Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapää kick start ja levyjarrut

Aloittaja temetsu, 10 tammikuu 11, 20:42:22

« edellinen - seuraava »

Piese

Rautapäässä ainakaan laakerilukitteen käyttö ruuvilukitteen sijasta ei ole liiottelua, toki kohtuudella.

Taitaa olla jo 80 luvun taunuksessa kehittyneempää tekniikka kuin rautapäässä ;D

Jostain joskus lukeneena, noita ei riko niinkään se että niillä ajetaan vaan se talvisäilytys, jos sattuu niin että öljypumpun kuula vielä pitää ja pääsee kondensiovettä kampuralle kehkeytyyn mutta luulen jotta on toikin vaan urbaanilegenda.

Ja tuolla saattaa jokunen entinen/oleva/tuleva rautiskuskikin olla: http://laplandtattoo.blogspot.com///

Hemuli

No onko se ihme jos 80-lukulainen tanari on kehittyneempi kun rautikset on pääosin 60-70 luvuilta? ;)

Rautapään huono maine johtunee ainakin kahdesta asiasta - ensinnäkin kyse on vanhasta moottoripyörästä, uusimmatkin jo lähes 30 vuotta vanhoja. Toisekseen ne ovat aina olleet harrikoista halvimpia, joutuen täten yleensä harrastustaan aloittelevien ropauksen kohteeksi. Ja kun opintolaina on törsätty pyörään ei rahaa remontteihin ole jäänyt - eikä ne taidotkaan ole ihan sieltä alan huipulta - niin noista tuppaa löytymään mitä ihmeellisempiä virityksiä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

annek

Mun nykyinen rautis on juuri XLCH -75, ja siinä on kiksi sekä startti, jälkimmäinen ilmeisesti asennettu jälkeenpäin.

Rautapäät on parhaita! Kaikki niitä mollaa ja väheksyy, mut mii laik. Tuolta tilattiin (edelliseen) nokat, olivat edukkaat ja tulivat rivakasti http://www.foghollow.com/index2.htm
People willing to trade their freedom for temporary security deserve neither and will lose both.
-Be

Pietari

Nyt alko kauheesti kiinnostamaan...kiksi jälkiasennuksena.Mahtaako onnistua -71 ysisataseen.Millainen savotta asentaminen olis ja mistäs noita saa kunnei koko mopoon tahdo mitään löytyä, kuten H tuossa jo totesikin.

Hemuli

Onnistuuhan se, kaupoista löytyy kokonaisia kiksisettejä ja lohkossa on valmiit paikat.

Tuossa yksi, lisäksi tarvitaan vaan kiksimallin rataskoppa ja itse kiksi:

http://www.tejasthumpcycles.com/transmissions/Kick-Start.htm



Ja vielä täydellisempi setti:

http://www.cas4.com/vt/trans_starter/vt_trans_kick_xl.htm

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

issakka

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 11 tammikuu 11, 15:17:10
Rautapään huono maine johtunee ainakin kahdesta asiasta - ensinnäkin kyse on vanhasta moottoripyörästä, uusimmatkin jo lähes 30 vuotta vanhoja. Toisekseen ne ovat aina olleet harrikoista halvimpia, joutuen täten yleensä harrastustaan aloittelevien ropauksen kohteeksi. Ja kun opintolaina on törsätty pyörään ei rahaa remontteihin ole jäänyt - eikä ne taidotkaan ole ihan sieltä alan huipulta - niin noista tuppaa löytymään mitä ihmeellisempiä virityksiä.

Onkos tässä suurtakaan eroa tähän päivään...siihen että ostetaan 883 Sportsteri.. ja ruvetaan viilaaman sitä? Tehdään konversiot "edullisesti"... pannaan vähän lisää ruttua ja ihmetellään kun kilisee ja kolisee..

No joo.. Taitaa Evolainen olla "parempaa" laatua, kun Rautapäät, mutta kyllä samanlainen "ropaaminen"  jatkuu nykyäänkin.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Redneck

#21
Olen Annen kanssa samaa mieltä, rautapäät on parhaita. Ne kilkattaa ja helisee mutta jos perusasiat ovat kunnossa ja öljyä riittää voiteluun, ei ongelmia.

edit: taitaa hieman olla "oma lehmä ojassa" enhän ole edes ajanut EVO-koneisella.

 
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

temetsu

Mieleni tekisi livetä ruodusta. Evo koneinen sportsteri alkoi kiinnostamaan. Ja vielä 5-vaihteinen 1200 hihnavedolla. Tuntuu olevan luotettava ja olisi ehkä tähän tilanteeseen sopivin. No jos joskus hukkaa tuon wikasakin, niin hommataan toiseksi rautapää.

Voi olla ehkä tilapäinen mielenhäiriö ja mielipide varmaan muuttuu kymmeniä kertoja ensi syksyyn mennessä. :-\

issakka

Minulla on tallissa Shoveli ja Rautapää... Joka kerta kun potkin Rautiksen käyntiin, tekee niin namia. En ole saanut Shovelista samanlaista voimaääntä ulos kuin Rautapäästä.

Joskus olen laittanut Rautiksen käyntiin tallissa ja vaan istunut vieressä ja kuunnellut käyntiä... on se niin kaunista....

Ostin Rautiksen Ruotsista .... taitaa olla jo 5v sitten ... kaikki mollasivat että ostit paskimman moottoripyörän mitä maailmassa löytyy, aina rikki... no. Ainoat viat on ollut tuo kiksin ratas ja keskipakosäädin.

Näillä vehkeillä ajaessa on huomioitava että matka ei tapa vaan vauhti. Shovelin kanssa olen useamman kerran ollut tien päällä. Ei silti vituta.

Näillä vanhoilla koneilla  on oma henkensä ja lisäksi niillä ajavat omalla tavallaan osaavat asennoitua oikein, vaikka tien päälle jäämiseen. Sekin on omanlainen kokemuksensa.

Minä tykkään säätää ja ropata. ja jos minun pitäisi valita.. kyllä minä Rautikseen vääntyisin. vielä tuo 900cc kone on minusta jopa kaunis.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Hemuli

Se on vähän tyypistä kiinni, jos on tottunut jaappaninihmeellä ajelemaan niin siirtyminen suoraan rautapäähän voi olla melkoinen kulttuurishokki. Toisaalta jotkut pitävät sitä jopa terapeuttisena. Oma ensikosketukseni H-D:lla ajamiseen tuli juuri 900cc rautapäällä, kaveri pyysi korjaamaan kiksin räikkämekanismin ja palkaksi sain pyörän käyttöön viikonlopuksi. Sattui vielä sen kesän kauneimmat päivät niin mikäs siinä oli t-paidassa paukutella. Kyllä siitä jäi lähtemätön kaipuu rautavoimaan, toivottavasti ens kesänä taas :)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

RAUTIS65

Palatakseni vielä tohon koneen korjaus kustannukseen niin,oman rautikseni -74 1000cc,alakerran ja laatikon korjaus tuli maksamaan n.1600e.

Pietari

Lainaus käyttäjältä: issakka - 14 tammikuu 11, 18:43:31
Minulla on tallissa Shoveli ja Rautapää... 

Sama...ja muutenkin NIIN samanlaiset ajatukset ja tuntemukset näistä rakkaista vanhoista "romuista",
vaikken juuri tien päälle ole jäänytkään(johtuu varmaan vähista kilometreistä  ;) ) niin aina sitä alitajuisesti siihenkin varautuu, varsinkin kun ollaan kahdella wanhalla pyörällä liikkeellä niin tuo mahiskin tuplaantuu...

Smokie

Tiättekste notta Kurikka / Jalasjärvi akselilla keskellä ei mitään on semmoinen vanhanaikainen mustapohjainen kyltti missä lukee isoilla valkoisilla kirjaimilla RAUTAPÄÄ. Joskus ajelin latoajoista kotia, bensa vähissä ja päässä suhisi, meinasin jo että jouduin johonkin helvetin kuuseen. Sitten näin sen kyltin ja menin sinne kun kerran rautiksella ajelin. Pamahdin jonnekkin Jalasjärven ankkalampeen, keskellä mettää oli kylä 300 neliöisiä kahitiilitaloja ???

Joskus vielä meen ja ruuvaan sen kyltin parempaan talteen.

Piese

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 15 tammikuu 11, 14:20:07
Tiättekste notta Kurikka / Jalasjärvi akselilla keskellä ei mitään on semmoinen vanhanaikainen mustapohjainen kyltti missä lukee isoilla valkoisilla kirjaimilla RAUTAPÄÄ. Joskus ajelin latoajoista kotia, bensa vähissä ja päässä suhisi, meinasin jo että jouduin johonkin helvetin kuuseen. Sitten näin sen kyltin ja menin sinne kun kerran rautiksella ajelin. Pamahdin jonnekkin Jalasjärven ankkalampeen, keskellä mettää oli kylä 300 neliöisiä kahitiilitaloja ???

Joskus vielä meen ja ruuvaan sen kyltin parempaan talteen.

Samoilta seuduin löytyy myös Rautapäänjärvikin kiihkeimmille fanaatikoille pesupaikaksi ;D

hdkaide

rautapää on hieno laite. vanhempi on -65, ollu mulla 15vuotta ja pysyy. jokainen reissu on seikkailu. ei montakaan kertaa jättäny tien päälle. ens kesänä taas norteljeen ja rovaniemelle (toivottavasti taas kestää). pari vuotta sitten täys koneremontti, ei ollu hirveän helppo. osien saanti joiltakin osin vaikeeta. toinen rautapää odottaa remontin alkamista. -74 startin omaava, vanhuuden vara sit kun ei enään jaksa polkea käyntiin ;D