Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Starttaus ongelmia.

Aloittaja Hessu, 18 elokuu 10, 08:10:04

« edellinen - seuraava »

Hessu

Siirtäkää, jos on väärällä alueella.
Aiheena on shovelin starttilaitteiden kestävyys. Mottihan on kevyesti viilattu strokeri. Että vastusta on vakiota enemmän. Itse starttimoottori ei oo ongelma. Se kestää ja riittää kyllä.
Mutta kaikki siitä eteenpäin brakaa koko ajan. Tän kesän saldo on kaksi solenoidia ja kaksi kytkentäratasta/ bendixratasta ja sillontällön päälle jäävä startti. Eli solenoidin kuparinastat hitsaantuu kiinni. Samassa tallirakennuskompleksissa on kaksi muuta vähän isompaa shovelia ja molempien omistajat myös repivät hiuksiaan ihan samojen ongelmien kanssa.

Solenoidihan on helppo vaihtaa, mutta tollasessa vakio matkalehmässä missä on kaks kahteen pakoputkista ja orgis akkuteline-öljysäiliö yhdistelmä, bendixrattaan vaihto on perkeleellinen homma.

Eli aprikointia. Jeesaako solenoidin nastojen kiinnihitsaantumiseen jos itse starttimoottori on tehokkaampi? Eli imaseeko heikkotehoisempi sähkömotti enemmän virtaa?

Ja se vitun bendixratas. Sehän on laakeroitu niin että ei pyöri toiseen suuntaan. Eli startatessa, mutta kun motti lähtee käyntiin, ratas pääsee pyörimään vapaasti. Mutta pyörittäessään mottia, viisi 1/4" laakerirullaa kiilautuu ulko- ja sisäkehän väliin ja PITÄISI jaksaa välittää voima. Mä oon monenlaisia polttomoottoreiden startteja pitänyt käsissäni ja ainoastaan yhdessä muussa oon nähny HD:n lisäksi tollasen rattaan. Se oli 59-mallisen Volvo Pentan startti.
Tän kyseisen Volvon rattaan korjasin kaverille, kun oli samanlainen vika, että ei jaksanut "pitää" enää. Eilen purin ton hd:n rattaan. Mekanismi on idealtaan sama, mutta toteutus paljon paskempi. ei ihme, että eivät ole pitkäikäisiä.

Mutta suurimmassa osassa moottoreita ei tarvii tollasta ratasta???
Tuli mieleen jos hitsais sen rattaan niin, että olis yhtäpuuta. Onko tullu kokeiltua?

Taidan alkaa rakentaa ens vuodeksi käsikäyttöistä solenoidin ja bendix laitteiston korvaajaa.

Nimim. Loppu kausi kiksillä.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 18 elokuu 10, 08:10:04
Eli solenoidin kuparinastat hitsaantuu kiinni. Samassa tallirakennuskompleksissa on kaksi muuta vähän isompaa shovelia ja molempien omistajat myös repivät hiuksiaan ihan samojen ongelmien kanssa.
**
Eli aprikointia. Jeesaako solenoidin nastojen kiinnihitsaantumiseen jos itse starttimoottori on tehokkaampi? Eli imaseeko heikkotehoisempi sähkömotti enemmän virtaa?


Nastojen hitsautuminen viittais siihen että kontakti on huono. Kosketuksen pinta-alan mun käsityksen mukaan pitäisi riittää. Puhtaus ei varmaan ole tässä tapauksessa ongelma, joten vaihtoehdoiksi voisi jäädä, että solenoidi ei vedä kärkiä kunnolla kiinni tai ne "värisee" ja kipinöi sen takia.
Sähköisesti vika voi olla relessä tai solenoidissa. Mekaanisesti solenoidissa? Kanittaa?
Ameriikan pojat ovat käyttäneet solenoidissa tuollaista (ks.kuva) suoraa painiketta, silloin jää rele ja starttinappula pois. Rele ja solenoidi voisi "väristää", kun startti ottaa kunnolla virtaa ja jännite hetkellisesti laskee.

Tehokkaampi startti ottaa teoriassa enemmän virtaa, mutta ei se välttämättä käy enempää kontaktien päälle, koska jaksaa pyörittää paremmin. Pikkunen startti vaan imasee sähköä enemmän ja ehkä pidempään kuin iso siinäkohtaa kun se ei pääse pyörimään täydellä vauhdillaan. Joten tehokkaampi starttikin voisi tuoda apuja.

Nämä oli sitten vaan mun ajatuksia.

Bendixratasongelmaan en osaa kommentoida mitään.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Toi jännitteen seilaaminen vois olla kyllä osa selitystä tohon hitsaantumiseen.
Toi kuva mukainen viritelmä on sama kuin ruuvarilla käynnistäminen. Eli jeesaa jos ohjausrele on huono. Mut ei oo ja onhan tosiaan sellanenkin yks  hajonnu tänä kesänä. Sehän on ihan perinteinen ajovalojenvaihtorele.

Toi hitsaantuminen ihmetyttää vielä enemmän sen takia, että laitetta ei tarvii sahaa yhtään.
Kun vähän hipasee starttinappia, vehje käy. Eli mitään kammo lämpöjä ei ehdi kehittyä.

Kokkonen

Oletko mitannut jännitteen starttauksen aikana?

Esim tulppien piuhat irti, ettei kone lähde käyntiin. Mittaus akulta (ja vielä toinen kerta vaikka solenoidilta) ja starttaa niin että kone pyörähtää tuollaiset kymmenen kertaa. Jännite ei saisi laskea alle 9 voltin. (9,6VDC on yleinen tarkka ohjeraja 12V vehkeissä).
Akun pitää olla ok ja vähintään 75% varauksessaan.
Jos menee alle niin startti ei ole kunnossa... tai sopiva. :-\

Jännitteen lasku nostaa startille menevää virtaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Spöke

Mulla kans hitsaantu vähän väliä kiinni (siis solenoidi), uusin kaikki ja ongelma jatkui. Vasta akun vaihdon jälkeen ongelma korjaantui. Jotenkin yhdistin ongelman matalaan jännitteeseen, muutakaan selitystä en keksinyt.
Laitoin maattokaapelin kiksinkopan mutterin alle, ja mutteriksi malli siipimutteri. Vähä niinku päävirtakatkaisija.
Ens talvena lentää koko keksintö vittuun. Saa sen kiksilläkin käyntiin.
-M-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hessu

Toi jännitteen mittaus johti jäljille. Se putos tosiaan ysin kieppeille eli jostain lyö maihin suoraan. Mutta akku ja piuhat on kondiksessa. Siinä sitten hetken ihmettelin ja muistin että mulla oli hyllyllä yks solenoidin korjaussarja. Vaihdoin sen sitten yhteen vanhaan.
Josta muuten sit selvis, että näissä eri valmistajien solenoideissa on eroja. Kannen kiinnitysruuvien kierteet ja sijainti ja vähän muutakin snadia.

No homma alko taas pelaa. Mutta kun purin sen irrotetun, niin löyty syy jännitteen putoamiseen.
En ollu edellispäivänä huomannu, että kuparinastat ja kupariprikka oli kulunu vähän. Muutaman kymmenesosa millin.
Josta seuraa, että se keskipuikko, missä kontaktiprikka on kiinni, pääsee liikkumaan pidemmälle ja ottamaan kiinni toisen kuparipultin alla olevaan messinkilevyyn. Ja sillon se maadottaa puikon kautta.

Kiertelin vielä naapuruston autokorjaamoilla kattelemassa vanhoja startteja. Kyllä kaikissa nyky autojen starteissa näyttäis olevan tollanen samanlainen bendixratas.
Musta alko tuntuu että kaikissa ns. välitetyissä starteissa täytyy olla tollanen ratas. Muuten kun motti lähtee pyörimään, startti saa niin kovaa hudaa, että kollektorinlamellit lähtee lentoon.
Mutta vanhanaikaisissa starteissa missä ratas pyörii samaa nopeutta sähkömoottorin kanssa, ei sellasta ongelmaa ole. Joten en kokeile hitsaa ratasta jumiin.

Mutta jotain sille rattaalle pitäis keksiä.

flhx

Tuli tossa mieleen että eikös noi vanhemmat startit ollu samoja myös jossain Toyotissa? Joku stnan nippon denso tai hitachi viritelmä? Vai muistanko taas perinteisesti ihan päi vittua? Kun sitä tuolla hain että olisko autotarvikkeena saatavana järeempää ratasta? Vai sopiikohan jonkun tojotan ratas edes tuohon harley malliin?
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hessu

Onhan toikin ite moottori Hitachin valmistama. Toi sun muistikuva taitaa liittyä johonkin alkupään evoihin ja evosportteihin. Tälläsessä 65-88 vuosimalleissa starttihan ei oo mikään yhtenäinen paketti. Vaan solenoidi, sähkömoottori, välitykset ja vivustot on siroteltu ympäri prätkää irto-osina. Kaikki, ei purettavissa, vaan purettava erikseen. Näissä 83,84 flh shoveleissa, ekoista evoista en tiedä, välityspyörästön kuoretkin on irroitettava erikseen, kun moottori on irrotettu siitä.
Todellinen insinööritaidon huippusuoritus. 

Todennäköisesti se ratas kyllä löytyy jostain muustakin laitteesta. Kunhan vaan tietäis mistä.
Kyllä se solenoidikin on ihan varmaan kiskastu jonkun työkoneen kyljestä. Niin älyvapaa kiinnitys ja tiivistys siinä on. Ja koko. Edes isolohko Letukassa ei oo niin isoa.

Tuukka

Mulla on parilla kaverilla käytössä tollanen kaupasta ostettu käsikäyttöinen solenoidin korvaaja (nk. Pull starter) Erittäin toimivalta kapistukselta vaikuttaa. En ole kummankaan kertakaan kuullut valittavan starttaus ongelmista. Ainut miinuspuoli laitteessa on sen hinta. Tosin ei vastaavan tekeminen koneistusvehkeitä omaavalle ole isokaan homma. Johan se järkyttävän kokoinen solenoidi vetää pienemmän akun hämilleen.

alla olevassa kuvassa ko laite.

C.O.G.

Miikka

Tunnustan olevani toinen käyttäjistä. Oiskohan neljäs kesä menossa moisen kapistuksen kanssa ja kertaakaan ei ole sen kanssa ollut ongelmia. Ja onhan se "katu-uskottavampi" vivusta kääntää käyntiin kuin napista.... ;D ;D

Hessu

Joo toi on tuttu kapistus. Ja niin kuin ekassa viestissä totesin, jotain tollasta todennäköisesti ens talvena teen. Sillä erotuksella vaan, että meinaan ämppää myös sen tönkkösähkö kytkennän samaan. Toihan tarvii vielä erillisen solenidivetoisen srattireleen tyyliin Ford. Taisi sellainen olla myös joskus 70-luvun puolessä välissä HD:ä käytössä. En kyllä ymmärrä miks, kun solenoidi on kumminkin ollu koko ajan sama.

Nää manuaalisesti kytkettävät startit oli ihan tavallisia vielä 50-autoissa euroopassa ja 40- luvulla amerikanautoissa. Eli ei sellasessa mitään uutta ole.

Ilman vittuilua. Ei voi verrata laitteiden kestoa vuositasolla. Ainoastaan kertojen määrällä.
Mä oon käynnistäny laitteen toukokuun alusta alkaen lähes joka päivä väh. 5-6 kertaan.
Ympärillä pyörii harrastajia, jotka ei starttaa mottiaan kuin kuukaudessa 5 kertaa. Mut sit kun ne käynnistää, niin samalla siivulla menee tankillinen bensaa. Eli kilsatkin on huono vertailu kohta.

akrapu

Mun viesti ei liity Hessun ongelmiin. Laitanpa viestini tähän samaan ketjuun, kun startti oikkuilee mullakin.

Speksit: Orikinaali -72 vuosimallin Shovelin sähköstartti.

Oire: Satunnaisesti käy niin, ettei napista painamalla tapahdu yhtään mitään. Eli nyt on kesän aikana käynyt muutaman kerran, että laites on aivan mykkä, kun painaa starttinappia. Joo, on ollut virtakin päällä  :D. Ongelma on esiintynyt tien päällä, joten olen potkinut laitteen kiksillä käyntiin. Onneksi on sellainen. No, sitten seuraavana aamuna, kun lähtee töihin, niin taas lähtee napista kertalaakista käyntiin. Ei mitään ongelmaa, vaikken olen tehnyt pyörälle mitään. Nyt on pelannut ok jo viikkoja. Käyn pyörällä töissä, joten joka päivä käynnistellään.

Toimenpiteet: Startin kaikki piuhat olen irroitellut, puhdistanut liittimet ja kiristellyt ruuvit. Kahvan starttikatkaisimen sisuskalut myös putsailtu ja CRC:tä suihkuteltu.

Viittaako oireet vialliseen solenoidiin vai johonkin muuhun? Vai meneekö auringonpilkkujen piikkiin...

- AKr

Ps. Pliis, ei 'heivaa sähköstartti v...ttuun' / 'tosimiehetpolkeelaitteetkäyntiin' vastauksia.
- akr

Hessu

Kyllä liittyy.. mulla on tehny totakin. Kun solenoidista ottaa kannen veks, näkee että sieltä kelalta tulee kolme johtoa. Yks menee herätevirtaruuville, yks menee toiselle paksulle kupariruuville ja kolmas menee solenoidin runkoon. Täman kolmannen johdon kiinnityksesta runkoon on kaksi versiota. Joko juotettu tinalla tai pienen ruuvin alle. No tässä ruuviversiossa on tietysti mahdollista että se löystyy. Mulla tollaseen ongelmaan jeesas, kun kiristi ruuvin. Eli se varmaankin on kelan maadoitus...

Kokkonen

Starttirele voi tehdä myös tuollaista. Siellä huono kontakti ja solenoidille ei tule vetosähköä.
Selviää mittaamalla solenoidille tulevasta vetosähköpiuhasta kun vika on päällä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

akrapu

Kiitoksia hyvistä vastauksista. Mulla on tuo ruuviviritys 'kolmannessa' johdossa. Pitääpä vielä varmistella, että ko. ruuvi on kunnolla kiinni sekä laittaa starttirele tilaukseen, että voi kokeilla uudella releellä.

- AKr
- akr