Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Imusarjassa öljyä

Aloittaja Jarde1, 19 toukokuu 11, 19:11:55

« edellinen - seuraava »

Jarde1

Viikko sitten oli ongelmia tuon Badlandsin vilkkuboksin kanssa, mutta nyt ne jäi taka-alalle kun tuli uusia ongelmia.
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3578.0
Testilenkillä alkoi kone käymään huonosti: tasaisilla kierroksilla kävi välillä vain toisella ja nuutui, lisää kierroksia ja taas tuli toinen pytty mukaan ja taas mentiin. Aluksi luulin että tulpat olisi vain ottanut itseensä pitkistä tyhjäkäynneistä, joten kun pääsin kotiin vaihdoin toiset tulpat ja kone käyntiin, hyvin toimii.
Seuraavana päivänä ajelemaan niin tuskin kahta kilometriä kauemmas ei päässyt kun alkoi taas sama rynkytys, takaisin talliin ja tulpat pois. Tulpat oli toki käytetyt, mutta ei ne ainakaan olleet yhtä mustat kuin edelliset. Kun en muutakaan keksinyt niin otin kaasarin pois, ja ajattelin putsata sen jos siellä olis vaikka jotain häikkää. Siinä vaiheessa huomasin, että imusarja oli kosteana öljystä. Tuossa näkyy kun öljyä on jo valunut imusarjan pohjalle:
http://kuvablogi.com/nayta/3045217/
Onkohan tuo kuinka vakavaa?

Moottori on jonkun verran kostea öljystä, joten kokeilin kiristään takapytyn kannenpulttia, niin nehän oli jokainen löysällä. Ei irti, mutta kuitenkin kiristyi lenkkiavaimella. Etupytyn kannenpultit oli tiukat, samoin kummankin sylinterien mutterit. Onkohan tuossa nyt palanut kannentiiviste?

Kevään aikana olen ajanut muutaman sata kilometriä ja kaikki on toiminut tähän asti aivan hienosti.
Shovelhead FLH80 -80

Jarde1

Mittasin äsken puristuspaineet, toki kylmästä koneesta:
etupytty 150 psi ja takapytty 160 psi eli n. 10.5 ja 11 bar.
Lämpöisessä koneessa pitäisi ilmeisesti olla 100 psi +- 10

Mittarina Motonetin malli missä saa letkun ruuvattua tulpanreikään.
Shovelhead FLH80 -80

jyrggä

Mitkä männät ja paljonko ruttua?

Sulla varmaan on (tai sillä joka viimeksi on kannet kiinni laittanu) jääny kansi vähän löysälle. On mahollista tietysti että se kannen tiivisti palo tuossa rytäkässä, mutta en kyllä usko. Kiristä se kansi, minkä jo ilmeisesti teitki, ja käytä lämpimäksi. Kiristä uudestaan. Jos ei tuhise kannen välistä niin ei muutaku kovaa ajoa, ei ehjää kannata korjata.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Hessu

Sanoisin että kuva näyttää normaalilta. Tollasta öljyn/bensan sekasta litkua on tuolla aina kun laitteessa on ollu jotain käyntihäiriötä. Toi litku ei ole syy vaan seuraus.

Jarde1

Tuo pyörä on uusi tuttavuus, olen ostanut sen viime syksyllä. Joten en ole paljon ehtinyt ajamaan kuin nyt vasta keväällä tuon muutaman satasen.
Kiristin jo eilen tuon kannen ja tänään laitan kaasarin kiinni ja käytän lämpöiseksi ja kiristän lisää. Olisko tuon toisella käyminen johtunut vain tuosta löystyneestä kannesta?
Puristuspaineethan mittasin eilen tuon kiristämisen jälkeen ja silloin ne oli aika tasaiset.
Shovelhead FLH80 -80

jyrggä

Kyllä se siitä johtuu.. Muista säätää tönärit uudestaannyt kun kansi painuu alas, ettei jää kantamaan vena.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

ma^ko

Älä kiri lämpimänä, vaan lämpimäksi käytön jälkeen anna jäähtyä ja kiri vast sitten.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jarde1

Aurinko paistaa taas risukasaa, eli käyntihäiriöiden perimmäinen syy taisi löytyä.

Laitoin kaasarin kiinni ja käyttelin koneen lämpöiseksi, mutta takapytty edelleen pätki, vasta kierroksilla tuli mukaan. Jälkikiristin vielä pytyt ja tarkistin ettei venttiilit kanna, ja edelleen ihmettelin mistä takapytyn pimeninen vois johtua. Tarkistin että kipinää tulee kun starttaa, mittasin puolan kun epäilin jo sitäkin, mutta kaikki oli niinkuin pitää.
Vasta kun tarkemmin katsoin tulpanjohtoa, huomasin että liitin oli ihan mustana puolan päässä, mittasin vielä vastuksen ja huomasin että johto oli poikki liittimestä. Välillä yhdisti ja välillä ei. Pala päästä pois ja uusi liitos ja kokeilemaan, heti lähti käymään ja kävi molemmilla.
Vielä pieni testilenkki ja kaikki toimii.  ;D Vilkkuongelmakin on jo unohtunut.

Välillä on jo yöllä herätessä tullut mieleen että tässäkö oli kesän ajot.
Shovelhead FLH80 -80