Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Venttiilit ja nokka for dummies

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 27 tammikuu 11, 20:54:21

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Optiminahan sen nenän profiili olis tyystin kantikas, eli avais suoraan tarvittavaan nostoon, pitäis siinä käymättä korkeammalla ja sulkis suoraan... moinen vaan ei pyöri.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Hmm, eikös ramppia voi arvioida vertaamalla aukioloa nokan nostoilla .020" ja .053"? Mitä pienempi erotus, sitä nopeampi ramppi?
Long John Stroker

ma^ko

Pitäiosi olla vaan lisää nostoaika arvoja että siitä saisi oikeastaan mitään kokonaiskuvaa. En usko että tuossa vaiheessa on vielä sellaisia eroja joiden perusteella voi kovin pitkälle meneviä johtopäätelmiä tehdä, mut ihan mutu.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Tässä nokka keskustelussa ollaan juututtu nyansseihin, meinaa kokonaisuus kadota. Mitä isompi vipusuhde sitä nopeemmin venttiili aukee.  Alle kasin kanteilla ei kannata paljon aukio-olo asteilla juhlia. Samaten ei kannata haavailla ala-alue väännöstä, hyvästä keski-alueesta ja raikkaasta ylä-alueesta. Paitsi tietty S&S:n 514:llä pääsee hyvin lähelle 1.5 vipoilla. T oletko lukenut The Big Twin High Performance Guide Vol 1:stä, jos et lueppa.

Tuusulan T-Bone

Mä aattelin, että tässä keskustelussa käytäis näitä vähän niinq yleisesti läpi, eikä mietittäis pelkästään herra T-Bonen nokkavalintaa. Luulis, että täällä käy lukemassa mun lisäkseni joku toinenkin, joka ei näistä paljon mitään tiedä.

Päädyin taas miettimään sitä vippasuhdetta. Koska se tosiaan vaikuttaa myös efektiiviseen aukioloon ja 1.625 suhteella vaikutus on ainakin paperilla jo aika iso, palasin askeleen taaksepäin ja rupesin miettimään 1.5 vippasuhdetta. Sillä pääsisi lähemmäksi nokka-aksilakurkojen suunnittelemia arvoja ja S&S:n setti olis muutaman kympin halvempikin. 1.625 vippasuhde olisi erittäin hyödyllinen siinä kohtaa, kun upgreidaa myös nostajat ja pesät evo-tyyliin ja käyttää evon nokkaa, mutta mun arviointikyky ei riitä arvioimaan sen vaikutuksia shovelin nokkien käyttäytymiseen.

Kyllä mä sen tiedän, ettei tolla kantilla kummosia tehdä. Eikä ne kannetkaan mihkään virtaa, joten nyansseista tässä joka tapauksessa puhutaan. Mutta tehdään nyt silti se, mikä on tehtävissä. Koska alakierrosalue on tolla kantilla joka tapauksessa surkea, päätin etsiä sellaista nokkaa, jonka paras alue on vähintään 2500 rpm ja siitä ylöspäin. Sellaisella se ajotyylikin muotoutuu yksin tein chopperille sopivaksi. ;)

Yksi paperilla hyvältä näyttävä vaihtoehto olis tällöin Leineweber L2S. 1.5 vippasuhteella nostoa tulisi vähän enemmän kuin nykyisessä, mutta aukioloa ja overlappia pikkusen vähemmän. Rampit olisivat selvästi nopeemmat kuin nykyisessä (Andrews BH). Mun ymmärtääkseni vääntöalueen pitäisi tällöin siirtyä muutaman sata kierrosta alemmas, mikä olisi mun tapauksessa toivottavaa? Nopeemmilla rampeilla ja isommalla nostolla täyttö lisäksi periaatteessa paranee myös alemmilla rundeilla, vai kuinka?

Niin että ole sie Kiiski huoleti. Mä käyn intellektuaalisilla harharetkillä kaiken maailman periferioissa ja palaan sitten lopulta 1.5 rullavippoihin ja S&S 514 nokkaan. ;D
Long John Stroker

Kiiski

Mä mitään sun intellektuaalisista harharetkistä tiedä? Tunteella kato vedät. Sä olet chopper-mies ei siinä ole järjellä mitään sijaa. Fiilis ja hienot tarrat niillä mennään.

Miikka

Jep, tunteella vaan :D. Jos ei homma ja tunne toimi niin seuraava nokka vaihtoon, näin itse meinasin kokeilla Andrewsin A2 nokkaa, vaikka ei (rumaa)tarraa tullut mukana ;D. Seuraavan nokan ostan kyllä tarran perusteella ;D ;D Ps. asfalttia on jo näkyvissä... ;)

Spöke

Blaah, Andrewssi ja ei tarraa ??? Mulle Andrews on vähä niinku Crane autopuolella, sellanen nokkien Corolla Pelaa joo, mut ei häikäise millään ominaisuudella Autopuolella kovia sanoja on Lunati ja Comp Cams. Mulle HD:n nenu on joko Leineweber tai Woods. Niin, miten T-bone ois toi Woodsin 6:nen, kovasti ovat kehuneet? Tarrasta ei oo käsitystä millainen, varmaan jotenki patrioottinen, varmaan Jenkkiliput ja kaikki.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Miikka

No harraste-autoon laitoin Purpleshaftin vanhanliiton ränttätänttänokan ja siinä tuli hieno tarra mukana :D

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 05 maaliskuu 11, 14:58:14
Niin, miten T-bone ois toi Woodsin 6:nen, kovasti ovat kehuneet? Tarrasta ei oo käsitystä millainen, varmaan jotenki patrioottinen, varmaan Jenkkiliput ja kaikki.
-Spöke-

Tämä nokka oli ihan ekana mielessä, ennen kuin aloitin vippasuhdepohdiskelut sun muut harharetket. Siinä tulee vaan jo aika raju nosto, jos vippasuhdekin muuttuu. Ja sehän muuttuu, koska laitan ne rullavipat joka tapauksessa.
Long John Stroker

Kiiski

Multa unohtu noista valinta kriteereistä toi Comp Cams ne on Memphisistä ja kaikki, ihan kaikki on parasta mikä tulee Memphisistä.

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

Kiiski

#177
On Kuningas!

Make

OT: Memphis on yks fuckin cooleimmista mestoista missä oon ikuna käyny, ja tullu käymään. Keskusta on sen näkönen, et shoveli vaikuttais siellä hitekiltä. Ja paikallisen "oppaan" mukaan siellä tehään Elviksien lisäks Gibsonin skeboja, esitteli meille jonkun tehtaankin.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kokkonen

No niin elvistelijät, paluu ruotuun   :)

Pulma 1: Hydraulinostajat antavat varmaan hieman periksi joka kerran kun nosto lähtee liikenteeseen, joka tarkoittais, että niillä ei nuo teoreettiset ajoitukset pidä 100% kutiaan. Joskin jousto lienee vähäinen, jos hydrot ovat priima kunnossa. (Taas autoista: 0.003- 0.006 tuumaa? Voisko olla?)

Pulma 2: Rampin jyrkkyyksiä on topiikissa pohdittu. Rampin nopeudelle löytyy teoreetinenkin arvo, esim. jenkki autopuolella normaali lienee 0.0003 - 0.0006 tuumaa aste (?). Kisakoneissa 0.001 (?). Entä Harleyn mosassa? Nuo autopuolen arvot ovat laahurinostajille, joten Harrikan rullanostajan pitäs sallia enemmän.
Ramppinopeuden määritykseen pitäs tietää rampin nosto ja sen kesto asteina. Noitahan eivät valmistajat suoraan ilmoita. Rampin ollessa kaareva, määritys hankaloituu.

Tietääkö joku mikä on Harrikan rullanostajalle katukäyttöön vielä sovelias ramppinopeus?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W