Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tuonti(kolari)pyörä vaihtomoottorilla ja katsastus

Aloittaja mikjus, 11 joulukuu 10, 13:22:23

« edellinen - seuraava »

mikjus

Jenkki tuonti 1999 softail jossa vaihtomoottori S&S "osista kasattu". Jenkki rekisteriotteessa on s&s lohkon numerot joten se on jenkeissä ollut leimattuna tällä mosalla. Tutun katsastusmiehen ensireaktio oli aika kielteinen koska jos moottori kasailtu niin vaatimuksenmukaisuudet ei enään täyty ja kusessa ollaan? No carfaxista tulee kohta laput joissa varmaan siis tuon alkuperäisen moottorin numerot ja tärkeimpänä tuo käyttöönotto päivä joka toivottavasti alle 4.4.99. Kysymys onkin että miten on jos oletetaan että kone onkin vaikka S&S 96 tai 113 cid niin riittääkö muutoskatsastukseen s&s sivuilta ladattavissa olevat yleiset TUV paperit vai vaaditaanko joku juuri tälle koneelle oleva paperi? Lohko on myyty s&s:ltä pelkkänä SA lohkona aikanaan jimssille joten ainakaan lohkon numeroiden perusteella ei liene mitään lappuja saa? Vai pitääkö tässä nyt jostain lainata vakio evo kone leimalle ja mitenkä sekään onnistuu jos sitten lappuihin tulisi jonkun muun pyörän koneen numero?

Tuusulan T-Bone

Kyseessä ei ole tyyppihyväksytty laite (jenkkituonti). Koska käyttöönotto on ennen 2003, päästöt voidaan mitata konttorilla, raja-arvot CO 3,5 % ja HC 600 ppm. Uudesta kopterilaista löytyy tähän soveltuva lainkohta.

Niin, se katsurihan ei sitten tiedä, minkä kokoinen se sössötin on... ::)
Long John Stroker

Hemuli

Ihan niinkuin hra T sanoi, ei niitä tuv-papereita tuon ikäiseen tarvita. Eipä ne toisaalta kelpaisikaan kun ovat konekohtaisia. Ja tässä maassa ei kovin montaa mörkömoottoria ole oikean kokoisena leimattu, veekakkosesta on aika vaikea nähdä päälle päin minkä kokoinen se on.

Jos ne on SA-lohkot niin silloin niissä on vähintään 4" poraus jolla saadaan esim. 100cid (4" isku), 107cid (4,25" isku) tai 113cid (4,5" isku).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mikjus

Juu 4" poraus ja isku 4,5" mitattu tulpanreiästä ja männän päällä vielä 010 eli vissiin ylikoossa. Ostaessa pyörää myyjä arveli koneen olevan 96 mutta ei välitetä siitä koska tätä ei tosiaan päältäpäin nähdä. Mutta onko helpompaa leimata tuo esim. 80 cid vaihtomottorina ::) kuin isompana vai muuttuuko vaatimuksen moottorikoon kasvaessa?

Mitähän dokumenttia katsurille pitää vilauttaa että homma menee läpi. En ole oikeen noista nykyisitä kopterilaista perillä mutta ei tunnu olevan katsurikaan. Tosin lupasi vielä selvittää asiaa. 4x4 autopuolelta tiedän että vaikka on selvät pykälät asioista niin konttoriakin on jouduttu vaihtamaan ennen kuin asiat saatu reilaan.

Mites tollasessa v2 mitataan päästöt? Kummastakin rööristä vai? Konttorilla siis mitataan eli ei voi valmiiksi hakea lappuja?

Tuusulan T-Bone

Käytännössä päästöt varmaan mitataan jommasta kummasta rööristä. En näkisi estettä, miksi sitä lappua ei voisi hakea jostain korjaamoltakin. Säätöhommia saattaa kumminkin olla edessä.

Koneen koolle ei sinänsä ole rajoituksia, mutta teholle on: maksimi 1 kW/3 kg moottoritehoa. Siksi kannattaa etukäteen miettiä, millaista konetta ja millä tiedoilla katsurille tarjoaa... Eppäilen, että 113 cid tuottaa vähän liikaa, jos ihan niinkuin suoraselkäisenä kansalaisena asian esittää...
Long John Stroker

Hemuli

Hmmm... Nykysäännösten mukaan jos ei ole dynolappua esittää niin teho lasketaan kasvaneen samassa suhteessa kuin moottorin tilavuus prosenteissa. 113cid (1853cc) on noin 38% suurempi kuin vakio 1340 evomoottori. Evokoneelle ilmoitetaan noin lähteestä riippuen 50-58 hp (38.5-44.6 kW)tehoja jolloin tuo mörkömoottori olisi 69-80 heppainen (53-61.5 kW). Sillä ei ole mitään merkitystä että S&S ilmoittaa vastaavasta moottorista todellista tehoa heppa/kuutiotuuma.

Softail painaa noin 290 kiloa jolloin tehoa saisi olla vajaat 97 kW (126 hp). Silloin menisi helposti läpi myös sössön todellinen teho 113 hp (86.9 kW)
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 11 joulukuu 10, 22:24:18
Hmmm... Nykysäännösten mukaan jos ei ole dynolappua esittää niin teho lasketaan kasvaneen samassa suhteessa kuin moottorin tilavuus prosenteissa.

Ei silloin, kun vaihdetaan koko pata. Tuo sääntö pätee vain, jos kasvatetaan vain porausta tai iskua.
Long John Stroker

ma^ko

Itse toteaisin katsastuksessa vain lohkon korjausvaihdetuksi ja sillä hyvä. Pakokasutodistuksen voi ja kannattaa hakea jostrain missä arvon voi säätää kohdilleen. Konttori voi silti ja sen tulisikin mitata kuitenkin arvot, muttei voi rahastaa pakokaasumittausta jos siitä on todistus.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mikjus

Kiitoksia vastauksista. Ei enään ihan niin toivottomalta näytä. Nyt vaan pitäisi saada jotain virallista lakitekstiä näistä joita voisi esittää konttorilla.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 11 joulukuu 10, 22:33:16...Ei silloin, kun vaihdetaan koko pata. Tuo sääntö pätee vain, jos kasvatetaan vain porausta tai iskua.

Okeiokei... Mutta joka tapauksessa tehonkasvu on rajojen sisällä, ongelma vaan siinä että tarvitaan todistus (dynolappu) uuden moottorin luvuista jos halutaan katsastaa isommalla tilavuudella.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 11 joulukuu 10, 23:43:47
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 11 joulukuu 10, 22:33:16...Ei silloin, kun vaihdetaan koko pata. Tuo sääntö pätee vain, jos kasvatetaan vain porausta tai iskua.

Okeiokei... Mutta joka tapauksessa tehonkasvu on rajojen sisällä, ongelma vaan siinä että tarvitaan todistus (dynolappu) uuden moottorin luvuista jos halutaan katsastaa isommalla tilavuudella.

Juu, nyt kun tsekkasin, se on siis laissa 0,3 kW/1 kg, 290 kg sallii siis 87 kW. Mut sitten on vielä se sääntö, että teho saa kasvaa max 100 %. Se tulee vissiin vastaan aikaisemmin kuin tuo 87 kW, jos softin orggisteho on enintään 58 hp. Ja koko ajan puhutaan siis kampiakselitehosta. Mulla on muistikuva, että sössönsöö ilmoittaa tehot takapyörältä, mut voin olla väärässäkin.

Joka tapauksessa herra H on oikeassa siinä, että joudut toimittamaan dynolapun, jos kone on jotain muuta kuin alkuperäisen mallinen.

Linkki lakiin, jossa säännöt päästömittauksesta:

http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5728.pdf

Tuolta liite 2, josta kohta 28 ja siihen liittyvä alaviite 4. Printtaa mukaan katsurille, ellei muuten usko. Lisäksi saattaa olla, että joudutte lukemaan yhdessä ääneen ton liitteen 2 otsikon...

Mistä tulikin mieleeni, että mä oon kerran lukenu yhden katsurin kanssa ääneen eräitä pykäliä. Sen jälkeen se kysyi, että "no, mitäs sä haluat että mä kirjotan tänne"... ;D
Long John Stroker

mikjus

Mukavaa lakitekstiä...

Väännetäänpäs ihan rautalangasta että varmasti menee oikein.

Liite 2

PIENSARJATYYPPIHYVÄKSYTTÄVIÄ SEKÄ YKSITTÄISKAPPALEENA VALMISTETTUJA
TAI MAAHANTUOTUJA L-LUOKAN AJONEUVOJA KOSKEVAT
POIKKEUKSET LIITTEEN 1 VAATIMUKSISTA

Taulukkoa sovelletaan piensarjatyyppihyväksynnässä (vuosittain rekisteröitävien, ensimmäistä
kertaa käyttöönotettavien samaa tyyppiä olevien ajoneuvojen lukumäärä on korkeintaan 25) ja
piensarjatyyppihyväksytyn sekä yksittäiskappaleena valmistetun tai maahantuodun ajoneuvon
rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa. Taulukossa mainittujen direktiivien ja EY-asetusten
vaatimuksia sovelletaan sellaisina kuin ne ovat liitteen 1 mukaisesti muutettuina ajoneuvon
ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin, jollei taulukossa erikseen toisin säädetä.
Tämän taulukon seliteosan mukaisia vaatimuksenmukaisuuden osoittamistapoja eri erityisdirektiivien
osalta saadaan soveltaa myös noudatettaessa liitteessä 1 säädettyjä erityisdirektiivien
vaatimuksia muutoskatsastuksessa ja EY-tyyppihyväksytystä ajoneuvosta muutetun
ajoneuvon rekisteröintikatsastuksessa.

Eli tässä ilmeisesti jos oikein ymmärsin niin lopussa siis sanotaan että tätä voidaan soveltaa kaikkiin muutoskatsastuksiin oli se sitten ey tyyppihyväksytty tai ei.

kohta 28



Ja tässä siis tuo H/E4 ja varsinkin E4 jossa:

E: Hyväksynnän tai katsastuksen yhteydessä tehtävässä ajoneuvon tarkastuksessa.

ja E4 siis viittaa tähän alaviitteeseen 4:

alaviite 4

Jos ajoneuvoa ei ole varustettu katalysaattorilla päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos käytönaikaisten pakokaasupäästöjen
CO-arvo on enintään 3,5 % ja HC-arvo 600 ppm, moottorin käyntinopeuden vastatessa 1/3 moottorin
suurimman tehon pyörintänopeudesta. Jos ajoneuvo on otettu käyttöön ajankohtana, jolloin siihen ei ole vielä
sovellettu direktiivin 97/24/EY vaatimuksia, ajoneuvon päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos CO-arvo on
enintään 4,5 % ja HC-arvo 1000 ppm.

On vaan niin koukeroista tuo lakiteksti että liekö tässä yhtä monta tulkintaa kuin lukijaakin.

Tuusulan T-Bone

Joo. Me väännettiin asiasta kyllä selkokielisempi ehdotuskin, mutta ministeriö käänsi sen jollekin toistaiseksi tuntemattomalle kielelle. :o

Mut anyway, se menee juuri noin kuin sanoin yllä. 1999 jenkkisoftissa ei ole (tietääkseni) kattia, joten sen päästöt voidaan mitata konttorilla siten kuin tossa alaviitteessä 4 sanotaan. Koskee sekä rekisteröinti- että muutoskatsastusta.
Long John Stroker

mikjus

Ei tääkään ihan helposti mennyt läpi. Konttorilta soiteltiin ja sanottiin että huonoja uutisia. Ei sitä moottoria leimata ilman vtt tutkimuksia :o. No puhuin sitten tästä päästömittaushommasta ja ekana vaikutti että trafin tulkinta asiasta oli että ei onnistu. Sitten heitin kehiin taikasanoja kuten kopterilaki, mmaf ja hdcf ja mitä lie. Ensimmäinen tulkinta oli taas ettei onnistu mutta sitten olivat saaneet trafilta jonkun kiinni joka ilmeisesti on ollut ko. lakia mukana tekemässä. Noin puolentunnin päästä tuli soitto että onnistuu päästömittauksella. :)

No sitten seuraava ongelma on että carfaxista ei pyörästä löytynyt kuin kaksi tietoa ja kumpikin on vaan näitä salvage tietoja jotka mun lapuissa jo näkyy. Mistään ei löydy oikeaa käyttöönotto päivämäärää joten 1999 vuosimalli katsotaan pahimman mukaan eli 31.12.1999. Voisikohan jostain muualta kuin carfaxilta saada tarkempaa tietoa kun sillä voisi säästä tuon vaatimuksenmukaisuustodistuksen hinnan.

Nyt pitäisi siis leimalle hommata:

- rungonmittaus paperi
- Vaatimuksenmukaisuustodistus (jarruja varten)
- Päästölappu jostain (3kk voimassa)
- Tehomittaus lappu

Hyvä juttu tässä on että onnistuu mutta huono juttu että tollaseen kasaan papereita uppoaa helposti taas yksi 500e rahaa. No en tähän tyydy vaan haen vielä helpompaa ratkaisua ja tämä paperisota on sitten ihan viimenen vaihtoehto.

Tuusulan T-Bone

Duoda noin, mikäs asia siinä 1999 vuoden kuluessa muuttuu niin, että rakkine tarvitsee ton käyttöönottopäiväselkkauksen takia enemmän paperia? Ainakin päästömittaus, tehomittaus ja rungon mittauslaput voi lain mukaan vaatia myös vastaavasta 1998 salvagepyörästäkin. Ja muistaakseni (en just nyt jaksa tarkistaa) myös jarrulappu vaaditaan jenkkituonneissa 1997 alkaen...

Ton päästömittauksen siis voi tehdä konttuurilla 2003 saakka, joten varsinaisesti erillistä paperia siitä ei edes tarvita.

Trafissa ja konttoreilla ollaan noin keskimäärin pihalla kuin apassit. Se on harmi, koska asiakkaan täytyy tällöin tietää, kenelle tarkalleen ottaen pitää soittaa.
Long John Stroker