Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel nokka

Aloittaja Jarkko, 06 syyskuu 10, 16:10:30

« edellinen - seuraava »

Jarkko

Moi

Katselin aikani kuluksi nokka-akselia shoveliin...sopivuus 77-84 Pl. 80-81, mistä johtuu ettei sovi noihin vuosimalleihin?

Jarkko

Kiiski

Yhtäkkiä 80-luvun alussa öljy ei enää valunutkaan kansista pois niin kuin ennen ja insinöörit Harleyn tehtailla päättivät kokeilla erimallisia ohjureita korjatakseen tilanteen siinä kuitenkaan onnistumatta. Nämä outo ohjurit ei salli niin paljon nostoa kuin vanhan ja uuden malliset ohjurit. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että tavalliset Shovelin ohjurit käyvät kansiisi.

Kokkonen

Kiiski kerkes ensin, mutta kun kerran kirjoitin niin:
80-81 Shoveleissa alkuperäiset venttiilien ohjurit rajoittavat venttiilien/jousien liikkeen 0.43 tuumaan. Jos nokka antaa enemmän, pitää ohjurit vaihtaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jarkko

#3
Jep, kiitoksia. Varsinaisestihan en tiedä että minkälaiset ohjurit siellä kansissa on vaikka olis jo vaihdettu. Jostain foorumeilta lukenut että noissa olis ollut jotain ongelmia niin onko toi -81:nen jotenkin erityisen epäonnistunut kombinaatio vai onko joillekin vaan sattunut maanantaikappale käsiin? Toi on kumminkin sen verran uusi vielä että ei kai siinä muuten mitään vikoja ole...tähän mennessä ainakaan ole ollut, normaaleja huoltotoimenpiteitä.

Jarkko

Kiiski

Ei kai se ihan susi voi olla kun on 29v kestänyt. Niillä vaan jotenkin latu katos, kaikenlaisia öljyn paluuletkuja kansista nostajanpesiin tai pytynjuureen suoraan tehtaalta, mitä ei ole aikasemmin eikä sen jälkeen tarvittu.  Oisko ne siirtäny  paluu öljy reiän paikkaa kansissa ja se olis aiheuttanu ongelmia?

Rautahauli

Uusi nokka pitäisi hommata kun vanhassa on vähän kulumaa ym jälkeä eikä kait kannata uusia nostajia sille syöttää. Aivan ummikkona kyselen mikä kannattaisi laittaa?, ei hajua mikä siellä nyt on mutta en usko että mikään virinokka ainakaan enkä sellaista edes tarvi. Pyörä on ihan peruskruisailukäytössä. Snadisti jotain alavääntöä sais olla lisää, mutta muuten joku perustylsä käy. ;)

-81 Shoveli.

Jos jollain on uusi ylimääräisenä halvalla niin privaa.
FXEF-81

Lyytinen

Kokeile S&S 450 ja sano minullekin, mitenkä pelaa. Hommasin semmoisen ajatuksena juurikin letkeä meno, on vaan niin hirveesti kaikkea muuta, että se moottori ja pyörä on kasassa ehkä ensi vuonna vasta. Jossain netissä (S&S sivut?) oli sen dynokäyrä, ei ainakaan mikään piikikäs pitäisi olla.

Rautahauli

Taidan pysyä vakiossa, mikähän esim Andrewsin nougga vastaa sitä? Anteroo näkyy olevan joka puodissa.
FXEF-81

Kokkonen

#8
Mun mielestä juuri originaalia vastaavaa ei Andrews, eikä taida kukaan muukaan valmistaa, koska alkuperäisessä etu- ja takapytylle on eri ajoitukset. Tarvikkeista en ole vastaavaa löytänyt.
Andewsin valikoimassa J-nokka lienee lähinnä. Ei vaadi kansimuutokstia. Mulla pelkää hyvää sanottavaa siitä. Kokemusta kolmesta pyörässä. Minulla on varsin rauhallinen ajotyyli ja siihen tuo nenä passaa.


Part#   Year   Grind   Timing(*)  .053   Lift  TDC

STOCK (Front cyl) H -06/46 220 .390  .051.
                              44/20 244 .390 .176 Later stock "S" grind cams have similar specs.

STOCK (Rear cyl) H 14/38 232  .390 .129
                          44/20 244 .390  .176 Later stock "S" grind cams have similar specs.

212011 (48-69) J    21/41 242 .405 .154 Mild street: Pans and Shovels, smooth idle, more power
212020 (70-77)    41/21 242 .405 .154 through RPM range. Bolts in with no head work.
212030 (78-84)     OK for stock heads.


Edit: Andrews nokista haaveilevan kannattaa tutustua myös säikeeseen Tarina nokka-akselien ajoituksesta jatkuu. Siellä parikin BT Anteron ajoitusongelmaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Kiitokset. Kyl se J taitaa kolahtaa ostoskoriin.
FXEF-81

Rautahauli

Vanha nokka on vielä paikallaan ja mittasin siitä Thrust washerin ja spacerin välistä ~0.25mm:n välyksen. Kirjan mukaan päittäisvälys 0.03mm, wear limit kuitenkin 0.41mm. Ilmeisesti nykyinen mitta haarukassa mutta pienempi saisi olla. Spacereitä taitaa löytyä alan liikkeestä jos hakisin muutaman erikokoisen. Tuskin on sama välys uudella nokalla.

En kasaa pakettia itse (kyttään selän takana ja YRITÄN oppia  ;) ) mutta koitan vähän haalia osia ettei tarvi lähteä välillä markettiin.
FXEF-81

Hemuli

Ne shimmilevyt ei ole mitään kymmenen pennin osia, en kävisi ostamassa mitään ennen kuin on uusi nokka kädessä ja välykset mitattu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

No juu, yhdessä nettikaupassa 10kpl:n shimmisetti vajaa 30â,¬.

Vanha nokka oli Anteron J, samanlainen tulossa.
FXEF-81

Hemuli

Tärkeintä ton välyksen kanssa on että jos sitä on kohtuuttoman paljon niin nokka saattaa päästä nappaamaan kiinni viereiseen nostajaan ja silloin tulee rumaa jälkeä. Muuten sillä ei niin väliä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

FXEF-81