Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Venttiilikoppien tiivisteet - vuotaa

Aloittaja souweli, 13 toukokuu 11, 08:37:18

« edellinen - seuraava »

souweli

Nyt menee sormi suuhun.....

Vaihdoin talvella evon venakoppien tiivisteet kun etupytyn alimmainen hieman vuosi.

Ajoin noin 500 km ja takapytyn koppa rupesi vuotamaan keskimmäisen tiivisteen kohdalta vasemmalta puolelta. Auki ja huomasin, että tiiviste oli haljennut. Ajattelin, että jäänyt jotenkin mutkalle ja siksi mennyt paskaksi.

Eilen vaihdoin uuden tiivarin ja näytti pitävän, kunnes nyt 40 km jälkeen taas vuotaa ja samasta kohtaa. Mitä vidua??? Kopan osien välissä ei oo mitään mikä rikkoisi tiivisteen ja oon aivan varma, että tiiviste lepäsi nätisti urassa kun pistin kopan kasaan.

Kiritänköhän mä ne viimeiset kuusiokolopultit liian kireällle ja se aiheuttaa nyt tämän?

Onko kellään heittää vinkkejä?

Tänks!
Ketuttaako, häh? www.ketunkulma.fi

Hemuli

Onko kromatut vai kiillotetut kopat? Kromatuissa on näkynyt tiivisteurassa teräviä purseita jotka tuhoaa tiivisteet alta aikayksikön. Ruuvit kiristetään tehtaan antamaan momenttiin joka käytännössä vetää kopat kiinni toisiinsa - sikäli et ruuveilla saa tiivisteitä rikki.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

souweli

Joo, kromatut on. Hyvä tietää, että kiristämällä en saa tiivisteitä rikki. Täytyy vielä avata ja katsoa oisko teräviä reinoja tai purseita joka ilmiön aiheuttaa. Etummainen kun pitänyt ihan hyvin....toistaiseksi.

Kiitti Hemuli!

souweli

Täytyy palata vielä tähän......

Tiiviste oli haljennut pituussuunnassa, eikä näyttäisi siltä, että pienet purseet leikkaisivat poikki. Hieman ymmälläni.....

No, vaihdoin uuden tiivisteen ja kiristin kopat hieman kevyemmin kuin aikaisemmin. Hienosti piti.....noin 150 km kunnes taas rupesi vuotamaan samasta kohtaa. En ole vielä avannut koppaa, mutta olen varma että tiiviste on taas halki pituus suunnassa.

Sain vinkin että kopan alin kappale voi olla kiero ja siksi kirstettäessä saattaa puristusvoima kohdistua liikaa yhteen kohtaan. Täytyy kai yrittää sipasta suoremmaksi. Ihmettelen vaan, että ollut aikaisemminkin auki eikä tälläistä showta ole tarvinnut käydä läpi. Ongelmat alkoi, kun vaihdoin talvella molempiin koppiin uudet tiiviste sarjat. Milloinkohan se etukoppa rupeaa vuotamaan..... ::)

Hemuli

Mites asennettaessa - pysyikö tiivarit nätisti urissa? Jotkut määrätynmerkkiset tiivisteet kun tuntuu olevan "numeroa liian pieniä" ja tuppaavat aina livahtamaan pois urasta. Jos sitä ei huomaa niin kopan reuna painaa tiivarin halki, nimenomaan pituussuunnassa. Joskus auttaa kun varovasti venyttää tiivistettä käsin.

Ei se kopan löysälle jättäminen auta mihinkään, kun ne vedetään tehtaan momenttiin niin kopat koskee toisiaan.

souweli

Otin auki ja tiiviari halki samasta kohtaa kuin edellinen.

Oon kyllä joka kerralla tosi tarkkaan katsonu että tiiviste istuuu urassa ennen kirraamista. Ja mystistä on, että etupytty onnistui kerta laakista. Taakse menossa jo neljäs tiiviste.

Alin kappale on kyllä hieman kiero kun katsoo peiliä vasten. Luulisi kyllä että kierokin antaisi periksi ja asettuisi nätisti paikkalle, kun on alumiinia.

Kokeillaan nyt vielä kerran, mutta jos taas alkaa vuotaa niin saa vuotaa maailman tappiin saakka. Rupeaa rauhallinenkin mies jo hermostumaan.......  :'(

Jake

Mä sportin venakopantiivisteet "liimasin" paikalleen pienillä silikoninökäreillä kriittisistä mutkista, kun eivät meinanneet pysyä aloillaan.

souweli

Tätä ketjua on turha jatkaa, mutta ajattelin infota, että tiivari numero neljä kesti 30 km ja vuotaa niin saatanasti. Vaikka yleensä turaan asennustöissä niin tää menee jo naurettavaksi. Etupytty kun kestänyt kerralla ilman ongelmia.

Sellainen tuli nyt mieleen, että oisko mennyt etu ja takapytyn kopan osat sekaisin?Luulen että ainakin kopan kansi takapytyssä on se mikä oli ennen etupytyllä.

Seuraavaksi vedän sikafleksillä kiinni niin että pysyvät osat ikuisesti yhdessä.....

souweli

Sen verran vielä palaan, että vuodon syy taisi selvitä. Kiero D-rengas. Sipaistu suoraksi ja nyt näyttäisi siltä, että tiiviste kestäää.....tai ainakin toivon niin......

Raimo-Raato

Se on normia että noi valupaskat on kieroja. Aina kannattais kattoo suoruus lasipinnalla.
A.K.A. Rambe

Jonev

Itselläkin meni takakopan alempi tiiviste halki pitkittäin uutta asentaessa. Cometicin tiivisteet tuntui hieman yli isoilta, mutta ilmeisesti kuuluukin. Täytyypä tutkaista tuon keskiosan suoruus. Varsinainen ongelma on takakopan alimmaisen osan irroitus. Ei tunnu mahtuvan millään sujahtamaan venttiilien ja yläputken välistä. Jää n.5 mm kiinni. Pyörittelin eri asentoihin, mutta oikealle puolelle tuo helpoimmin olisi tulossa. Mikä olisi järkevin tapa saada tuo pois?
Pyörä on -88 softail ja koneessa ilmeisesti s&s:n joku stroukkisatsi. Sylinterit on mielestäni saman mittaiset kun vertasin vakioon.

Hemuli

Joskus olen joutunut kampeamaan vääntöraudalla takapytyn pakoventtiiliä vähän alaspäin että sen kopan saa pois. Joskus taas tuntien turailun jälkeen koppa solahtaakin yhtäkkiä pois ihan kuin ei mitään ahdistusta olisi koskaan ollutkaan. Muistelisin että se lähtee sellaisella kiertävällä liikeradalla helpoiten pois.

V-8

vielä tiivisteistä... mulle kokenut ruuvaaja vinkkasi korkkisista tiivisteistä venakoppien väliin.
-FTW-

Hemuli

Miksi ihmeessä? Korkkitiivisteitä käytettiin joskus evolaisten alkuaikoina mutta ei mulla oo ainakaan niitä ikävä. Noi mustat silikonitiivisteet pelittää hyvin eikä niitä tarvitse kovin usein uusia. Jos purkamisen jälkeen ne tuntuu uudestaan kasattaessa venähtäneiltä, niin huolellinen pesu jonka jälkeen tiivarit jätetään yön yli pöydälle "kuivumaan" tekee yleensä sen että ne kuroutuu hiukan kasaan.

Jonev

Pyörittelin vielä tovin tota takakopan alinta osaa, mutta ei ilman apuja tullut pihalle. Vasemmalle puolelle pyörähti vähän pakoventtiiliä painamalla. Takaisin ei suostunut samasta suunnasta tulemaan. Oikealta puolelta sain takaisin pakoventtiiliä hieman painamalla. Kiitoksia neuvoista. Saas nähdä, joko nyt sais pysymään öljyt koppien sisäpuolella...