Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vanteen pinnaaminen / pinna järjestys??

Aloittaja matant, 26 helmikuu 10, 22:52:10

« edellinen - seuraava »

matant

Vanha aihe: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=320.0

Mutta missä järjestyksessä pinnat napaan/kehälle?
Helpoin varmaan, kun kattoo mallia valmiiksi pinnatusta, mutta oiskos joku sääntöä/neuvoa esim. 40 pinnaselle, ja vai/tai kuinka asiaa alkaisi funtsimaan?

Tuo 40pinnanen on suht helppo, mutta voin jo nähdä itseni (rasvaamassa köyttä), kun pinnoja olisi esim. 120... :o

Kuvia / inffoja jossain?


Hemuli

Ei ole mitään yleispätevää sääntöä, se riippuu ihan vanteeseen prässättyjen upotusten ja reikien suunnan järjestyksestä. Jos kyseessä on joku muu kuin Sportster/Dyna etunapa niin aloita niin että kasaa ensin toinen puoli neljä ristiin, sen jälkeen käännä vanne ympäri ja kannattele kehää navan ympärillä niin että se on suurin piirtein keskellä. Pujota yksi pinna napaan ja katso mihin reikään se luontevimmin osuu. Tässä kohtaa tulee useimmiten virhe ja toisen puolen pinnat lähdetään kasaamaan väärään järjestykseen - lopputuloksena näyttää että joka toinen pinna on liian pitkä.

Sportin/Dynan etunavassa pitää kaikkien pinnojen olla kiinni navassa oikeassa järjestyksessä ennen kuin niitä voidaan alkaa kiinnittää kehälle, silloin pitää vähän raapia päätä ja pähkiä se oikea järjestys mielessä. Muutenkin maailman vittumaisin napa pinnata.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

#2
Hemulilla on aiheesta kokemusta, tämä minun sepustus on lyhyt käännös tehtaan manuaalista elikkä kun pelataan originaaliosilla.
Olennainen ero on siinä, että manuskassa neuvotaan ensin laittamaan sisärivin pinnat paikalleen.
Mutta kuvat saattavat kertoa sitten enemmän.

Elikkä simppeliä 40-pinnaista käsittelen
Harrikassa on ollut käytössä kahta pinnaustapaa, pinnojakin on hienoilla ja karkeilla kierteillä.

16 tuumainen vanhan tyylin keskiö (early style)
Kuva 1
Sisä-  ja ulkorivi
Kuva 2
Vastakkaisten puolien sisä- ja ulkorivien pinnat menevät samaan suuntaan (Edit1: sanamuotoa muutettu)

16 tuumainen uuden tyylin keskiö (late style)
Kuva 3
Sisä-  ja ulkorivi

Kuva 4
Vastakkaisten puolien sisä- ja ulkorivien pinnat menevät eri suuntiin

Jos pinnataan vanhaan tyyliin, sisärivin voi tehdä myötä tai vastapäivään, molemmat kuitenkin samaan suuntaan.

Laita vanne keskiön ympärille. Vanteessa pinnat ovat neljän ryhmissä, 10 ryhmää. Sisärivin pinnat tulee pinnaustavasta riipuen joko vierekkäin (vanha tyyli) tai ryhmän reunoille (uusi tyyli). Laita nippa pinnaan, kiristä noin kolme kerrosta. Kun kaikki sisärivien pinnat (20) ovat paikallaan, aloita ulkorivin asennus. Pinna lähtee eri suuntaan kuin sisärivi, sen tulee mennä ristiin neljän sisäpinnan yli (kuva 5).

Tuohon Hemulin mainitsemaan v-mäiseen 19-tuumaiseen saatetaan palata myöhemmin

Täältä löytyy sitten kuvia komioista pinnavanteista ja myös pinnaustyyleistä, 40 -120 pinnaa.
http://www.hdwheels.com/Design.htm
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

matant

Tänks taas Kokkonen & Hemuli. Tuo Kokkosen kuvakollaasisepustus ;D on erittäin hyvä.
TC:n orggis alunavat pinnataan (ainakin 21&16 / 40 pinnaa) tuon late style mallin mukaan, eli toisen puolen pinnat eri suuntiin kuin toisen puolen. Helpoiten mielestäni menee, kun tekee ensin navan toisen puolen sisärivin ja sitten ulkorivin. Sen jälkeen vanne ympäri ja samalla tavalla toinen puoli. 16" etu tai takavanne on hiukan vmäinen, kun hiukan joutuu "jikittämään" pinnoja, mutta suhtkoht helppo. Mutta onko merkitystä 1 levyisessä navassa, kumpi puoli on ns. myötä tai vastapäivään, eli kummin päin vanne on napaan nähden?

Juuri tuo mitä Hemuli kirjoitti, että kun ensin vatuloi piiiitkäääään ennen kuin alkaa tehdä mitään, niin suhtkoht helppo juttu.

Hemuli

Periaatteessa ei ole mitään väliä kumpaan suuntaan vannekehä pyörii, itse olen esteettisistä syistä laittanut mahdollisen sivulle törröttävän venttiilireiän vasemmalle puolelle niin ei niin pistä silmään kun pyörää kuitenkin katsellaan yleensä toiselta puolelta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957