Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin käynnistys

Aloittaja perluskooni, 22 huhtikuu 11, 22:26:11

« edellinen - seuraava »

perluskooni

Uusi jäsen foorumilla, päivää kaikille tasapuolisesti. Palstaa olen lukenut kumminkin parisen vuotta.

Tämmönen shovel vaivoona, FLH -84. S&S 80 moottori, S&S E kaasari, jäykät nostajat, kärjellinen sytkä, 2-1 putkisto ja vaimennin päässä.
Kylmänä lähtee hienosti käyntiin, kuumana lähtee hienosti käyntiin mutta sellaasena puolihaloosena tahtoo tarttoottaa pitkästi ja yskii reippaasti kaasariin. En ole uskaltanut sytkään tai kaasariin koskea koska peli kuitenkin kulkee todella hyvin. Kuumana ehkä tyhjäkäynti hivenen "raskasta". Ei ole säädetty alakanttiin.
Mitähän tuolle tekisi, sytkää kumpaan suuntaan vai kaasaria johonkinpäin? Nuo pitäis kuitenkin olla ihan kohdillaan molemmat. Vai onko kyse vain tekniikasta...
Toinen vika on suhteessa 50/50 toimiva startti. Välillä mylly pyörii hyvin ja välillä sitten taas pelkkä startti ottaa kierroksia. Parilla solenoidilla tuota olen kokeillut eli vika tuskin on siinä. Mitähän tänne uusisi?
Forza Guzzi (+ soveli)

Kokkonen

#1
Mulle on tullut myös sellainen tuntuma, jotta puolilämpimänä Shovelin koneen herättäminen on hankalimmillaan. Itsellä tosin kikisillä. Jonkinmoinen tekniikka on ollut tämä, kaasu auki varovasti, muutama tyhjä potku, 5-7, sitten virrat päälle ja avot, sieltä se heräilee, jos ei ihan heti niin kohta. Jos vielä yskäisee kaasuttimeen niin sama uudestaan. Jos pakoputkeen niin tietää että kohta lähtee....(Mulla myös S&S ja kärjet)
Kieltämättä hieman erikoista, koska yleensä ajossa kaasuttimeen yskiminen on merkki laihasta seoksesta, mutta näyttäis että Shovelin käynnistyksessä tilanne on toisin päin. Ilmeisesti tilanne paranis single firellä, jotta ei "väärän" pytyn seokset palais. Samaa tekee joskus kuumanakin....nämä on yksilötä, mutta mulla homma pelaa noin.
Startilla vois kokeilla jotain samaa tyyliä, kaasua varovasti auki ja startaten,...

Kyl siinä saattaa olla joku yksilöllinen piirre, pitäs vaan löytää se....

Jos kone  muuten kulkee, niin ei sytkän säätöihin tarvitse koskea.
Raskas tyhjäkäyti saattaa olla merkki ehkä tyhjäkäyntiseoksen säädön tarpeesta tai liian suuresta välialueen suuttimesta. Foorumista löytyy ohje säätöön.
S&S säätöohje

Edit:
Startin vikaa pohtiessa kannattaa tutustua noihin kahteen aiheeseen

Starttaus ongelma

Evon startti hyppää vapaalle
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Oma soveli lähtee hyvin kuumana käyntiin kun painaa nappia, ei huikkaa eikä ruiskita gasoo kiihdytyspumpullakkaan . Jos ehtii jäähtyä vähän pitempään niin sen huomaa kyllä kun nappia painaessa ei heti hörähdäkään käyntiin, silloin pikkusen ryyppyä raolleen. Taitaa olla yksilöitä ja kyllä se konsti löytyy kun aikansa kikkailee.
FXEF-81

Hemuli

Paras kikka mitä olen oppinut on että jos kone yskäisee kaasariin ei ole mitään hyötyä näännyttää itseään polkemalla enää yhtään enempää virrat päällä. Virrat pois, kaasu kokonaan auki ja viitisen huuhtelupolkaisua. Sitten virrat takaisin, kaasu ihan aavistuksen raolleen ja napakka potku. Yleensä lähtee ekalla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

perluskooni

#4
Kyllä nyt pitää ottaa hyvinkin pitkästi omaan piikkiin nämä roleemit. Otin oikeen asiaksi tämän keksinnön lauantain kunniaksi.
Starttivaiva selvisi kun nyhtäsin enskapuolen auki. Se haarukka sielä oli väärässä välissä... Eli heti sen rattaan takana joka kytkinkehälle husii. Vähän näköjään ollut turhan kiire kasatessa, perkeles.... Nyt on oikeassa lovessa ja toimii kun ei mitään. Nakkasin jo kiksiveivinkin sivulaukkuun pohjetta painamasta ;D

Puolivillaasena startatessa tämä tosiaan tahtoo ryyppyvipua. Eikä syleksi yhtään. Kyllä tässä oppii koko ajan, näköjään.




Forza Guzzi (+ soveli)

Hemuli

Jaa se olikin nappistartti, mitenhän pääsikin livahtamaan ohi...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

perluskooni

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 huhtikuu 11, 00:25:35
Jaa se olikin nappistartti, mitenhän pääsikin livahtamaan ohi...

Molemmat löytyy nykyään, nappi ja veivi. Ja tuuletuspotkutkin on tuttuja. Se vain että kun 98% tämän vehkeen ajoista ajaa eukko, rapia 50kg, ja tuolla kiksillä hän ei konetta saa ympäri vaikka kuinka hyppisi :D.
Forza Guzzi (+ soveli)

jyrggä

Kyllä saa. Tässä lähipiirissä eräs 50kg nainen polkasee helposti early-sovelin tulille, siinä missä 120kg äijäkin. Ja on niitä muitakin, ei tuo nyt niin tavatonta ole. Se tekniikka katos ;)
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

räkä

Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 04 toukokuu 11, 22:59:33
Kyllä saa. Tässä lähipiirissä eräs 50kg nainen polkasee helposti early-sovelin tulille, siinä missä 120kg äijäkin. Ja on niitä muitakin, ei tuo nyt niin tavatonta ole. Se tekniikka katos ;)

Helposti...

Don Quijote

^^ släbärit jalassa kun polkee käyntiin, on tekniikan syytä olla kunnossa ja potkun terävä. Tässä ilmeisesti on molemmat  8)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Jensen

Väleän orkkis Shovelin pyöräyttää käyntiin kädelläkin.  :) Harley Shovelhead 1340 handstart - no kickstart ;-)

Pietari

Pakko kommentoida että kyllä sohveli on kuin tulpatonta mopoa polkis verrattuna hiljakkoin porattuun Rautapäähän...puristukset on hieman eri luokkaa ja rautiksen maineen tuntien hilpeän jännittävää puuhaa.Starttiahan en enää suostu periaatteesta käyttämään...

perluskooni

#12
Mittaalin puolan tuossa joku päivä ja seuraavana tilasin uuden.
Johan tärähtää HETI tulille, veivistä ja napista. Ei ne näköjään osaa tehdä ikuista puolaakaan.

Helppohan noita tuommosia on käyntiin polkea missä ulettuu molemmin käsin sarviin... ;D
Forza Guzzi (+ soveli)

Pietari

Mun vehkeet ei lähe kyllä sarvista käyntiin... ;D

jumpero