähän eri materiaaleista tehty ja vielä karkaistu päälle.

Ei se vaseliini sieltä mihinkään häviä jos ei ole vesiliukoista. Tai sitten on pesty joka kerta painepesurilla oikein tunteella. Muistele nyt niitä sun softailinkin laakereita - olihan niissäkin vielä rasvat vaikka niitä ei oltu tarkistettu viimeiseen 20 vuoteen.

Tuusulan T-Bone

No sehän tässä hämmästyttikin, kun se nyt vaan oli johonkin hävinnyt, eikä pyörää ole pesty paineella.
Long John Stroker

ma^ko

Sinivihreäö katoava vaseliini on tuttu tapaus, joku vois selvittää mihin se katoaa. Veneiden ohjausvaihtessa törmännyt vastaavaan sinivihreään vaseliiniin. Käyttökauden aikana katoaa jälkiä jättämättä, mystistä tavaraa, lienee sukua T-luun vaseliinille.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Jaahas, mulla saattaa olla samaa kummituskakkaa etu-ja takapyörien laakereissa.... Pitää tarkistaa.
FXEF-81