Finnbikers

  • 14 Joulukuu 2019, 01:41:45
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Yleistietoa, vanne-rengaskoot, akselit, jarrulevyt ja pultit, keskiöt...  (Luettu 24008 kertaa)

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2242
  • Dinosaurus

Tähän tulee yleistietoa ainakin seuraavista aiheista:

- Rengas - vannetaulukko
- Akselit
- Jarrulevyt ja niiden kiinnityspultit
- Muutama kuva keskiöistä

Ja mitä sitten foorumin väki keksii tänne laittaa kommenttiensa muodossa

Edit: Lisäksi foorumista löytyy
- Pinnojen pituuden laskeminen
- Vanteen pinnaus ja rihtaus
- Vanteen pinnaaminen/pinnajärjestys
« Viimeksi muokattu: 20 Tammikuu 2011, 18:28:39 kirjoittanut Kokkonen »
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2242
  • Dinosaurus

Eturenkaat ja vanteet

Rengaskoko / vanne

16-tuumaa                        17-tuumaa                            18-tuumaa                             19-tuumaa
110/90-16  / 2.15 - 3.00    110/70-17  /  3.00 - 3.50     100/90-18  /  2.15 - 2.75      90/90-19 / 1.85 - 2.50
120/80-16  / 2.50 - 3.00    110/80-17 /   2.15 - 3.00     110/80-18  /  2.15 - 3.00      100/90-19 / 2.15 - 2.75
130/70-16  / 3.50 - 4.00    120/60-17  /  3.500 - 3.75    110/90-18  /  2.15 - 3.00     110/90-19 / 2.15 - 3.00
 130/90-16 / 2.50 - 3.50    120/70-17  /  2.75 - 3.75     120/70-18  / 3.00 - 3.75       120/70-19  / 3.00 - 3.75
150/80-16  /  3.00 - 4.00    120/80-17 /  2.50 - 3.00     120/90-18  /  2.50 - 3.00       130/60-19  / 3.00 - 3.75      
                                          120/90-17  /  2.50 - 3.00     130/60-18  /  3.50 - 4.00
                                          140/80-17  /  3.00 - 4.00     130/70-18  /  3.00 - 4.00
                                          150/80-17  /  3.00 - 4.25     140/70-18  /  3.00 - 4.50        

20-tuumaa                  21-tuumaa                           23-tuumaa
120/70-20  / 3.50      80/90-21  / 1.60 - 2.15      120/70-23  / 3.50 - 4.00
140/60-20  / 3.75      90/90-21  / 1.85 - 2.50      130/60-23  / 3.50 - 4.00        
150/55-20  / 4.50      120/70-21  /  3.00 - 3.75    
                                  140/70-21  / 3.00 - 3.75        

24-tuumaa
130/70-24  /  4.00

26-tuumaa
120/50-26  / 3.50

Takarenkaat ja vanteet


Rengskoko  / vanne

 15 tuumaa                        16 tuumaa                        17-tuumaa
130/90-15   / 2.50 - 3.50   130/90-16  / 2.50 - 3.50   120/90-17  / 2.50 - 3.00        190/50-17  / 6.00 - 6.50
140/80-15  / 2.75 - 3.75   140/90-16  / 2.75 - 3.75   130/90-17  / 2.50 - 3.50        190/55-17  / 6.00 - -6.50
140/90-15  / 2.75 - 3.75   150/80-16  /  3.00 - 4.00   140/80-17 / 2.750 - 4.00       200/50-17  / 6.00 - 6.50
150/80-15  / 3.00 - 4.25   160/80-16  / 3.50 - 4.50   150/60-17  / 4.00 - 4.75        200/55-17  / 6.00 - 6.50
150/90-15  / 3.00 - 4.00   170/70-16  / 4.25 -5.50     150/70-17  / 4.25 -4.50        210/50-17  / 6.00 - 7.00
170/80-15  / 3.50 - 5.00   180/60-16  / 4.50 - 5.50   160/60-17* /  4.25 - 5.50      300/35-17  / 10.0 - 11.0
180/70-15  / 4.25 - 5.50   180/65-16  / 4.50 - 5.50   160/70-17   / 3.75 - 5.00       330/30-17  / 11.0 - 12.5
200/70-15  / 5.50 - 6.50   180/70-16  / 5.00 - 6.00   170/60-17  / 4.25 - 5.50
230/60-15  / 6.25 - 8.00   200/60-16  / 5.50 - 6.25   180/55-17  / 5.50 - 6.00
250/55-15  / 9.00              240/50-16  / 7.00 - 8.00  180/60-17**  / 4.50 - 5.5

18-tuumaa                                                                   20-tuumaa                              21-tuumaa
110/90-18  / 2.15 -3.00    210/40-18  / 7.00 - 8.00     140/60-20  / 3.75                    200/70-21  / 6.25
120/90-18  / 2.50 - 3.00   240/40-18  / 8.00 - 9.00     150/55-20  / 4.50                    260/35-21  / 9.00
130/80-18  / 2.50 - 3.50   250/40-18  / 8.50 - 9.50      200/40-20  / 6.00 - 7.00      
140/70-18  / 3.00 - 4.50   260/35-18  / 8.50 - 9.50     220/50-20  / 6.50 - 7.50      
150/70-18  / 3.50 - 4.50   260/40-18  / 8.50 - 9.50     280/40-20  / 9.50 - 10.5      
160/60-18  / 4.25 - 5.00   280/35-18  / 9.50 - 10.5            
170/60-18  / 4.00 - 5.00   300/35-18  / 10.0 - 11.0            
180/55-18  / 5.50 - 6.00   310/35-18  / 10.0 - 11.0            
200/50-18  / 5.50 - 6.50   360/30-18  / 13.0            
200/55-18  / 5.50 - 6.50

* 160/60-17 Metzeler Sport sopii 17x5.5 vanteelle, muut 160/60-17 renkaat 4.25-5.00 vanteelle
** Vain180/60-17 GT502 Dunlop Screamin' Eagle ja Pirelli Night Dragon renkaat sopivat 17x4.5 vanteelle          
« Viimeksi muokattu: 15 Tammikuu 2011, 11:30:46 kirjoittanut Kokkonen »
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7278
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc

H-D on ansiokkaasti käyttänyt samankaltaista napaa lähes koko elinkaarensa ajan. Laakerointityyppi ja akselien paksuudet ovat muuttuneet mutta esim. pinnasarjat käy suurimpaan osaan pyöristä aina 30-luvulta tähän päivään. Poikkeuksen muodostaa Sportster/FXD-tuoteperheen etuvanteet joissa on kapea alumiininapa joka vaatii omanlaisensa pinnat. Ja tietysti erilaiset kiinteät rumpujarrunavat mutta se onkin jo toinen stoori.

Vuosina 1936-66 käytettiin ns. tähtinapaa jossa oli irtorullilla toteutettu suora laakerointi. Käytössä laakeriskoolit kuluivat ja jouduttiin siirtymään ylikokolaakereihin kunnes koko napa meni vaihtoon. Näitä napoja on menneinä aikoina sorvattu kuulalaakereille sopiviksi ja markkinoilla on myös tähtinavan näköisiä aftermarketosia joissa on valmiina kartiolaakerit 3/4" akselille. Vuonna 1967 siirryttiin käyttämään edellä mainittuja huoltoystävällisempiä 3/4" kartiolaakereita ja hyväksi todettu konstruktio sai väistyä vasta vuonna 2000 kuulalaakerin tieltä.

Navat itsessään kokivat tähtinavasta luopumisen jälkeen varsin vähän muutoksia. Sama teräslaippanapa oli käytössä aina vuoteen 1998 ja seuraavana vuonna sen korvasi huomattavasti kevyempi alumiinista työstetty napa. Sporstereissa ja FXD:ssa on levyjarruun siirtymisen myötä käytetty periaatteessa samaa alumiinietunapaa alusta lähtien, mitä nyt ensimmäisten vuosien levynavoissa levyn kiinnitysreiät ovat navan pinnakehän ulkopuolella.

Levyjarruihin siirryttäessä vuonna 1972 (Sportsterit saivat taakse levyn vasta -79) valittiin navan keskiöolakkeen halkaisijaksi 2". Tämä säilyi aina vuoteen 2000 jolloin sitä kasvatettiin uusien kuulalaakereiden suuremman halkaisijan takia 56 milliin. Poikkeuksen tähän muodostaa vuosien -77-83 XL/FX-mallit joiden tuplalevynavoissa keskiolake on huomattavasti suurempi 2 3/8". Tämän poikkeuksen takia nämä navat ovat erinomaisia aihioita kyykkypyörän levyjä sovitettaessa ;)...

Jarrulevyt ovat myös olleet hyvin samankokoisia, lukuun ottamatta edellä mainittuja -77-83 malleja joissa etulevyt olivat kymppituumaiset on H-D käyttänyt aina 11.5" levyjä.

Jarrulevyjen kiinitysruuvit ovat edessä 5/16", tästä poikkeuksen muodostaa jotkut FL-mallit joissa 3/8". Takanavan ruuvinreiät ovat levylle 3/8" ja rattaalle/hihnapyörälle 7/16".
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7278
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc

Vielä noista Sportsterin etunavoista, moni ei tiedäkään että 19" ja 21" vanteissa on erilaiset navat. Kikka piilee pinnojen rei'issä - 19" napaan kyllä pystyy kasaamaan 21" kehän mutta pinnat jäävät nojaamaan toisiaan vasten navan päässä. Alkuperäisissä 21" vanteissa tämä on ratkaistu työstämällä joka toinen reikä eri kehälle. Ja koska kuva vastaa tuhatta sanaa niin tässä:

19" napa:



21" napa - huomaa reikien "epäjärjestys":



Kuvista näkyy myös hyvin kuinka jarrulevyn keskiolake on kasvanut vuosien saatossa, ylemmässä kuvassa on uudempi kuulalaakerillinen napa ja alhaalla vanha kartioversio. Uudempi laakeri on ulkohalkaisijaltaan niin iso että olaketta on pitänyt kasvattaa.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1154

67-72 Big twinin navat oli kuulalaakerinapoja, joissa toinen laakeri navassa ja toinen laakeri rummussa/ levyn adapterissa. Eturenkaassa kaksi laakeria ja takanavassa kolme. Kartiolaakerit tuli vasta levyjarrunapoihin joissa kiinteät laipat levylle/rattaalle.
Kirjattu

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2242
  • Dinosaurus

Tuossa alla vielä muutama kataloogikuva keskiöistä ja niiden osista, laakereita, akseleita, väliholkkeja, jne....
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2242
  • Dinosaurus

Akseleita löytyy kolmea eri paksuutta
(3/4-tuuman paksuus lienee ollut käytössä ainakin 1936 alkaen?)

¾ tuuman akselit
- XL etuakseli 2007 asti, taka-akseli 2004 asti
- Dyna etuakseli 2003 asti, taka 2005 asti
- FXWDG etuakseli 2005 asti, taka 2005 (?) asti
- Softail mallit 2006 asti (pl FLSTS and FLSTSC), ja FLSTSB 2008Late asti. Taka-akselit 2007 asti.
- Touring mallit, etuakseli 2000(?), taka-akseli 2001 asti.

1 tuuman akselit

-  XL 2005 – 07, taka-akseli
-  Dyna etuakseli 2004-07, (pl 2004-05 FXDWG), taka-akseli 2006-07
-  Touring mallit etuakseli 2000-07, taka-akseli 2002 – 07,
-  VRSC 2002- 2007,

25 mm akselit
- Molemmat akselit, kaikki mallit 2008 alkaen, joissain Softail malleissa etuakseli 2007 alkaen
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu 2011, 09:51:20 kirjoittanut Kokkonen »
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2242
  • Dinosaurus

Jarrulevyjä on kahdella kahdella keskireiällä, 1999 asti 50 mm ja sen jälkeen 56,3 mm

Hemuli mainitsikin jo nuo levyjen kiinnityspulttien kierteet.
Lisäyksenä 1/4 tuumanen 1974-77 XL ja FX etulevyssä sekä 980-85 FLT 7/16 tuumaset.
Tässä jonkinlainen taulukko, jossa kiinnityspultteja on hieman tarkemmin yksilöity. Päällekkäisyyksiäkin löytyy.

Jarrulevyjen kiinnityspulttitalukko

Etu, yksi levy, pinnavanne, ¼ -20 X ¾ "  tai 1/4-20x 5/8” flathead allen,  1974-77 XL, FX.
Etu, valuvanne 5/16-18 x 1 ¼”, flathead allen, 1974-80 FX, 74-77XL
Etu/taka, pinnavanne,  3/8 -16 X 1" + lukkomutteri, kuusiokanta, 1973-74 FL, FX etu ; 1973-80 FL, taka
Etu, pinnavanne, tuplalevyt, 5/16-18 X 1 ¼ " + 5/16-18 lukkomutterit, 1977-84 XL, FX
Etu, valuvanne, tuplalevyt,  5/16-18 x 7/8, flathead allen, 1978-83 XL, FX, FXR
Etu, pinnavanne, 5/16-18 x 1”,  flathead allen + mutteri,  1978-83 FXWG
Etu/taka, 7/16-14 x 1 ¼”, flathead allen, 1980-81 FLT
Etu/taka, 7/16-14 x 1 ¾ ”, flathead allen, 1982-85 FLT
Etu yksi/kaksileyvinen, valuvanne ,  5/16-18 X 7/8", 1984-10 B.T.; 84-03 XL
Etu, pinnavanne,  Torx, 5/16-18 X 3/4" +  (5/16-18 lukkomutterit?) ,  1984-10 B.T.; 84-10 XL
Etu, valuvanne, Torx shoulder bolt, 2006-10 DYNA
Taka, valu/pinnavanne, 3/8-16 x 1 ½”, flathead, 1979 -> XL, FX; 81-84 FL,
Taka, pinnavanne,  3/8-16 X 1 ½ " +  3/8-16 lukkomutterit,  1981-84 FLH; 79-91 XL. 
Taka, valuvanne,  3/8-16 X 1 ¼ ", 1977-91 B.T.; 79-91 XL
Taka, valuvanne, 3/8-16 x 1”, buttonhead, 1979-91 FX, FL; 79-96 XL
Pinnavanne  3/8-16 X 1 ¼ " + 3/8-16 lukkomutteri, 1981-91 FXR; 84-91 Softail
Taka, Torx,  3/8-16 x 1 “,  BT 1997->, Softail, Dyna, XL 1992 -> (OEM 43567-92)
Custom buttonhead Torx, 2002-10 VRSC (pl . VRSCAW, VRSCAWA)
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiwi

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1278
  • Custom Farm Motorcycles
    • Tuurin Asema

Onkos muute vanhan rumpujarrullisen sportin keulassa toi 3/4" akseli? Muistelisin että se on aika ohkanen...
Kirjattu

Vincentius

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44

Terve! Tähän lafkaan sopisi meikäläisen kysymys johon viisaammat osais ehkä vastata
(riippuu toki kuinka vaikeasti asiani selitän)

Elikkäs kavennan -81:sen sovelin keulaa sportsterin t-paloilla ja siihen rytinään sain hommattua mukaan 21" navan (tai ainakin luulin sen olevan)
Nyt kun katoin Hemulin laittamia kuvia niin omassa navassa onkin reiä't juurikin noin kun tossa 19" versiossa.. eli ei limittäin. Mulla on 21" pinnat ja vannekehätkin jo kateltuna ja nyt funtsinkin jotta saanko ne tuohon napaan nyt natsaamaan? Jääkö pinnat liian lyhyeksi?


Toinen typerä kysymys:
Minkälainen laakeri-holkki-laakeri-akselipaketti tuollaiseen viritykseen kannattaisi laittaa kun on sovelin keulaputket ja toi edellä' mainittu napa. Akselia pitää lyhentää kuitenkin kun on sen sovelin oma.. Eli ei tohdi mennä pilkkomaan ennenkuin tietää/muistaa kaikki ne puslat ja holkit....

Anteeksi amatöörimäisyyteni..  :D
Kirjattu

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7278
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc

Ei se reikien limittäisyys liity pinnojen pituuteen vaan siihen miten risteävät pinnat klaaraa toisensa siellä navan päässä. Olen kyllä kasannut kaks'ykkösiä ysitoistasen napaan, snadisti jää pinnat koukun juuresta kantamaan mutta ei se vakavaa ole.

Sportsteri on samalla 3/4" akselilla kuin shovelikin - ellet sitten ole onnistunut hommaamaan niin uutta napaa että siinä on 1" akseli. Eli jos sulla ei ole ollenkaan laakereita niin hommaat ihan vakiolaakerit ja sitten vaan kavennat sen akselin ja mitoitat holkit sen mukaan että rengas menee keskelle haarukkaa.

Meinasitko kairata ne sportin t-palat 39 mm -> 41 mm?
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Vincentius

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44

Ei se reikien limittäisyys liity pinnojen pituuteen vaan siihen miten risteävät pinnat klaaraa toisensa siellä navan päässä. Olen kyllä kasannut kaks'ykkösiä ysitoistasen napaan, snadisti jää pinnat koukun juuresta kantamaan mutta ei se vakavaa ole.

Sportsteri on samalla 3/4" akselilla kuin shovelikin - ellet sitten ole onnistunut hommaamaan niin uutta napaa että siinä on 1" akseli. Eli jos sulla ei ole ollenkaan laakereita niin hommaat ihan vakiolaakerit ja sitten vaan kavennat sen akselin ja mitoitat holkit sen mukaan että rengas menee keskelle haarukkaa.

Meinasitko kairata ne sportin t-palat 39 mm -> 41 mm?

Jaa no sitte, tulipahan tuohonkin varmuus.

No sovelin akselia oon sinne koittanu lykkiä, mutta tästä holkista olis penetraatio nyt kiinni vaikka tämä holkki on perkeles tässä samassa akselissa ollutkin... toki sorvaamisen jälkeen lyhyempänä versiona..  ??? Jotain on jäänyt huomiotta....
Kirjattu

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7278
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc

...tämä holkki on perkeles tässä samassa akselissa ollutkin... toki sorvaamisen jälkeen lyhyempänä versiona..  ??? Jotain on jäänyt huomiotta....

Tyhmä kysymys mutta siistitkö holkin päät lyhentämisen jälkeen? Purseet pois?
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Vincentius

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44

...tämä holkki on perkeles tässä samassa akselissa ollutkin... toki sorvaamisen jälkeen lyhyempänä versiona..  ??? Jotain on jäänyt huomiotta....

Tyhmä kysymys mutta siistitkö holkin päät lyhentämisen jälkeen? Purseet pois?

Itse-asiassa vein holkin paikalliseen metallipajaan sorvattavaksi ja se näytti kuitenkin niin siistiltä etten
koittanut siistiä, tais siihen silti jotain ruikkua jäädäkin? Vaikkei silmällä havaannu mitää?
Kuitenki aika pienestähän tässä kysymys onkin :D
Kirjattu

013

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 437
  • vellu Pirinen

Mites noissa navoissa menee tuo leveys? tuskin kaikissa sama, lähinnä kiinnostaa  ~90 luvun takanavan leveys.
tarkoitus olisi ehkä sovittaa semmonen jytään.
Kirjattu
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.