Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..

Aloittaja NL, 05 kesäkuu 11, 14:10:10

« edellinen - seuraava »

NL

-93 1200 sportti. Kilisee vedättäessä. Ei pahasti, välillä ei ollenkaan. Tuota kilkutusaluetta on melko hankala löytää.
Kaasarissa on 45/170 suuttimet ja sytkää olen aikaistanut. Mutta tuolla sytkän säädöllä oli hyvin marginaalinen vaikutus.
Pyörässä on suorat putket, joka lienee syynä siihen, että suuttimiin on kajottu. Laitoin putkiin lyhyet huilut, koska äänet oli niin infernaaliset ja nyt tuon kilinän kuulee. Suorilla putkilla sitä ei joko kuule metelin yli, tai sitten sitä ei esiinny. Ilmanottopuoli on vakio.

Ilmaruuvi tuntui olevan kiinni?? Käänsin pari kierrosta auki --> Ei vaikutusta käyntiin. Käänsin takaisin kiinni, niin pitkälle kuin uskalsin --> Ei vaikutusta. Eli todennäköisesti sen on joku vääntänyt liian tiukkaan kiinni. Ymmärtääkseni se on se ruuvi joka hajoaa, eli niitä varmaan saa varaosina?
Varsinainen kysymys oli, että riittääkö tuo 170 pääsuuttimeksi?
Seuraava ostos lienee Dyna2000i..

Kiiski

Koitappas säätää myöhäselle sitä sytkää, josko auttas.

NL

Sori, mikä lie aivopieru, tarkoitin siis myöhäistäneeni sitä.
Eli siitä ei tuohon ole avuksi.

Immu.

Olisko kanava tukossa joka tulee sinne säätöruuville? Silloin ei ole vaikutusta vaikka kuinka

ruuvaa.     -Immu- :)

Hemuli

Yleensä se ruuvi on väännetty voimalla pohjaan jolloin messinkinen kartiokärki menee rikki eikä säätö enää vaikuta. Ota se irti ja katso luupilla näkyykö kärjessä jälkiä.

Onko kyseessä alkuperäinen 1200 vai 883/1200 konversio? Jos konversio niin onko siinä vielä alkuperäinen sytkä? 883 sytkä antaa maksimiennakot aivan liian aikaisin isommalle koneelle ja kilkattaa varmasti. Vikaa voi "korjata" säätämällä perusennakkoa reilusti myöhäisemmälle mutta samalla menetetään vähän yläpään tehoja kun maksimit pienenee samalla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

NL

Jahha, palasit kotiin pytty kainalossa? Onnittelut Voitosta!

Ihan orkkis tonnikakkonen on kysymyksessä. Suorat putket, joissa (nyt) lyhyet huilut.
Sen verran tuossa selvisi kun avasin kaasarin, että siellä on tosiaan suuttimet 45/170 mutta siellä on myös joku preppauskitti (cc rider tms.) Eli pääsuuttin on malliltaan pikkujengalla, koska alle on vaihdettu se neulan tuubi. En vielä avannut kaasaria kokonaan, eli en tiedä onko neulaa nostettu tai vaihdettu, mutta viritelty siis on. Ja tuo käy aika helvetin laihalla, ainakin tulpista päätellen, aivan valkoiset.
Hain nyt Mannelta isommat suuttimet (46 ja 175/180) ja muutaman prikan ensi avuiksi. Täytyy vähän testailla. Samalla otin sellaisen sormin käännettävän ilmaruuvin varuiksi, jos vanha on mäsä. Ja onhan se nappula vähän mukavampi käännelläkin.
Sytkää säädin siis myöhäisemmälle, mutta sillä ei ole kummoista vaikutusta tuohon kilinään, ongelma todennäköisesti on tuo seos. Sinänsä laite kulkee ja käy hyvin (lähtee ja kulkee itseasiassa todella hyvin), mutta tuo kilinä ja laiha seos huolestuttaa.


NL

Suuttimet on nyt 46/180 ja tulpat edelleen valkoiset. Kilinä tuntuu hävinneen tai ainakin vaimenneen niin, ettei se kuulu normimetelin yli.
Täytyy huomenna tehdä vielä kunnollinen testilenkki ja kattoa tulpat uudestaan vähän korkeemmilta kierroksilta.

NL

#7
Ei eroa suuttimien vaihdolla. Edelleen täysin sama väri, eli valkoinen. Tällä kertaa sammutin koneen 5 vaihteella, n 3500rpm.
Onko joku yksittäinen juttu, joka saa seoksen laihaksi huolimatta kaasarin säädöistä? Imusarjan vuoto? Se pitäis kyllä olla tiivis, mutta en ole vielä starttipilottia kokeillut sinne suihkutella. Täytynee tänään testata.
EDIT:
Testasin starttipilottia imusarjaan. Mielenkiintoista on, että kun sitä suihkuttaa ilmanputsariin, kone sammuu. Eikös tuon pitäisi toimia just toisinpäin?
Imusarjaan suihkutellessa ei kierroksissa tapahtunut muutoksia. Paitsi jos suihkuttaa reippaammiin, niin sitten tahti hidastuu, mutta luulen, että silloin haukkaa jo putsarin kautta. Eli jos tämä käänteinen testi nyt sitten mitään tulosta tuo, niin lähinnä sen, että imusarja lienee tiivis.
Ilmaruuvin vaihdoin sormin pyöriteltävään, mutta vaikka sen kääntää kiinni, ei koneen käynnissä tapahdu mitään muutosta.  Eli tuntuu olevan ihan sama mitä tuolle kaasarille tekee, käynti ja tulokset pysyy samana. Eli joku osa/asento/vika tekee tyhjäksi kaasarinsäätöyritykset.


NL

Juoni tihenee, vaihdoin HD:n tulpat takaisin (vanhat). Tein testilenkin ja tulppa irti. Yllätys yllätys se oli maitokahvin värinen. Uudet tulpat joilla olen ajellut on Championin vastaavat ja taulukon mukaan yhteensopivat. Ne menee kuitenkin n. 1mm syvemmälle palotilaan kuin noi HD:n omat. Voiko tommonen vaikuttaa lämpötilaan? Vai poistaako se HD:n tulppa paremmin lämpöä sieltä?
Täytyy nyt vetää muutama testikierros vielä ja kattoa miltä tulppien väri näyttää.

ma^ko

Jos tulppa menee syvemälle kuin alkuperäinen sitä ei tule käyttää, se ei ole yhteensopiva vaikka taulukko sanoisi mitä. Lämpöarvokaan ei selkeästi ole yhtenevä jos palolämmössä on tulpan osalta ero, koska se lämpöarvo on juurikin se arvo jolla tulppa siirtää lämpöä kanteen.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

NL

Saako noita HD:n tulppia jostain? Täytynee vertailla sitä esim. NGKn tulppaan.

ma^ko

#11
EVO Sportossa(poislukien 1100) pitäisi olla H-D 6R12, Champion RA8HC, NGK DCPR7E eli samat kynttilät kuin TC bigtwinissä, 1100:ssa taas sit samat kuin tonnises rautiaisessa.

edit: ei RC vaan TC
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

NL

Joo, siinä on hd 6R12. Kokeilin Championin RA8HC tulppia, mutta ne on millin pidemmät ja hehkuu valkosena ajossa. Hd-n tulpat on maitokahvin väriset.

ma^ko

Kannattanee sitten ajaa orkkiksilla, tai koittaa tuota NGK:ta jos orkkisten saatavuus vain HooRee orientuneist putiikeist tökkii.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

NL

Kilisee edelleen hieman, mutta tulppien väri tuntuu olevan kuitenkin oikea.
Viimeisen ongelma on kuitenkin, että tyhjäkäynti hävisi. Sain pyörän ajettua kotiin ryyppy puoliksi auki, ilman ryyppyä sammuu tyhjäkäynnillä ja ajossakin tuntuu nuhaiselta.
Olisko siellä se idle jetti tukossa, en ole vielä ehtinyt avata. Eikös idle ja välialue saa soppansa samasta kanavasta?
Varsinainen kysymys oikeastaan oli, että tyhjäkäynnin seosruuvin kiinni kääntämisen pitäisi sammuttaa kone, eikös? Tässä mun tapauksessa ruuvin kiinni kääntäminen laskee kierroksia aavistuksen, mutta ei hyydy. (tosin tällä hetkellä se ei siis käy tuota tyhjäkäyntiä ollenkaan. ) Lähinnä yritän hahmottaa että mikä kaikki siinä kaasarissa on viturallaan.