Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapää kick start ja levyjarrut

Aloittaja temetsu, 10 tammikuu 11, 20:42:22

« edellinen - seuraava »

temetsu

Ensi syksynä olis tarkoitus hommata rautapää projektiksi. Mihin vuosimalliin asti on saanu poljinkäynnistyksellä ja onko niissä ollu tehtaalta lähtiessä levyjarruja edessä.

Mistähän hyviä rakennusaihioita kannattais metsästää. Nettimotossa on noita jepjepin ilmoituksia 3kpl hintaa 3-4000â,¬/kpl. Onko kokemuksia kyseisestä liikkeestä, kun ilmoituksissa on mainintoja "lievä rojekti, ainaha nää vanhat harrikat on semmosia ihme laitteita". Uutta en tietenkään odota saavani noilla hinnoilla, mutta ei kyllä kiinnostaisi ostaa romurautaa pahvilaatikoissa(ei ollu vittuilua hemulin dirty bastardista ;D).


Pitänee säästää jokunen erkki kukkaron pohjalle tai myydä tuo japanilainen muoviluoti pois.

ma^ko

Kyselemäl sielt Jepjepist saa lisäinfoa kunnosta. Tuolt: http://fi.wikipedia.org/wiki/Sportster näkee aikahyvin tuon kehityskaaren vaiheet.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Kiksin sai vielä vuonna -78, taisi vaan suurin osa siihen aikaan olla jo pelkällä sähköstartilla. Mutta niihinkin sen saa lisäämällä kiksin osat, lohkossa on paikat valmiina.

Levyjarru tuli eteen vuonna 1973.

Rautapäistä voisi yleisesti sanoa että kannattaa panostaa hyvään tekniikkaan eikä ostaa sitä rupisempaa yksilöä jossa on vaan "muutama pikku vika" - vaikka se olisi sen tonnin halvempi. Se on itsekin tullut nyt kantapään kautta opittua, rautapään koneen tekeminen on niin kallista touhua että ei kannata pihdata aihion valinnassa.

Jos vanhemmat ysisataset ei kelpaa niin itse katselisin -74 ja uudempia. -73 saattaa olla vielä ensimmäisiä tonnisia (-72 - early -73) joiden kanssa voi olla hankalaa jos tulee ongelmia sylintereiden tai kansien kanssa. Varaosien saatavuus on heikkoa. 1975 siirrettiin vaihdepoljin vasemmalle ja jarru oikealle, ensin melkoisten vivustojen kautta kunnes -77 tuli uudet lohkot joissa vaihteensiirtäjän akseli valmiiksi vasemmalla.

Lisää historiatietoa löytyy vaikka http://www.sportster.org/history/
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

temetsu

Moottori pitäisikin olla mielellään hyvässä vedossa. Uskallanko kysyä mihin hintoihin tuollaisen motin laitto tulee.


No ei ollu noista jepjepin vehkeistä mulle aihioksi. Pitänee kysellä tuovatko mieleisen.
Jos kokemuksia muista tuontifirmoista, niin kertokaa.

Hemuli

No se riippuu ihan siitä mitä sille koneelle tehdään. Mutta heitetään nyt esimerkkinä että kampuran pinjonipuolen runkolaakerin ulkoskooli maksaa noin sata euroa. Yksi helvetin rautarinkula...

Rautapää taitaa tällä hetkellä olla lähes huonoin H-D varaosien saatavuuden kannalta. Nykyään kun jopa lättäpäihin saa lähes kaikki osat uustuotantona niin esim. tuohon omaa ysisataseen ei löydy sylintereitä kuin made in china.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

temetsu

Mites noiden sylintereiden saatavuus tuohon uudempaan tonniseen. Saako 2000â,¬urolla laitettua koko moottoria.

Kiinnostaa lähinnä siksi, että tietäis kuinka metsässä on tuon budjetin kanssa.

jannu

Tähän on pakko kommentoida, meinaan että meillä on rouva kurvaillut Kurkolta haetulla -77 rautapäällä puolitoista kesää naama todella leveässä hymyssä, laite toimii loistavasti.
Kaikkihan nämä yksilöitä ovat, niin pyörät kuin kuskitkin, tuuriakin tarvitaan...  ;)
Mutta kaikki tietää, mitä tarkoittaa kotioloissa se, että mamma on usein hyvällä tuulella..  8)

Liika järjen käyttö on myös suljettava pois, tunteella näissä hankinnoissa on suuri osuus.
Silloin on helpompi perustella itselleen myös niitä mahdollisia lisäkustannuksia remonttien muodossa.
Sama tekniikka kuin emännän haussa, veri kiertää jossain ihan muualla kuin aivoissa....  :P

....elikkä, kipi kipi hakemaan se motskari jostain, siitä se riemu repee...

Make

Kahdella tontulla taitaa tehdä silleen perusmukavasti koneen kuntoon. Sekin riippuu paljon siitä, mitä itse pystyt tekemään. Ylärajaa ei taida juurikaan olla, teholukemien kasvaessa tasaisesti kasvaa euron tarve progessiivisesti.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kokkonen

Osien saatavuutta voi vilkulla vaikka näiltä sivuilta ja löytyy sieltä hinnatkin, tosin taaloina, sekä tärkeät osanumerot sitten kun lähtee kaupoille.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Piese

Vauhdista hajonnu kampuran laakeri n.800â,¬ eli työt, uudet laakerit, männät ja porautus (Artmotor), samalla kaikkien muidenkin laakereiden, stefojen etc. vaihto jotain 1500â,¬ tuli maksamaan kokonaisuudessaan, eli siinä on jo öljytkin mukana ;D

Kansiremppa eli venttiilit, jouset, ohjarit ja työ n.650â,¬ (Vtwincity, ainoo paikka jolle rautapään kannet kelpas, no saipahan kansien tekijä (Atte) korjata oman kättensä töitä)

Noista hinnoistahan tippuu luonnollisesti aika paljon pois, jos on vehkeet ja värkit mutta kaikilla ei ole.

JOS MOOTTORISSA ON "PIENTÄ" VIKAA ELÄ OSTA, ennemmin se vitun ruma ja vaikka osakasa jossa ainakin tietää mitä saa ja sen moottorin kasaaminen ei ole mitään rakettitiedettä sen kasaa ihan clymerinkin opeilla.

Jos levyjarrullista himoaa, niin ehkä kuitenkin kannattaa vaihtaa se keula jarruineen jostain japsista tulee jotenni parempi, kun sporttipyörässä kuitenkin tarvii niitä jarrujakin ::)

edit: niin ja kyseessähän on 900:nen ja -65 tai siis motori on -60 :o

Smokie

Mulla on -69 900 pelkällä kiksillä. Kun oon tälläinen sekakäyttäjä niin mulla on noita pyöriä kaikenlaisia, kaikkein vähiten osahankintojen suhteen ongelmia on aiheuttanut toi rautis. En sitten tiedä onko tuuria vai olenko vähemmän nirso mutta vissiin ihan kaikkea mitä oon keksinyt himoita on löytynyt. Tosta kiksistä, onhan se miehekkäämpi kuin startti mutta kantsii harkita onko pää ihan täyttä umpiluuta ja kuinka herkästi veri vapisee jos pyörä alkaa kiukuttelemaan tai stumppaa keskelle ruuhkaa. Itte oon onnistunut ajamaan sen pari kertaa remonttikuntoon ja sanoisin että parilla tonnilla pärjää aika pitkälle. Mulle koneistukset ja laakeroinnit on tehnyt Välimäki Alavudelta, tohdin suositella.

temetsu

Jonkin verran on tullu räpellettyä autojen ja moottorikelkkojen kanssa. Jenkkiläisten insinöörien teokset on kyllä jääny vielä kokematta, mutta pitänee nuo vielä käydä läpi. Jos ostais tuon clymerin kirjan ja vähän tutkailis, minkälaista tekniikkaa sieltä löytyy.

Asustelen napapiirin tuntumassa ja jotenkin tuntuu, että kaikki harrastajat ovat keskittyneet tuonne eteläiseen suomeen. Kemissä nyt joskus näkee northern vikingsien ajopelejä. Pitänee käydä joku näyttely katsastamassa(jos niitä keväällä sattuisi jossain päin suomea olemaan), jos vaikka saisi jonkinlaista käsitystä mitä edessä on.

Hotbikesta noita osien hintoja jo ehdin vilkaista. Tuotteet oli joitain oem korvaavia, eli ovatko näitä kiinalaisten tuotoksia.

Harlikoista kuullu pelkästään huonoa ja kauhutarinoita pulttivarastoista, locktitesta ja jatkuvasta remontista. No sehän pitää vastarannan kiiskinä ehdottomasti kokea.

Smokie

Noi puheet kantsii jättää omaan arvoonsa. Ne joilla ei oo koskaan ollut tietää kaikkein parhaiten miten huonoja harrikat on. Jos ajelee ihmisiksi niin noi kyllä kestää varmasti riittävästi. Jos haluaa ajaa jatkuvasti tuppi nurin ja pelottaa että kädet likaantuu niin sitten pitää ostaa 4 pyttyinen japsi.

Redneck

Tuolla VMPKn sivuilla eräs totesi että rautis on " toimiva laite jos ei ole piloille korjattu" .
Oikein hyvä ohje kun on pyörää hankkimassa.
Mitä olen omaa hankintaani tutkaillut, olen erittäin positiivisella mielellä. Nykyään kiinnostaa vain
Brittipyörät tai Harrikat, muista ikäänkuin puuttuu jotain oleellista  ::)

-75 XL 1000 on tämän näköinen. Ei näytä kick´siä olevan tässäkään ?   

Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Redneck - 11 tammikuu 11, 14:36:12
-75 XL 1000 on tämän näköinen. Ei näytä kick´siä olevan tässäkään ?   

Tuo on XLH ja kiksi on alunperin vakiona XLCH mallissa. Tuohon saa kyllä kiksisarjan.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W